PDA

Bekijk de volledige versie : Welke film heb je net gekeken en wat vond je ervan? (9)



Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18] 19 20 21

Bugssje
27-03-2009, 07:53
Trainspotting

Misschien wel de rauwste film die ik oot heb gezien. Er zitten echt een aantal scenes tussen die behoorlijk goor zijn. Ook over het acteerwerk niks dan lof.

8.0

DanielC.
27-03-2009, 08:38
Gister Quantum of Solace gezien.

Redelijk als actiefilm, matig als Bondfilm (het is geen prue Bondfilm namelijk...)

Laat dat pure maar weg. 007 had net zo goed Coen P kunnen heten. The name is P, Coen P.

Daan de G.
27-03-2009, 08:43
Marley & Me
Erg leuke film waarbij de hoofdrolspeler straalt, de hond Marley. De film laat op realistische wijze zien hoe een huisdier het leven op de kop kan zetten, maar tegelijkertijd je hart kan stelen. Bij vlagen hilarisch, bij vlagen een dikke traan en in het geheel geslaagd! Op het einde gaf ik echt om Marley en dat was denk ik de bedoeling van de film!

Coen P.
27-03-2009, 09:10
Laat dat pure maar weg. 007 had net zo goed Coen P kunnen heten. The name is P, Coen P.

:mrgreen:

Een niet zo afgetrainde geheim agent met een aversie tegen martini's en een voorliefde voor pilsen! Helaas rijdt deze man geen Austin Martin, maar een Opel Kadett van 20 jaar oud :(

Marcel v/d H.
27-03-2009, 10:09
Blue Velvet David Lynch, 1986
Op zich een prima film, maar het meesterwerk dat velen er in zien zie ik niet. Mooi camerawerk, goed acteerwerk en een aparte sfeer konden mijn aandacht er toch niet echt bijhouden. Met name het (voor mij) warrige verhaal droeg daar aan bij. Denk dat ik inmiddels wel kan concluderen dat de films van Lynch niet echt iets voor mij zijn, tot nu toe vond ik eigenlijk alleen The Straight Story echt goed en dat is nou net een film die nogal afwijkt van de gemiddelde Lynch film. 7.0

Patrick van den Hul
27-03-2009, 10:40
Blue Velvet David Lynch, 1986
Op zich een prima film, maar het meesterwerk dat velen er in zien zie ik niet. Mooi camerawerk, goed acteerwerk en een aparte sfeer konden mijn aandacht er toch niet echt bijhouden. Met name het (voor mij) warrige verhaal droeg daar aan bij. Denk dat ik inmiddels wel kan concluderen dat de films van Lynch niet echt iets voor mij zijn, tot nu toe vond ik eigenlijk alleen The Straight Story echt goed en dat is nou net een film die nogal afwijkt van de gemiddelde Lynch film. 7.0

Denk dat je die conclusie dan inderdaad wel kan trekken, aangezien ik deze een stuk minder vreemd vond dan bijv. Mulholland Drive. Ik durf alleen nog steeds niet aan zijn allervreemdste films als Inland Empire te beginnen, dat gaat denk ik ook voor mij te ver.

Overigens moet je zeker nog eens The Elephant Man kijken, dat is namelijk net als The Straight Story ook een film die een normale verhaalstructuur heeft.

Melzz
27-03-2009, 10:58
Oliver Twist - David Lean - 1948

Een film die je onmogelijk slecht kan noemen want het is gewoon vakkundig gemaakt, vooral de zwartwit beelden zijn prachtig. Maar God.....wat een ouwbollig verhaal. Had het idee naar een kinderserie te kijken. Ik heb er meerdere dagen over gedaan het het geval uit te zitten. Ik lees nogal lovende woorden over de vertolking van Alec Guiness maar ik vond het een zielige vertoning. Zn geforceerde stemmetje, zn lelijke fopneus en hij vond het nodig (of het script) om in elke zin "my dear" te zeggen. Mooie beelden maar het acteren en het verhaal vond ik totaal niet interessant.

5.0

The Wrestler - Darren Aronofsky - 2008

Mooie karakterstudie van een man die teert op oude successen en het onvermogen heeft sociale contacten te onderhouden. De kracht van de film zit hem in de kleine dingen en daar heb ik volop van genoten. Rourke speelt een zeer sterke rol en heeft daar terecht prijzen mee gewonnen. De man is een zielige vertoning waar je meteen een zwak voor krijgt. Mooie, kleine acteerfilm. Aronofsky laat zn trucendoos thuis en geeft de film een rauwe, haast doco-achtige stijl mee.

8.0

intexor
27-03-2009, 14:23
Ik durf alleen nog steeds niet aan zijn allervreemdste films als Inland Empire te beginnen, dat gaat denk ik ook voor mij te ver.

Gewoon eens proberen zou ik zeggen. Heb er zelf nu 3 kijkbeurten op zitten en kan nog altijd niet beweren dat ik veel van de film snap behalve de grote lijnen, maar een film als Inland Empire is echt wel een unieke ervaring. Eraserhead moet je voor dezelfde reden zeker ook eens kijken :-)

Patrick van den Hul
27-03-2009, 14:35
Gewoon eens proberen zou ik zeggen. Heb er zelf nu 3 kijkbeurten op zitten en kan nog altijd niet beweren dat ik veel van de film snap behalve de grote lijnen, maar een film als Inland Empire is echt wel een unieke ervaring. Eraserhead moet je voor dezelfde reden zeker ook eens kijken :-)

Ik vond Mulholland Drive al op het randje en dit schijnt nog verder te gaan.
Maar ik sluit niet dat het er ooit van komt, of ik de lange speelduur van IE ook uitzit is een andere vraag.

1101
27-03-2009, 15:51
Ik vond Inland Empire echt een aanfluiting. Ja dan ben ik niet rijp voor David Lynch, the next level zeker? Ik pretendeer niet tot de elite van avantgardisten te behoren die het allemaal zo tof vinden dat Lynch lekker zijn reet afveegt met de conventies,... Helaas zijn die conventies wel bepalend voor het paradigma waarin ik film kijk. Lynch heeft het verhaal nogal ver weggestopt in een overdaad aan rommel en experiment. Wat mij betreft is Inland Empire de Industry of Love (Teeuwen) van Lynch: "Ben er wel een beetje klaar mee, maar vooruit, en om Hans Teeuwen voor de gelegenheid te quoten: 'Alles wat ik doe is toch wel leuk.' "

Ik ben dan ook klaar met Lynch, die na de commerciele successen weer lekker de autonome projecten kon opvatten waar het ooit mee begonnen is. Als iemand mij de genialiteit kan uitleggen van Inland Empire en daarbij de termen 'acquired taste' kan vermijden, hou ik me aanbevolen!

Overigens vond ik Mulholland Drive (mede dankzij een verklaring vab het plot van ''a man much wiser than myself'' (om maar in citaten te blijven)) echt geweldig. Dat heeft weer te maken met dat paradigma van mij.

Melzz
27-03-2009, 16:11
Dat je Inland Empire niet kan waarderen....ok....maar Godverdomme geen kwaad woord over Teeuwen. Industry of Love is geweldig!! Maar ik ben bang dat zowel op het gebied van humor als bij experimentele cinema het kwartje gewoon niet valt bij jou. Geen probleem, je bent nog jong.....je komt er wel....:mrgreen:

Melzz
27-03-2009, 16:22
The Machine Girl

Over the top vermaak met veel slachtwerk en bloedfontijnen. Zelden zoveel goofs gespot als in deze film. Linkerarm afgehakt, volgende shot de rechter, wonden die bijna loslaten, vuisten die gezichten niet raken en nog meer van dat werk. Er zit bijna geen kleur in de film, het oogt allemaal erg flets. Jammer eigenlijk...vraag me af waarom al het kleur uit de film geflitert moet zijn. Bij dit soort films moet je alle logica maar overboord zetten. De gore vind ik dan ook totaal niet schokkend, eerder grappig. Leuke verstand op nul film.

7,4

Full Metal Jacket - Stanley Kubrick - 1987

Een films die gaat over de dualiteit van de mens en dat wordt zoveel visueel als psychologisch mooi weergegeven. De eerste helft tijdens de training draait alles om structuur en orde terwijl daar in de echte oorlog niet veel meer van overblijft. De eerste helft toont Kubrick alles met een symmetrische precisie terwijl in het oorlogsgebied een wat meer docu-achtige camerastijl wordt gehanteerd. Lee Ermey steelt de show tijdens de eerste helft, wat een plezier om die man aan het werk te zien. Sterke film maar toch vind ik het persoonlijk een wat mindere Kubrick. Dat is nogal relatief want ook deze film waardeer ik met een 8.

rrrick
27-03-2009, 17:33
Summer Stock, Charles Walters (1950)

Net weer eens gezien, en blijf bij wat ik er eerder over schreef:

Dit is de laatste film die Judy Garland maakte voor MGM. Haar gedrag, zwaar beïnvloed door overmatig drank -en drugsgebruik, zorgde er voor dat de opnames van deze film uitermate moeizaam verliepen en eindeloos duurden. Er viel nauwelijks met haar te werken, of ze kwam gewoon niet opdagen.
Na het afronden van de shoot werd Judy Garland dan ook onmiddellijk ontslagen.

En toch... ondanks de soms (soms zichtbare) gevolgen van Garland's uitspattingen, is vrijwel elke scene waarin ze speelt van een geweldig niveau. Ok, misschien is het dansen niet helemaal fantastisch meer, maar haar stem wel. En wat in deze film vooral opvalt is hoe makkelijk ze lijkt te acteren. Ik zeg met nadruk 'lijkt', want volgens de geschiedenis had ze eindeloos veel takes nodig om haar scenes goed te krijgen, maar ze zijn dan ook heel erg goed.

Gene Kelly - die deze film alleen maar wilde doen om Judy Garland een plezier te doen - is ook behoorlijk goed op dreef. Niet alle choreografieën zijn even boeiend, maar over de hele linie genomen is dit een van zijn betere optredens.

De film lijkt een niemendalletje. Het volgt de standaard verhaallijn over een amateurgezelschap dat een show wil opzetten, en daarbij wordt tegengewerkt door de plaatselijke notabelen.
Vooral Judy Garland had al een aantal van dit soort films, meestal samen met Mickey Rooney op haar naam staan. In de films met hem ging het echter vaak om de plaatselijke jeugd die 'rebels' gedrag vertoonden tegen het ouderlijk gezag.

Deze film wijkt daar in zoverre van af, dat ook de 'rebellen' volwassenen zijn. Hun gedrag, levensstijl en ideeën zijn een doorn in het oog van de plaatselijke conservatieve dorpsoudsten. Door het muzikale geweld is het makkelijk om uit het oog te verliezen, maar de manier waarop er met deze Amerikaanse Moraal wordt omgegaan is best opvallend. Wie door alle tierlantijnen heenkijkt ziet een fascinerend inkijkje in de gemoedstoestand van het Amerika van de jaren 50. Het Amerikaanse conservatisme delft uiteindelijk op een subtiele manier het onderspit in deze uitermate plezierige musical.

En voor diegenen die totaal niet geïnteresseerd zijn in de eventuele boodschap van de film, spoel door naar het eind om Judy Garland te zien schitteren in het ongeëvenaarde 'Get Happy'.

Melzz
27-03-2009, 17:33
Mn eerste recensie op Film O Rama, voor de liefhebber:

http://www.filmorama.nl/index.php?id=2223

Jeroen D
27-03-2009, 17:45
Ik vond Inland Empire echt een aanfluiting. Ja dan ben ik niet rijp voor David Lynch, the next level zeker? Ik pretendeer niet tot de elite van avantgardisten te behoren die het allemaal zo tof vinden dat Lynch lekker zijn reet afveegt met de conventies,... Helaas zijn die conventies wel bepalend voor het paradigma waarin ik film kijk. Lynch heeft het verhaal nogal ver weggestopt in een overdaad aan rommel en experiment. Wat mij betreft is Inland Empire de Industry of Love (Teeuwen) van Lynch: "Ben er wel een beetje klaar mee, maar vooruit, en om Hans Teeuwen voor de gelegenheid te quoten: 'Alles wat ik doe is toch wel leuk.' "

Ik ben dan ook klaar met Lynch, die na de commerciele successen weer lekker de autonome projecten kon opvatten waar het ooit mee begonnen is. Als iemand mij de genialiteit kan uitleggen van Inland Empire en daarbij de termen 'acquired taste' kan vermijden, hou ik me aanbevolen!

Overigens vond ik Mulholland Drive (mede dankzij een verklaring vab het plot van ''a man much wiser than myself'' (om maar in citaten te blijven)) echt geweldig. Dat heeft weer te maken met dat paradigma van mij.

Inland Empire heb ik geprobeerd. Maar wat er nou zo goed aan is.........geen idee.
Wat Hans Teeuwen betreft heb je gelijk. De 1e 3 shows zijn geweldig.
Dat dan weer wel en Industry of love zijn echt ver beneden de maat.

Wim S.
27-03-2009, 20:01
Mn eerste recensie op Film O Rama, voor de liefhebber:

http://www.filmorama.nl/index.php?id=2223

Goeie recensie, hopelijk weerhoudt het je niet om ook gewoon stukjes hier te blijven schrijven ;)

Wallace and Gromit in A Matter of Loaf and Death (BR) : Wallace & Gromit gaan nooit vervelen wat mij betreft en ik was erg blij dat er weer een nieuw avontuur is gemaakt van deze 2 kleipoppetjes. Ook dit avontuur is ontzettend leuk en grappig, maar duurde veels te kort. 7.5/10

Gone Baby Gone (BR) : Ik had een nogal gehypte film verwacht mede doordat de film is geregiseerd door Ben Affleck (mijn vooroordeel) en de film in opspraak kwam door o.a. de gelijkenis van het meisje in de film met het meisje uit de verdwijningszaak Madeleine McCann. Of dit nou bewust was gecast door Ben Affleck zal altijd wel een vraag blijven, toevallig is het wel.

Zoals gezegd had ik weinig vertrouwen in het regiedebuut van Affleck, echter is wat mij betreft het tegendeel gebleken. Het is een indrukwekkende film geworden, die me constant geboeid wist te houden. De hoofdrol is voor Casey Affleck broer van Ben, ook weer toevallig gecast of vriendjespolitiek, nou ja eigenlijks maakt het ook niet uit want hij doet het goed en zet zijn rol overtuigend neer gesteund door andere topacteurs als Morgan Freeman & Ed Harris kon het eigenlijk niet mis gaan.

Ben Affleck heeft de lat hoog gelegd met zijn regiedebuut, zou hij dit met een eventuele 2e of 3e film kunnen overtreffen, ik ben benieuwd.8/10

TheGodfather
27-03-2009, 20:25
Gisteren in de sneak:

Donkey Punch (http://www.imdb.com/title/tt0988849/)
Drie jonge Engelse meiden gaan op vakantie naar Ibiza waar ze door drie jongens versierd worden die vragen of ze mee gaan naar hun boot...
Zo voorspelbaar en simpel als het klinkt is de film ook. Hij komt erg langzaam op gang, het tweede gedeelte is wat sneller en interessanter. De personages en zo ongeveer alle gebeurtenissen zijn een aanéénschakeling van clichés.
Een geluk dat de drie dames in kwestie niet slecht op het netvlies liggen, anders was het helemaal erg geweest.

5,0/10

Michael Hamers
27-03-2009, 21:30
I, Robot (BR)

Ik had deze natuurlijk al vaker gezien, maar nog niet eerder kwam deze film zo goed tot zijn recht als op deze blu ray. Eigenlijk heb ik gewoon niets aan te merken op deze film. Hij doet gewoon wat ie moet doen. En Will Smith is gewoon een van mijn favoriete acteurs. Deze film heeft gewoon iets. Laten we zeggen de X-Factor ;)

8,5/10

Bugssje
27-03-2009, 21:38
Breakfast Club

Erg verrassende en bij vlagen ook grappige film. Soms voeldede film een beetje geforceerd, bijvoorbeeld de scène waarin ze hun hele levensverhaal uit de doeken doen. Toch heb ik me erg goed vermaakt en kan ik me voorstellen dat jongeren uit die tijd de een heerlijke film vonden!

8.0

Coen P.
27-03-2009, 21:56
Oliver Twist - David Lean - 1948

Een film die je onmogelijk slecht kan noemen want het is gewoon vakkundig gemaakt, vooral de zwartwit beelden zijn prachtig. Maar God.....wat een ouwbollig verhaal. Had het idee naar een kinderserie te kijken. Ik heb er meerdere dagen over gedaan het het geval uit te zitten. Ik lees nogal lovende woorden over de vertolking van Alec Guiness maar ik vond het een zielige vertoning. Zn geforceerde stemmetje, zn lelijke fopneus en hij vond het nodig (of het script) om in elke zin "my dear" te zeggen. Mooie beelden maar het acteren en het verhaal vond ik totaal niet interessant.

5.0


Fagan is natuurlijk ook een erg zielig karakter Melvin. Die neus is precies zoals hij in de tekeningen altijd getekend is. Het valt me op dat je het acteerwerk slecht noemt. Alle acteurs, waaronder de knulletjes (de artful dodger!) zijn echt sterk hoor!

Erwin de Koning
27-03-2009, 22:49
TAMMY AND THE T-REX (http://www.stomptokyo.com/movies/t/tammy-and-trex.html)

TAMMY AND THE TEENAGE T-REX

"That is my dinosaur that you are threatening, I made him and he is mine!"
"He's the one who caused all this, he put my boyfriend's brain in that thing!" (http://www.badmovies.org/movies/tammytrex/tammytrex4.wav)

Mijn hemel...

Denise Rrrrrrrrrrrrrrrrrichards in haar debuut en toen was het al een verschrikkelijk lekker wijf... Anyway, een schoolgaande tiener (je kent ze wel die 'tieners' in dit soort films) raakt verliefd op een klasgenoot (Paul Walker) maar krijgt het aan de stok met haar levensgevaarlijke ex-vriendje die hem bijna afmaakt. Als hij terugstrompeld naar z'n huis komt hij terecht in de klauwen van een... ehm... ja wat eigenlijk... in ieder geval een kerel die een grote metalen dinosaurus heeft en z'n hersenen in die dino stopt. Hij weet te ontsnappen en niemand kijkt er van op dat er een dinosaurus door de straat loopt maar komt uiteindelijk terecht bij Denise Rrrrrrrrrrrrrrrrrichards die meteen begrijpt hoe de vork in de steel zit en raakt opnieuw verliefd op hem en dan zit er maar een ding op...

Ze moeten de hersenen overplaatsen naar een goed uitziend lijk om haar liefje te redden

Een film die jarenlang op m'n wishlist stond omdat hij niet makkelijk te vinden is

Met Denise Richards btw

8.5

http://img5.imageshack.us/img5/9696/postertammyandthetrex.jpg

mercapto
27-03-2009, 23:14
Ik vond Inland Empire echt een aanfluiting. Ja dan ben ik niet rijp voor David Lynch, the next level zeker?

...

Wat mij betreft is Inland Empire de Industry of Love (Teeuwen) van Lynch: "Ben er wel een beetje klaar mee, maar vooruit, en om Hans Teeuwen voor de gelegenheid te quoten: 'Alles wat ik doe is toch wel leuk.' "



"Chapeau, chapeau, chapeau!" ;) (nog meer vergane glorie)

Een alternatieve vlekkentest, neen, geen wasmiddelreclame. Rorschach.
Als je Inland Empire snapt...dan staan de mannen met witte jassen klaar.

1101
27-03-2009, 23:22
Dat je Inland Empire niet kan waarderen....ok....maar Godverdomme geen kwaad woord over Teeuwen. Industry of Love is geweldig!! Maar ik ben bang dat zowel op het gebied van humor als bij experimentele cinema het kwartje gewoon niet valt bij jou. Geen probleem, je bent nog jong.....je komt er wel....:mrgreen:

En toch gaat het over acquired taste... Het is geen acquired taste-kwestie! Het is gewoon ruk onder het mom van tof! De nieuwe avantgarde. Het gaat niet om hoe goed het is, maar hoe anders. Teeuwen maakte handig gebruik van een trucje dat Andy Kaufman ook kon: gewoon heel vreemd doen. Het publiek een stap voor. Alleen doet Teeuwen het verkeerd! Hij gebruikt het publiek dat alles van Hans toch wel leuk vindt. Het is toch duidelijk geweest dat hij klaar was met cabaret? Nu in de jazzmuziek en film, de laatste show was een soort van droog en pijnlijk spastisch orgasme van frustratie en gemakzucht.

Vergeef me de rant, maar wat is er dan zo goed aan Industry of Love?

Don van Straalen
27-03-2009, 23:34
Casablanca (1942)
Prima verhaal, goede dialogen, uitstekend acteerwerk, maar toch kon de film me niet bepaald boeien. 8/10

DanielC.
28-03-2009, 08:50
the Burning Plain Beter dan ik verwacht had, maar nog steeds niet echt goed. Een kwartier in de film is wel duidelijk hoe de vork in de steel zit. Dat is jammer, want ze doen wel heel erg hun best om het zo onduidelijk mogelijk te houden met die soort van raamvertelling, gevolg is dat het verhaal geen enkele impact heeft. Ook zitten er nogal veel verplichte nummertjes in.

Melzz
28-03-2009, 10:27
Vergeef me de rant, maar wat is er dan zo goed aan Industry of Love?

Ik heb de show live gezien en ik lag gewoon in een deuk. In wezen een voortborduring op Dat dan Weer wel. Van mij hoeft het niet perse vernieuwender te zijn dan een vorige show. Mijn criterium is....moet ik lachen? En dan daar kan ik alleen maar volmondig JA op beantwoorden. Vind Hans nog altijd de top onder de caberatiers. Zelfs een wat mindere show, steekt nog met kop en schouders boven andere uit.

Nu drijf ik wat af....maar ik was laatsts naar de show van Javier Guzman. Mijn God....wat slecht!! De slechtste show die ik ooit heb gezien. Geen enkele grap die een glimlach op mn gezicht wist te toveren waardoor ik me steeds meer liep te ergeren. Vreselijk niet grappig. Op zo'n moment snakte ik naar Hans.....

Melzz
28-03-2009, 10:30
Fagan is natuurlijk ook een erg zielig karakter Melvin. Die neus is precies zoals hij in de tekeningen altijd getekend is. Het valt me op dat je het acteerwerk slecht noemt. Alle acteurs, waaronder de knulletjes (de artful dodger!) zijn echt sterk hoor!

Ik vond die neus echt heel slecht, ook al is ie zo getekend in boeken. Maar de hele manier van acteren is niet aan mij besteed. Deed me echt denken aan de manier van acteren in musicals. Heel erg overdone. Ik had al mn twijfels over die Leanbox. Hopelijk zitten er nog een paar sterke in en zijn ze niet allemaal zo ouwbollig.

Melzz
28-03-2009, 11:19
Lisa and the Devil - Mario Bava - 1973

Op IMDB en dus ook op WiW kun je alleen de titel "House of Exorcism" vinden. En dat terwijl Lisa en the Devil toch echt een geheel andere ervaring is omdat "Lisa" de versie is van Bava en "Exorcism" geheel recut is door andere personen om mee te liften op het succes van The Exorcist.

Lisa and the Devil bleek voor mij toch wel een zeer aparte ervaring. De film is traag als dikke stroop en na driekwart in de film had ik nog geen idee waar het verhaal heen zou gaan. Een droomachtige toestand. De film is onmiskenbaar Bava door zn prachtige look en kleurgebruik. Een tikkeltje Suspiria-achtig.

Zal hem zeker nog eens moeten bekijken, nu ik beter weet wat ik kan verwachten. Een hele aparte film. The House of Exorcism zal ik zeker ook eens opzetten om te zien wat ze daarvan hebben gemaakt. Ben er alleen niet over uit of het einde in het vliegtuig wel zo goed werkt voor mij. Wellicht had Bava beter kunnen stoppen met een scene vlak daarvoor.

7,6

Family Plot - Hitchcock (1976)

Family Plot begint uiterst moeizaam met een nogal langdradige scene. Later wordt de film zeker een stuk leuker maar het is toch niet meer heel bijzonder allemaal. Ik miste toch echt een paar echte Hitchcock momenten. De scene in de auto is anno 1976 zelfs al wat gedateerd. Nog een tikkie minder dat Topaz en Torn Curtain. De film heeft me zeker vermaakt maar heeft geen bijzondere indruk op me achter gelaten. Al met al denk ik toch het beste dat Hitch er daarna mee is gestopt.

7.0

Michael Hamers
28-03-2009, 17:04
I Am Legend

keurig eerste deel, met een erg goede Will Smith. En een erg slecht 2e deel. Duidelijk een gevalletje k*tscript...

6/10

Wim S.
28-03-2009, 19:21
Tenebre: Wederom een Argento film die me goed beviel, zijn unieke stijl van spanningsopbouw en dat in combinatie met de geweldige soundtracks die altijd perfect aansluiten bij zijn stijl. Ditmaal is de soundtrack helaas niet afkomstig van The Goblins maar toch ook weer heel goed, zoals bijna in al zijn films.

Een moordernaar geinspireerd door de boeken van Peter Neal en een getraumatiseerd verleden, valt Peter Neal in Rome lastig middels brieven en telefoontjes elke keer als hij weer een moord heeft gepleegd. Peter is in Rome om zijn nieuwste boek Tenebrae te promoten, de film is eigenlijk een combinatie van horror en een engelse detective genre, want ik zat me constant af te vragen wie is de moordenaar. Een paar keer dacht ik goed te zitten echter bleek het uiteindelijk zoals vaak degene te zijn van wie je het niet had verwacht. In de film wordt ook een keer verwezen in een dialoog naar bv zo'n britse detectiveverhaal zoals een Agatha Christie & Sherlock Holmes.

Dario was zijn tijd best wel vooruit gezien de manier waarop hij de moordenaar filmde, waarin je alleen zijn rubberen handschoenen ziet zoals de stijl die we kennen van die 3d computerspelletjes zoals bv een Doom (het is mischien wel iets te vergezocht van mij, maar dat riepen bepaalde scene's wel bij me op). De film wist me dan ook geboeid te houden tot het eind die mischien iets te ver werd doorgezet, naar mijn mening.

De film wordt wel eens vergeleken als een remake van ook een Argento film namelijk Bird with the Crystal Plumage, helaas kan ik hier nog geen mening over hebben gezien het feit dat ik deze film nog nooit heb gezien, dus dat moet ik binnenkort maar eens gaan doen dan. 7.9/10

Outpost : Een groep huurlingen krijgen een opdracht in Duitsland om een ondergrondse bunker te gaan onderzoeken. Het lijkt een simpele opdracht te gaan worden echter het tegendeel is waar. Het blijkt een bunker te zijn waar de Nazi's experimenten deden om supersoldaten te maken en staan de huurlingen oog in oog tegenover een leger zombie-Nazi supersoldaten.

Leuke zombiefilm, niets meer of minder en dat vind ik nou juist erg goed aan deze film. Het kijkt makkelijk weg en als je houdt van horrorfilms als Dog Soldiers, The Descent & Shock Waves dan zal deze film je ook wel aanspreken 7.8/10

Daan de G.
28-03-2009, 20:35
Splinter
Hoge verwachtingen van na het zien van de trailer, maar mede door de te onduidelijke beelden en shaky cam vond ik hem erg tegenvallen.

Luuk v/d B.
28-03-2009, 21:18
Casino
Geweldig, hou van dit soort films. Persoonlijk hou ik ook wel van een film waarin het verhaal verteld wordt door een alwetend persoon (of alwetende personen), zoals deze.

TheGodfather
28-03-2009, 22:47
Vandaag een Butt Boetticher double bill gedaan:

Decision At Sundown (http://www.imdb.com/title/tt0050296/)
Een geweldige western die nogal afwijkt van de genre conventies als je kijkt naar de personages. Zowel de good guys als de bad guys hebben van allebei iets in zich waardoor ze toch iets menselijks krijgen en niet (zoals in veel films) eendimensionale bordkartonnen personages zijn en dus als een cliché overkomen.
Het verhaal is ook erg goed, waarbij zelfs de nodige maatschappij kritiek aan de orde komt en Amerika een spiegel wordt voor gehouden. Een ander opvallend iets is de rol van Karen Steele die de vrij gevochten Lucy Summerton speelt. De manier waarop haar personage in de film staat is opvallend. Ze zet zich af tegen haar verloofde, heeft duidelijk een eigen mening en laat die ook meer dan eens blijken. Iets dat je in de grote Hollywood films (en westerns) niet snel zult zien.
Een heerlijke film, van de eerste tot de laatst minuut genieten.

8,3/10

Buchanan Rides Alone (http://www.imdb.com/title/tt0051437/)
Ook in deze western speelt Randolph Scott weer de hoofdrol. Waar hij afwijkt in deze film in tegenstelling tot de andere films is dat ie hier een personage speelt die lacht en goed gemutst is terwijl de rest van de personages die de film bevolken over het algemeen chagerijnig zijn, meer zoals de personages in westerns over het algemeen zijn. Zo niet Tom Buchanan, die net terug komt uit Mexico en de grens oversteekt in Agry Town: een plaatsje waar de drie broers Agry de dienst uit maken en geen mensen van buitenaf in hun stadje willen. Wanneer Buchanan betrokken raakt bij een schietpartij weten de Agry broers dan ook niet hoe ze snel ze `m achter tralies moeten krijgen.
Opnieuw een erg goede film (hoewel deze het niet haalt bij Decision At Sundown), waarin Scott weer de show steelt. De actie scenes zien er goed uit en de soundtrack is (alhoewel zachtjes op de achtergrond aanwezig) erg mooi en sfeervol.

7,8/10

Don van Straalen
29-03-2009, 00:15
Shichinin no Samurai (1954)

http://news.illinois.edu/WebsandThumbs/Desser,David/seven_samurai01_b.jpg

Heel erg lang, behoorlijk langzaam maar wel fucking episch. Hele sterke film, al had ie van mij best wel iets korter mogen duren. (3,5 uur vind ik redelijk aan de lange kant)
8,5/10

Next up in mijn missende films van de IMDB top 250: Rear Window, tevens mijn eerste Hitchcock film.

hstadman
29-03-2009, 01:00
Shichinin no Samurai (1954)

http://news.illinois.edu/WebsandThumbs/Desser,David/seven_samurai01_b.jpg

Heel erg lang, behoorlijk langzaam maar wel fucking episch. Hele sterke film, al had ie van mij best wel iets korter mogen duren. (3,5 uur vind ik redelijk aan de lange kant)
8,5/10

Next up in mijn missende films van de IMDB top 250: Rear Window, tevens mijn eerste Hitchcock film.

Inderdaad erg goede film! 3,5 uur lijkt lang maar is zo voorbij...sterke personages and voor die tijd erg goede filmtechnieken.

rrrick
29-03-2009, 08:52
Cleopatra, Cecil B. DeMille (1934)

1934, de Production Code is net formeel ingevoerd. Cecil B. Demille laat zich echter niet uit het veld slaan. De film opent met het goedkeuringsstempel, waarna DeMille doodleuk begint met het tonen van een welgevormd en tactisch belicht vrouwenlichaam dat de fantasie van de kijker tot het uiterste prikkelt.
Als vervolgens Claudette Colbert (Cleopatra) verschijnt in weinig meer dan een strategisch geplaatste sjaal is duidelijk dat de Hays commissie echt nog moet wennen aan haar taken.

Dit is de voorbode van een zinnenprikkelend schouwspel waar het oude Rome en Egypte voor DeMille vooral een excuus lijken te zijn om op het gebied van decor en aankleding geweldig uit te pakken.

Helaas wordt dit af en toe onderbroken door nogal onzinnige dialogen, en heeft DeMille ook nogal last van een verhaal dat verteld moet worden. Daar moet deze film het dan ook niet van hebben. De statische verhaalgerelateerde scenes halen de vaart er behoorlijk uit. Maar wie daar doorheen kijkt wordt beloond met een opmerkelijk viseel spektakel waarin lijf en leden van zowel de vrouwelijke als de mannelijke cast in volle glorie worden getoond.

Hoogtepunt daarbij is de verleidingsscene van Marcus Antonius door Cleopatra. Haar dienaressen kronkelen wellustig over de grond omring door exotische flora en fauna. Vooral de in een miniscule leather-outfit gestoken, met een zweep knallende man is een opmerkelijk gezicht in deze uitzinnige scene.

Ook opvallend is de toch nog vrij bloederige veldslag op het einde, waarin vooral de snelle montage voor spanning zorgt.

Ik kan me voorstellen dat historici hier met plaatsvervangende schaamte naar kijken, maar voor iedereen die interesse heeft in een exotisch stukje Hollywood filmgeschiedenis is deze Cleopatra een feest voor de ogen.

Daan de G.
29-03-2009, 10:42
Doed Snoe

Geniaal!!!

Nielsje
29-03-2009, 11:22
Black Hawk Down
Indrukwekkende film van Ridley Scott over een mislukte operatie in Somalië, waardoor een klein groepje Amerikaanse soldaten tegenover een gigantische overmacht komen te staan. Scott heeft ervoor gezorgd dat het zo accuraat mogelijk van de gebeurtenissen centraal kwam te staan, en zodoende is weinig karakterontwikkeling en dergelijke.
Hierdoor was ik net na de film een beetje negatief, maar na een nachtje slapen was dat weg. Ik vond het geen meesterwerk, maar de totale chaos en onmacht van de soldaten is erg goed in beeld gebracht.
Ik ben benieuwd naar de extra's, die er op de 3 disc uitgave voldoende staan.

Luuk v/d B.
29-03-2009, 18:05
The Godfather Part I
Prachtig

DanielC.
29-03-2009, 20:27
Een filmavondje met Maikel, Nika en Arian.

Bathing Beauty De populairste film van 1944, met waterballet van Esther Williams, en een heel erg vervelende Red Skelton, wat een kwal. De vergelijking met Robin Williams was erg treffend. De hele film slaat nergens op, het verhaal kan je binnen een minuut of vijf laten zien, maar wordt gebruikt voor een hele hoop gekheid en zelfs opgerekt tot meer dan 100 minuten! Je wordt doodgegooid met allerlei stukken van Harry James and the Music Makers liedjes (jaja, je kent ze wel), orgel solos van Ethel Smith, en allerlei vreselijke lang uitgemolken grapen waar je halverwege al om het einde smeekt. Erg leuk!

Savage Beach Vermakelijk rotzooi met bimbos. Vol met fouten, en de helft van de tijd is er geen touw aan vast te knopen.

I'm no Angel Mijn Mae West ontmaagding (ik heb My Little Chikadee wel gezien, maar dat is meer een W.C. Fields film). En het was heerlijk. Wat een wijf, die Mae. Zo ongeveer alles wat ze zegt is dubbelzinnig, ze heeft de meest prachtige jurken en ze is altijd de baas. (y)

the Story of the Eye Een nogal uitdagende undergroundfilm. Vol met heftige homosex (het is me nog steeds een raadsel hoe die enorme neger-*** in dat kleine matroosje past!), vrouwen die vijftig keer achter elkaar over dezelfde trap lopen, een gag-factor scene, bevallingen en nog meer bizarre shit. Het einde is ook wel prachtig trouwens, een gast die zo de camera onderspuit, het beeld schiet op zwart en we krijgen nog een minuut of acht zwart beeld met ruis. Op zich wel interessant, maar niet helemaal aan mij besteed ben ik bang.

Don van Straalen
29-03-2009, 21:27
American Beauty (1999)

http://nickopotamus.files.wordpress.com/american-beauty.jpg

Geweldige film, goed verteld, sterk acteerwerk. Verveeld geen minuut! 8,5/10

Daan de G.
29-03-2009, 21:57
Shichinin no Samurai (1954)

Heel erg lang, behoorlijk langzaam maar wel fucking episch. Hele sterke film, al had ie van mij best wel iets korter mogen duren. (3,5 uur vind ik redelijk aan de lange kant)
8,5/10


Wil deze film erg graag zien! Zijn er ook goede DVD releases van in NL(Of iig regio 2)? Die hier op DVD.nl staat lijkt me niet aan te raden? Of komt er misschien een Blu Ray aan?

Camera Obscura
29-03-2009, 22:23
Die Welle (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=135423) ( 2008 )


Die Welle is een film die mij boeide van de eerste tot de laatste seconde en opnieuw weer een pareltje afgeleverd door onze oosterburen, die de kwaliteitsfilms er de laatste jaren wel met containers tegelijk lijken uit te persen. Het mag van mij best nog wel even doorgaan zo. Carry on, German friends, carry on...

Ik ben erg benieuwd naar de film, toch snel eens gaan bekijken.

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, maar welke kwaliteitsfilms van de laatste jaren had je zo in gedachten? (aangezien je het over containers tegelijk hebt). Als je tips hebt, graag!

Don van Straalen
29-03-2009, 22:25
Wil deze film erg graag zien! Zijn er ook goede DVD releases van in NL(Of iig regio 2)? Die hier op DVD.nl staat lijkt me niet aan te raden? Of komt er misschien een Blu Ray aan?

Zou het eigenlijk niet weten.

Luuk v/d B.
29-03-2009, 22:36
A Bronx Tale

Leuke film die je makkelijk weg kijkt. De film had van mij alleen wel ietsje meer op de mafia kant van het verhaal in mogen gaan. Toch absoluut niet slecht.

Don van Straalen
29-03-2009, 23:09
Rear Window (1954)

http://billsmovieemporium.files.wordpress.com/2008/12/rear-window_l.jpg

Eindelijk, mijn Hitchcock ontmaagding. Geweldige film, spannende momenten en goede dialogen! 9/10

Dennis Vansant
29-03-2009, 23:21
Ik ben erg benieuwd naar de film, toch snel eens gaan bekijken.

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, maar welke kwaliteitsfilms van de laatste jaren had je zo in gedachten? (aangezien je het over containers tegelijk hebt). Als je tips hebt, graag!
Gegen Die Wand, Auf Der Anderen Seite, Der Untergang, Goodbye Lenin, ... er is zoveel te zien bij onze oosterburen :)

Patrick van den Hul
29-03-2009, 23:26
Wil deze film erg graag zien! Zijn er ook goede DVD releases van in NL(Of iig regio 2)? Die hier op DVD.nl staat lijkt me niet aan te raden? Of komt er misschien een Blu Ray aan?

De A-Film release van deze film (Quality Film Collection) is technisch goed verzorgd én prima geprijsd.
A-Film is ook begonnen met blu-rays, dus wie weet, komt deze ook nog eens op dat format uit.

Daan de G.
29-03-2009, 23:33
Yes man
Tegenvallende comedy die wel een erg leuk uitgangspunt heeft. In mijn ogen veelte braaf en nergens hilarisch.

Camera Obscura
29-03-2009, 23:50
Gegen Die Wand, Auf Der Anderen Seite, Der Untergang, Goodbye Lenin, ... er is zoveel te zien bij onze oosterburen :)

Ooh, laat ik die nu net al gezien hebben, en die zijn toch wel van een tijdje terug alweer (met uitzondering van Auf der Anderen Seite dan). Bedankt in elk geval, maar ik wacht de volgende container even af. ;)

Een recente uitschieter vond ik Der Freie Wille (2006), van Matthias Glasner en eveneens met Jürgen Vogel. Die zou ik zeker eens bekijken, mocht je die nog niet kennen. R1-DVD van Benten of een Duitse uitgave, maar dan moet je het zonder ondertitels doen.

Jordy van Buel
30-03-2009, 00:26
Rear Window (1954)

http://billsmovieemporium.files.wordpress.com/2008/12/rear-window_l.jpg

Eindelijk, mijn Hitchcock ontmaagding. Geweldige film, spannende momenten en goede dialogen! 9/10

Heel goed (y)

rrrick
30-03-2009, 09:24
Lady of Burlesque, William A. Wellman, 1943

Een film uit 1943 die echter lijkt uit 1933 te komen, wat eigenlijk een pluspunt is. Het is namelijk onbegrijpelijk dat Lady of Burlesque door de filmkeuring is gekomen. De film, ook wel bekend onder de alternatieve titels The G-String Murders en Death of a Stripper staat bol van schaars gekleedde danseressen met eindeloze benen. Daarbij spelen de meeste scenes zich ook nog eens af in de kleedkamer van de dames, waar zij in gedeeltelijk ontkleedde staat worden geconfronteerd met een moordenaar die het blijkbaar op hun gemunt heeft.

Misschien kneep de Hays commissie een oogje dicht om de overzeese troepen eens ouderwets van 100% Amerikaans schoon te laten genieten.

Hoe dan ook, dit is een bijzonder plezierige film, waarbij het verhaal niet zo briljant is, maar er voldoende valt te genieten van interessante randfiguren uit de goedkope kant van de Amerikaanse showbusiness. De dames vechten elkaar, zowel verbaal als fysiek, de tent uit om maar vooraan te kunnen staan bij baas en publiek.
Eén van de dames heeft ook nog eens last van een nogal jaloerse minnaar. Een type 'niet lullen, maar poetsen', zeker op het moment dat hij haar met gebalde vuist echt vol in het gezicht mept.

En tussen al dit geweld wederom een prima optreden van Barbara Stanwyck (femme fatale uit Double Indemnity), die naast acteren ook heel aardig blijkt te kunnen zingen en dansen. Met een korrelige, lage stem en gestoken in een jurk met een split tot onder haar oksels brengt ze het publiek het hoofd op hol.

Stoere film.

Coen P.
30-03-2009, 11:04
Le Clan des Siciliens (Henri Verneuil, 1969) ****
De gejaagde muziek van Ennio 'maestro' Morricone zorgt er eigenhandig voor dat je vanaf het begin van de film al met het zweet in de handen staat. Alain Delon wordt naar de gevangenis vervoerd, maar een vakkundig uitgevoerde heist laat hem weer van de vrijheid proeven. De maffiagroep die hem redt gaat met hierna met hem in zee in een erg ambitieuze kraak van miljoenen aan juwelen. De mooie Delon valt echter in de smaak bij de vrouw van een van de maffiabroers. Haar rode jurken en de rode objecten in haar omgeving duiden visueel al op haar verleidelijke inborst en zijn een voorbode van wat gaat komen. Delon en de bende komen hierdoor lijnrecht tegenover elkaar te staan en de politie is ditmaal niet eens zijn grootste gevaar. Le Clan des Siciliens doet vaak erg Melville-iaans aan en deze film met de grootheden Jean Gabin, Alain Delon en Lino Ventura kan zich meten met de beste Franse films.
De Engelse versie is gedubt, maar veel hoofdrolspelers spreken hun teksten al in het Engels uit, dus nergens is het echt storend.

Coen P.
30-03-2009, 12:27
My Childhood, My Ain Folk & My Way Home (Bill Douglas, 1972, 1978 & 1979) ****
De Bill Douglas trilogie zijn los van elkaar staande, autobiografische verhalen over de jeugd van Douglas in het grauwe noorden van Engeland. Gespeend van een overdadige mise-en-scene en muziek wordt op een Bressoniaanse wijze verhaalt over het opgroeien in een mijnwerkersdorp vlak na WOII. De hoofdpersoon, Jamie, die symbool staat voor Bill Douglas wordt in My Childhood samen met zijn halfbroer opgevoed door hun oma. Hun vaders zijn onbekend en hun moeder is opgenomen in een gesticht. Ze leven duidelijk in armoede. Alles is vies, ze dragen kapotte kleren en moeten in de pauze van de mijnwerkers kolen stelen om de kachel aan te kunnen steken. Oma is echter al op leeftijd en is eigenlijk niet meer in staat voor de jongens te zorgen.

In My Ain Folk is oma overleden en is de oudste van de twee broers naar een weeshuis. Jamie wordt opgenomen door zijn vader. Veel liefde krijgt hij echter niet, want de moeder van zijn vader heeft meer aandacht voor haar hond dan voor Jamie. Pas als ze drinkt krijgt Jamie liefde. In een hartverscheurende scene bidt Jamie richting God in de hoop dat ze elke avond dronken is, zodat hij genegenheid krijgt. Een andere scene die ik steeds in mijn hoofd afspeel is een groep mijnwerkers wiens dienst erop zit. Het is inmiddels donker buiten en de lampen op hun helmen deinzen heen en weer als vuurvliegjes die in de nacht dansen.

In My Way Home is Jamie een tiener. Hij wilde schilder worden, maar dit wordt lacherig weggewuifd thuis. 'This is your place in life' wordt hem verteld, oftewel werken in de mijn zoals alle andere mannen. Jamie ziet dit echter niet zitten en bij gebrek aan een ander perspectief besluit hij in dienst te gaan. Tijdens zijn diensttijd in Egypte sluit hij een onwaarschijnlijke vriendschap met een belezen Engelsman.
De mooiste scene in My Way Home is als Jamie op de trap zit die naar zijn oude huis leidt. Alles is donker om hem heen, maar het huis wordt verlicht door de zon. Een duidelijke symboliek naar de 'warmte en liefde' die hij daar voelde met zijn oma en halfbroer.

Jeroen Trapman
30-03-2009, 14:47
The Big Lebowski

Onwijs grappige en leuke film.
8.5/10

Oudlid_X5
30-03-2009, 15:55
Het zit er weer op. Toch het een en ander gemist door een bepaalde trein/bus verbinding. Denk aan 35 Rhums (voor de tweede keer nu!) en Delta. Maar gelukkig komen deze films wel later dit jaar weer terug. Pandora's box ook helaas gemist was al volgeboekt op elke datum dat hij draaide. Hopelijk zie ik die ooit nog eens op TV want die is namelijk niet aangekocht.

Parlez-moi de la pluie (2008 ) 7.5
Was volgens mij de enige in de zaal die steeds in een deuk lag. Ontzettende fijne film over twee totaal verschillende zussen die langzaam aan bijelkaar komen. Mag gezien worden.

Der Architekt (2008 ) 6.0
Een onderhoudende film over een pijnlijke familie.

Garage (2007) 9.0
Een pareltje...

Nunta muta (2008 ) 7.5
Lijkt behoorlijk wat op van de films van Emir Kusturica. Maar hier moest ik daadwerkelijk om lachen plus de omschakeling naar drama wordt hier visueel prachtig opgelost. Mooie en aangrijpende film!

The Burning Plain (2008 ) 6.5
Ik had het naar een half uurtje al door hoe het ging aflopen. De schuld van alles lijkt in de voeten van de vrouwen geschoven te worden. In alle drie de generaties. Maar gelukkig kiest Arriaga voor een hoopvol einde...

Tip: de soundtrack is heel belangrijk voor de film. Want de schrijver haalt daarmee flink uit tegenover Iñárritu.

Tussenland (2002) 8.0
Jansen is één van de grootste talenten van de Nederlandse Cinema en dat laat ze hier ook maar weer eens goed zien.

Unspoken (2008 ) 9.0
Een meesterwerk. De Belgen flikken het ALWEER...

Maria Larssons eviga ögonblick (2008 ) 6.0
Geen verkeerde film maar trekt zich iets te lang...

Voorland (2005) 5.0
Als ik het goed heb doet Jansen alleen de camera en de montage. Althans zo stond het op de aftiteling. Voor de rest een wat slappe en structuurloze (verdwijnende plattelandse) documentaire.

Snijeg (2008 ) 7.0
Behoorlijk symbolische vertelling dat je wel moet liggen. Helaas niet aangekocht. Qua thema en uitwerking een hele interessante film. Quote:
Bosnië, 1997. De inwoonsters van Slavno, een door de oorlog verwoest dorp, hebben na de dood van hun mannen en vaders hun eigen bijzondere leefwereld weer opgebouwd waarin het gemis heel voelbaar is.

Calimucho (2008 ) 8.0
Documentaire, semidocumentaire of toch gewoon fictie? Jansen is een veel belovend talent!

Séraphine (2008 ) 8.0
Wordt helaas niet uitgebracht in Nederland... Gelukkig wel kunnen zien met Engelse ondertiteling op het filmfestival van Maastricht.
Een ontzettend sterk kostuumdrama dat enige tijd nodig heeft om je te pakken. Quote:
In 1912 huurt de Duitser Wilhelm Uhde, een verzamelaar van kunstwerken, een appartement in Senlis om te schrijven en uit te rusten van zijn drukke leven in Parijs. Hij neemt de 48-jarige Séraphine in dienst als huishoudster. Korte tijd later merkt hij tot zijn verbazing bij plaatselijke notabelen een doek dat geschilderd is door zijn eigen huishoudster.

Tulpan (2008 ) 7.5
Fijne film die weet te overtuigen door échte mensen te gebruiken met échte problemen. In dezelfde trend als The Story of the Weeping Camel.

Disgrace (2008 ) 7.5
John Malkovich overtuigt in een behoorlijk complexe rol.

Revanche (2008 ) 7.0
Ik heb hem kunnen zien op het Maastrichste filmfestival wel met Engelse ondertiteling. Maar is onderhand al aangekocht door Amstel Film! Zoals we van Oostenrijk kunnen verwachten alweer een diepgravende maar vooral een deprimerende film over mensen en hun dagelijkse problemen en daar komt nog eens bovenop een stuk verdriet dat onverwachts komt aanzetten. Buitenlandse oscarnominatie van vorig jaar. Ik hoef alleen nog dat Japanse klucht te zien...

Oudlid_X5
30-03-2009, 16:04
Gegen Die Wand, Auf Der Anderen Seite, Der Untergang, Goodbye Lenin, ... er is zoveel te zien bij onze oosterburen :)

Waarom dan de meest bekende films opnoemen die eigenlijk iedereen hier al gezien heeft? Het ss dat je geen Das Leben der Anderen noemde maar anders was het rijdje helemaal compleet. :-P

Jeroen Trapman
30-03-2009, 18:02
Planet Earth Disc1
Wat een absurd mooie documentaire :D
Vooral het stukje van de watervallen en de slow motion aanval van de Witte Haai imponeerde mij erg.
9.5/10

Coen P.
30-03-2009, 18:11
Waarom dan de meest bekende films opnoemen die eigenlijk iedereen hier al gezien heeft? Het ss dat je geen Das Leben der Anderen noemde maar anders was het rijdje helemaal compleet. :-P

Is het toeval dat je SS typt Verhoeven als je het over Duitsland hebt, of is het een Freudiaanse vertyping :mrgreen:

Melzz
30-03-2009, 18:33
Charlie Wilson's War (2007)

Vrij futloze film die een beetje voortkabbelt zonder ook maar een moment echt heel goed te worden. Gelukkig dat Philip Seymour Hoffman in de film zit om de boel nog een beetje te redden. Julia Roberts speelt.....eh....is....Julia Roberts, had net zo goed een veredelde extra kunnen zijn. Tom Hanks speelt een beetje op de automatische piloot lijkt het wel. De film had beter geweest met een acteur die Charlie wat meer kleur had kunnen geven. Een beetje met een glas Whiskey in je hand staan is niet genoeg. Het verhaal op zich is wel interessant, jammer dat de film dat niet echt is. De boodschap is anticommunisme en de regering van Amerika helpt de Taliban met behulp van dhr Wilson aan wapens om die boze Russen te trotseren. Of we daar nu zo blij mee moeten zijn.....

5,8

*NERAZZURRI*
30-03-2009, 18:51
Stargate (Emmerich, 1994)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/90/Sg1stargatefront.jpg

Christ, wat een rommel... Bijna schaamteloos, zo slecht. Every trick in the book wordt gebruikt, te cliché voor woorden. Acteren zou ik het niet eens willen noemen. En de ladyboy die Ra speelt is al helemaal totaal ongeloofwaardig.

Wim S.
30-03-2009, 19:37
Watership Down: Er zal zeker een stukje nostalgie van mijn kant meespelen, maar ik vind deze britse tekenfilm helemaal geweldig, van de tekenstijl, verhaallijn, muziek tot de prachtige britse voice-overs. Onder andere de stem van Hazel die wordt ingesproken door John Hurt, die ook wel bekend is als verteller in The Storyteller wiens stem uitermate geschikt was voor deze tekenfilm.Maar ook niet te vergeten is het nummer Bright Eye van Art Garfunkel, een nummer wat mij betreft gewoon verbonden is met Watership Down en vice versa.

Het verhaal gaat over een groep hazen en dan voornamelijk over de broers Hazel en Fiver, Fiver heeft een voorgevoel dat ze niet meer veilig zijn in hun huidige leefomgeving en Hazel meld dit aan de leider, echter neemt deze het niet serieus. Aangezien Hazel weet dat de voorgevoelens van zijn broer serieus te nemen zijn, besluit hij samen met fiver en nog een groep hazen te ontsnappen van hun huidige leefomgeving en er volgt een zware reis naar een betere plaats.7.8/10

Michael Hamers
30-03-2009, 19:54
Watership Down: Er zal zeker een stukje nostalgie van mijn kant meespelen, maar ik vind deze britse tekenfilm helemaal geweldig, van de tekenstijl, verhaallijn, muziek tot de prachtige britse voice-overs. Onder andere de stem van Hazel die wordt ingesproken door John Hurt, die ook wel bekend is als verteller in The Storyteller wiens stem uitermate geschikt was voor deze tekenfilm.Maar ook niet te vergeten is het nummer Bright Eye van Art Garfunkel, een nummer wat mij betreft gewoon verbonden is met Watership Down en vice versa.

Het verhaal gaat over een groep hazen en dan voornamelijk over de broers Hazel en Fiver, Fiver heeft een voorgevoel dat ze niet meer veilig zijn in hun huidige leefomgeving en Hazel meld dit aan de leider, echter neemt deze het niet serieus. Aangezien Hazel weet dat de voorgevoelens van zijn broer serieus te nemen zijn, besluit hij samen met fiver en nog een groep hazen te ontsnappen van hun huidige leefomgeving en er volgt een zware reis naar een betere plaats.7.8/10

Geweldige animatiefilm, niet vanwege de kwaliteit van de animatie, maar de gehele uitwerking van de film en het verhaal. Een pareltje zoals ze niet meer gemaakt worden...

Michael Hamers
30-03-2009, 19:55
Planet Earth Disc1
Wat een absurd mooie documentaire :D
Vooral het stukje van de watervallen en de slow motion aanval van de Witte Haai imponeerde mij erg.
9.5/10

Is idd prachtig...

Wim S.
30-03-2009, 20:01
Geweldige animatiefilm, niet vanwege de kwaliteit van de animatie, maar de gehele uitwerking van de film en het verhaal. Een pareltje zoals ze niet meer gemaakt worden...

Klopt zo worden ze helaas niet meer gemaakt, het is nu allemaal animatie vanhetzelfde soort en vooral gericht op humor. Wat op zich ook niet verkeerd is maar wel gaat vervelen....

Michael Hamers
30-03-2009, 20:03
Klopt zo worden ze helaas niet meer gemaakt, het is nu allemaal animatie vanhetzelfde soort en vooral gericht op humor. Wat op zich ook niet verkeerd is maar wel gaat vervelen....

Idd. Ik hou ook zo van Watership Down vanwege het realisme en het ruwe van de film. Niet overgoten met een mierzoete Disneysaus. Gewoon laten zien hoe het leven er aan toe gaat, maar dan met konijnen in de hoofdrol.

Wim S.
30-03-2009, 20:06
Idd. Ik hou ook zo van Watership Down vanwege het realisme en het ruwe van de film. Niet overgoten met een mierzoete Disneysaus. Gewoon laten zien hoe het leven er aan toe gaat, maar dan met konijnen in de hoofdrol.

Hazen in de hoofdrol ;)

Michael Hamers
30-03-2009, 20:12
Hazen in de hoofdrol ;)

Oh ja (y)

Sneaker
30-03-2009, 20:28
Het boek vond ik ook geweldig. Watership Down destijds gelezen voor een engels boekverslag.

DJR
30-03-2009, 20:33
Van het weekend weer veel films gekeken:

-Akira (Blijft goed, een anime klassieker en een nieuwe ervaring op Blu-ray)
-Shutter (De 2008 remake, lang niet zo goed als het origineel maar toch wel vermakkelijk)
-Australia (Een lange zit maar toch wel de moeite waard, veel mooie plaatjes)
-Signs (De beste film van M. Night Shyamalan, krijg nog steeds rillingen van sommige scenes)
-Bedtime Stories (Had iets verwacht zoals Jumani, helaas viel deze film mede daardoor zwaar tegen)
-Apocalypto (Goede sfeer maar net iets te lang)

mercapto
30-03-2009, 20:55
Stargate (Emmerich, 1994)

Christ, wat een rommel... Bijna schaamteloos, zo slecht. Every trick in the book wordt gebruikt, te cliché voor woorden. Acteren zou ik het niet eens willen noemen. En de ladyboy die Ra speelt is al helemaal totaal ongeloofwaardig.

Ik kan er niks aan doen maar ik vind het allemaal prachtig :razz:
En die Ladyboy...ik zou het niet anders willen zien :)
Farao's waren valse dragqueens, keizers waren macho relnichten.

TheGodfather
30-03-2009, 21:07
Ride Lonesome (http://www.imdb.com/title/tt0053220/)
Door veel liefhebbers en ook door Boetticher zelf wordt dit gezien als de beste van de westerns die hij heeft gemaakt. Zo ver wil ik niet gaan, maar het is wel een goede film. Wederom met Randolph Scott in de hoofdrol, is dit een mix van (uiteraard) western, een buddie movie en een road movie te paard. Vooral in dat laatste gedeelte vond ik de film erg sterk, waarbij de in widescreen gefilmde uitgestrekte woestijn landschappen van Californië erg prachtig uitzien. Ze onderstrepen nogmaals het eenzame personage en karakter van Scott`s personage.
Met een leuke, kleine bijrol van Lee van Cleef en een einde dat zowel optimistisch als prachtig is, is het dus opnieuw een film om te koesteren.

7,5/10

Dennis Vansant
30-03-2009, 21:24
Waarom dan de meest bekende films opnoemen die eigenlijk iedereen hier al gezien heeft? Het ss dat je geen Das Leben der Anderen noemde maar anders was het rijdje helemaal compleet. :-P
Het valt me tegen dat je nog steeds denkt dat dat me kan schelen hoor :)

Niet iedereen struint nu eenmaal de filmfestivals af op zoek naar de minder bekende pareltjes. Prima als je het doet en promotie maakt voor deze films, maar de omhooggevallen filmsnob uithangen is dan ook weer nergens voor nodig. Ik snap vaak de redenering niet die je hanteert. Omdat een film bekend is, is hij blijkbaar automatisch niet goed. Ik kan niet anders dan akkoord gaan met het feit dat Hollywood vaak te oppervlakkig is, maar als je nu ook al in Europa op de bodem van de underground cinema moet gaan schrapen om nog "mee" te kunnen met sommige bezoekers op een filmforum... gaat een beetje te ver lijkt me.

*NERAZZURRI*
30-03-2009, 21:56
Ik kan er niks aan doen maar ik vind het allemaal prachtig :razz:
En die Ladyboy...ik zou het niet anders willen zien :)
Farao's waren valse dragqueens, keizers waren macho relnichten.

Je was er bij?

Maar hoe kan je dit zonder nare bijsmaak kijken? Alleen de kop van die ouwe tang die Jackson uitnodigt voor die baan. Jezus, hoe kán je jezelf serieus nemen als actrice én als regisseur die de boel moet sturen? :-o

mercapto
30-03-2009, 22:42
Als fan van al die theoretische ongein ben je blind voor al het foute en zie je alleen de sci-fi ? :D
Waarom is Serenity zo "goed" ? Ook een toppunt van knulligheid en amateurisme wat mij betreft, en toch...ik kijk er graag naar, hoewel ik meer Stargate fan ben :)
Als je dat allemaal niet snapt, misschien een stomme anekdote :

M'n broer, die dol is op alles wat met het zweverige te maken heeft, kwam lang geleden naar me toe met een enorm pak A4tjes.
"Wat is dit dan ?"
Dus ik zeg "Uhm, papier ?".
Redelijk retorisch leek me...
"En wat staat er op ?" zegt ie.
Ja, hallo... "Ik heb m'n haviksogen in m'n andere jasje zitten..."
Dus hij loopt naar m'n overvolle bureau en gooit de berg A4tjes op m'n zorgvuldig bij elkaar gegeten berg snoeppapiertjes, en dat gaat natuurlijk niet. Overal behalve op m'n bureau lagen dus snoeppapiertjes.
"En bedankt!"
Dus ik pak het bovenste blaadje.
"Ah! M'n lijstje"
Met een vleugje verontwaardiging in z'n stem reageert hij: "Lijstje ? Lijstje ?! Als dit een lijstje is, wat is dan een lijst ?
Dus ik begin te tellen : "Eén, twee, drie, vier...zevenendertig, achterdertig...drieenvijftig. Nou ja, uhm, lijst ?"
Hij pakt de stapel van m'n schoot en bekijkt het nog eens goed. "Hoe kom je hier dan aan ?"
"Nou gewoon, de encyclopedie..." zeg ik terwijl ik m'n schouders ophaal.
Z'n mond valt open... "Ooit van Altavista gehoord ?" (dit is pre-wikipedia en pre-google)
Ik trek een bek van 'Ja, en ?' "Daar is toch niks aan ? Ik ga niet valsspelen, zo lees je het tenminste echt, en van het opschrijven blijft het nog eens extra hangen."
"Uhm, okay..." En hij loopt weer weg met de stapel.

Wat er op stond ? Alle Goden, Godinnen, half-Goden, mythische figuren, mythes, legendes, sagen, helden, epossen, demonen en meer van dat geneuzel uit onze 16-delige encyclopedie. Ach ja, je bent een depressieve puber zonder vrienden en dus teveel tijd over of je bent het niet...niet dat iedere puber met die eigenschappen dit doet...maar toch...uhm...ja.

Hmm, wat ik nou eigenlijk zeggen wil ?
Ja! Weet ik veel ?!

Don van Straalen
30-03-2009, 22:43
Psycho (1960)

http://img2.timeinc.net/ew/dynamic/imgs/071029/horrormovies/psycho_l.jpg

Heerlijke film, tof einde. Goede soundtrack, en de beruchte douche-scene (zie afbeelding) zorgde bij mij voor kippenvel, ondanks dat je toch bijna niets ziet! Briljant! 9/10

*NERAZZURRI*
30-03-2009, 22:55
-knip-

Ik denk dat ik wel begrijp wat je probeert te zeggen:

'Als sci-fi je boeit, dit onderwerp in het bijzonder, kijk je toch door het niveau heen?'

Ja, tot op zekere hoogte. Er is namelijk ook een reden dat ik de film uitkijk :-P Alleen is de ergernis groter dan dat ik het onderwerp boeiend genoeg vind om van te genieten.

Maar daarom vind ik bijvoorbeeld wel Independence Day de moeite waard, ondanks dat ik daar normaal gesproken ook kromme tenen van krijg.

Zoiets bedoel je toch?

mercapto
30-03-2009, 23:01
Zoiets :D
Ik probeer nogsteeds de onbegrepen tiener uit te hangen...ik ben alleen 10 jaar te laat... ;)
Ik zie uiteraard alle fouten in de film, hoewel dat in 1997 ofzo wel anders was toen ik hem voor het eerst zag. Maar ja, das net zoiets als "It", die vond ik ook ooit eng...
Het is meer dat veel sci-fi films de fantasie prikkelen, "It's porno for the mind"

BigLebowski
30-03-2009, 23:06
Snijeg (2008 ) 7.0
Behoorlijk symbolische vertelling dat je wel moet liggen. Helaas niet aangekocht.


Ik dacht het wel...de film was op het IFFR ook al Nederlands ondertiteld. Dat is al een indicatie volgens mij.

TheGodfather
30-03-2009, 23:14
My Childhood, My Ain Folk & My Way Home (Bill Douglas, 1972, 1978 & 1979) ****
-knip-
dat klinkt erg interessant! (y) heb je de BFI uitgave? hoe is de kwaliteit er van?
*krabbelt op z`n wishlist :cool:

*NERAZZURRI*
30-03-2009, 23:21
Het is meer dat veel sci-fi films de fantasie prikkelen, "It's porno for the mind"

Dat heb ik ook, net als met rampenfilms. Daaruit worden dan ook een hoop guilty pleasures geboren, ondanks dat je wéét dat de films té corny voor woorden zijn (y)

Volgens mij kan Erwin daar nog wel een boekje over schrijven.

Don van Straalen
31-03-2009, 01:14
Good Will Hunting (1997)

http://snarkerati.com/movie-news/files/2007/12/fcs_jy26_1_01.jpg

Prima film, sprak me wel aan, had ik niet verwacht! Robin Williams was erg goed, Ben Affleck was minder slecht dan normaal, maar alsnog slecht. 8/10

Coen P.
31-03-2009, 08:18
dat klinkt erg interessant! (y) heb je de BFI uitgave? hoe is de kwaliteit er van?
*krabbelt op z`n wishlist :cool:

Heb de BFI versie inderdaad, goedkoopst bij www.blahdvd.com (http://www.blahdvd.com)

Beeld is af en toe matig, maar gezien het bronmateriaal het hoogst haalbaar. Check de almachtige dvdbeaver even voor plaatjes en begeleidende tekst! (y)

Oudlid_X5
31-03-2009, 14:37
Het valt me tegen dat je nog steeds denkt dat dat me kan schelen hoor :)

Niet iedereen struint nu eenmaal de filmfestivals af op zoek naar de minder bekende pareltjes. Prima als je het doet en promotie maakt voor deze films, maar de omhooggevallen filmsnob uithangen is dan ook weer nergens voor nodig. Ik snap vaak de redenering niet die je hanteert. Omdat een film bekend is, is hij blijkbaar automatisch niet goed. Ik kan niet anders dan akkoord gaan met het feit dat Hollywood vaak te oppervlakkig is, maar als je nu ook al in Europa op de bodem van de underground cinema moet gaan schrapen om nog "mee" te kunnen met sommige bezoekers op een filmforum... gaat een beetje te ver lijkt me.

Ik zeg niet dat de films slecht zijn (mijn God je noemt alleen maar pareltjes op (y))maar ik vind het wel vreemd dat juist die titels opnoemt die toch bij iedereen vrij bekend zijn. Mag ik daar niets over zeggen?

Oudlid_X5
31-03-2009, 14:39
Ik dacht het wel...de film was op het IFFR ook al Nederlands ondertiteld. Dat is al een indicatie volgens mij.

Film is (nog) niet aangekocht en was gewoon Engels ondertiteld. :-P

Revanche daarentegen is wel aangekocht door distributeur Amstelfilms! (y)

Jeroen Trapman
31-03-2009, 14:54
Vertigo
Mijn aller eerste Hitchcock film, en tering zeg wat een pareltje :D
9.3/10

DanielC.
31-03-2009, 14:56
wat een pareltje :D


I(mijn God je noemt alleen maar pareltjes op (y))


op zoek naar de minder bekende pareltjes.

En ik maar denken dat het hier over films ging?

van WiW

Marked Woman
Als de film begint krijgen we een bericht dat deze film niet op waarheid gebaseerd is, en dat alles wat overeenkomt met de werkelijkheid puur toeval is. Wat zijn ze weer leuk bij Warner, want zoals wel vaker bij hun gangsterfilms is het juist wel op waarheid gebaseerd. Jack Warner heeft het proces van Lucky Luchiano gevolgd in de kranten, en hetzelfde jaar dat hij de bak inging had Warner een film.
De film is zoals je gewend bent bij de gangster films van Warner: erg rof. Er is echter wel iets aparts aan deze film: er wordt geen schot gelost, en we zien nauwelijks iets van het geweld. Dit maakt dat wat we horen (of soms zien) extra schokkend en voegt daarom veel toe aan de dreiging, die vrijwel constant aanwezig is in het 2e deel van de film. Goede rol ook van Davis, wat krijgt ze veel te verduren in deze film (Bogart: We found your sister…Dead, in the river), en het komt niet vaak voor dat we de sterren van de studio afgetuigd in het ziekenhuis zien liggen. Ik kreeg echt medelijden met haar. Nog een aardige bijrol van Bogart, waar hij niet zo heel veel kan laten zien, maar het is toch fijn om hem te zien, dat kon de film na een half uur wel gebruiken want hij kwam niet echt goed op gang. En Ciannelli is een van de beste bad guys ooit. Dat accent! Brr. Maar goed. Ik heb niet zo veel meer te zeggen, en ik ben niet goed in afsluiten. Dus. Goede film.

Holiday (1938)
Ik voel me een beetje schuldig dat ik deze film een 10 geef. Het lijkt net of ik zomaar met die dingen strooi, maar hij is gewoon zo mooi. Ik vond hem eigenlijk net zo goed als the Philadelphia Story, en die gaf ik ook een 10. Dus. Ik kon vannacht niet zo goed slapen, en toen ging ik deze film maar kijken. Een goede keus. Lekker lachen, en regelmatig vlogen de tranen over mijn wangen: arme Katherine! Je bent helemaal niet gek! En wat was het mooi toen ze samen met Grant aan het dansen was, en dat ze hem zo aankeek van "Ooh, ik wil je!" terwijl hij toen nog met haar zus ging. Heerlijke film.

Jeroen Trapman
31-03-2009, 15:03
Goed is te weinig voor deze film, dus dan kom je al snel op een pareltje :p

Oudlid_X5
31-03-2009, 15:06
Elle S'appelle Sabine (2007)

Ik wou er een heel stuk over schrijven maar iemand op moviemeter verwoord het perfect.


Indrukwekkend verhaal verteld door de zus van Sabine. We zien Sabine in een jong, actief en spontaan leven en in een volledig verwoeste toestand na opname in de kliniek. Een -enorm- contrast. De beelden zijn schokkend en je wordt als kijker ontzettend kwaad. Toch onstond bij mij wrang. Wat is er namelijk met de vader gebeurd die wij nooit in beeld zien? De moeder is op een gegeven moment verhuisd en heeft Sabine achter gelaten. Hoe was de verdere familieband? Waarom is er niet eerder actie ondernomen met Sabine? Wat heeft de familie concreet eigenlijk gedaan? Veel vragen waar we geen antwoord op krijgen. In plaats daarvan wordt eigenlijk alle schuld bij de overheid gelegd. Als mij een ding duidelijk is geworden is dat zelfkritiek een soort van taboe is bij de Fransen.

Vandaar dus de vijf!

rrrick
31-03-2009, 15:29
Holiday (1938)
Ik voel me een beetje schuldig dat ik deze film een 10 geef. Het lijkt net of ik zomaar met die dingen strooi, maar hij is gewoon zo mooi. Ik vond hem eigenlijk net zo goed als the Philadelphia Story, en die gaf ik ook een 10. .
Niks schuldig voelen, dit is gewoon een hele goede film, maar helaas een beetje vergeten omdat Grant en Hepburn in hetzelfde jaar in het veel bekendere, maar wat mij betreft mindere Bringing up Baby speelden.
Holiday is echt een juweeltje.

Coen P.
31-03-2009, 15:33
Ben na jouw (en Maikels) lovende woorden erg benieuwd Daan! Meteen maar besteld (ik=kuddedier)

Meteen maar A Star is Born meegepakt om het af te leren :mrgreen:

Marcel v/d H.
31-03-2009, 15:38
Dead Reckoning John Cromwell, 1947
Degelijke film-noir met Humphrey Bogart in de hoofdrol. Het verhaal is af en toe wat warrig, maar het lekkere sfeertje en Bogart maken veel goed. De bijrollen vond ik trouwens een stuk minder, met name Lizabeth Scott is matig. 7.3

Leatherheads George Clooney, 2008
Aardige film van en met George Clooney. De humor is vaak (te) flauw en het verhaaltje mager, maar met name het lekkere jaren ’20 sfeertje maakt dit toch nog een vermakelijke film. Verder was goed te zien dat de cast zelf ook veel lol had bij het maken van de film. Leuk voor een keertje. 7.0

Don van Straalen
31-03-2009, 15:52
Vertigo
Mijn aller eerste Hitchcock film, en tering zeg wat een pareltje :D
9.3/10

Wordt mijn volgende, en tevens derde! (binnen een paar dagen zelfs, zelen zoveel goede films gezien in 1 week)

Jeroen Trapman
31-03-2009, 16:05
Je gaat je er honderd procent zeker mee vermaken :)

Ik heb net Planet Earth Episode 4 gekeken:
Mijn mond viel letterlijk open bij de kristal grotten, mensen wat mooi :)
Ga nu de aflevering Deserts bekijken, maar tot nu toe de mooiste docu die ik ooit heb gezien.

mercapto
31-03-2009, 17:49
Wordt mijn volgende, en tevens derde! (binnen een paar dagen zelfs, zelen zoveel goede films gezien in 1 week)

Ik heb lang geleden in een weekje twee boxen er doorheen gejaagd :)
Voor mij was Rear Window de beste :)

intexor
31-03-2009, 17:52
Voor mij was Rear Window de beste :)

Idem.

Mr. Incredible
31-03-2009, 17:54
Voor mij is Psycho de beste, en North by Northwest de leukste.

Coen P.
31-03-2009, 18:00
Appaloosa (Ed Harris, 2008 ) ***½
Ed Harris en Viggo Mortensen worden door een stadje ingehuurd als ordehandhavers om de mensen zo te beschermen tegen een rancher en zijn personeel die de vorige sheriff vermoord hebben. Ed en Viggo moeten de beste man arresteren en hem bewaken tot de rechter een uitspraak heeft gedaan. Een lastige klus, helemaal als er een dame in het spel komt (Renée Zellweger) die Ed afleidt van de klus...
Een typische western met een goed/kwaad relatie met daarbij erg mooie natuurbeelden die op blu ray heel goed tot hun recht komen. Ed Harris is altijd tof en Viggo is lekker drollig, maar Renée Zellweger past beter in Bridget Jones Diary 112, wat een nare blonde zuurpruim met dat uiengezicht van haar.

DanielC.
31-03-2009, 18:30
Ben na jouw (en Maikels) lovende woorden erg benieuwd Daan! Meteen maar besteld (ik=kuddedier)

Meteen maar A Star is Born meegepakt om het af te leren :mrgreen:

Gefeliciteerd met je mooie aankoop! :-P Ik ben trouwens ook een kuddedier. Ze hebben me een half uur lekker lopen maken, toen ik thuis kwam moest ik direct naar amazon. :-P

RRR
31-03-2009, 18:58
Appaloosa (Ed Harris, 2008 ) ***½
-knip-
maar Renée Zellweger past beter in Bridget Jones Diary 112, wat een nare blonde zuurpruim met dat uiengezicht van haar.

Idd zeg, ik snap niet dat zoveel mensen haar enigszins aantrekkelijk kunnen vinden...:confused:

Don van Straalen
31-03-2009, 20:11
Ik vind der ook maar lelijk :(

Wim S.
31-03-2009, 20:31
Changeling (BR) : Na veel positieve reacties te hebben gelezen, gehoord over deze film, kan ik er nog een positieve reactie aan toevoegen van mijn kant. Wat een geweldige film die veel indruk maakt.

De film is gebasseerd op een onvoorstelbare waargebeurd verhaal en speelt zich af in L.A. in 1928. Een vrouw (Angelina Jolie, die geweldig speelt in deze film) merkt bij thuiskomt van haar werk dat haar zoon is vermist en komt zo in een malle molen terecht van corrupte politie, verwisseling van kind, een kindermoordenaar, onrecht etc. het is een beetje beknopt weergegeven van mij, maar ik wil geen spoilers verklappen.

Het is een film die zoveel indruk op me maakte dat ik zelfs de aftiteling helemaal heb uitgekeken, ook mede door de relaxte soundtrack en de achtergrond van een mooie L.A. uit de twintiger jaren. . Eastwood heeft een film gemaakt wat wel eens uit zou kunnen groeien tot een echte klasieker in de zin van grootste hollywoodfilms ooit...of draaf ik nu wat teveel door ?????

Mischien wel of niet, ga 'm maar snel kijken als je dat nog niet zou hebben gedaan en oordeel zelf....

Wat ik mij wel zou kunnen voorstellen dat je de film triest gefilmd zou kunnen vinden, maar het gegeven is ook triest en wat mij betreft geeft de film deze sfeer perfect aan. 9/10

TheGodfather
31-03-2009, 21:15
Comanche Station (http://www.imdb.com/title/tt0053729/)
Always save the best for the last. Een veel gehoord advies en dat blijkt bij de Budd Boetticher set weer de waarheid te zijn. De laatste film uit de box is meteen ook de beste van de 5 uit de box.
Opnieuw, zoals ook in alle andere films, is Randolph Scott de leading man. Hij gaat, in een briljante openings scene, op zoek naar een door Indianen gekidnapte vrouw en probeert haar terug te brengen naar haar echtgenoot en zoontje.
Een sterk verhaal, mooie door het leven getekende personages, opnieuw de prachtige widescreen shots van de Sierra Nevada, sterk acteerwerk van Scott (ook de supporting cast is goed) en een aantal geweldige actie scenes: Comanche Station heeft het allemaal.
Een absolute parel, de beste film uit de box.

8,5/10

Daarmee heb ik dus alle films uit de box gezien en kan ik niet anders concluderen dan dat ie geweldig is bevallen. 5 heerlijke, genietbare films. Kopen!

Nielsje
31-03-2009, 21:20
Mark of Cain
Redelijke verfilming van twee jonge Britse soldaten die in Irak iets te ver gaan met gevangenen en thuis met de schuldgevoelens en nasleep kampen. Niets bijzonders, maar ook niet echt slecht.

Michael Hamers
31-03-2009, 21:20
Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (BR)

Wederom genoten van deze film. Ditmaal op bluray. En wat een genot zeg, dat beeld en geluid!

Film: 9/10
Bluray: 10/10

Alexander D
01-04-2009, 08:06
The Big Lebowski

9.8/10 dat vond ik er dus van....

Coen P.
01-04-2009, 08:27
Comanche Station (http://www.imdb.com/title/tt0053729/)
Always save the best for the last. Een veel gehoord advies en dat blijkt bij de Budd Boetticher set weer de waarheid te zijn. De laatste film uit de box is meteen ook de beste van de 5 uit de box.
Opnieuw, zoals ook in alle andere films, is Randolph Scott de leading man. Hij gaat, in een briljante openings scene, op zoek naar een door Indianen gekidnapte vrouw en probeert haar terug te brengen naar haar echtgenoot en zoontje.
Een sterk verhaal, mooie door het leven getekende personages, opnieuw de prachtige widescreen shots van de Sierra Nevada, sterk acteerwerk van Scott (ook de supporting cast is goed) en een aantal geweldige actie scenes: Comanche Station heeft het allemaal.
Een absolute parel, de beste film uit de box.

8,5/10

Daarmee heb ik dus alle films uit de box gezien en kan ik niet anders concluderen dan dat ie geweldig is bevallen. 5 heerlijke, genietbare films. Kopen!

Grappig, deze film wordt overal de minste uit de box genoemd!

rrrick
01-04-2009, 09:42
The Mummy, Karl Freund, 1932

De van oorsprong Duitse Karl Freund is vooral bekend als cameraman. Met films als Metropolis, Der Letzte Mann, Key Largo en heel veel andere heeft hij vooral op dat vlak zijn sporen verdiend. Freund heeft echter ook als regisseur enkele films op zijn naam staan. De bekendste daarvan is The Mummy.

Helaas maakt een goede cameraman nog geen goede regisseur, want The Mummy is een saaie, flauwe bedoening. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat Freund nou ook niet bepaald met een talentvolle cast kon werken. Hoofdrolspelers Zita Johann en David Manners vormen waarschijnlijk een van de meest oncharismatische liefdeskoppels ooit op film vastgelegd. Freund slaag er niet in ook maar enige vorm van passie uit de twee te krijgen. Hun spel lijkt zich te beperken tot het oplezen van de ingestudeerde teksten en het slecht getimed (Johann) heffen van de armen in ‘gevaarllijke’ situaties. Niet vreemd dat beide acteurs vrij snel in de vergetelheid zijn verdwenen.

De echte hoofdrolspeler is uiteraard Boris Karloff in de rol van The Mummy, of liever gezegd in de rol van Imhotep, want zijn screentijd als echte mummy beperkt zich tot slechts enkele minuten. Karloff loopt vooral als mysterieuze museumedewerker/handelaar/Egyptoloog/? de Engelsen met een dreigende blik te intimideren en/of te hypnotiseren. De schaarse momenten dat het overigens schitterend verouderde gezicht van Karloff close-up in beeld komt zijn prachtig, maar helaas ook zo’n beetje de enige momenten dat er in deze film wat valt te genieten. Voor de rest gaat er van de in lange jurk en fez geklede Karloff bijzonder weinig dreiging uit.

Ook los van het matige acteerwerk slaagt Freund er niet in spanning of supsense in de film te realiseren. Dat ligt vooral aan de vlakke montage en statische regie, maar gek genoeg ook aan het camerawerk. Freund doet dat deze keer niet zelf, en dat is te merken. Op de shots van het gezicht van Karloff na, valt er verder heel weinig te genieten. En dat terwijl er zoveel mogelijkheden zijn. Zo is het onbegrijpelijk dat de scene waarin de tombe van de Egyptische prinses wordt geopend, letterlijk voor de deur ophoudt. In de volgende scene is het opeens jaren later, hetgeen duidelijk wordt gemaakt door één van de vele tussentitels, nooit een goed teken in een vlot lopende speelfilm.

Kortom, wat mij betreft een film die geen enkel moment zijn reputatie kan waarmaken.

Coen P.
01-04-2009, 09:43
Heroes for Sale (William A. Wellman, 1933) ****
De in 1933 uitgebracht prent geeft de Amerikaanse samenleving een klap in het gezicht. De film verhaalt over Tom Holmes, een soldaat die ten tijde van WOI gewond raakt en door de Duitsters gevangen genomen wordt. Door het gebruik van morfine raakt hij verslaafd en tot grote ergernis is iemand anders met zijn heldendaden gaan pronken. Na de oorlog gaat hij bij een bank werken, maar zijn verslaving leidt tot ontslag en een tijd in een ontwenningskliniek. Clean en vol frisse moed gaat Tom in New York wonen en het geluk lacht hem toe. Hij ontmoet een mooie dame en maakt snel carriere in een bedrijf van wasmachines. Het geluk duurt echter niet lang, een door hem en een communistische Duitser bedachte uitvinding zorgt voor een grootschalig ontslag door het gebruik van machines in plaats van handenarbeid. Tom raakt betrokken bij een gewelddadig protest en wordt onterecht in de bak gegooid. Zijn vrouw komt te overlijden en Tom leeft jaren na dato op de straat. Een man die vocht voor zijn land, zorgde voor zijn medemens maar er berooid van af komt. Wellman is een economische verhalenverteller die in een korte tijd steeds de juiste snelheid weet vast te houden. Ik kan het niet goed onder woorden brengen, maar ik kan wel wat met die man!

Coen P.
01-04-2009, 10:21
Wild Boys of the Road (William A. Wellman, 1933) ***½
De 'wild boys' zijn de tienerkinderen van mensen tijdens de depressie. Zonder geld, werk en eten worden ze gedwongen om met zijn allen bij elkaar te gaan huizen. Hierdoor worden ze gedwongen om te bedelen of zelfs crimineel te worden. De boodschap is duidelijk, maar soms is het een te hoog 'gee whiz' gehalte en had het wel wat scherper gemogen!

Coen P.
01-04-2009, 10:22
Midnight Mary (William A. Wellman, 1933) ****
Mary is een dame met een verhaal. De film begint dit verhaal in de tegenwoordige tijd. Schijnbaar onbewogen zit ze in de rechtszaal te wachten op een uitspraak. Als de jury zich terugtrekt wordt ze naar een hokje meegenomen. Ze kaften van de juridische boeken dienen als kapstok waaraan haar levensverhaal wordt opgehangen. Een slimme manier van vertellen van het leven van Mary die al op haar 13e gearresteerd werd voor een diefstal die ze niet gepleegd had. Vanaf dit moment gaat haar leven bergaf en uiteindelijk wordt ze een dame van plezier aan de zijde van een grote crimineel. Ze lijkt aan deze wereld te kunnen ontsnappen als ze een mooie advocaat ontmoet die als een blok voor haar valt. Haar criminele verleden achterhaalt haar echter waardoor ze het heft in eigen handen neemt, met alle gevolgen van dien!

Coen P.
01-04-2009, 10:23
Frisco Jenny (William A. Wellman, 1932) ***½
De zwangere Jenny werkt in de bar van haar vader en wil met de arme pianist trouwen. Haar vader verbiedt dit en slaat haar in het gezicht. De klap valt samen met de grote aardbeving in San Fransisco (1906) en deze verwoest haar leven. Vader en liefje overlijden en Jenny en haar kind leven in grote armoede in Chinatown. Als bedelen niet werkt, besluit ze haar lichaam te gaan verkopen. Jenny floreert en wordt een madame van een bekend bordeel die vaak dames voor feestjes levert. Haar zoon is ze inmiddels kwijt, maar uit het oog verloren is ze hem niet. De jongeman groeit succesvol op wordt officier van justitie. Het lot wil dat Mary en haar zoon tegenover elkaar komen te staan in een rechtszaak. Zal Mary de waarheid vertellen of houdt ze vast aan haar trots?

BigLebowski
01-04-2009, 12:18
Film is (nog) niet aangekocht en was gewoon Engels ondertiteld. :-P



Ik heb hem zelf gezien en dacht toch écht met Nederlanndse ondertitels hoor! :) Bovendien heb ik een nieuwtje voor je: volgens deze bron wordt hij uitgegeven door het voor mij onbekende label Cinema Delicatessen ---> zie hier (http://issuu.com/madmax2/docs/dk_10_nl/2) (grijze kolom links)

Oudlid_X5
01-04-2009, 12:38
Mark of Cain
Redelijke verfilming van twee jonge Britse soldaten die in Irak iets te ver gaan met gevangenen en thuis met de schuldgevoelens en nasleep kampen. Niets bijzonders, maar ook niet echt slecht.

Niets bijzonders? Je moet het zelf maar eens meemaken. Ik vond het een indrukwekkende film vooral wat oorlog niet allemaal met een mens kan doen.

Oudlid_X5
01-04-2009, 13:03
Ik heb hem zelf gezien en dacht toch écht met Nederlanndse ondertitels hoor! :) Bovendien heb ik een nieuwtje voor je: volgens deze bron wordt hij uitgegeven door het voor mij onbekende label Cinema Delicatessen ---> zie hier (http://issuu.com/madmax2/docs/dk_10_nl/2) (grijze kolom links)

Nogmaals ik heb de film écht gezien met Engelse ondertiteling. Kan eventueel het krantje van het filmfestival, waar in staat welke films Nederlands en welke Engelse ondertiteld zijn, naar je toe sturen?

Goed nieuws maar helaas te weinig titels om mij blij te maken. :sad:

Zo te zien komen deze er wel: The Market, Flashbacks of a Fool, 24 City, Eleve Libre, Unspoken etc. Teveel om op te noemen.

Alleen zie ik het nut van Service, Art of the Devil 3, Blind Pig who wants to Fly en Babaji, an Indian Love Story niet helemaal in. :confused:

Cinema Delicatessen is een vrij sterk label. Meestal documentaires. Toevallig gisteren in het filmhuis Elle s'appelle Sabine gezien. Op de site van http://www.cinemadelicatessen.nl staat onder Releases deze titels:

beyond the game (http://www.cinemadelicatessen.nl/filmdetail.asp?filmid=208)
klass (http://www.cinemadelicatessen.nl/filmdetail.asp?filmid=184)
blind loves (http://www.cinemadelicatessen.nl/filmdetail.asp?filmid=200)
best of idfa on tour 2008 (http://www.cinemadelicatessen.nl/filmdetail.asp?filmid=116)
contractpensions - djangan loepah! (http://www.cinemadelicatessen.nl/filmdetail.asp?filmid=197)
elle s'appelle sabine (http://www.cinemadelicatessen.nl/filmdetail.asp?filmid=181)
snow (http://www.cinemadelicatessen.nl/filmdetail.asp?filmid=207)
voorland (http://www.cinemadelicatessen.nl/filmdetail.asp?filmid=90)

Geen onaardige titels...

Oudlid_X5
01-04-2009, 13:11
Brødre (2004)
Ik kan werkelijk niets met de films van Susanne Bier. Waar ik After the Wedding en Things We Lost in the Fire nog een zeven geef vanwege het onderwerp. Ben ik nu consequent en geef het maar net een voldoende. Grootste minpunt is de montage. De langste shot van de film was om precies te zijn 6 seconde. Zo te zien kan ik nu eenmaal niet naar dat soort snelle beelden kijken daar word ik hysterische van en ik voel me daarbij niet op me gemak. Ook het camerawerk was ik niet tevreden over...

Ik waag me alleen nog aan Open Hearts en dan is voor het mij gedaan met de Cinema van Bier.

BigLebowski
01-04-2009, 13:24
Nogmaals ik heb de film écht gezien met Engelse ondertiteling. Kan eventueel het krantje van het filmfestival, waar in staat welke films Nederlands en welke Engelse ondertiteld zijn, naar je toe sturen?


Ja, doe maar even dan...ik kon het op de site niet terugvinden ;)



snow (http://www.cinemadelicatessen.nl/filmdetail.asp?filmid=207)


Hier had jij het toch over of niet soms!? :-P

Patrick van den Hul
01-04-2009, 13:28
Brødre (2004)
Ik kan werkelijk niets met de films van Susanne Bier. Waar ik After the Wedding en Things We Lost in the Fire nog een zeven geef vanwege het onderwerp. Ben ik nu consequent en geef het maar net een voldoende. Grootste minpunt is de montage. De langste shot van de film was om precies te zijn 6 seconde. Zo te zien kan ik nu eenmaal niet naar dat soort snelle beelden kijken daar word ik hysterische van en ik voel me daarbij niet op me gemak. Ook het camerawerk was ik niet tevreden over...

Ik waag me alleen nog aan Open Hearts en dan is voor het mij gedaan met de Cinema van Bier.

Merkwaardig, had verwacht dat deze films perfect in jouw straatje zouden vallen.
Te populair?

Erwin de Koning
01-04-2009, 14:42
THE HYPNOTIC EYE (http://www.scifilm.org/musing569.html)

THE SCREAMING SLEEP

Redelijk niemanddalletje over de gevaren van hypnose (!) zit vol met acts van de hoofdpersoon om het minimale plotje tot speelfilmlengte te brengen

Heeft wat aardige ideeen

7.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=ntFn59uIxvA)

http://img5.imageshack.us/img5/3559/posterthehypnoticeye.jpg

Oudlid_X5
01-04-2009, 15:06
Ja, doe maar even dan...ik kon het op de site niet terugvinden ;)



Hier had jij het toch over of niet soms!? :-P

Stuur me even je adres toe via de PM. En over Snow hadden we het. Je hebt gelijk dat die uitgebracht word (uiteindelijk) maar niet gelijk dat ik hem de film met Nederlandse ondertiteling gezien heb.

Oudlid_X5
01-04-2009, 15:16
Merkwaardig, had verwacht dat deze films perfect in jouw straatje zouden vallen.
Te populair?

Hoezo merkwaardig? Hoezo te populair? Tot nu hebben we al haar films geprogrammeerd en ben ik steeds één van de weinige mensen dat niet graag kijkt naar de films van Bier. Dat komt mede door het camerawerk en montage. Waarbij de jump-cut wel het vreselijkste van allemaal is. :x

De films van haar zijn niet voor mij gemaakt. Ik kan er werkelijk niets mee. Het probleem zit dan ook in mij. Wat wil je nog meer horen, Patrick?

Nielsje
01-04-2009, 15:23
Niets bijzonders? Je moet het zelf maar eens meemaken. Ik vond het een indrukwekkende film vooral wat oorlog niet allemaal met een mens kan doen.

Ik bedoelde meer de film zelf met niets bijzonders, dan de gebeurtenissen. De impact die zoiets kan hebben kan ik me slechts moet moeite voorstellen, maar de manier waarop het gebracht wordt vond ik niet zo bijzonder.

Jeroen Trapman
01-04-2009, 16:01
The Birds (Hitchcock)
WAUW...
Iedereen die deze film nog niet heeft gezien, twijfel niet en kijk hem snel.
Wat een topper, echt subliem (y)
Krijgt van mij een 10/10, maar dat is eigenlijk nog te weinig :)

*NERAZZURRI*
01-04-2009, 16:53
Being John Malkovich

The weirdest shit.... maar opzich wel grappig.

Erwin de Koning
01-04-2009, 17:23
CREATURES FROM THE PINK LAGOON (http://www.monstersatplay.com/review/film/pinklagoon.php)

That's Gary, the r is silent

Ouderwetse gayzombie film met vreselijk aanstellerige nichten zo van 'ik mep je met m'n handtasje' gedoe. We zingen en we dansen en oh meid we zijn zo gay

Ik heb maar weinig films gezien die zo bomvol cliché's zit over onze knuffelheaumeau's dan deze

Heerlijk, heerlijk, heerlijk!

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=y8KqSPvzaj0)

http://img3.imageshack.us/img3/608/creaturesposter589x800.png

TheGodfather
01-04-2009, 20:48
Cloverfield (http://www.imdb.com/title/tt1060277/)
Ik was benieuwd of ie bij een tweede kijkbeurt en op een kleiner scherm nog net zo sterk zou zijn en indruk zou maken als bij de eerste kijkbeurt in de bioscoop.
Indruk maakt het nu iets minder, omdat je al weet wat er gaat gebeuren en het scherm natuurlijk een stuk kleiner is. Maar de film wist ook nu weer te vermaken, ik vond `m nog net zo goed als bij de eerste kijkbeurt. Dat is knap bij een film dat een dergelijk dun plotlijntje heeft en tamelijk voorspelbaar is. De kracht ligt dan ook in de manier van filmen, waardoor je midden in de actie staat en dat werkt uitermate goed.
Een heerlijke hersenloze film die (gelukkig) bij de tweede kijkbeurt overeind blijft.

9,0/10

Don van Straalen
01-04-2009, 21:02
X-MEN ORIGINS: Wolverine (2009)

http://www.comicnerd.com/wp-content/images/wolverine.jpg

Vol goede moed ging ik de film in, maar helaas, hij viel behoorlijk tegen.Té veel characters hebben té weinig screentime, dialogen komen niet goed uit, de actie is op meerdere momenten te gek voor woorden, dat het niet eens leuk meer is. Enige reden om eventueel deze film te kijken is om Wolverine. Hij is behoorlijk badass en de claw-to-claw combat tegen sabretooth is wel heel tof en rauw.

Ook eindelijk Gambit! Na 3 films hopen is hij er eindelijk, maar ook hij kan de film niet reden. Neem daarbij nog een hobbit en een pretty boy (ryan reynolds, yuk) en het het is een trainwreck waiting to happen. Helaas, ik hoopte dat het tof zou worden. 5/10

TheGodfather
01-04-2009, 21:10
Grappig, deze film wordt overal de minste uit de box genoemd!
Vond ik dus niet :-P Ik snap ook niet zo goed dat Ride Lonesome de beste uit de box wordt gevonden. Wat vondt jij er van?

DanielC.
01-04-2009, 21:31
Commanche Station begint wel bijzonder. Volgens mij wordt er de eerste 10 minuten nauwelijks gesproken, het enige dat ze zeggen is onverstaanbare taal. Mijn favorieten zijn ook Ride Lonesome en vooral The Tall T.

Lekker bezig met die Wellman box coen, heb hem gisteren gekregen zal me er ook eens aan gaan wagen. Morgen ben ik vrij, maar vind het dan zo *** om met zulk weer binnen te gaan zitten film kijken. Buiten lezen is ook wel lekker.

Dennis Vansant
01-04-2009, 22:28
The Mummy, Karl Freund, 1932

De van oorsprong Duitse Karl Freund is vooral bekend als cameraman. Met films als Metropolis, Der Letzte Mann, Key Largo en heel veel andere heeft hij vooral op dat vlak zijn sporen verdiend. Freund heeft echter ook als regisseur enkele films op zijn naam staan. De bekendste daarvan is The Mummy.

Helaas maakt een goede cameraman nog geen goede regisseur, want The Mummy is een saaie, flauwe bedoening. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat Freund nou ook niet bepaald met een talentvolle cast kon werken. Hoofdrolspelers Zita Johann en David Manners vormen waarschijnlijk een van de meest oncharismatische liefdeskoppels ooit op film vastgelegd. Freund slaag er niet in ook maar enige vorm van passie uit de twee te krijgen. Hun spel lijkt zich te beperken tot het oplezen van de ingestudeerde teksten en het slecht getimed (Johann) heffen van de armen in ‘gevaarllijke’ situaties. Niet vreemd dat beide acteurs vrij snel in de vergetelheid zijn verdwenen.

De echte hoofdrolspeler is uiteraard Boris Karloff in de rol van The Mummy, of liever gezegd in de rol van Imhotep, want zijn screentijd als echte mummy beperkt zich tot slechts enkele minuten. Karloff loopt vooral als mysterieuze museumedewerker/handelaar/Egyptoloog/? de Engelsen met een dreigende blik te intimideren en/of te hypnotiseren. De schaarse momenten dat het overigens schitterend verouderde gezicht van Karloff close-up in beeld komt zijn prachtig, maar helaas ook zo’n beetje de enige momenten dat er in deze film wat valt te genieten. Voor de rest gaat er van de in lange jurk en fez geklede Karloff bijzonder weinig dreiging uit.

Ook los van het matige acteerwerk slaagt Freund er niet in spanning of supsense in de film te realiseren. Dat ligt vooral aan de vlakke montage en statische regie, maar gek genoeg ook aan het camerawerk. Freund doet dat deze keer niet zelf, en dat is te merken. Op de shots van het gezicht van Karloff na, valt er verder heel weinig te genieten. En dat terwijl er zoveel mogelijkheden zijn. Zo is het onbegrijpelijk dat de scene waarin de tombe van de Egyptische prinses wordt geopend, letterlijk voor de deur ophoudt. In de volgende scene is het opeens jaren later, hetgeen duidelijk wordt gemaakt door één van de vele tussentitels, nooit een goed teken in een vlot lopende speelfilm.

Kortom, wat mij betreft een film die geen enkel moment zijn reputatie kan waarmaken.
The Mummy is wat mij betreft zeker geen sléchte film, maar het is sowieso mijn minst favoriete early horror talkie. Het geheel is een goed voorbeeld van wat er gebeurt als je een regisseur aan het roer hebt die geen enkele feeling heeft met de acteurs en zich enkel met het technische aspect bemoeit. Het ironische is dat Freund door zijn sterke camerawerk de gestoorde mengelmoes die Dracula was nog kon redden, natuurlijk mede dankzij Bela Lugosi's geniale vertolking. Browning was ook al zo'n houterige en ouderwetse regisseur, in tegenstelling tot Whale, die echt zijn acteurs de vrije loop liet maar toch wist wanneer hij moest ingrijpen.

Geen enkele van de acteurs kon het vinden met Freund en ze staan ook gewoon tegen hun zin te spelen. Jammer genoeg was het toen net de periode van de karakteracteurs onder contract en hadden ze dus weinig keuze.

Het lijkt wel alsof Freund slechts in een paar scènes echt de touwtjes volledig in handen had. De spiegelpoelscène en het tot leven komen van Imhotep zijn daar goede voorbeelden van. Die shots zijn dynamisch, met mooi camerawerk en gebruik van licht en schaduw. De rest van de film is eerder statisch opgenomen, net zoals Dracula.

Zeker de Spaanse versie van Dracula een keer checken als je daar de kans toe krijgt. Her gerucht gaat dat de cameraman die deze heeft opgenomen een tijdje bij Freund in de leer geweest zou zijn, maar hij doet het nóg beter door een hele hoop dynamische shots, close-ups, ... jammer van de klotevertolking van Carlos Villarias, maar goed: je kèn ni alles hebbuh :p

Coen P.
02-04-2009, 08:40
Vond ik dus niet :-P Ik snap ook niet zo goed dat Ride Lonesome de beste uit de box wordt gevonden. Wat vondt jij er van?

The Tall T, Ride Lonesome en Buchanan Rides Alone steken er met kop en schouders boven uit.

Coen P.
02-04-2009, 08:41
Lekker bezig met die Wellman box coen, heb hem gisteren gekregen zal me er ook eens aan gaan wagen. Morgen ben ik vrij, maar vind het dan zo *** om met zulk weer binnen te gaan zitten film kijken. Buiten lezen is ook wel lekker.

Gister Other Men's Women gezien, die Wellman is echt een fijne verhalenverteller. Op economische wijze en met de juiste snelheid maakt hij zijn films!

rrrick
02-04-2009, 10:24
Niet voor niks dat Wellman met Wings in 1929 de allereerste Oscar voor beste film pakte. Ook een geweldige film overigens.

Oudlid_X5
02-04-2009, 12:29
Ik bedoelde meer de film zelf met niets bijzonders, dan de gebeurtenissen. De impact die zoiets kan hebben kan ik me slechts moet moeite voorstellen, maar de manier waarop het gebracht wordt vond ik niet zo bijzonder.

Hoe had je het liever gezien dan?

Coen P.
02-04-2009, 13:40
Other Men's Women (William A. Wellman) ****
Bill en Jack zijn beste vrienden. Beide werken als goederentreinbestuurders en maken lange dagen voor weinig geld. Bill houdt wel van de vrouwtjes en van een drankje op zijn tijd en hierdoor raakt hij in de problemen en wordt hij uit zijn huurhuis gezet. Hij trekt in bij Jack en zijn vrouw Lily. De drie kunnen het goed vinden, maar er bloeit een romance tussen Bill en Lily. Dit leidt tot een kus en uiteindelijk een tot een gevecht tussen beide mannen. Door hun gevecht letten de mannen niet op en crashen zij met de trein. Jack raakt blind en Bill wordt verteerd door schuldgevoelens. De hoofdpersonen groeien uit elkaar, maar zullen elkaar in de finale van de film noodgedwongen weer ontmoeten tijdens een massale overstroming. De film geeft op realistische wijze het harde leven van de treinbestuurders aan. De mooie stoomlocomotieven geneveld in mist en het duister deden met wel wat denken aan Jean Renoirs 'La Bete Humaine'. De rauwe realiteit wordt echter overgoten door een melodramatisch sausje, zonder dat het allemaal te zoetsappig wordt. Het is grappig om te zien dat James Cagney, die een bijrolletje had, destijds al zijn charisma en dansmoves bezat!

*NERAZZURRI*
02-04-2009, 14:02
A History Of Violence

Voor zover ik al geen zwak had voor Cronenberg heb ik dat nu wel (y) Heb drie films van 'm gezien en allemaal uitmuntend.

DanielC.
02-04-2009, 14:37
Daarnet In a Lonely Place opnieuw bekeken. De perfecte film over teleurstelling, onzekerheid, eenzaamheid. Succes is niet alles, jongens en meistjes.

Erwin de Koning
02-04-2009, 15:09
BRUTAL MASSACRE - A COMEDY (http://www.dvdreview.com/reviews/pages/2879.shtml)

Leuke mockumentary over het maken van een indie horror genaamd BRUTAL MASSACRE met veel bekende gezichten wo David Naughton, Brian O'Halloran, Gunnar Hansen, Ellen Sandweiss, Ken Foree, Mick Garris en Betsy Baker

Naughton is een trashregisseur die het moet hebben van z'n ene hit genaamd FISH WHO ATE FLESH en z'n mindere THE MUMMY'S DAD en I'LL TAKE THE RING BACK ... AND THE FINGER TOO! maar krijgt het maar niet voor elkaar om weer eens een hit te scoren. BRUTAL MASSACRE moet zijn plaats weer gaan heroveren op de horrormap maar natuurlijk krijgt hij te kampen met allerlei problemen tijdens de opnames

Niet zozeer zien als een comedy maar meer als een mockumentary a la THIS IS SPINAL TAP

8.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=VatL16gmJ4I)

http://img9.imageshack.us/img9/8484/posterbrutalmassacreaco.jpg

Coen P.
02-04-2009, 15:19
Big Trouble in Little China (John Carpenter, 1986) ****
Jack Burton (Kurt Russell) is de bestuurder van een grote vrachtwagen die hij liefkozend de Pork Chop Express noemt. Jack is een wildebras, een dronkelap en een gokker. Als hij geld wint van een vriend vergezelt hij hem naar het vliegveld om hem niet uit het oog te verliezen. Op het vliegveld is hij echter getuige van de ontvoering van de dame van zijn vriend. Samen gaan ze op zoek en raken ze betrokken in een fantasierijke wereld vol Chineze magie, vechtpartijen en monsters! Big Trouble in Little China is een bijzonder grappige, creatieve B-film die zichzelf absoluut niet serieus neemt! Het is een bizarre mix van actie, avontuur, tovenarij en een flinke laag humor. Kurt Russell is heerlijk goud maar fout in zijn rol als trucker!

Coen P.
02-04-2009, 15:33
Assault on Precinct 13 (John Carpenter, 1976) ****
In één van zijn eerste films laat Carpenter zien dat hij probleemloos een imposante film kan maken zonder een hoog budget of grote sterren. Het is een gewelddadige remake van Howards Hawks' 'Rio Bravo' en gaat over een groep mensen die in een leegstaand politiekantoor worden belaagd door een gewelddadige bende. Het kantoor heeft geen stroom of telefoon en is zodoende letterlijk afgesloten van de wereld. De aanwezige politie moet zelfs noodgedwongen samenwerken met gevangenen om het vege lijf te redden als de één na de andere bendelid het pand bestormt of onder vuur neemt. Carpenter verzorgde zelf de soundtrack en doet dat met verve. De bas werd overigens later door U2 overgenomen in 'New Years Day'! De gewelddadige toon van de film wordt gezet als een jong kind in koele bloede wordt doodgeschoten door een bendelid. Bam! Als kijker valt je mond open en ga je er maar eens goed voor zitten...

Oudlid_X5
02-04-2009, 15:57
Linha de Passe (2008 )

Walter Salles levert alweer een sterk film af over een gezin waar de vader ervandoor is. Ieder verhaallijn wordt uitstekend uitgewerkt. De vier broers en moeder moeten letterlijk vechten om in te leven te blijven. Salles terug bij af. Min of meer back to basics maar dan met meer ervaring. Onervaren acteurs, sociaal drama, met eigenlijk geen hoop op een beter leven. 8.0

In Mei komt de film uit in het Filmhuis.

Nielsje
02-04-2009, 16:46
Hoe had je het liever gezien dan?

Goede vraag. Dat weet ik eigenlijk niet precies, ik werd alleen niet echt geraakt door de manier waarop het nu gebracht werd. Ik voelde weinig bij beide hoofdpersonen, behalve in het laatste shot als de nog levende door zijn soldatenmakkers is afgetuigd omdat hij ze verlinkt heeft. Dat was het moment dat ik me dichter betrokken bij de film voelde, maar toen was het afgelopen.
Wellicht dat het dus meer met mij te maken heeft dan de film zeg.

*NERAZZURRI*
02-04-2009, 18:18
Dirty Harry (Siegel, 1971)

http://thepeoplebrand.com/blog/wp-content/uploads/2007/09/dirtyharry.jpg

Zó gaaf... (y)

Wim S.
02-04-2009, 19:03
Dracula 's Daughter (1936) : Het vervolg op Dracula uit 1931, echter wat mij betreft een helemaal niet een goed vervolg. Een slap en simpel verhaal.Hopelijk is The Son of Dracula beter , maar ik vrees het ergste. 4.8/10

Port of Shadows (1938 ) : Een deserterende soldaat is op vlucht voor zijn fouten uit het verleden, hij is op weg naar Le Havre.Hij wil naar de havenstad om daar een nieuwe identiteit te kunnen krijgen en te vluchten naar het buitenland via één van de boten die daar in de haven liggen, maar al snel komt hij daar de verkeerde mensen tegen maar ook de liefde van zijn leven wat zijn oorspronkelijke plan nogal in de war schopt.

Prachtig gefilmd en ook de prachtige verschijning van Michelle Morgan wisten mij helaas niet constant te boeien, ik vond dat sommige karakters nogal overdreven en soms zelfs bijna lachwekkend waren, ik begon me er op een gegeven moment aan te storen. Dan doel ik voornamelijk op de man met de veels te grote broek en de beginnende wannabee gangsterbaas die nogal kinderlijk overkwam.

Kortom een film die leuk was voor een keer, maar wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar. 6.5/10

Erwin de Koning
02-04-2009, 19:16
Coen aan de Carpenters... Heb je CIGARETTE BURNS en IN THE MOUTH OF MADNESS al gezien?

Dennis Vansant
02-04-2009, 19:47
Hopelijk is The Son of Dracula beter , maar ik vrees het ergste. 4.8/10

Sterker nog: hij is slechter :p

Ik vond Dracula's Daughter nog wel wat hebben, maar het oorspronkelijke script zou gewéldig geweest moeten zijn, enkel veel te eng voor die tijd.

Wim S.
02-04-2009, 20:00
Sterker nog: hij is slechter :p

Ik vond Dracula's Daughter nog wel wat hebben, maar het oorspronkelijke script zou gewéldig geweest moeten zijn, enkel veel te eng voor die tijd.

Dat wist ik niet, ik vond dit script in ieder geval niet al te best en het einde nogal afgeraffeld. Nou ja toch ga ik son of dracula kijken, gezien deze ook in de collectiebox zit.

Erwin de Koning
02-04-2009, 21:08
THE SECRET OF THE LOCH (http://www.britmovie.co.uk/genres/fiction/filmography/023.html)

Bij een low budget monsterfilm op leeftijd weet je dat het monster pas komt in de laatste 10 minuten dus moet je geduld hebben om al het geouweteringhoer te kunnen doorstaan. Door de goede regie is dat met deze film goed te doen maar het monster zelf is een aanfluiting een simpele huis/tuin/keuken hagedis

6.0

Nielsje
02-04-2009, 21:32
Eyes Wide Shut
Hele bijzondere film die ik zeker nog een paar keer wil/moet zien voordat ik alles goed begrijp. Ondanks het trage tempo schiet de film voorbij, pluspunten voor de cast, de muziek (dat piano deuntje uit de ceremonie) en de manier waarop alles in beeld gebracht is.

Melzz
03-04-2009, 11:13
Watchmen - Zack Snyder - (2009)

Tja.....dit is dus gewoon geen goede film, absoluut niet. Zelden een film gezien die gewoon totaal geen spanningsboog heeft. De gehele film heb ik in dezelfde gemoedstoestand bekeken. Scene na scene zonder een duidelijke vooruitgang. Geen spanning. Vele karakters met achtergronden waar ik maar niets voor voelde. De inktvlekman vond ik wel een leuk karakter......als stripfiguur. Met een boek heb je rustig de tijd, kun je je vergapen aan de mooie plaatjes. Bij een film is toch meer nodig dan mooie plaatjes.

Sommige CGI vond ik ook lelijk, zoals dat klokwerk op Mars. Op het einde kregen we nog een dubieuze boodschap mee. Helaas was de finale ook volledig zonder spanning....of WOW moment. Maar nu komt het.....wellicht geheel tegenstrijdig......ik heb me ook niet echt verveelt. Het was langdradig met alle minpunten maar ach...ik vond het op dat moment wel best.

Dus wel aardig voor het moment alhoewel ik verstandelijk weet dat het gewoon een mislukte film is. Ergens zit een aardig verhaal maar de manier waarop het gebracht werd leverde niet echt een spannende film op. Trouw aan het boek....leuk.....maar als film had het allemaal we wat vlotter gemogen. Het blauwe mannetje (deed me denken aan de zanger van Tool tijdens de Aenema tour) kon ik ook maar niet serieus nemen. En dan die tergende sexscene....oef!

Een interessante mislukking dan maar? Het boek is vast beter.....

7,3

Melzz
03-04-2009, 11:52
Quantum of Solace

Na de Watchmen in de bios gezien te hebben kwam ik thuis...naar bed of toch nog een film? Ik koos voor de nieuwste Bond. Ik vond het een vreselijk leuke film die in mijn ogen perfect aansluit op Casino Royale. Een wat serieuzere film maar toch met vette actiescenes en wat, alhoewel spaarzaam, coole gadgets. Ik vind deze vorm toch erg geslaagd en van mij mag Bond wat afwijken van de overige delen. Dus geen stereotype superschurken maar realistische bad-guys. Ik snap de vele kritieken niet zo goed. Er zit toch echt genoeg actie in om de fans te plezieren. De eerste carchase was helaas te warrig gemonteerd. Daar werd de plank wel misgeslagen. Wat meer laten zien en wat minder hyper-Bourntje spelen had beter gewerkt. Er zit echter geen suf moment in de film. De film laat zien dat er een grote organisatie schuil gaat met snode plannen en dit deel is vast maar een klein puzzelstukje mbt wat komen gaat. Zeer goed deel en kan zich prima meten met Casino Royale.

7,6

Oudlid_X5
03-04-2009, 13:04
224. http://www.whatiwatch.net/images/bios.gif Boy A (http://www.imdb.com/title/tt1078188/) (John Crowley (http://www.imdb.com/name/nm1259871/), 2007) :: 9.0

Een meesterwerk?

Michael Hamers
03-04-2009, 13:52
Apocalypto (BR)

Mooie plaatjes en eigenlijk best een goede chase film. Is een keer wat anders dan een achtervolging met auto's. Ja dit soort films kan ik wel waarderen. En bovendien prachtig op BR.

7,5/10

Tim k
03-04-2009, 15:01
The Kingdom:

Vooral die Saudi hoofdagent vond ik een aanwinst voor deze film en Cris Cooper altijd wel eigenlijk. Deze viel me niet tegen, vooral de actie was goed. 75 / 100

The Matrix:

Totaal niet mijn soort film, maar voor het op poten zetten van dit verhaal toch: 60 / 100

Something Wild:

Ik heb een zwak voor Melanie Griffith en ook wel voor Liotta, voor wie deze rollen op het lijf geschreven waren. Mooie film 80 / 100

Planet Terror:

Vermaak van de bovenste plank met een paar heerlijke shots, die zo uit een bizar stripboekverhaal hadden kunnen komen. 75 / 100

DanielC.
03-04-2009, 16:51
Quantum of Solace Ik snap de vele kritieken niet zo goed. Er zit toch echt genoeg actie in om de fans te plezieren.

Ik denk dat je dan niet zo goed snapt wat de fans zo leuk vinden aan James Bond.

Melzz
03-04-2009, 17:30
Ik denk dat je dan niet zo goed snapt wat de fans zo leuk vinden aan James Bond.

Ik heb zelf ook veel oude Bonds en die blijven ook gewoon leuk. Casino Royale was anders...realistischer en rauwer. Dat werd bejubeld. Dat is Quantum of Solace ook....maar op die film is veel commentaar. Het is zeker niet de beste Bond maar ik heb gewoon de volle 100 minuten genoten. Had wellicht verwacht een zeer slechte film te zien maar dat was gewoon niet het geval. Ik denk trouwens dat je anno 2009 niet meer met vliegende boten of laserhorloges kunt komen aanzetten....maar dat is mijn idee.

TheGodfather
03-04-2009, 19:46
Gisteren:

Cape Fear (http://www.imdb.com/title/tt0101540/)
Een film die spannend is vanwege de dreigende sfeer die uitgaat van De Niro`s personage, die een geweldige rol neerzet. Je weet dat ie ieder moment op kan duiken en dus nooit wat je precies kunt verwachten. Toch komt dat nergens geforceerd over, vooral omdat zowel De Niro als Nolte overtuigend zijn. Ook is de manier waarop Scorsese het geheel in beeld brengt verfrissend in dit genre en voegt de soundtrack extra spanning toe.
Super film

8,5/10

Knowing (http://www.imdb.com/title/tt0448011/)
Ja hoor, het zit er allemaal in: Nicolas Cage is "held" met een emotieloze blik, z`n vriend en collega die hem niet begrijpt, een klein eng meisje met lange zwarte haren, een groot en eng afgelegen huis,
veel actie (die er overigens wel ok uit ziet) en een ontzettend klef einde. Inderdaad, zo voorspelbaar als het klinkt is Knowing ook. En toch heeft het wel iets kijkbaars. Vooral het eerste gedeelte is best te doen. Daarna wordt het te lang gerekt en het einde is echt ontzettend klef, slecht en te lang.

5,7/10

Wim S.
03-04-2009, 20:59
Manufactured Landscapes : Bijzondere documentaire over industriele landschappen, gecreeerd door de productieve mens. Het speelt zich voornamelijk af in China, waarschijnlijk omdat het daar nogal extreem is met de vervuiling van het milieu & industriele vooruitgang, toch weten de documentairemakers hier aan de hand van foto's en beelden het er toch prachtig te laten uitzien.
Alhoewel de beelden vaak ook wel voor zichzelf spreken, krijg je bij sommige foto's & beelden een toelichting waardoor je nog beter het contrast en de achterliggende betekenis gaat zien.
Vrolijk wordt je er niet van als je de "vooruitgang, ontwikkeling" ziet die gaande is in China en volgens de filmmakers voor de hele wereld. Een indrukwekkende documentaire. 7/10

Somers Town (BR) : Een leuke film over de vriendschap tussen 2 jongens van een jaar of 16. Allebei totaal verschillende karakters waarbij Tomo een engels rebels jochie is die de midlands verlaat om naar London te gaan, omdat hij elders niets of niemand meer heeft en dan heb je nog Marek. Marek is samen met zijn vader geemigreerd vanuit Polen naar Engeland, want zijn vader heeft werk gevonden in London. Echter voelt Marek zich eenzaam en niet thuis in London.
Door een toeval, komen de rebelse Tomo en de rustige Marek elkaar tegen en groeit er een bijzondere vriendschap tussen de beiden. Ook zijn ze verliefd op hetzelfde meisje Maria die hun eigenlijks beide wat aan het lijntje houd, je volgt eigenlijks de belevingen van 2 pubers.
De film is ondanks zijn te korte speelduur erg mooi, maar ik denk dat het verhaal na een dikke uur eigenlijks ook wel verteld was. De film kent trouwens ook een geweldige soundtrack. Deze film heeft mijn voorkeur boven Dead Man Shoes & This is England van dezelfde regisseur. 7.6/10

Trauma (1993) : Zeker niet de beste van Argento maar toch wel vermakelijk, echter miste ik een geweldige soundtrack en gevoel van spanning & sfeer.Iets wat voor mij wel een Argento film kenmerkt. Ik heb het gevoel dat Argento met deze een film een wat breder publiek wou trekken, gezien het toch wel hollywood-achtige sfeer. Leuk was wel de kleine rol van Brad Dourif, geen idee of Argento was geinspireerd door de nederlandse film De Lift van Dick Maas, omdat er een scene in de film zit die wel erg veel op lijkt op een scene uit De Lift. 7/10

Jeroen Trapman
03-04-2009, 21:30
Superbad

Geweldige film, mooie humor.
8/10

Sneaker
03-04-2009, 22:05
American Psycho (http://www.imdb.com/title/tt0144084/)
Patrick Bateman is een snelle jongen op Wall Street die alles heeft wat zijn hartje begeerd en alles doet om zijn uiterlijk in perfecte staat te houden. Niemand kan echter vermoeden dat onder dit alles een koele, meedogenloze moordenaar zit die voor zijn plezier mensen vermoord.

Na de seriemoordenaar films van Ulli Lommel wilde ik nog even door moorden. Dit keer met de American Psycho serie. Deze had ik al eerder gezien, maar hij blijft erg goed.

Wat de film vooral zo goed maakt is Christian Bale. Hij is geweldig als de psychopathische killer Patrick Bateman. Vooral ook zijn discussies over de muziek van onder andere Genesis/Phil Collins waren geweldig. Heerlijke dialogen. Hij is echt heel cool en heeft een aantal briljante scènes. Natuurlijk vooral de moord scene's (met de kettingzaag in het trappenhuis). Maar ook hoe hij een kat wilt voeren aan een betaalautomaat is prachtig. "Feed me a stray cat" :lol:. Ook de rol van Dafoe is geweldig, alleen had hij van mij wel wat meer scènes mogen hebben. De rest van de cast is ook goed. Vooral ook omdat het de meeste eigenlijk niet uitmaakt wat er gebeurd in de wereld. Ze zijn alleen maar met zichzelf bezig. Dit maakt de scene met bijvoorbeeld de visitekaartjes ook zo goed.

Wat ik wel apart vind, is dat de film helemaal niet aanvoelt als een film uit de jaren 80. Pas toen Reagan op de tv verscheen besefte ik me pas dat de film in een hele andere periode afspeelt dan ik gedacht had.

Wat ik verder vooral erg leuk vind aan deze film is de mindfuck op het einde. Is hij nou gewoon gek? Heeft hij alles ingebeeld? Of wordt alles weggewerkt voor hem? Wat dit voor mij een beetje verpest is dat de makers verteld hebben hoe het echt in elkaar zit. Had het lekker open gelaten voor de kijker zelf. Dan had het nog even lekker rondgespookt in mijn hoofd, nu wordt aan alle onduidelijkheid eigenlijk een einde gemaakt. Jammer. Maar desondanks is het gewoon een hele goede film met een briljante Bale.

TheGodfather
03-04-2009, 22:18
Heb de BFI versie inderdaad, goedkoopst bij www.blahdvd.com (http://www.blahdvd.com)

Beeld is af en toe matig, maar gezien het bronmateriaal het hoogst haalbaar. Check de almachtige dvdbeaver even voor plaatjes en begeleidende tekst! (y)
Laat antwoord, maar dank U (y)

1101
03-04-2009, 22:21
Keek gisternacht, als in een opwelling, Die Welle, over leraar Rainer Wenger die een klasje omvormt tot fascistische groepering. Uiteraard komen alleen Duitsers weg met zoiets en lijkt het dan ook nog effectief te zijn. En uiteraard is er de gewelddadige ontknoping. Maar afgezien van de voorspelbare elementen toch goed om te zien dat het dus wel kan. Al vind ik de stappen iets te snel genomen in het denkproces en het beinvloedbare type iets te dominant en beinvloedbaar. Het einde mag van mij ook nog iets genuanceerder. Wie is er nu de demagoog en is die wel werkelijk schuldig? Helaas blijft die vraag onbeantwoord. Een iets te soepele weergave van een Duits trauma, dat in simplistische vorm eenvoudig herhaalbaar blijkt. Toch heeft de film me de gehele speelduur geboeid, en dat zegt tch wel iets.

Sneaker
03-04-2009, 22:31
American Psycho II: All American Girl (http://www.imdb.com/title/tt0283877/)
Rachael Newman is de enige die wist te ontsnappen aan de seriemoordenaar Patrick Bateman. Dit zorgde voor haar fascinatie met moorden. Rachael is begonnen aan haar studie en wilt koste wat het kost de assistente worden van ex-FBI agent Bobby Starkman. Een baan als assistente is een garantie voor een baan bij de FBI, de droom van Rachael. Maar ze is niet de enige gegadigde en de competitie is moordend.

Volgens mij is de titel American Psycho II alleen maar gebruikt om mee te liften op het succes van de film uit 2000. De andere verwijzing naar het origineel is de openingsscene met Patrick Bateman en Rachael Newman. Die hele scene slaat eigenlijk nergens op en ik vind het zelfs afbreuk doen aan de eerste film. Het doet de ubercoole Bale als Bateman echt geen eer aan.

Het verhaal is natuurlijk ook erg voorspelbaar (helaas geen mindfuck) en zelfs de "twist" is eigenlijk niet meer dan obligaat (wel cool) en daardoor zeer voorspelbaar. De moorden zijn leuk, maar een beetje inspiratieloos. Pas tegen het einde wordt het wat interessanter (tolwacht).

Desondanks heb ik me toch vermaakt met deze film. Eigenlijk vooral dankzij Mila Kunis die Rachael Newman speelt. Zonder haar was deze film echt niet leuk geweest want je geeft niets om de rest van de personages. Zij doet het daarentegen erg leuk en sinds That 70's Show kan ze niet meer stuk bij mij. De rest van de cast is oké op zijn best. Alleen Geraint Wyn Davies kon me nog bekoren. De keuze voor Shatner is onzin. Snap niet wat hij in deze film doet en ik had liever iemand anders gezien voor die rol.

Dankzij Kunis vond ik deze film toch nog wel vermakelijk. Maar het had veel beter gekund en de titel schept toch een bepaalde verwachting die never nooit niet wordt waargemaakt.

Sneaker
03-04-2009, 23:07
Gargantua (http://www.imdb.com/title/tt0156554/)
Marinebioloog Jack Ellway en zijn zoon Brandon vertrekken naar het eiland Malau om het effect van recente aardbevingen op het diepzeeleven te bestuderen. Maar er is meer aan de hand op het eiland. Mensen komen op vreemde wijze om het leven en er wacht ze een gigantisch gevaar.

Wat een slechte film. Ik was gewaarschuwd door Veronica Magazine die het één ster gaf. Maar ik wilde het toch zelf beoordelen. Dat heb ik geweten ook.

Ik kan eigenlijk weinigs positief over de film zeggen. Na de geweldige (en veel te vroeg geannuleerde serie) The Inside en The X-Files zie ik hem gewoon het liefste als stoere geheim agent en iemand in het leger. Zo is die op zijn best. Maar wat hij in deze film te zoeken heeft, is mij een raadsel. Hij is totaal niet op zijn plek als de saaie wetenschapper Jack Ellway. De rest van de cast is oninteressant, het leger dom en de karakters over het algemeen onsympathiek. Het familie verhaaltje en het romantische verhaaltje boeit dan ook helemaal niet. Begrijp de reactie van de eilandbewoners ook niet op een aantal situaties, van de onderzoekers ook niet en ook niet van het leger. Dus ik snap er eigenlijk helemaal niets van.

Maar het is natuurlijk een monsterfilm. Dus hoe zijn de monsters en de kills? Helaas al niet veel beter. De special effects zijn zeer slecht. Natuurlijk is het geen miljoenen productie. Maar een film als Isolation laat zien dat je het monster helemaal niet expliciet hoeft te laten zien om een film spannend te maken. Helaas neemt deze film zichzelf veel te serieus. Dus moet het monster groot in beeld gebracht worden. Met lachwekkende slechte monster en kills als resultaat. Het leken wel speelgoed dino's (als het geen speelgoed was) en er zijn veel te weinig slachtoffers. Het einde is natuurlijk moralistisch, dramatisch en vervelend, maar na de credits ben je hem gelukkig al snel weer vergeten.

Ik kan er niets anders van maken. Zeer slechte film. Zelfs niet lachwekkend slecht. Daar neemt de film zichzelf veel te serieus voor.

Don van Straalen
03-04-2009, 23:18
The Deer Hunter (1978 )

http://i16.photobucket.com/albums/b17/thepestilence123/vlcsnap-478387.png

Prachtige film, ondanks z'n 3 uur gaat ie niet vervelen, vond alleen de opening (bruiloft) iets te lang, maar dat zie ik door de vingers omdat de regie zo ongelofelijk goed is verder. Mooie beelden. Sterk acteerwerk van Robert DeNiro, Christopher Walken en Meryl Streep. 8,5/10

DanielC.
04-04-2009, 07:06
Fast & Furious Haha, wat een film. Deze film is vrijwel de gehele speelduur over-the-top en gaat in enkele scenes zelfs nog verder. En wat een held, die Vin Diesel. Wat ook leuk was: de persoon met wie ik de film ging kijken zei vooraf : Als Michelle Rodriguez er niet in zou zitten was ik waarschijnlijk niet gegaan gaat Michelle na vijf minuten dood. :').

rrrick
04-04-2009, 08:11
City Girl, F.W. Murnau, 1930

City Girl is Murnau's voorlaatste film, en valt een beetje tussen de wal en het schip van twee bekendere Murnau films, Sunrise en Tabu. Dat is jammer want ook City Girl is zeer de moeite waard.

Het probleem is waarschijnlijk dat het plot eigenlijk nogal vergelijkbaar is met Sunrise, en een beetje aandoet als een herhalingsoefening. Wederom worden door Murnau het stadsleven en landelijke leven met elkaar in contrast gezet in de vorm van een romance tussen een boerenjongen en een stadsmeisje.

Hoewel niet zo innovatief als Sunrise valt er in City Girl ook weer genoeg te genieten van prachtig opgezette scenes en schitterende shots. Vooral enkele scenes op de weidse graanvelden van Minnesota zijn schitterend gedaan.

Helaas heeft City Girl wel wat te lijden onder de grote hoeveelheid tussentitels die werkelijk elke verhaalontwikkeling uitleggen. Ik kan me niet voorstellen dat Murnau hiervoor verantwoordelijk was, en vermoed dat het meer een studiobesluit was. Jammer, want het doet wat afbreuk aan het ritme van de film.

Het schijnt dat Murnau eigenlijk Gloria Swanson in de hoofdrol wilde en helemaal niet tevreden was over Mary Duncan. Dat begrijp ik niet helemaal, want ze is niet alleen een zeer aantrekkelijke dame, ze speelt gewoon heel erg goed. Net als overigens de rest van de cast, waarbij vooral Edith Yorke als de moeder, een fantastische prestatie neerzet.

Oudlid_X5
04-04-2009, 10:36
Manufactured Landscapes : Bijzondere documentaire over industriele landschappen, gecreeerd door de productieve mens. Het speelt zich voornamelijk af in China, waarschijnlijk omdat het daar nogal extreem is met de vervuiling van het milieu & industriele vooruitgang, toch weten de documentairemakers hier aan de hand van foto's en beelden het er toch prachtig te laten uitzien.
Alhoewel de beelden vaak ook wel voor zichzelf spreken, krijg je bij sommige foto's & beelden een toelichting waardoor je nog beter het contrast en de achterliggende betekenis gaat zien.
Vrolijk wordt je er niet van als je de "vooruitgang, ontwikkeling" ziet die gaande is in China en volgens de filmmakers voor de hele wereld. Een indrukwekkende documentaire. 7/10

En dan toch maar een magere zeven?

Oudlid_X5
04-04-2009, 10:37
Fast & Furious Haha, wat een film. Deze film is vrijwel de gehele speelduur over-the-top en gaat in enkele scenes zelfs nog verder. En wat een held, die Vin Diesel. Wat ook leuk was: de persoon met wie ik de film ging kijken zei vooraf : Als Michelle Rodriguez er niet in zou zitten was ik waarschijnlijk niet gegaan gaat Michelle na vijf minuten dood. :').

****, ik heb je spoiler gelezen.:sad:

Don van Straalen
04-04-2009, 10:45
****, ik heb je spoiler gelezen.:sad:

ik ging er per ongeluk met m'n muis overheen -_- dus ik ook.

rrrick
04-04-2009, 10:55
Morocco, Josef von Sternberg, 1930

Verhaaltechnisch misschien niet hoogstaand, maar op visueel vlak is het genieten.

Dietrich, hoewel nog wat onwennig in haar eerste echte Amerikaanse film, is weer onweerstaanbaar en trekt alle aandacht naar zich toe. In een ondankbare, maar schitterende rol is ook Adolphe Menjou fantastisch bezig. Helaas komt Gary Cooper (daardoor?) niet helemaal goed uit de verf en overtuigt hij niet als Dietrich's 'love interest'.

Het is echter vooral regisseur Von Sternberg die met een aantal fascinerende scenes de bodem onder deze film legt. De opening van de film is fabelachtig. Een garnizoen van het Vreemdelinglegioen komt de stad binnenmarcheren, gadegeslagen door de lokale bevolking. Een aantal vrouwen van lichte zeden probeert de soldaten al direct het hoofd op hol te brengen. Prachtig in beeld gebracht sluit de opening vervolgens af met het moment dat de lokale mannen - allen in het wit - opgeroepen door de Imam op straat in gebed gaan.

Ook daarna is er nog genoeg te genieten, maar het is vooral de slotscene die een diepe indruk maakt. Dietrich verkiest de emotie boven de ratio, en laat haar weldoener in de steek voor de onbehouwen soldaat. De wijze waarop Von Sternberg dat laat zien is echt schitterend. Dietrich ziet haar geliefde vertrekken in de woestijn. Ze staat in vertwijfelde tweestrijd, kijkt hem na en kijkt weer naar Menjou. Dan neemt ze haar besluit en gaat achter Cooper aan door zich aan te sluiten bij een groepje vrouwelijke volgers. De camera blijft op haar gericht totdat ze achter de woestijduinen is verdwenen, opgeslokt door het woestijnzand. Einde! Er wordt verder geen woord gezegd in de slotscene, beeld en omgevingsgeluid zijn voldoende. Geweldig!

Wim S.
04-04-2009, 11:55
En dan toch maar een magere zeven?

Klopt, komt omdat ik eigenlijks niet zo docu-achtig aangelegd ben en liever gewoon een film kijk, dat is nou eenmaal een feit en daarom is in mijn ogen de zeven voor deze docu wel gegrond.

Trouwens jij ziet het natuurlijk weer als een magere zeven, maar zo slecht is een zeven toch niet, ik was altijd blij met een zeven op mijn rapport.:)

Dennis Oosterhuis
04-04-2009, 12:19
ik ging er per ongeluk met m'n muis overheen -_- dus ik ook.
Ik dacht dat hij het over het eerste deel had, dus ik heb hem ook gelezen. Niet echt duidelijk vermeld dat het over het vierde deel gaat... :?

*NERAZZURRI*
04-04-2009, 12:25
****, ik heb je spoiler gelezen.:sad:

Jammer, nu kun je het geniale plot niet meer als maagd ingaan :o:wink:

Dennis Oosterhuis
04-04-2009, 12:28
Jammer, nu kun je het geniale plot niet meer als maagd ingaan :o:wink:
Of het nou geniaal is of niet, het is toch jammer dat je nu weet wat je nu weet... :|

Oudlid_X5
04-04-2009, 12:30
Jammer, nu kun je het geniale plot niet meer als maagd ingaan :o:wink:


Zo erg is het ook niet maar ik op de één of andere manier lees ik regelmatig spoilers. Dat moet ik eens afleren...:-P

Jeroen Trapman
04-04-2009, 12:32
ik weet het nu ook :(
jammer, maar de flm blijft erg vet.

1101
04-04-2009, 12:53
Manufactured Landscapes : Bijzondere documentaire over industriele landschappen, gecreeerd door de productieve mens. Het speelt zich voornamelijk af in China, waarschijnlijk omdat het daar nogal extreem is met de vervuiling van het milieu & industriele vooruitgang, toch weten de documentairemakers hier aan de hand van foto's en beelden het er toch prachtig te laten uitzien.
Alhoewel de beelden vaak ook wel voor zichzelf spreken, krijg je bij sommige foto's & beelden een toelichting waardoor je nog beter het contrast en de achterliggende betekenis gaat zien.
Vrolijk wordt je er niet van als je de "vooruitgang, ontwikkeling" ziet die gaande is in China en volgens de filmmakers voor de hele wereld. Een indrukwekkende documentaire. 7/10

Daar heb ik ook nog een reviewtje van liggen...

Edward Burtynsky is niet alleen fotograaf: hij is een vertegenwoordiger van het Westen op plaatsen waar de meeste westerlingen nooit een stap zullen zetten. Hij neemt zijn visuele ervaringen mee naar de beschaving, waar we telkenmale met stomheid geslagen de geportretteerde situaties aanzien. Mensen die door giftige oliën waden om zware metalen te delven uit industrieel afval, legers geelgejaste Aziaten die allerhande electronische apparatuur assembleren en aan de andere kant de overweldigende industriële en bouwkundige mirakels die datzelfde Azië produceert. Azië is een bron van inspiratie en verbazing. Daarmee blijft het dus niet bij fotografie. Manufactured Landscapes is een portret van een nieuwe wereld, met ideële inslag. Butrynsky banjert met zijn grof geschut door verloren gewaande werelden en komt er doodleuk plaatjes schieten voor veler besef en vermaak, de balans tussen esthetiek en ethiek lijkt wat scheef maar dat maakt Burtynsky goed met seminars, gewijd aan zijn foto’s en de wereld achter de emulsie. De enige kanttekening die mij tebinnen schoot bij deze is of Burtynsky wel oprecht bezig is met zijn ideële werk, of dat hij zijn commerciële lusten inkleedt met goedkoop nieuwerwets welvaartssentiment. Maar zonder meer intrigerend geschoten materiaal, verhalend over dat waar wij als massaconsument niet gauw bij stil staan. Werelden, landscapes, groter dan ons bevattingsvermogen.

***/*****

DanielC.
04-04-2009, 16:30
Ik dacht dat hij het over het eerste deel had, dus ik heb hem ook gelezen. Niet echt duidelijk vermeld dat het over het vierde deel gaat... :?

Goed. Het is toch gewoon de titel van de vierde film? Ik snap niet wat er onduidelijk aan is.

Don van Straalen
04-04-2009, 16:34
Casino (1995)

http://www.productdose.com/images/custom/deniro.jpg

Prima film, maar ik kon het niet weerstaan om toch de vergelijking met Goodfellas te leggen en dan delft deze film toch echt het onderspit. Niet dat er iets mis is met deze film, regie is uitstekend, Vegas wordt prachtig in beeld gebracht en het acteerwerk is heel solide. 8,3/10

Daan de G.
04-04-2009, 16:34
Goed. Het is toch gewoon de titel van de vierde film? Ik snap niet wat er onduidelijk aan is.

Klopt, snap de ophef ook niet!
Deel 1 heet http://us.imdb.com/images/b.gifThe Fast and the Furious en deel 4 heet Fast and Furious.

Don van Straalen
04-04-2009, 16:35
Goed. Het is toch gewoon de titel van de vierde film? Ik snap niet wat er onduidelijk aan is.

deel 1 - The Fast and the Furious
deel 4 - Fast and Furious

Ik snap de verwarring wel.

DanielC.
04-04-2009, 16:46
Ik niet, want als ik de eerste gezien had dan had ik wel the Fast and the Furious neergezet. :-P

Don van Straalen
04-04-2009, 17:10
Nee ik snap je wel, maar de titels lijken natuurlijk wel op elkaar, dat is meer mijn punt.

freaky
04-04-2009, 17:15
http://www.mediadis.com/pictures/big/144678.JPG

Layer Cake ( 2004 ) - 8 / 10

Vind ik dus echt een superfilm, heb weer genoten van het begin tot het eind en Daniel Craig is gewoon terug erg goed op dreef. Meer kan ik er niet over zeggen want zou toch enkel maar positief zijn, love this movie !!!!

Oudlid_X5
04-04-2009, 17:23
À l'Intérieur (2007)

Een pittige maar vooral zenuwslopende Franse horror die me de stuipen op het lijf jaagde. De belichting, de muziekscore en het onderwerp zorgde voor een bijna uitputtende slag voor mij als kijker. Oftewel een effectieve horror die behoorlijk bij me insloeg. Naderhand had ik de broek vol terwijl ik hem gewoon overdag bekeek.

Wel weer een typisch dat Nederland de film (nog) niet heeft uitgebracht. Betreurenswaardig! Iedereen aan de import versie…

Zou ik nu klaar zijn voor Martyrs die ik tijdens het AFFF op het grote doek ga bekijken?

http://www.dvdrama.com/imagescrit2/a/_/l/a_l_interieur_7.jpg

http://www.filmgids.nl/images/uploads/218.jpg

Wim S.
04-04-2009, 18:12
À l'Intérieur (2007)

Een pittige maar vooral zenuwslopende Franse horror die me de stuipen op het lijf jaagde. De belichting, de muziekscore en het onderwerp zorgde voor een bijna uitputtende slag voor mij als kijker. Oftewel een effectieve horror die behoorlijk bij me insloeg. Naderhand had ik de broek vol terwijl ik hem gewoon overdag bekeek.

Wel weer een typisch dat Nederland de film (nog) niet heeft uitgebracht. Betreurenswaardig! Iedereen aan de import versie…

Zou ik nu klaar zijn voor Martyrs die ik tijdens het AFFF op het grote doek ga bekijken?



Deze is inderdaad erg spannend, creepy & gore....

Marcel v/d H.
04-04-2009, 18:42
North by Northwest Alfred Hitchcock, 1959
Film van grootmeester Hitchcock, met in de hoofdrollen Cary Grant en Eva Marie Saint. Net als in bijna al zijn films weer prachtige cinematografie en enkele legendarische scenes. Het plot is prima met een goede combinatie van spanning, humor en romantiek en daarnaast beschikt de film over een prima score. Verder leuk om Martin Landau in een van zijn eerste films te zien. 8.5

scifi maniac
04-04-2009, 18:57
The Boat thet Rocked

Weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van vind. Op zich wel ok vermaak voor 2 uur, maar het is het allemaal net niet. Als je een soort van bad guy karakter hebt die de naam Twatt heeft dan weet je het wel.

Dennis Oosterhuis
04-04-2009, 19:17
Ik niet, want als ik de eerste gezien had dan had ik wel the Fast and the Furious neergezet. :-P
't Kon ook zo zijn dat je gewoon te lui was om 'the', 'and' en 'the' neer te pennen? :p

Nee, serieus, ik dacht dat het vierde deel gewoon de superoriginele titel The Fast and the Furious 4 meekreeg. Maar goed, genoeg geluld over dit *zeer interessante* punt. :p

GalO
04-04-2009, 19:42
na King Kong van PJ voor het eerst in de bios gezien te hebben viel hij me toch een klein beetje tegen maar vandaag toch maar de blu ray gekocht en het nog een keer geprobeert..
ik heb de verlengde versie gekeken lekker full hd en met het geluid ff lekker goed afgestemt me buren waren er in ieder geval niet :)...

na de 2e keer hem met allerust hebben kunnen kijken verander ik toch van mening...
wat een heerlijke film echt waar een knap stukje vakwerk van iedereen wie er aan heeft meegewerkt... two thumbs up!

(alleen nog steeds van mening dat als de film zonder de scene met de rennende dinosaurussen (die veggie's met die lange nekken ben ff de naam kwijt) een heel klein stukkie beter had geweest) de verlengde versie heeft een paar stukjes met o.a. de triceratops die niet in de originele versie zat volgens mij wie er beter in gekunt had...

TheGodfather
04-04-2009, 20:47
City Girl, F.W. Murnau, 1930

Waar heb je deze gekocht? :cool:

-edit- heb `t al gevonden ;)

Wim S.
04-04-2009, 20:50
Quantum Of Solace (BR) : Prima vervolg van Casino Royale, echter was het in deze film meer aktie dan inhoud. Bond gaat in dit vervolg op zoek naar de misdaadorganisatie die verantwoordelijk is voor de dood van zijn geliefde Vesper. Daniel Graig is wat mij betreft een uitstekende keuze als 007, in deze nieuwe gemoderniseerde stijl. Ik moet dan ook zeggen dat ik in deze film de Hightech gadgets ook niet heb gemist, want er zitten wat mij betreft nog genoeg Bond elementen in om het toch een bond-waardige film te maken. Hier zal niet iedereen het met mij over eens zijn, gezien de vele negatieve reacties over deze film, waarin juist het tegendeel wordt beweerd, maar ik vind dat overdreven. Bond gaat met zijn tijd mee..... De inhoud van deze film is wat minder dan zijn voorganger Casino Royale, maar de aktie is gewoon verbluffend, soms best over de top maar het ziet er allemaal wel geweldig uit. 8.1/10

Vanishing Point : Heerlijke car-chase film, die de de jaren zeventig sfeer goed weergeeft. De film is eigenlijks best simpel, maar daardoor ook erg luchtig aangezien de gehele flm zo'n beetje draait om achtervolging. Kowalski bezorger van auto's sluit een weddenschap af dat hij in 15 uur tijd van Denver naar San Francisco rijdt ,met zijn mooie Dodge Challenger. Al snel heeft hij het gehele politiekorps achter zich aan, maar gesteund door de radiozender KOW slaat hij zich er doorheen. De film wisselt soms even af naar wat terugblikken van Kowalski, mooie naakte vrouwen, een rovende homostel etc. Goede cultfilm en zoals op het hoesje van de dvd staat geschreven Thrills, Spills... and a Handful of Pills en daarmee wordt eigenlijks ook wel grotendeels de film mee omschreven. 7.4/10

Don van Straalen
04-04-2009, 20:53
Closer (2004)

http://www.cinemaparadiso.nl/closer1.jpg

Vermakelijke film met prima rollen van bovenstaande acteur/actrices. Natalie Portman als stripper is natuurlijk ook niet vervelend om te aanschouwen. Niet echt mijn soort film, maar ik had em staan en nog niet gezien, dus ach.. waarom niet. 6,5/10

rrrick
04-04-2009, 21:28
Waar heb je deze gekocht? :cool:

-edit- heb `t al gevonden ;)

:)

Coen P.
04-04-2009, 22:44
Goed. Het is toch gewoon de titel van de vierde film? Ik snap niet wat er onduidelijk aan is.

Theoretisch zou het kunnen zijn dat je een aversie hebt tegen het woord 'the' of dat je een chronische aandoening hebt die je belet het woord 'the' te typen!

Coen P.
04-04-2009, 22:45
****, ik heb je spoiler gelezen.:sad:

Ik ook nu ga ik niet meer. :( Anders had ik dit cinematografisch hoogtepunt zeker meegepakt! (y)

Don van Straalen
04-04-2009, 22:48
Dirty Harry (1971)

http://learningisfunblog.files.wordpress.com/2008/12/clint-eastwood-dirty-harry.jpg

Klassiekertje natuurlijk. Heerlijke rol van van Eastwood als de norse Harry Callahan. 8/10

Coen P.
04-04-2009, 22:56
Nu ik niet meer naar Fast and the Furious 4 hoef, heb ik mezelf op wat andere automobilische eyecandy getrakteerd. Death Race. Ditmaal niet onder de wakende oog van Roger Corman, maar gelukkig in de capabele handen van Paul W.S. Anderson. De man die Paul T. en Wes naar de troon stijgt als regisserende Andersons! De film doet precies wat het moet doen: non-stop actie. Verhaal: niet aanwezig. 100% actie en adrenaline, zoals Swearengen zegt in de film: 'Now that's entertainment!' Jason Statham heeft qua fysiek wel wat van mij weg, dus ik kan me goed inleveren in zijn gespierde actie! Een positieve verrassing. Enige vereiste is dat je van tevoren jezelf eerst een lobotomie geeft! ***½

Erwin de Koning
04-04-2009, 22:59
SODUJO LUCIA: KEGASU (http://www.dvddrive-in.com/reviews/n-s/sinsofsisterlucia78.htm)

SINS OF SISTER LUCIA

DAMN!

8.0

http://img27.imageshack.us/img27/8370/sisterss.jpg

Coen P.
04-04-2009, 23:00
Wat was de zonde van zuster Lucia? Cellulitis? :mrgreen:

Erwin de Koning
04-04-2009, 23:05
Nou Coen, ze was zo VRE-SE-LIJK stout... ik heb er geen woorden voor

Bas Reuver
04-04-2009, 23:10
Closer (2004)

http://www.cinemaparadiso.nl/closer1.jpg

Vermakelijke film met prima rollen van bovenstaande acteur/actrices. Natalie Portman als stripper is natuurlijk ook niet vervelend om te aanschouwen. Niet echt mijn soort film, maar ik had em staan en nog niet gezien, dus ach.. waarom niet. 6,5/10

Ik vind het eigenlijk een vrouwenfilm, maar stiekem vind ik hem erg goed. Strakke dialogen en inderdaad een heerlijke Nathalie Portman :-P

Lex v/d Moolen
05-04-2009, 00:03
En zelfs Julia Roberts irriteert niet eens. :)

Symphony X
05-04-2009, 00:43
À l'Intérieur (2007)

Een pittige maar vooral zenuwslopende Franse horror die me de stuipen op het lijf jaagde. De belichting, de muziekscore en het onderwerp zorgde voor een bijna uitputtende slag voor mij als kijker. Oftewel een effectieve horror die behoorlijk bij me insloeg. Naderhand had ik de broek vol terwijl ik hem gewoon overdag bekeek.

Wel weer een typisch dat Nederland de film (nog) niet heeft uitgebracht. Betreurenswaardig! Iedereen aan de import versie…

Zou ik nu klaar zijn voor Martyrs die ik tijdens het AFFF op het grote doek ga bekijken?



Fantastische horrorfilm inderdaad, evenals Frontieres en Haute Tension.
Martyrs zit nog te wachten om bekeken te worden, erg benieuwd! Franse horror doet het bij mij erg goed.

Don van Straalen
05-04-2009, 01:23
Changeling (2008 )

http://thecia.com.au/reviews/c/images/changeling-1.jpg

Meeslepend verhaal, sterk acteerwerk van Jolie en Clint Eastwood achter de camera, wat wil je nog meer? 8/10

Sneaker
05-04-2009, 02:37
The Pursuit of Happyness (http://www.imdb.com/title/tt0454921/)
Christopher Gardner verkoopt een revolutionair medisch apparaat. Hij hoopt hiermee een goede toekomst voor zichzelf en zijn gezin op te bouwen. Ondanks de bijzondere kenmerken van het apparaat, loopt niemand er warm voor. Christopher blijft met een enorme voorraad achter, heeft geen geld, veel schulden, hij verliest zijn vrouw, zijn bezit en onderdak. Hierdoor lijdt hij samen met zijn zoontje een zwerversbestaan. In pure wanhoop meldt hij zich aan voor een baan bij een aandelenfirma. Echter is dit een onbetaalde stageplek met een onzekere toekomst.

Ik vond dit een mooie film maar met een aantal problemen. Het eerste probleem is dat het veel te lang duurt. Daardoor gaat men zichzelf ook onnodig herhalen. Zo wordt zijn scanner regelmatig gestolen en moet hij en zijn zoontje regelmatig verkassen. Er zaten verder een aantal gaten en ongeloofwaardigheden in het verhaal. Het is natuurlijk gebaseerd op het echte verhaal van Christopher Gardner dus het zal vast wel waar zijn. Maar sommige dingen zijn gewoon moeilijk te geloven. Waar laat hij bijvoorbeeld zijn zoon tijdens zijn werk bij de aandelenfirma? En waarom doen die huisbazen er zo lang over om ze eruit te gooien? En waarom is Gardner zo egoïstisch om niet gewoon een normale baan te vinden in plaats van zijn zoon dit alles aan te doen terwijl hij probeert om koppig zijn droom na te jagen. Zorg dat je financiële zekerheid hebt en jaag dan je droom na. Nu heb je uiteindelijk de baan van je dromen, maar tegen welke prijs? Veel ellende en drama voor je kind en jezelf, financieel echt helemaal aan de grond zitten en je vrouw verliezen. Was dat het allemaal waard?

Klinkt allemaal erg negatief, maar toch was dit een mooie film. Dit komt vooral door het geweldige acteerwerk van Will Smith en zijn zoontje, Jaden Smith (ja, in het echt ook het zoontje van Will Smith). De twee (en vooral Jaden) stralen van het scherm en weten de ongeloofwaardigheden van het verhaal toch te verhullen en het zelfs geloofwaardig te maken. Juist dankzij de echte chemi tussen vader en zoon. Verder is het ook mooi (nou ja, mooi) om te zien hoe Christopher alles, echt alles verliest, maar toch blijft hopen op een betere toekomst. Hoe koppig en stom dat ook is. Misschien nog wel de meest treffende scene is de scene waarin Christopher en zijn zoontje de nacht doorbrengen op een WC. Hij houdt zich sterk voor zijn zoontje, maar is zelf helemaal kapot. Erg goed geacteerd, van beide acteurs. Ook wanneer Jaden zijn speelgoedpop verliest. Erg sterk. Wat ik wel jammer vond was dat er na veel drama maar een heel klein, kort stukje besteedt wordt aan het geluk. Daar hadden ze van mij wel iets langer bij stil mogen staan.

Natuurlijk verloopt de film verder voorspelbaar en de titel geeft eigenlijk alles al weg. Logisch ook. Er zullen weinig verhalen interessant zijn om te verfilmen wanneer het slecht met de hoofdrolspeler af loopt. Dat soort verhalen zal je waarschijnlijk ook nooit horen.

Dus ondanks wat problemen vond ik het wel een mooie film. Vooral dankzij het uitstekende acteerwerk van Will Smith en zijn zoontje Jaden. Tel daarbij de mooie muziek op van Andrea Guerra en je heb gewoon een mooie film, over een mooi verhaal dat soms toch wat moeilijk te geloven is.

Marcel v/d H.
06-04-2009, 12:03
In Search of a Midnight Kiss Alex Holdridge, 2007
Aardige romantische film met een vleugje komedie en drama. We volgende de twee hoofdpersonages op hun tocht door de straten van L.A. Op zich geen heel origineel concept, maar de uitwerking is prima. De keuze voor het opnemen van de film in zwart/wit pakt goed uit en de soundtrack is ook aardig. Het acteerwerk van de hoofdrolspelers is prima, dat van de bijrollen op zich ook alleen de bijrollen zelf zijn niet echt van toegevoegde waarde. Kortom aardige film in de stijl van Garden State/ Before Sunrise. 7.3

Monsters vs Aliens Rob Letterman & Conrad Vernon, 2009
Qua humor zit het wel goed met Monsters vs. Aliens, het verhaal is alleen wel erg mager. Hierdoor wordt het allemaal wat langdradig. Maar goed, de film bevat ook enkele hilarische scènes en de stemmencast doet zijn werk naar behoren. Leuk voor een keertje. 6.8

Coen P.
06-04-2009, 12:03
Romancing the Stone (Robert Zemeckis, 1984) ****
Robert Zemeckis regisseerde de toen nog redelijk onbekende Michael Douglas en de lieftallige Kathleen Turner in deze romantische en komische avonturenfilm. Turner speelt de schrijfster Joan Wilder. Een dame die wilde avonturen beleeft...in haar boeken althans! Dit staat echter te veranderen als haar zus in Colombia wordt ontvoerd. Joan moet naar het Zuid Amerikaanse land vliegen en krijgt haar zus pas terug als ze een mysterieus poststuk overhandigt dat de vermoorde man van haar zus naar haar heeft gestuurd. De reis loopt voorspoedig, maar in Colombia beginnen de problemen. Het leger is op zoek naar haar en het pakje, maar gelukkig wordt ze gered door de Jack Colton (Douglas), een type 'ruwe bolster blanke pit'. Samen gaan ze op zoek naar de schat en de ontvoerde zus, maar het leger én Danny DeVito is ze op het spoor!
Romancing the Stone is een genietbare mix van komedie, avontuur en drama in een film dat precies lijkt op de boeken die de hoofdpersoon schrijft! De wisselwerking tussen Douglas en Turner is precies goed. Ik vond de stoute scene waar de beide van een heuvel afglijden in een waterpoel het leukst. Turner landt eerst en Douglas komt precies met zijn gezicht tussen haar benen terecht. Kinderen die de film kijken zullen hier niets in zien, terwijl volwassenen glimlachend kijken en 'tsk tsk tsk' zullen roepen!

Coen P.
06-04-2009, 12:04
Master and Commander: The Far Side of the World (Peter Weir, 2003) ****½
Regisseur Peter Weir is van vele markten thuis. Hij heeft een aantal succesvolle en imposante films op zijn naam staan, waarbij Master and Commander zijn meest commerciele film is. Een periodefilm met Russell Crowe in de hoofdrol. Hij speelt Lucky Jack, de kapitein van een oorlogsschip in de 18e eeuw die de opdracht heeft de Franse boot 'Acheron' te vinden en te vernietigen. Een zenuwslopende achtervolging met enkele knopen per uur volgt in een kat-en-muisspel op volle zee! Master and Commander biedt een realistisch beeld, of in ieder geval een beeld aan boord zoals ik het me voorstel. De blu ray viel me overigens licht tegen. Haarscherp beeld wordt afgewisseld met minder scherpe beelden. Zonde!

Coen P.
06-04-2009, 12:04
Death Race (Paul W.S. Anderson, 2008 ) ***½
Mijn naam is Coen en ik kan héél stiekem genieten van films van Paul W.S. Anderson. Allen: hallo Coen! Softcore actiejunkie dat ik ben kan ik best genieten van zijn foute, pulpy, hyperkinetische actiefilms. Event Horizon, AvP en nu Death Race! Jason Statham, wie anders, speelt Jensen Ames. Een man die onterecht wordt veroordeeld voor de moord op zijn vrouw. We schrijven de niet zo verre toekomst waarin de economie is ingestort. Het volk wil brood en spelen. De spelen bestaan uit de 'Death Race'. Een levensgevaarlijke race waarin gevangenen het op leven en dood tegen elkaar opnemen. Wie 5 keer wint is vrij. De populaire gemaskerde Frankenstein heeft al 4 keer gewonnen. Helaas is hij bij de vorige race overleden. Het is nu aan Ames om hem te vervangen! De show moet immers doorgaan! Death Race zit vol clichés, maar ik ben geneigd het Anderson te vergeven. Hij heeft dan wel niet het talent van naamgenoten Paul T. en (met name) Wes, maar hij weet wel hoe hij een actiefilm vorm moet geven.

Coen P.
06-04-2009, 12:05
High Plains Drifter (Clint Eastwood, 1973) ****
In High Plains Drifter valt Clint Eastwood terug op rollen die hem zo groot hebben gemaakt, namelijk die van mysterieuze vreemdeling in een dorp. Dat dorp is Lago. De openingscene zet meteen de toon. De dorpelingen, stuk voor stuk lelijke mensen, kijken Clint raar en argwanend aan als hij het dorp betreedt. Logisch, want het dorp herbergt een vreselijk geheim. Niet lang daarna volgt een bloedige confrontatie met 3 mannen. Clint wint. Het dorp baalt, want de mannen waren de beschermers van de mijn en het dorp. Ze besluiten hem in te huren en hij krijgt carte blanche. Clint profiteert en zuigt de dorpelingen leeg en bespot hen door een dwerg sheriff en burgemeester te maken. Hij houdt wel zijn woord, want hij helpt ze wel met de verdediging van het dorp. Clint fronst, staart en schiet wederom met scherp in deze film die ook een bijzondere scene kent in de vorm van een verkrachting (door Clint!) waarbij de dame (van lichte zeden?!) meer geniet dan eigenlijk zou mogen van een verkrachting! De umheimliche sfeer en de soms surrealistische (Clint die het hele dorp rood verft en het in 'Hell' omdoopt) worden versterkt door de atypische muziek. Het einde van de film levert voer voor interpretatie, maar geeft de film wel extra cachet. Ik zie de westerns van Leone liever, maar High Plains Drifter kan zich meten met de betere westerns.

Coen P.
06-04-2009, 12:06
The Purchase Price (William A. Wellman, 1932) ***½
'Save the best for last' gaat helaas niet op. The Purchase Price is in mijn ogen namelijk de minste van de 'Forbidden Hollywood, vol. 3' box die enkel films van Wild Bill Wellman bevat. Het is namelijk een vrij brave en rechtlijnige film over de zangeres Stanwyck die wil kijken of ze het leven van een mailorder bride kan leven. Haar karakter is dat van weinig diepgang en mysterie. Om van haar simpele boerenman maar niet te spreken. Wellman weet de film met de juiste snelheid goed vorm te geven en leidt Stanwyck (wat een schat is dat toch!) van New York, via Montreal naar South Dakota.

Sneaker
06-04-2009, 12:51
My Bloody Valentine (http://www.imdb.com/title/tt1179891/)
10 jaar na een verschrikkelijke slachtpartij in een mijn op Valentijnsdag, keert Tom terug naar zijn geboorteplaats. Maar zijn terugkeer brengt een nieuwe serie gruwelijke moorden met zich mee. En Tom is verdachte nummer 1.

Ik ging sceptisch naar deze film. Het was namelijk een 3D film en ik ben daar normaal gesproken helemaal geen fan van. Ja, het effect is leuk (ook al is het meer een gimmick). Je ziet echter maar twee kleuren, rood en groen. Leuk voor even zoals in de Efteling of een korte short zoals Shrek 3D. Dit was alleen een lange film en ik was bang dat ik me er snel aan zal gaan irriteren. Maar de positieve geluiden twee leden van een ander forum en mijn zusje die me verzekerde dat het helemaal niet bestaat uit twee kleuren en de effecten erg cool zijn, besloot ik om het zelf te ervaren.

Ik was als eerste aangenaam verrast toen ik het brilletje kreeg. De twee glazen hadden dezelfde kleur. Dit maakte me alleen maar nieuwsgieriger. Zou het effect wel goed werken? Toen de film begon viel mijn mond open van verbazing. Dit had ik niet verwacht. De kleuren waren gewoon normaal, maar het 3D effect was super en werkte uitstekend. Natuurlijk zitten er geweldige dingen in die echt goed naar voren komen en speciaal met het oog op 3D gemaakt zijn. Ik denk dan ook dat dit effect vooral werkt bij horror en actie films. Maar ook subtiele effecten werken waanzinnig. De meest treffende scene is wellicht de scene in het ziekenhuis. Hier zien we een close-up van een oog van een patiënt in 3D. Heel subtiel, erg effectief. Zou er eigenlijk geen probleem mee hebben om veel meer films te zien die dit gaan gebruiken. En dan niet alleen horror of actie (waar het effect het meeste profijt van heeft). Voor binnenkort staan in ieder geval Coraline (helaas alleen Nederlandstalig), Ice Age 3 en Final Destination 4 op stapel die hier gebruik van gaan maken. Een zeer gave techniek die echt wat toevoegt aan de film. O ja, de film.

Ik vond hem erg goed. Er zaten een aantal gruwelijk gave scènes in. De gore werd erg lekker in beeld gebracht en er waren een aantal zeer creatieve kills (schep). Zelfs een mooie verwijzing naar de oogbal scene van Lucio Fulci's Zombi 2. Het werd allemaal zeer smakelijk in beeld gebracht en het 3D effect maakt het alleen maar gaver. Daarnaast is de film nog spannend ook. Alles wordt goed opgebouwd en men heeft rustig de tijd genomen om bekend te raken met de karakters. Neemt niet weg dat het verhaal wel clichématig is en de kills voorspelbaar zijn. De karakter doen ook weer bekende domme dingen, maar daarvoor is het een slasher. De twist was erg cool al had ik de hele film door wel mijn twijfels. Ik wist het niet 100% zeker, maar ik vermoedde het wel. De film eindigt geweldig. Precies zoals een horror film moet eindigen.

De acteurs doen het ook geweldig. Jensen Ackles is op bekend terrein (Supernatural) en is altijd leuk om naar te kijken. Ook Kerr Smith doet het erg goed en mede door het goede spel, kon ik de twist nooit met zekerheid zeggen. Dit maakte het einde ook zo vet. Ook het vrouwelijk slachtvee doet het prima en ik vond het jammer dat er eentje dood ging. Helaas zijn sommige dorpsbewoners nogal onsympathiek door zonder bewijs de schuld bij Jensen Ackles neer te leggen. Ik heb een hekel aan series of films waar men zonder bewijs met beschuldigende vingers gaan wijzen.

Maar goed, ik kan hier over door blijven gaan. Erg gave film die door het uitstekende 3D effect alleen maar beter wordt. De paar minpuntjes in het verhaal ben ik allang weer vergeten.

rrrick
06-04-2009, 13:38
The Thief of Bagdad, Ludwig Berger, Michael Powell, Tim Whelan, 1940

Alle prachtige decors en kleuren kunnen helaas het zwakke scenario en de magere acteerprestaties niet verhullen.

De film is eigenlijk een rommeltje, met een zwalkende en van de hak op de tak springende verhaallijn. Gebeurtenissen volgen elkaar op onbegrijpelijke wijze op of worden eindeloos lang uitgesponnen. Het ziet er allemaal wel mooi uit, maar er zit vrijwel geen dynamiek in.

Het wordt er ook niet beter op door de magere acteerprestaties. June Duprez en John Justin zijn absoluut geen Olivia de Havilland en Errol Flynn.
Duprez en Justin zijn eigenlijk niet meer dan twee modepopjes die ook opmerkelijk weinig te doen hebben, behalve kwijnen en smachten. Vooral John Justin's Prince Ahmed doet voor een held opmerkelijk weinig heldhaftige dingen. Eigenlijk helemaal niets.
De actie is namelijk voorbehouden aan de jonge dief Abu, gespeeld door Sabu. Hij is nog wel aardig om naar te kijken, maar zeker geen groot talent. Des te wranger dat hij Duprez en Justin volkomen van het doek speelt.
Conrad Veidt als de booswicht is in orde, maar ook hier weer vraag je je af wat Basil Rathbone met de rol zou hebben gedaan.

De karakters uit de film zijn overigens wel overduidelijk de inspiratie geweest voor (het betere) Disney's Aladdin

De beste Thief of Badgad blijft echter toch Douglas Fairbanks' versie uit 1924. Veel meer spektakel, veel meer humor (!) en veel betere special effects.

rrrick
06-04-2009, 13:41
Moulin Rouge, Baz Luhrmann, 2001

Verbijsterend mooie klassieke musical in 'modern' jasje.

Modern tussen aanhalingstekens, omdat het lang geleden is dat er zo'n ouderwetse musical uit Hollywood is gekomen.
Luhrmann houdt zich vrijwel volledig aan alle musical conventies, inclusief de kleurenpracht, verbluffende sets, karikaturale 'side characters' en Busby Berkeley choreografieën.
Ook de opname van niet originele liedjes in de film is een typische Hollywood/MGM traditie in de trant van klassiekers als Singin' in the Rain en an American in Paris.

Fantastische prestaties van de gehele cast, ondermeer Jim Broadbent, John Leguizamo en een heerlijk perverse Richard 'The Duke' Roxburgh. De echte sterren zijn Nicole Kidman en Ewan McGregor als volledig overtuigend liefdeskoppel.

De kennismaking in de kamer van Satine wordt door deze twee naar enorme hoogte getild. Van pure (fysieke) komedie naar het moment dat McGregor met een geweldige stem Satine zijn liefde betuigt. Hoe Kidman op dat moment haar karakter 180" draait is pure, pure klasse.

Het verhaal is wonderschoon, vol met razendslimme en fantastisch getimede plottwists en uiteindelijk uitmondend in een waanzinnige, tot tranen toe diep ontroerende finale.

Absoluut briljant.

Coen P.
06-04-2009, 13:44
The Thief of Bagdad, Ludwig Berger, Michael Powell, Tim Whelan, 1940

Alle prachtige decors en kleuren kunnen helaas het zwakke scenario en de magere acteerprestaties niet verhullen.

De film is eigenlijk een rommeltje, met een zwalkende en van de hak op de tak springende verhaallijn. Gebeurtenissen volgen elkaar op onbegrijpelijke wijze op of worden eindeloos lang uitgesponnen. Het ziet er allemaal wel mooi uit, maar er zit vrijwel geen dynamiek in.

Het wordt er ook niet beter op door de magere acteerprestaties. June Duprez en John Justin zijn absoluut geen Olivia de Havilland en Errol Flynn.
Duprez en Justin zijn eigenlijk niet meer dan twee modepopjes die ook opmerkelijk weinig te doen hebben, behalve kwijnen en smachten. Vooral John Justin's Prince Ahmed doet voor een held opmerkelijk weinig heldhaftige dingen. Eigenlijk helemaal niets.
De actie is namelijk voorbehouden aan de jonge dief Abu, gespeeld door Sabu. Hij is nog wel aardig om naar te kijken, maar zeker geen groot talent. Des te wranger dat hij Duprez en Justin volkomen van het doek speelt.
Conrad Veidt als de booswicht is in orde, maar ook hier weer vraag je je af wat Basil Rathbone met de rol zou hebben gedaan.


Pfoew, ik dacht al dat ik de enige was die in deze film geen ultiem meesterwerk zie!

Coen P.
06-04-2009, 14:52
Hobson's Choice (David Lean, 1954) *****
Voordat David Lean nog grotere (lees:wereldwijde) bekendheid zou genereren met epische verfilmingen als The Bridge on the River Kwai en Lawrence of Arabia, maakte hij deze geweldig grappige en bij vlagen aandoenlijke verfilming van een toneelstuk. We schrijven Londen, het einde van de 19e eeuw. Hobson (een onnavolgbare en bijzonder charismatische Charles Laughton) woont met zijn drie dochters in hun schoenenzaak. Hobsons personeel, met name de getalenteerde Will, zorgen voor een groot aantal klanten. Hobson zit echter met zijn dochters in de maag. Het is aan de ene kant fijn dat de goedkope krachten nog thuis wonen en voor de zaak en het huishouden zorgen, maar aan de andere kant hangt het prijskaartje van een huwelijk boven zijn hoofd. De oudste, die 'al' 30 is, heeft hij al afgeschreven voor een trouwerij, maar voor de jongste 2 vreest hij het ergste. Het lot beslist echter anders en de oudste van de 3 dames schaakt hun schoenmaker Will. Samen beginnen ze een zaak die heel succesvol wordt, terwijl de zaak van Hobson tegelijkertijd aan populariteit inboet. De situatie zet Hobson stevig aan het drinken en zijn gezondheid keldert achteruit. Er zal voor hem gezorgd moeten worden en de oudste dochter heeft een list voor ogen om iedereen tevreden te stellen.
Hobson's Choise is een olijke ode aan de succesvolle middenklasse ('middle class') met Charles Laughton in een werkelijk magnifieke rol als de lichtelijk decadente Henry Hobson. Hij komt heerlijk autoritair over als hij tegen zijn dochters spreekt en zijn gesprekken met drankvrienden zijn hilarisch, zeker als hij er 1 of meer teveel op heeft. De zwart/wit cinematografie van Jack Hildyard (denk eens aan natgeregende 'kinderkopjes' in de straat) mag ook niet onvermeld blijven. Meesterwerk!

Jeroen Trapman
06-04-2009, 15:51
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
Onwijs leuke film om naar te kijken.
Johnny Depp vertolkt de rol van S.Todd onwijs goed en de liedjes zijn leuk.
Verder komt er veel gore in voor, alleen vind ik het bloed wel erg rood.
Geweldige musicalfilm 9.5/10

Patrick van den Hul
06-04-2009, 15:51
Hobson's Choice staat op mijn kijkachterstand, ga ik deze week meteen kijken! Brief Encounter beviel tot nu toe als de beste uit de Lean 10DVD box, ben benieuwd of deze het zal overtreffen.

Patrick van den Hul
06-04-2009, 15:53
Ik vind het eigenlijk een vrouwenfilm, maar stiekem vind ik hem erg goed. Strakke dialogen en inderdaad een heerlijke Nathalie Portman :-P

Vrouwenfilms bestaan niet... Mannenfilms evenmin...
Zou toch jammer zijn als je jezelf om die reden een leuke filmervaring ontzegt.

Dennis Oosterhuis
06-04-2009, 17:00
Master and Commander: The Far Side of the World (Peter Weir, 2003) ****½
De blu ray viel me overigens licht tegen. Haarscherp beeld wordt afgewisseld met minder scherpe beelden. Zonde!
Hoe is het geluid dan? Ik kan me herinneren dat de DVD namelijk één van de meest gedetailleerde tracks heeft die ik ken.

Coen P.
06-04-2009, 17:12
Hoe is het geluid dan? Ik kan me herinneren dat de DVD namelijk één van de meest gedetailleerde tracks heeft die ik ken.

Heb zelf geen 5.1/6.1/7.1 set, maar op mijn 3 boxen en sub klonk het al geweldig.

Begrijp me niet verkeerd, het is een verbetering tov de dvd (die al goed was), maar nergens had ik een wow reactie!

Erwin de Koning
06-04-2009, 17:52
MY WORLD DIES SCREAMING (http://www.scifilm.org/musing273.html)

TERROR IN THE HAUNTED HOUSE

Heeeeeeeeel veel geouwehoer tot aan het einde. Normaal gesproken heb ik daar geen problemen mee als het maar iets word, maar hier is het letterlijk heeeeeeeeel veel geouwehoer tot aan het einde.

4.0

http://img6.imageshack.us/img6/3566/posterterrorinthehaunte.jpg

Melzz
06-04-2009, 18:53
Exorcismo (1975)

Tijdens mn 1e poging, viel ik na een half uur in slaap en tijdens een 2e poging na drie kwartier. Het laat zich raden dat deze film met Paul Naschy als priester, geen hoogvlieger is. Veel gepraat en pas tijdens het laatste kwartier wordt er nog even een duivelsuitdrijving afgeraffeld. Duidelijke rip-off van The Exorcist alhoewel Naschy beweerd het script van Exorcismo drie jaar voor the Exorcist geschreven te hebben. Er zijn trouwens meer verschillen dan overeenkomsten.

Zesje...

Bas Reuver
06-04-2009, 19:42
Vrouwenfilms bestaan niet... Mannenfilms evenmin...
Zou toch jammer zijn als je jezelf om die reden een leuke filmervaring ontzegt.

Precies! Daarom bepaal ik ook altijd pas na het kijken wat ik van een bepaalde film vind.

Bas Reuver
06-04-2009, 19:43
Hoe is het geluid dan? Ik kan me herinneren dat de DVD namelijk één van de meest gedetailleerde tracks heeft die ik ken.

Geluid was op de dvd idd al erg goed. Vooral bij de gevechten op zee. De kannonskogels vliegen je om de oren (y)

Ben ook wel benieuwd naar de blu-ray versie. Moet toch eens zo'n spelertje aan gaan schaffen.

Wim S.
06-04-2009, 19:46
Blithe Spirit (1945) : Dit is de 4e David Lean film die ik nu heb gezien en had een film verwacht met een serieuze toon, gezien de vorige 3 films die ik heb gezien van Lean namelijk This Happy Breed, In Which we Serve & Brief Encounter tamlijk serieuze films betroffen. Maar nee dit bleek een erg luchtige komedie te zijn, een getrouwd stel Charles & Ruth besluiten samen met een ander stel een seance te houden en huren voor een avond een behoorlijke excentrieke medium in. De seance lijkt te zijn mislukt echter blijkt dit niet zo te zijn, want Charles ziet als enige de geestverschijning van zijn ex-vrouw Elvira, de vrouw van zijn eerste huwelijk.

Dit levert leuke & hilarische situaties op, ondanks ik dit nog wel de minste van de 4 Lean films vind die ik tot nu toe heb gezien, vond ik 'm toch best wel vermakelijk. Tot nu toe nog geen spijt gehad dat ik de box van Lean heb gekocht, de volgende film van Lean die ik ga zien zal Oliver Twist zijn, ik ben benieuwd. 7/10

Patrick van den Hul
06-04-2009, 20:47
Precies!


Ik vind het eigenlijk een vrouwenfilm

Of je het nu vooraf of achteraf bepaald, blijkbaar vind je dat dit fenomeen bestaat?

Erwin de Koning
06-04-2009, 21:47
LA VILLA DELLE ANIME MALEDETTE (http://www.imdb.com/title/tt0082278/)

DON'T LOOK IN THE ATTIC / HOUSE OF THE DAMNED / HOUSE OF THE CURSED SPIRITS

De begincredits zegt DON'T LOOK IN THE ATTIC... Nou ga maar gerust kijken hoor...

4.0

http://img22.imageshack.us/img22/9313/sfgmu0.jpg

Lex v/d Moolen
06-04-2009, 22:01
http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif In Bruges (http://www.imdb.com/title/tt0780536/) (Martin McDonagh (http://www.imdb.com/name/nm1732981/), 2008) :: 8.0
Ik wist niet precies wat te verwachten van deze film, had eigenlijk het idee dat het voor het leeuwendeel een komedie zou zijn. Maar ondanks dat de film vele hilarische momenten kent vond ik het meer een tragisch mooi drama. Brugge, de prachtige oude Belgische stad is een extra personage, ook erg fraai in beeld gebracht.
De twee hoofdpersonen Farrell en Gleeson vullen elkaar perfect aan als twee volstrekt verschillende karakters. Ook Fiennes, zoals we van hem gewend zijn stelt niet teleur.

Don van Straalen
06-04-2009, 22:16
Wonder Boys (2000)

http://morningcup.files.wordpress.com/2006/09/wonder-boys-wallpaper-2-800.jpg

Vermakelijke film met zeer goed acteerwerk, zelfs Tobey viel me alles mee. Interesseante personages, oke verhaal. 7.5/10

Don van Straalen
07-04-2009, 00:08
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)

http://www.finalcutuser.com/wp-content/uploads/2008/01/assassination-of-jesse-james-by-the-coward-robert-ford-11.jpg


De film neemt z'n tijd om dit mooie verhaal te vertellen met sterk acteerwerk van Affleck en Pitt, en een heleboel rustige, mooie beelden. Dit alles wordt ondersteund door een geweldige soundtrack, prachtig. 8,5/10

Alexander D
07-04-2009, 07:52
Quantum of Solace

Nog minder een klassieke bond dan de vorige maar ik vond hem toch wel vermakelijk.
7.5/10

Don van Straalen
07-04-2009, 11:20
LA VILLA DELLE ANIME MALEDETTE (http://www.imdb.com/title/tt0082278/)


Don't look in the attic, en dan komt het gevaar uit de grond?

Bas Reuver
07-04-2009, 11:24
Of je het nu vooraf of achteraf bepaald, blijkbaar vind je dat dit fenomeen bestaat?

Eh ja, dat wel.

De romantische tranentrekkers vind ik over het algemeen toch meer voor vrouwen. En de harde gewelddadige actie films vind ik meer voor mannen. En dat is niet mijn persoonlijke mening, dat lijkt me toch algemeen bekend. Uitzonderingen daargelaten.

(Das gewoon de aard van het beestje....)

TheGodfather
07-04-2009, 11:50
Eergisteren en gisteren:
The Fountain (http://www.imdb.com/title/tt0414993/)
Toen ik deze film voor de eerste keer zag was ik totaal omver geblazen, spookte hij nog dagen door m`n hoofd en hij kwam uiteindelijk ook hoog in m`n eindejaarslijstje.
Nu, bijna 2 jaar later, was ik benieuwd of ie nog steeds dezelfde impact had en of ik `m dus nog steeds zo goed vond als na de eerste kijkbeurt.
Gelukkig, dat was absoluut het geval. Wat een fe-no-me-na-le film is dit! Echt alles klopt: het verhaal, in principe gewoon een love story dat existentieële levensvragen stelt, zit geweldig in elkaar en wordt op een originele manier verteld. Daarbij is ook een goede montage van belang, die is dan ook ontzettend goed. Verder is het acteerwerk is erg sterk, Jackman en de bloedmooie Weisz zijn samen erg goed. De chemie tussen beide spart van het scherm. Daarnaast zijn natuurlijk de complete vormgeving van de film en de special effects om van te smullen. Het geheel wordt afgemaakt door de briljante soundtrack van Clint Mansell, die perfect past bij de beelden.
Een van de beste en meest originele films van het afgelopen decennium. Briljante cinema die een emotionele mokerslag uitdeelt die de nodige traantjes zal laten vloeien en nog dagen na zal werken.
Perfect!

10/10

Open Water (http://www.imdb.com/title/tt0374102/)
De gebeurtenissen die de twee hoofdpersonen overkomen lijken rechtstreeks uit een nachtmerrie te komen maar dat is het niet het geval: het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Je moet er niet aan denken dat je zoiets overkomt en wat er dan met je gebeurt. Wat er gebeurt met het koppel terwijl ze worden achter gelaten op open zee, zien we in de 77 minuten die Open Water duurt.

Het begin lijkt qua stijl van film veel weg te hebben van een amateur video film. Het is dan ook erg wennen. Er zijn, vooral in dit deel van de film, nogal wat dingen aan te merken op het camera werk en de montage: soms wat wazige shots en er zitten shots in die eigenlijk, ondanks dat de film maar zo kort duurt, toch wat overbodig zijn.
Wanneer het echte verhaal van hun overleving dan begint, werkt de camera stijl opeens erg goed en voegt het zeker het nodige toe aan het realisme van de film. De camera heeft in dit deel van de film slechts een registrerende functie. Ook het, voor het grootste gedeelte, ontbreken van de soundtrack zorgt voor extra realiteit.
Het hoogtepunt van de film is de nachtscene, die is echt geweldig. Met een toch tamelijk schokkend einde kun je slechts hopen dat dit jezelf nooit zal overkomen.
Een op momenten wat onevenwichtig maar uiteindelijk toch spannende film die, mede door de gekozen stijl, erg goed werkt.

7,5/10

Oudlid_X5
07-04-2009, 12:20
Exorcismo (1975)

Tijdens mn 1e poging, viel ik na een half uur in slaap en tijdens een 2e poging na drie kwartier. Het laat zich raden dat deze film met Paul Naschy als priester, geen hoogvlieger is. Veel gepraat en pas tijdens het laatste kwartier wordt er nog even een duivelsuitdrijving afgeraffeld. Duidelijke rip-off van The Exorcist alhoewel Naschy beweerd het script van Exorcismo drie jaar voor the Exorcist geschreven te hebben. Er zijn trouwens meer verschillen dan overeenkomsten.

Zesje...

Precies dezelfde filmervaring gehad. Viel ook al heel snel in slaap en kon er werkelijk niets mee. Waarom jij het dan toch nog een zesje geeft vind ik niet kunnen. Gewoon afstraffen!

Bettina
07-04-2009, 18:30
Sideways

Ik heb deze film niet gezien nog maar wil hem graag kijken. Vraag me alleen af of het wel een film voor me is.
Ik houd van Art-house films, maar een film zoals little miss shunshine vond ik dan weer helemaal niks. Te weinig verhaal en wel erg ver gezocht allemaal.

Ik zou graag jullie mening over sideways willen horen, bedankt alvast.

Melzz
07-04-2009, 18:49
Sideways

Ik heb deze film niet gezien nog maar wil hem graag kijken. Vraag me alleen af of het wel een film voor me is.
Ik houd van Art-house films, maar een film zoals little miss shunshine vond ik dan weer helemaal niks. Te weinig verhaal en wel erg ver gezocht allemaal.

Ik zou graag jullie mening over sideways willen horen, bedankt alvast.

Kopen, hij is fantastisch! Arthouse.....mwaw....tis gewoon een erg leuke comedy. Een tragi-comedy eigenlijk met fantastisch acteerspel. Little Miss Sunshine vond ik ook helemaal niets btw.

Coen P.
07-04-2009, 18:54
Sideways is inderdaad geen arthouse. Eerder een quirky, offbeat tragi-komedie over de liefde en wijn! Goed spel van Giamatti en Thomas Hayden Church! Aanrader!

rrrick
07-04-2009, 19:01
Ik vond Little Miss Sunshine helemaal geweldig en Sideways niet veel aan, dus waarschijnlijk zit je dan goed ;)

Wim S.
07-04-2009, 19:41
Notes on a Scandal : Ondanks het goede spel van Judi Dench & Cate Blanchett wist de film me toch niet te pakken, vond het zelfs soms te traag. Mischien spreekt het genre me gewoon niet zo aan.

Judi Dench speelt een lerares Barbara Covett, een oude vrouw met een beangstigende zoek naar een goede vriendin, dat neigt naar het psychopatische, als er een nieuwe lerares Sheba Hart (Cate Blanchett) op de school komt ziet Barbara haar kans en probeert vriendin te worden van Sheba. Dit lijkt een goede vriendschap te worden, echter als Barbara Sheba betrapt op een liefdesrelatie die ze heeft met een 15 jarige leerling heeft Barbara de touwtjes in handen en loopt het allemaal uit de hand.

Ik kan het niet verklaren, maar het verhaal wist me gewoonweg niet te pakken. Wie weet met een 2e kijkbeurt op een andere dag wel. 6.3/10

Dennis Oosterhuis
07-04-2009, 19:47
Sideways

Ik heb deze film niet gezien nog maar wil hem graag kijken. Vraag me alleen af of het wel een film voor me is.
Ik houd van Art-house films, maar een film zoals little miss shunshine vond ik dan weer helemaal niks. Te weinig verhaal en wel erg ver gezocht allemaal.

Ik zou graag jullie mening over sideways willen horen, bedankt alvast.
Eigenlijk zul je de film gewoon zelf moeten ondergaan. Mijns inziens kun je je er geen buil aan vallen, ook ik vind het een geweldige film! Behoorlijk origineel verhaal, uitstekende acteerprestaties en ondanks dat de nadruk niet helemaal ligt op het komische, toch een film met een prettige feelgood-sfeer. (y)

Melzz
07-04-2009, 19:49
Moest tot twee maal toe mn tranen onderdrukken bij het einde van Sideways....:oops:
Vond ik dan weer ontroerend....

Prachtfilm.....prachtfilm.....

Lex v/d Moolen
07-04-2009, 19:52
Eigenlijk zul je de film gewoon zelf moeten ondergaan. Mijns inziens kun je je er geen buil aan vallen, ook ik vind het een geweldige film! Behoorlijk origineel verhaal, uitstekende acteerprestaties en ondanks dat de nadruk niet helemaal ligt op het komische, toch een film met een prettige feelgood-sfeer. (y)Giamatti is geweldig hier, maar dat is hij bijna altijd. :)

Michael Hamers
07-04-2009, 20:12
Sideways

Ik heb deze film niet gezien nog maar wil hem graag kijken. Vraag me alleen af of het wel een film voor me is.
Ik houd van Art-house films, maar een film zoals little miss shunshine vond ik dan weer helemaal niks. Te weinig verhaal en wel erg ver gezocht allemaal.

Ik zou graag jullie mening over sideways willen horen, bedankt alvast.

Blijft een van mijn favorieten. Geweldige feel-good film!

Bettina
07-04-2009, 20:37
Bedankt allemaal voor de reacties. Het seal van de blu ray heb ik er nu afgehaald.
Kan hem nu dus niet meer ruilen bij de MM

Michael Hamers
07-04-2009, 20:47
Bedankt allemaal voor de reacties. Het seal van de blu ray heb ik er nu afgehaald.
Kan hem nu dus niet meer ruilen bij de MM

Mocht ie toch tegenvallen, dan heb je meteen een koper...(y) Ik dus... :-P

Bettina
07-04-2009, 21:04
Michael,

Mocht ik hem niet mooi vinden dan is hij voor jou.
Ik ga hem morgen meteen kijken.



:)