De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Bestaat het beeld wel uit 108x1920 pixels?

    Ik heb net weer eens de blu ray van star wars 7 gekeken en vraag me toch af hoe het met de opbouw van het beeld zit. Mijn tv is gewoon 1080P 16:9 en dat betekent dat het werkelijke beeld van de film maar voor de helft van de tv gebruikt de rest is gewoon zwart. Is die helft uit 1080x1920 opgebouwt is dit beeld maar voor de heft van de pixels opgebouwd?
    Lijkt mij namelijk van wel en ik vind het niet erg maar wil het nu wel eens zeker weten.
    Ik gebruik de oppo 101 Ci en laat hem altijd op source direct staan dus hij maakt niet meer pixels of snijd niets af.

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Selco Bekijk bericht
    Ik heb net weer eens de blu ray van star wars 7 gekeken en vraag me toch af hoe het met de opbouw van het beeld zit. Mijn tv is gewoon 1080P 16:9 en dat betekent dat het werkelijke beeld van de film maar voor de helft van de tv gebruikt de rest is gewoon zwart. Is die helft uit 1080x1920 opgebouwt is dit beeld maar voor de heft van de pixels opgebouwd?
    Lijkt mij namelijk van wel en ik vind het niet erg maar wil het nu wel eens zeker weten.
    Ik gebruik de oppo 101 Ci en laat hem altijd op source direct staan dus hij maakt niet meer pixels of snijd niets af.
    Je beeldscherm bestaat uit 1920 x 1080 = 2,1 miljoen pixels. Dit kunnen dus ook pixels zijn die niet gebruikt worden (zwart zijn) bij b.v. een 4:3 of 1: 2.35 beeldverhouding. Bij Full HD kan je TV er niet meer pixels "bij toveren", omdat er boven/onder of aan de zijkant zwart balken zijn.
    Laatst aangepast door Johan1967 : 10-12-2016 om 10:49

  3. #3

    Standaard

    Dus het filmbeeld bestaat maar uit 1,5 miljoen pixels die andere 1,5 miljoen zijn zwart niet waar?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Selco Bekijk bericht
    Dus het filmbeeld bestaat maar uit 1,5 miljoen pixels die andere 1,5 miljoen zijn zwart niet waar?
    Alhoewel 3 miljoen totaal niet klopt (zijn maar 2,1 miljoen pixels bij Full HD) zal het aantal pixels bij een 1:2.35 beeldverhouding waarschijnlijk beduidend minder zijn. Heb zelf nooit de aandrang gehad om precies uit te rekenen hoeveel er zwart blijven.

  5. #5

    Standaard

    16:9 komt overeen met 1:1.78., dit is het beeldformaat van je TV en ook het beeldformaat van Blu-ray.

    Films worden echter gemaakt in 1:1.85 of 1:2.35 formaat (uitzonderingen daargelaten) en dat komt dus niet overeen met het beeldformaat van een TV en Blu-ray.
    Bij 1:1.85 is het verschil maar minimaal maar zelfs daar zal je, mits je TV en speler goed staan ingesteld, boven en onder zwarte balken moeten hebben..., al zal dit maar een paar procent van het beeld uitmaken en deze zullen dus zo klein zijn dat het niet opvalt.
    Bij een 1:2.35 film, zoals Star Wars, bestaat echter ongeveer 32% van het beeld uit zwarte balken en valt ook 32% van de pixels in deze zwarte balken, in werkelijkheid bestaat het zichtbare beeld dus uit 2/3 van het totaal aantal pixels.

    Van de 2.1 miljoen pixels van een 1080x1920 beeld zijn er dus 1.4 miljoen filmbeeld en 0.7 miljoen zwart.

    Als bij een film als Star Wars daadwerkelijk 50% van je beeld uit zwarte balken bestaat heb je toch iets verkeerd ingesteld staan in je speler of TV.
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  6. #6

    Standaard

    Nee ik heb niets verkeerd afgestemd maar ik heb me dan gewoon vergist in de afmetingen. Het ziet er na uit dat de 2 zwarte balken 50% van het beeld in beslag namen. In ieder geval bedankt voor de uitleg.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Selco Bekijk bericht
    Nee ik heb niets verkeerd afgestemd maar ik heb me dan gewoon vergist in de afmetingen. Het ziet er na uit dat de 2 zwarte balken 50% van het beeld in beslag namen. In ieder geval bedankt voor de uitleg.
    Ik zit nu zelf The Force Awakens te kijken en heb even gemeten hoe groot de zwarte balken zijn.
    Mijn bovengenoemde berekening klopt niet, de zwart balken zijn zelfs een stuk kleiner dan 32%. Op mijn 55" scherm meten de zwarte balken samen ongeveer 18 cm en het filmbeeld 51 cm.
    De Zwarte balken nemen dus maar 24% van het beeld in.

    Als dat bij jouw 50% is heb je toch echt wel iets verkeerd ingesteld staan, anders is het onmogelijk dat de helft van je beeld uit zwarte balken bestaat.
    Of je hebt nog een ouderwetse 4:3 TV ?
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frenkel Bekijk bericht
    Ik zit nu zelf The Force Awakens te kijken en heb even gemeten hoe groot de zwarte balken zijn.
    Mijn bovengenoemde berekening klopt niet, de zwart balken zijn zelfs een stuk kleiner dan 32%. Op mijn 55" scherm meten de zwarte balken samen ongeveer 18 cm en het filmbeeld 51 cm.
    De Zwarte balken nemen dus maar 24% van het beeld in.

    Als dat bij jouw 50% is heb je toch echt wel iets verkeerd ingesteld staan, anders is het onmogelijk dat de helft van je beeld uit zwarte balken bestaat.
    Of je hebt nog een ouderwetse 4:3 TV ?
    Ik heb net ook maar eens de meetlat er bij gepakt en mijn scherm is verticaal 45 cm de balken zijn 6 cm dus 12 in totaal. Tot vandaag heb ik nooit gemeten en dacht ik dat het altijd uitzag als 50/50. Maar het is dus altijd een misverstand geweest

  9. #9

    Standaard

    Er kunnen 2 oorzaken zijn waarom de ervaring van de grote van de zwarte balken onder en boven anders overkomen.

    1. de Tv staat op overscan. Ja ook flatscreens hebben overscan om compatibel met oudere bronnen te zijn (bv analoge tv-zenders of DVD's).
    Meestal is er een optie ergens in het menu om bv aan te geven dat je het beeld volledig wil hebben = dot by dot / pixel by pixel
    * overscan is meestal 3 of 3%

    2. je speler staat op letterbox en/of je Tv staat op breedbeeld/ widescreen die het beeld horizontaal uitrekt ...
    "A man's got to know his limitations", ...

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •