De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.

Discussie: Video naar VCD

  1. #1

    Standaard Video naar VCD

    Kun je ook een videorecorder op je pc aansluiten zodat je de video kunt branden op een VCD? Wat zou je hier dan voor nodig hebben?
    Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

  2. #2

    Standaard

    In ieder geval heb je heeeeel veel HD space nodig om het eerst uncompressed op te slaan
    of een goeie mpeg-encoderkaart die het on the fly kan comprimeren

  3. #3

    Standaard

    Geen enkel probleem, capture card kopen en capturen maar.
    En als je dat ik in een lage kwaliteit doet (hoge compressie) dan kan je in gewone VHS kwaliteit heel veel kwijt hoor.
    Ik bedoel VCD kwaliteit is ook niet alles behalve goed dus hoef je niet op en top te gaan capturen.
    Met vriendelijke groeten,
    Danny M.A. Broerse

  4. #4

    Standaard

    Het lukt me ondertussen al aardig om redelijk goede VHS kopietjes naar VCD over te zetten. Een beetje (tijdrovend...) experimenteren kan in het begin zeker geen kwaad.
    Ik heb zelf heel veel gehad aan de informatie en de (vaak freeware) software die te vinden is via: vcdhelp

    Tip: Het standaard VCD-formaat (1150 kbps) geeft niet zo'n 'lekker' resultaat, maar wanneer je het SVCD-formaat gebruikt (2500 kbps), krijg je ruim 30 minuten met redelijke kwaliteit op een CD.

    Wel eerst even uitproberen of je stand-alone DVD-speler ook met andere formaten dan VCD (SVCD, XVCD, XSVCD) kan omgaan.

    Zelf heb ik de eerste experimenten gedaan met trailers die ik van het net heb binnengehaald...

  5. #5

    Standaard

    Ook is het raadzaam van te voren te controleren of je DVD-speler overweg kan met zelf beschreven CD's. Veel DVD-spelers, met name de goedkopere uitvoeringen van de A-merken, kunnen niet overweg met CD-R en CD-RW

  6. #6

    Standaard Thanks

    Bedankt voor jullie goeie tips, hier heb ik wat aan. Maar, hoeveel minuten film op VHS kwaliteit kun je nou op een cd kwijt? En wat voor kaartje kun je het beste kopen? Een video-digitizer van Hauppauge ofzo? Moet niet te duur natuurlijk.

  7. #7

    Standaard

    In het 'gewone' VCD formaat wordt een compressie van 1150 kbps gebruikt en gaat er 74 minuten op een CD, maar de kwaliteit is dan minder goed dan de originele VHS.

    In het SVCD (Super VCD) formaat wordt een compressie van 2500 kbps gebruikt en gaat er ongeveer 34 minuten op een CD. De kwaliteit is dan zeker vergelijkbaar met de originele VHS.

    Tip 1:
    Gebruik een beeldruisfilter (noise) om 'spikkels' uit het beeld te filteren. Dit komt vooral ten goede van de kwaliteit aangezien de compressor dan met minder 'details' te maken krijgt.

    Tip 2:
    Gebruik GEEN sharpening functie, aangezien dit (door grotere contrasten) meer compressiefouten en zichtbare Edge Enhancement kan opleveren.

  8. #8

    Standaard

    Het enige jammere is dat je bij S-VCD met snelle camera bewegingen...de beeld opbouw een beetje omzeep gaat.
    Je gaat de compressie zien "blokjes". Dus.....niet echt VHS kwaliteit. Wel de scherpte hoor begrijp me niet verkeerd.
    Ik heb zelf regelmatig met S-VCD gespeeld maar ik vind dat een hinderlijk gegeven. Dus blijf ik zelf mijn eigen masters voorlopig op Dv en S-VHS tape schrijven totdat ik een perfecte set kan kopen (die betaalbaar is) om DvD te gaan schrijven.
    Met vriendelijke groeten,
    Danny M.A. Broerse

  9. #9

    Standaard

    Dit is al een oud topic ,voor het DVD writer tijdperk, maar goed, mijn vraag heeft nog steeds te maken met de titel, al is het nu Video naar DVD

    Ik heb thuis zo'n video van de jaren stillekes liggen van mezelf als klein manneke en uiteraard wil ik deze beelden bewaren, hetzij in het DVD formaat.

    Na weken te experimenteren met capturing programma's ben ik tot de conclusie gekomen dat de mooiste MPEG wordt gerip door 'WinDVD Recorder'. Schrijf het op, maak er een tatoe van, er is niks beters !

    Hebben we een 'vrij grote' MPEG file en die moet nu op DVD, ook hier hebben we ons arsenaal aan web kennis gebruikt om diverse programmas uit te proberen en we zijn blijven steken bij TMPGEnc DVD Author, daar de menu's helemaal niet extravagant hoeven te zijn en de interface lekker makkelijk is. Maar wat blijkt na het compilen van de DVD files, dit programma herbewerkt de MPEG en maakt er deze lelijk gevlekte video van die mss nog kan dienen voor een kleine TV, maar in now way geschikt is voor een PC scherm of een projector.

    Mijn vraag nu (eindelijk):
    Wie kent er een !makkelijke! DVD compiler die de MPEG onder geen geding bewerkt of comprimeert, of het zo goed doet dat het haast niet te merken is.

    Alvast bedankt !

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •