De resultaten 1 tot 23 van 23 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Phonar P4 Next EdMa vs. Kef Q900

    Afgelopen weekend ben ik bij Stassen op bezoek geweest om wat speakers te luisteren, waarbij ik vooral interesse had in de Kef Q900 speakers. Deze vielen enorm tegen, alsmede de B&W CM8 speakers, maar een voor mij onbekend merk speakers had een enorm vol, ruimtelijk en aangenaam geluid. Dit waren speakers van Phonar (P4 Next) met een EdMa modificatie.

    Hierover is online weinig te vinden. Heeft iemand hier toevallig ervaring met Phonar speakers en dan meer speciek de Phonar P4 Next EdMa of eventueel andere Phonar speakers met de EdMa modificatie. Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn van andere personen. Het verbaasde me namelijk dat de Kef Q900 zo barslecht klonken en de Phonar speakers bijna een openbaring waren.

    Link website Phonar: http://www.phonar.de/veritas_p4.php
    (van de speakers met EdMa modificatie is nog geen webpagina van)

  2. #2

    Standaard

    Heel grappig dat ik dit lees. Ik ging met precies dezelfde gedachte naar stassen om de Q900 te luisteren. Bij correct klonken deze wel goed. Echter de luisterruimte daar is treurig te noemen.
    Voor mij klonken de phonar P4 edma ook het beste en ik heb ze dan ook besteld icm een C4 edma die pas over 3 weken uitkomt. Voor wat voor prijs kon jij ze meekrijgen?

  3. #3

    Standaard

    Het aparte is dat ook ik met de P4 als beste getest daar naar buiten gelopen ben.

    Is dit echt zo goed? Ik had elders de B&W CM9 gehoord en gebruikte deze als referentie. Deze kwam heel slecht uit de luistersessie met de P4.

    Hoe is de ervaring thuis? En de prijs ben ik ook benieuwd naar. Als ik in Duitsland ga kijken naar de P4 Next (dus zonder de EdMa) is het prijsverschil erg groot.

  4. #4

    Standaard

    Ik heb zelf de Phonar Veritas P5.5 EdMa met Cap+ modificatie:



    Het zijn erg mooie speakers voor het geld. Zeer muzikaal. Ik heb er ook nog een Phonar Sub EdMa bij voor het 'buikgevoel'.

    Dat de B&W CM9 veel minder klonk, heeft zeer waarschijnlijk met de versterking te maken. De CM9 heeft behoefte aan een versterker die de nodige reserves kan leveren. De Phonars kunnen door hun hoge gevoeligheid makkelijker aangestuurd worden en klinken al van zichzelf zeer open.

    De EdMa versie is aanzienlijk prijziger dan de versies die in Duitsland te koop zijn. Als ik Edwin Maas mag geloven, zijn de EdMa versies echt volledig aangepast: wisselfilter, andere tweeter (geloof van Seas), signaalweg binnenin de kast.
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 18-06-2012 om 08:34
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor de reacties. Goed om wat positieve meningen te horen over dit merk speakers.

    Zelf heb ik nu de P4, M4 en C4 (allemaal EdMa gemodficeerd) in bestelling staan. Hierbij nog een Sunfire subwoofer. Helaas wel 1,5 maand levertijd omdat de C4 nog niet uit is. Zodra ze binnen zijn plaats ik hier nog een reactie hoe ze bevallen.

    @ Peter, welke versterker heb jij bij de Phonar speakers?
    EDIT: heb het al gevonden in jouw onderschrift
    Laatst aangepast door Corneelh : 25-06-2012 om 20:01

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Ik heb zelf de Phonar Veritas P5.5 EdMa met Cap+ modificatie:
    Dat de B&W CM9 veel minder klonk, heeft zeer waarschijnlijk met de versterking te maken. De CM9 heeft behoefte aan een versterker die de nodige reserves kan leveren. De Phonars kunnen door hun hoge gevoeligheid makkelijker aangestuurd worden en klinken al van zichzelf zeer open.
    Waar een B&W speaker ook vaak 'last' van heeft bij een luistersessie, is zijn laid back karakter. Wanneer je kort luister en/of van set naar set aan het switchen bent, klinkt de B&W altijd wat op de achtergrond. Het is net als in het cafe, de dames die het hardste schreeuwen vallen het eerste op, maar of ze thuis ook nog lekker zijn
    Of dat hier geldt weet ik niet hoor want de Phonar ken ik niet, maar ik ben wel nieuwsgierig geworden.
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  7. #7

    Standaard

    Ik heb de speakers binnen. Ik heb nog niet veel tijd gehad om ze goed aan te sluiten en af te stellen. Ze hangen nu aan een 1mm2 draadje en heb de versterker nog niet afgesteld. Het dynamische wat ik bij de luistersessie hoorde kan ik alleen verkrijgen als ik met addesey het microfoontje ff het werk laat doen. Maar hier en daar is het voor mij dat net wat te agressief. Morgen aan de gang met Bi-amp en 4 mm2. Tevens ga ik het geheel dat afstellen met mijn spl meter.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Masterkale Bekijk bericht
    Ik heb de speakers binnen. Ik heb nog niet veel tijd gehad om ze goed aan te sluiten en af te stellen. Ze hangen nu aan een 1mm2 draadje en heb de versterker nog niet afgesteld. Het dynamische wat ik bij de luistersessie hoorde kan ik alleen verkrijgen als ik met addesey het microfoontje ff het werk laat doen. Maar hier en daar is het voor mij dat net wat te agressief. Morgen aan de gang met Bi-amp en 4 mm2. Tevens ga ik het geheel dat afstellen met mijn spl meter.
    Al wat verder gekomen?
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  9. #9

    Standaard

    Ja ik heb alles aangesloten. Eerst de audyssey afstelling gedaan met mijn marantz sr6001.
    Ik heb de phonars genomen omdat deze totaal niet schel waren maar met de audyssey afstellingen worden ze dat zeker wel. Ik ben dus zelf een beetje aan het kloten geweest maar nog niet geheel tevreden. Ik heb een db meter besteld dus het is nog even wachten hierop.
    Als ik Pure direct audio doe dan is het geluid redelijk dof en mis ik toch wat detail en ruimtelijk geluid. Ik heb nu de instelling van de center staan op de front setting van audyssey en de stereo speakers heb ik in het hoog -2.0db gedaan tov de audyssey setting.
    Het is wel al een wereld van verschil met de oude set. Slechte opnames hoor je direct en dat is af en toe best vervelend. Het schijnt ook dat de nieuwe type marantz zichzelf stukken beter af kunnen stellen dan de type die ik heb.
    Het is even wachten op mijn db meter.

    Update: Db meter is vandaag binnen gekomen. Ook wat aan het zoeken geweest naar dat audyssey en ervaringen etc. Omdat ik het eea had lopen veranderen ben ik begonnen met nieuwe metingen.
    Vorige keer had ik mijn mic op een grote doos gezet omdat ik geen statief heb. Hier is het blijkbaar mis gegaan. Ik heb nu metingen gedaan volgens de originele manier. Het grappige is dat nu de metingen redelijk dicht in de buurt van mijn eigen aanpassing zaten.
    Met de DB meter de geluidsniveau`s gecontroleerd. Deze zijn 79.2 db met pink niose. Het schelle is nu dus weg en klinkt alles een stuk beter (sommige niveau`s gingen 4 DB naar beneden tov vorige meting). Ik heb nog niet veel tijd gehad om wat films/ muziek te testen.
    Maar wat is wel mis op de marantz is een instelling voor muziek en films. Of desnoods een paar presets waartussen je makkelijk kan wisselen. Als je dan muziek treft wat misschien toch nog niet naar wens is dan kan je even snel wisselen.
    Ook even gevraagd wat de M4 edma`s moeten kosten. Deze kan ik kopen voor 1500 2 stuks. Staan voor 898 op de site.
    Laatst aangepast door Masterkale : 11-08-2012 om 14:56

  10. #10

    Standaard

    Bij dofheid denk ik in eerste instantie aan verkeerde opstelling van de speakers. Probeer wat te schuiven met de 2 frontspeakers (naar voren, verder uit elkaar/dichter bij elkaar). Licht indraaien (5-10 graden) kan ook helpen om een beter stereobeeld te krijgen.

    Met een dB-meter ga je de schelheid niet echt verhelpen als die erin zit. Je zorgt er alleen voor dat alle speakers met gelijke geluidsdruk op de luisterpositie aankomen.

    Audessey pakt eventuele onvolkomenheden aan de kamerakoestiek aan, zodat het beter klinkt. Maar de uitwerking hiervan varieert. Ik zou eerst zonder de audessey werken en proberen al een zo goed mogelijk resultaat te krijgen door:
    1) Plaatsing van de speakers;
    2) De juiste instelling LARGE/SMALL en cross-over op de receiver instellen;
    3) Afstanden per speaker tot aan de luisterpositie handmatig opmeten en instellen op de receiver;
    4) Onderinge geluidsdruk per speaker instellen m.b.v. een dB-meter.

    Dan kun je erna (als je de instellingen en afstanden even hebt genoteerd) nog proberen of de audessey het beter krijgt.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Masterkale Bekijk bericht
    Maar wat is wel mis op de marantz is een instelling voor muziek en films. Of desnoods een paar presets waartussen je makkelijk kan wisselen. Als je dan muziek treft wat misschien toch nog niet naar wens is dan kan je even snel wisselen.
    Dit soort mogelijkheden zijn niet aanwezig omdat je er daarmee voor zou kunnen zorgen dat een set niet meer als één set klinkt.

    De makkelijkste manier om de set optimaal in te stellen is om het eerst bij stereo te doen en dan te vergelijken met meer-kanaals. Je kunt op deze manier voorkomen dat de zuilen niet meer zo vol klinken en dat je voor je gevoel twee verschillende sets hebt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  12. #12

    Standaard

    Ik ben afgelopen week nog bezig geweest met afstellen etc. Al het audyssey gebeuren gewist en opnieuw begonnen. Afstanden ingesteld en DB meting gedaan op de 5 speakers. EQ staat nu dus gewoon op off. Het geluid is nu echt stukken beter dan met audyssey vind ik (voor mij gevoel is er nog meer uit te halen).
    Ik ben donderdag naar Hobo hifi gegaan om te luisteren naar verschillende versterkers. De hele kleine schelle klanken waar ik mij aan stoor, is zelf te horen op speakers van 10000 euro zei de verkoper. Versterkers zoals onkyo zouden deze klanken versterken en raadde hij niet aan.
    Ik heb geluisterd naar de Anthem MRX500, Marantz sr7005, en de Denon 3313. Ik wilde eigenlijk naar de 4311 luisteren maar deze hadden ze niet.
    Ik heb enkel een stereo setup kunnen luisteren met alleen een afstand en DB instelling EQ op alle versterkers off.
    De speakers die erop stonden waren niet mijn eigen speakers. Een speakersetje van 800 euro p/s stonden erop aangesloten (merk weet ik niet meer).
    Mijn eerste plaatje van birdy skinny love toont altijd goed aan in hoeverre de S klanken naar voren komen. Tevens had ik nog wat nummers met trommels gitaren en saxofoon als solo.
    Ik moet zeggen dat ik echt verdome weinig verschil hoorde tussen de versterkers. Het enige wat mij echt opviel is dat de marantz iets meer in het laag toevoegd. Dit was zeker te horen bij toen de saxofoon ging spelen. Maar..... Hetgene wat de marantz toevoegd is ook het stukje laag in stemmen waardoor deze misschien tijdens films lastiger zijn te verstaan dan op een denon. Dit heb ik niet kunnen testen omdat er problemen waren met de switch voor de centerspeaker.
    Al met al wil ik toch nog kijken voor een 4311 denon versterker en deze goed beluisteren. Voordeel van deze versterker is audyssey 32 en met een pro kit zou dit de bom moeten zijn. De Anthem ARC stelt maar af tot 5 khz... Erg jammer. De anthem komt op 1699. De denon op 1299. Waarbij er kans is dat de bijgeleverde microfoon al voldoende is.

  13. #13

    Standaard

    Ps. Het schuiven van de speakers levert wel leuke resultaten op. De phonars klinken pas echt heel ruimtelijk (zoals bij stassen) als ze een meter van de muur staan. Helaas is dit voor mij geen optie.
    Laatst aangepast door Masterkale : 20-08-2012 om 16:07

  14. #14

    Standaard

    Bij mij staan de Phonars 30cm van de de muur. De s-klanken herken ik wel. Ik in het verleden 3 Onyo recievers gehad gevolgd door een Denon receiver. Deze hadden op mijn vorige Phonar speaker (P300 UK MKIII) ook een scherpe s-klank. De Denon had hier minder last van de de Onkyo's.

    Met de komst van mijn nieuwe stereoversterker i.c.m. een losse DAC met een buisje in de output stage heb ik geen harde s-klanken meer. Het geheel wordt wat warmer.

    Ik verwacht dat een Marantz receiver bij jou erg goed gaat werken op de Phonars. Ik weet niet of een CAP+ modificatie een mogelijkheid is bij jouw speakers. Deze is wel op mijn P5.5 EdMa uitgevoerd en dat zogt ook voor een betere hoogweergave.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Bij mij staan de Phonars 30cm van de de muur. De s-klanken herken ik wel. Ik in het verleden 3 Onyo recievers gehad gevolgd door een Denon receiver. Deze hadden op mijn vorige Phonar speaker (P300 UK MKIII) ook een scherpe s-klank. De Denon had hier minder last van de de Onkyo's.

    Met de komst van mijn nieuwe stereoversterker i.c.m. een losse DAC met een buisje in de output stage heb ik geen harde s-klanken meer. Het geheel wordt wat warmer.

    Ik verwacht dat een Marantz receiver bij jou erg goed gaat werken op de Phonars. Ik weet niet of een CAP+ modificatie een mogelijkheid is bij jouw speakers. Deze is wel op mijn P5.5 EdMa uitgevoerd en dat zogt ook voor een betere hoogweergave.
    Ik heb nu al een marantz dus veel extras gaat het niet opleveren. Wat betreft de cap+ modificatie... Geen flauw idee.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Masterkale Bekijk bericht
    Ik heb nu al een marantz dus veel extras gaat het niet opleveren. Wat betreft de cap+ modificatie... Geen flauw idee.
    Wat gebruik je als bron (DVD, PC, Cd-speler)? En gebruik je nog bijzondere speakerkabels en/of interlinks?
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  17. #17

    Standaard

    Bij mij staan de Phonar speakers nu ruim een maand aangesloten (bi-amp) en het is een behoorlijke vooruitgang ten opzichte van mijn oude speakers (Jamo S606). Het kost alleen wel veel tijd om de set goed af te stellen. Met de receiver (Onkyo 818) beluister ik momenteel audio met de Pure Audio functie en films met de Audyssey film EQ aan (geen dynamisch volume). Het verschilt alleen per cd / film wat beter klinkt, maar over het algemeen klinken deze instellingen het beste. De cap+ modificatie staat op 0. Zodra ik hem op +1 zet, dan is het hoog iets te nadrukkelijk aanwezig. Van schelle geluiden heb ik nog weinig last gehad, alleen bij enkele slecht opgenomen cd's is het mij opgevallen.

    Wat me ook opvalt is dat de plaatsing van de speakers en de plek waar je zit behoorlijk veel invloed hebben op het geluid. Helaas kan ik daar weinig mee spelen ivm ruimtegebrek. Het is nog wat puzzelen voor het beste geluid (er valt volgens mij nog meer uit de boxen te halen), maar voor nu ben ik meer dan tevreden met de aankoop. De Sunfire SDS-10 subwoofer is ook een goede aankoop geweest.
    Laatst aangepast door Corneelh : 26-08-2012 om 20:06

  18. #18

    Standaard

    Ik gebruik zelf een popcorn A300 en dan gewoon HDMI. Van de week ga ik even testen met een DA converter en een pathos versterker van een collega.

    De M4 speakers zijn gister binnen gekomen. Met films is het verschil zeker goed te horen ivm mijn oude genie speakertjes.
    Speakerskabels zijn 4,0mm gewoon koper (zilver hoor je echt niet).

  19. #19

    Standaard

    2 dagen gebruik kunnen maken van de pathos icm met een cambridge DA converter. Media speelde ik gewoon af via de popcorn A300.
    Ik moest een behoorlijke tijd luisteren voordat ik pas echt verschillen ging horen tussen de SR6001 en pathos logos.

    De pathos is beter op alle vlakken. Stemmen/instrumenten klinken voller/natuurlijker, Minder schel in het hoog (scheelt niet super veel maar maakt het net ff aangenamer. Plaatsing van de instrumenten is af en toe net wat duidelijker waardoor opeens sommige instrumenten gaan opvallen die normaal de aandacht niet trekken. Ik denk nu ook wat men bedoeld met de scherpe randjes maar beschrijven van iets is heel lastig. Het luistert gewoon prettiger.
    Al met al weer een ervaring rijker waardoor de zoektocht naar een geschikte opstelling voor de phonar set makkelijker wordt.

    Ik heb ook de KEF reference mogen luisteren bij mijn collega. Hierin is het hoog iets meer gevlakt. Iets meer bas maar ook zeer goed middengebied. Ik moet zeggen dat de phonars wel een stuk ruimtelijker klinken dan de KEF`s. Het verschil is lastig te horen in andere ruimtes maar de phonars kunnen prima meekomen met de top.
    Laatst aangepast door Masterkale : 03-09-2012 om 15:43

  20. #20

    Standaard

    De phonars staan nu aangesloten op een Denon 4311 die ik gister gekocht heb. Ben er erg blij mee. De audyssey werkt erg goed en de receiver kan je erg goed instellen naar je wensen. Ik zat ook te twijfelen om de Anthem mrx500 te kopen maar om alleen voor de ARC dat ding aan te schaffen lijkt me ook weer zo...
    Voor 500 euro heb ik audyssey pro en kom ik op hetzelfde geld uit als wat de anthem zou kosten.

  21. #21

  22. #22

  23. #23

    Standaard inspelen

    Hallo Masterkale,

    Verkoop de Phonars vooral niet, ik had ook het idee dat de mijne een stuk minder klonken dan bij Stassen, ik heb maanden staan te schuiven met de speakers en verschillende versterkers geprobeerd.

    Het is echter gewoon een kwestie van geduld, de mijne zijn nu 3 jaar oud en ze gaan nog steeds beter klinken, het duurt een behoorlijke tijd voordat ze helemaal zijn ingespeeld.

    Ik heb laatst nog eens geprobeerd te verplaatsen wat het eerste jaar veel uitmaakte in geluid, nu hoor ik nagenoeg geen verschil meer waar ik ze ook neerzet ze klinken geweldig.

    Veel plezier,

    Gr Martin


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Masterkale Bekijk bericht
    De phonars staan nu aangesloten op een Denon 4311 die ik gister gekocht heb. Ben er erg blij mee. De audyssey werkt erg goed en de receiver kan je erg goed instellen naar je wensen. Ik zat ook te twijfelen om de Anthem mrx500 te kopen maar om alleen voor de ARC dat ding aan te schaffen lijkt me ook weer zo...
    Voor 500 euro heb ik audyssey pro en kom ik op hetzelfde geld uit als wat de anthem zou kosten.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •