De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.

Discussie: 1080i vs 1080p?

  1. #1

    Question 1080i vs 1080p?

    Ik hoor mensen nog wel eens klagen, omdat het beeld geen 1080p is maar 1080i. Nu moet ik zelf mijn blu ray helaas nog op 720p zetten vanwege mijn tv die die beeldlijnen niet aankan.

    Maar hoe groot is het verschil in p en i bij 1080? Heeft dit met de kleur te maken of puur de snelheid (artefacts)? En is dit goed te zien?
    Move to Movie
    UE55JS8000L 55 Samsung TV


    PANASONIC 4K PLAYER

  2. #2

  3. #3

    Standaard

    Ik zie liever shots of filmjes naast elkaar. Ben wel wezen zoeken op google en u-tube, maar er is weinig materiaal. Vaak erg klein en geen vergelijkingsmateriaal. Uitleggen is mooi, zien is beter.
    Move to Movie
    UE55JS8000L 55 Samsung TV


    PANASONIC 4K PLAYER

  4. #4

    Standaard

    Het verschilt heel er per film.
    Zo zijn er blu rays die 1080i zijn en er gewoon goed uit zien.
    En er zijn blu rays op 1080P die niet om aan te zien zijn.

    In ieder geval dat is mijn mening.

  5. #5

    Standaard

    Je moet het gewoon zien en dan is het nog per film ook verschillend. 720p kan al heel mooi zijn, maar heeft vaak als je het vergelijkt met goed 1080p een ietwat softe look. Tussen 1080i en p is lastiger maar i heeft sneller last van moire en staircases. Horizontale pans zijn ook minder soepel. Filmpjes en foto's op internet zijn nooit representatief dus daar zou ik mij niet te veel op vastbijten.
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  6. #6

    Standaard

    1080i kan bij rustige of stilstaande shots al heel scherp overkomen. Maar bij beweging zal het beeld minder vloeiend zijn en minder scherp ogen. 1080p blijft in alle gevallen scherp en vloeiend.

  7. #7

    Standaard

    En dat ligt er maar net dus aan hoe goed de tv ermee om kan gaan met deinterlace
    Met HDzenders van kabelaanbieders wordt het uitgezonden met 1080i

  8. #8

    Standaard

    Klopt, het hangt óók van je eigen TV en z'n kunnen af.

    De laatste zin klopt echter niet. Je kan een decoder van bv. Belgacom instellen op 1080i, zodat hij dat ook gaat weergeven. Maar de meeste HD-zenders sturen 720p de wereld in, geen 1080i. Althans in België.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •