Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
De resultaten 51 tot 58 van 58 worden weergegeven.

Discussie: Upgrade perikelen

  1. #51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door useful idiot
    Niet gedetailleerd genoeg lijkt een goede omschrijving.

    Wat een powerfilter betreft. Ik heb er wat over gelezen, maar ik heb weinig problemen met 'slechte' stroom, en ik kreeg een beetje het idee dat de verbetering dan marginaal is. Ik heb het idee dat zo'n filter bij mijn set wellicht wat overdreven is.
    Als je in je budget moet gaan snijden (goedkopere versterker, goedkopere luidsprekers), dan is zo'n filter absoluut af te raden. Een filter geeft zoals je zelf al zegt marginale verbeteringen, als je ze überhaupt al kunt horen.

  2. #52

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jos A.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door useful idiot
    Niet gedetailleerd genoeg lijkt een goede omschrijving.

    Wat een powerfilter betreft. Ik heb er wat over gelezen, maar ik heb weinig problemen met 'slechte' stroom, en ik kreeg een beetje het idee dat de verbetering dan marginaal is. Ik heb het idee dat zo'n filter bij mijn set wellicht wat overdreven is.
    Als je in je budget moet gaan snijden (goedkopere versterker, goedkopere luidsprekers), dan is zo'n filter absoluut af te raden. Een filter geeft zoals je zelf al zegt marginale verbeteringen, als je ze überhaupt al kunt horen.
    Je vergist je in het effect van een goede powerkabel. :wink:
    Ik en velen met mij zijn er achter gekomen dat goede stroom voor een versterker erg belangrijk is en veel kan uitmaken. Bij mij was het effect verre van subtiel.

    Als er een beperkt budget is, is een goede versterker en een goede set speakers inderdaad beter besteedt maar ik blijf erbij dat dan ook een goede powerkabel veel kan doen. Ze heoeven niet meteen honderden euro's te kosten. Alles beter dan dat meegeleverd oud ijzer!.

  3. #53

    Standaard

    Over zo'n powerkabel hoef ik me ook niet druk te maken, mijn receiver heeft gewoon een vaste stekker, en ik ben niet van plan die eigenhandig te vervangen.

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door useful idiot
    Over zo'n powerkabel hoef ik me ook niet druk te maken, mijn receiver heeft gewoon een vaste stekker, en ik ben niet van plan die eigenhandig te vervangen.
    Dan moe je dat ook niet doen. Het probleem met powerkabels en het effect is nogal situatieafhankelijk. Iemand die bijv een aparte groep heeft voor zijn HT of een groep waar bijna niets anders op aangesloten zit zal minder effect horen dan iemand waarbij er vrij veel op dezelfde groep zit aangesloten of waarbij bijv de hoofdstroomvoorziening gedeeld is (flats, appartementen). En daarnaats is het ook nog je eigen setup die bepalend is of je effecten zult merken, even heel extreem:
    in eenzelfde situatie zul je op een kruidvat setje het verschil van een powerfilter nauwelijks horen, terwijl op een set van ettelijke duizenden euro's het verschil gewoon goed hoorbaar kan zijn.

    Daarom is het vaak gewoon een kwestie van proberen of het effect heeft in je eigen situatie met je eigen setup. En wil je niet de kabels vervangen kun je een powerfilter overwegen, maar ook hier geld dat je eigenlijk beter eerst kunt testen.

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Citaat Oorspronkelijk gepost door useful idiot
    Over zo'n powerkabel hoef ik me ook niet druk te maken, mijn receiver heeft gewoon een vaste stekker, en ik ben niet van plan die eigenhandig te vervangen.
    Dan moe je dat ook niet doen. Het probleem met powerkabels en het effect is nogal situatieafhankelijk. Iemand die bijv een aparte groep heeft voor zijn HT of een groep waar bijna niets anders op aangesloten zit zal minder effect horen dan iemand waarbij er vrij veel op dezelfde groep zit aangesloten of waarbij bijv de hoofdstroomvoorziening gedeeld is (flats, appartementen). En daarnaats is het ook nog je eigen setup die bepalend is of je effecten zult merken, even heel extreem:
    in eenzelfde situatie zul je op een kruidvat setje het verschil van een powerfilter nauwelijks horen, terwijl op een set van ettelijke duizenden euro's het verschil gewoon goed hoorbaar kan zijn.

    Daarom is het vaak gewoon een kwestie van proberen of het effect heeft in je eigen situatie met je eigen setup. En wil je niet de kabels vervangen kun je een powerfilter overwegen, maar ook hier geld dat je eigenlijk beter eerst kunt testen.
    Powerfilter heeft inderdaad wisselend effect, gebasseerd op de stroomsituatie en versterker. Wel of niet actieve filtering in je powergedeelte van je amp. Ik ben van mening dat een goede powerkabel altijd effect heeft. Maar het is niet de eerste behoefte. Een goede combo van versterker en speakers is een grotere zorg. Ik probeer alleen aan te geven dat een goede powerkabel niet extreem duur hoeft te zijn en ook het effect kan hebben wat hij zoekt. Het vervangen van versterker en speakers zal vele malen duurder zijn. Vandaar dat het best eens uitgeprobeerd zou kunnen worden.

    Ook bij een aparte groep kun je nog behoorlijk winst behalen hoor. Genoeg berichten gelezen in die richting. :wink:

    Ik durf te wedden dat met mijn powersetup ik ook op een kruidvat setje winsten kan boeken op beeld en geluid. :wink:

    Stroom en kabels is helaas nog steeds een erg onderschat gebiedt.

    Het eerste wat men meestal doet bij een modificatie van een versterker is het aanpakken van het stroomgedeelte, dat zegt eigenlijk al genoeg. :wink:

  6. #56

    Standaard

    De eerste kogel is in de kerk. Ik had voor mezelf een lijstje gemaakt met speakers die ik zou willen beluisteren. Daarop stonden ook wat duurdere versies die evt. tweedehands gekocht zouden kunnen worden.
    Deze week verscheen er plots een advertentie voor B&W speakers op marktplaats, welke ook op mijn lijstje stonden. Na wat mailen bleek hij ze op eenzelfde receiver aangesloten te hebben, en hebben we afgesproken dat ik ze eerst kom beluisteren voor ik beslis of ik ze meeneem.

    Daar aangekomen stond de Ipod aangesloten, en de receiver op loudness en bijna volle trebble en bass. Langzaamaan hebben we de instellingen teruggeschroeft en heb ik Pearl Jam en Norah Jones opgezet (op de dvd-speler). De klanken waren helder (ook de bass) en ik hoorde duidelijk meer detail. waar mijn speakers moeite hadden met de drukke stukken hadden de B&W's daar duidelijk minder moeite mee. Norah Jones klonk meer ingetogen en beheerst. Het klonk duidelijk prettiger dan mijn setup. De inrichting van de kamer was totaal anders dan bij mij en ik vond het moeilijk om de speakers echt op waarde te schatten. Daarnaast kon mijn cd-speler ook nog voor wat winst zorgen. De afgesproken prijs was echter netjes, en met het idee dat ik ze ook redelijk makkelijk zonder verlies zou kunnen doorverkopen heeft mij tot de aankoop doen besluiten. De B&W 603 S2 speakers gingen mee naar huis.

    Nu staan ze rustig te spelen, gisteravond wat minder rustig . Voor een goede sound heb ik minder 'trukjes' nodig en ook bij mij klinkt het helder en strak i.v.m de jamo's. Het duurt nog even voor ik het test rapport kan afronden en de kogel de kerk door is, maar het ziet er vooralsnog positief uit.

  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door useful idiot
    De eerste kogel is in de kerk. Ik had voor mezelf een lijstje gemaakt met speakers die ik zou willen beluisteren. Daarop stonden ook wat duurdere versies die evt. tweedehands gekocht zouden kunnen worden.
    Deze week verscheen er plots een advertentie voor B&W speakers op marktplaats, welke ook op mijn lijstje stonden. Na wat mailen bleek hij ze op eenzelfde receiver aangesloten te hebben, en hebben we afgesproken dat ik ze eerst kom beluisteren voor ik beslis of ik ze meeneem.

    Daar aangekomen stond de Ipod aangesloten, en de receiver op loudness en bijna volle trebble en bass. Langzaamaan hebben we de instellingen teruggeschroeft en heb ik Pearl Jam en Norah Jones opgezet (op de dvd-speler). De klanken waren helder (ook de bass) en ik hoorde duidelijk meer detail. waar mijn speakers moeite hadden met de drukke stukken hadden de B&W's daar duidelijk minder moeite mee. Norah Jones klonk meer ingetogen en beheerst. Het klonk duidelijk prettiger dan mijn setup. De inrichting van de kamer was totaal anders dan bij mij en ik vond het moeilijk om de speakers echt op waarde te schatten. Daarnaast kon mijn cd-speler ook nog voor wat winst zorgen. De afgesproken prijs was echter netjes, en met het idee dat ik ze ook redelijk makkelijk zonder verlies zou kunnen doorverkopen heeft mij tot de aankoop doen besluiten. De B&W 603 S2 speakers gingen mee naar huis.

    Nu staan ze rustig te spelen, gisteravond wat minder rustig . Voor een goede sound heb ik minder 'trukjes' nodig en ook bij mij klinkt het helder en strak i.v.m de jamo's. Het duurt nog even voor ik het test rapport kan afronden en de kogel de kerk door is, maar het ziet er vooralsnog positief uit.
    Van harte! :wink:

  8. #58

    Standaard

    De kogel is inmiddels door de kerk. Ik moet zeggen dat het erg lastig vergelijken was, maar de jamo's ruimen definitief het veld voor de B&W's.
    Ik heb eerst een week de B&W's laten spelen, om aan het geluid te wennen. Ze geven de hoge en lage tonen beter weer dan de jamo's, waardoor ik de ze zonder de loudness functie laat draaien. Hierdoor klinkt de muziek 'echter', maar dit was wel een grote omschakeling waar ik mijn weg even in heb moeten zoeken wat afstelling van de receiver betreft.

    Vervolgens heb ik de speakers naast elkaar gezet voor een onderlinge vergelijking. Dat wisselen duurt eigenlijk te lang waardoor het moeilijk is om goed te vergelijken. Ik merkte wel dan de B&W's prettiger klonken, maar wat het verschil nou precies was kon ik niet zeggen. Deze vergelijking gaf nog geen voldoening, en na wat klooien heb ik besloten en alleen korte, specifieke muziekstukken te vergelijken. Dit kon ik blijkbaar beter verwerken en vergelijken, en het werd langzaamaan duidelijk dat de B&W echt een stuk helderder en gecontroleerder klonk. Vooral de hoge en lage tonen kwamen beter tot zijn recht, en ik hoorde zowaar meer detail. Eigenlijk klinkt het gewoon op alle fronten beter.

    Het resultaat is dat ik inmiddels ook de center uit de serie heb staan. Dit is een hele duidelijke upgrade t.o.v. mijn Jamo center. Véél helderder, en de enkele muziek dvd's die ik heb komen een stuk beter tot zijn recht; ik wist niet wat ik hoorde toen ik mijn Coldplay dvd draaide, schitterend...
    Tegelijkertijd heb ik mijn speakerkabel vervangen door Oehlbach streamline kabel. Ik heb me niet aan een test gewaagd aangezien de tijd van wisselen nog twee keer zo lang zou duren. (twee kabels aan mijn speaker leek me niet zo'n goed plan.) Dat de kabel daadwerkelijk meerwaarde heeft zul je mij dan ook niet horen zeggen, maar ik vemoed van wel.

    De volgende stap zal even op zich laten wachten. Het wordt iig een andere receiver of een andere subwoofer. Deze laatste lijkt niet meer zo bij de set te passen. Raar eigenlijk, in mijn beleving is een subwoofer gewoon een subwoofer en niet zo klankgevoelig als de andere speakers. Misschien dat een betere subwooferkabel wat verbetering kan geven.
    Binnenkort zal ik maar eens wat foto's plaaten in mijn eigen thuisbioscoop-topic.
    Laatst aangepast door Rob G. : 29-03-2007 om 07:39

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •