Sinds een week ben ik een trotse bezitter van de allernieuwste Panasonic DMP-UB900 4K. Heb er lang op moeten wachten,omdat hij slecht leverbaar was. Ik zeg was, want ik zie ze nu overal verschijnen. 4K player yes or no? Hangt er vanaf hoe oud je speler nu is en of je al een 4K tv hebt. Aangezien ik de laatste ook heb wilde ik per se deze 4Kspeler ook hebben. Eerst gedacht aan de Samsung UBD-K8500 Blu-ray spele rvanwege de comptabiliteit met mijn Samsung tv. De pan werkt met Viera; en dus doen sommige knoppen het niet op de pan. remote. Het is dus af en toe wisselen van afstandsbediening. Die van Panasonic is overigens erg groot uitgevallen en wat zwaar. Niet alles is even logisch geplaatst maar een zeer prettige knop om de sub.titles te verplaatsen zit erop. Erg prettig die ik bij mijn oude Sony echt miste. Zover ik weet heeft de Samsung die ook niet.
Waarom de Pan en niet de Sam? De pan ziet er degelijk goed uit en is zeer uitgebreid al moet ik zeggen dat de vele functies die erop staan ik niet gebruik of ik heb ze uit staan. Zoals gezegd degelijk met veel aansluitingen achterop. HDMI voor TV en audio. Ook het netwerksnoer is van degelijke kwaliteit en geen dunne stekker. De voorklep staat mooi en gaat goed open en dicht. De pan heeft bovendien een display aan de voorkant. De sam niks. En gek of niet je kijkt er toch regelmatig op.Bovendien instelbaar. Gek genoeg kun je niet direct zien hoeveel chapters de disc heeft. Je ziet dus C1 staan meer niet. Beetje slordig. Ook het instellen van verschillende beeldsoorten is maar minimaal te zien. Bij de Sony was ie duidelijk afwijkend. Daarnaast geeft de Pan wat gekke termen als Brand 1? Qua functionaliteit en souplesse moet deze pan het misschien niet hebben. Het is soms echt even zoeken. De remote control heeft wel een verlicht toetsenbord net als mijn oude Sony, maar veel dingen doe je toch op gevoel.
Het beeld en geluid zijn gewoon goed. Mag ook wel voor die prijs.Maar zeer groot zijn de verschillen niet met mijn oude Sony. Het is wat dieper en op 4k vooral wat donkerder. Daar moet je van houden. Zo is de BD LIfeof Pi bijzonder mooi kleurrijk, maar op 4K gewoon donkerder en minder kleurrijk. Wat dat betreft denk ik dat de 4K schijfjes nog in ontwikkeling zijn qua balans en zijn de gewone BD schijfjes zeker net zo goed. The Revenent ziet er overigens verbluffend uit. De upscale van oude Dvd's zien er overigens ook een stuk beter uit. Jammer van die oude ondertiteling, want soms had ik het idee dat ik naar een BD schijf zat te kijken.
Het geluid is een stuk sterker dan mijn oude Sony. Echt een verbetering. Zelfs zonder een extra versterker of sub woofer al heel behoorlijk. Had bij mijn eerste film wel wat last van lip sync, maar dat kan misschien wat verbeelding zijn. Overigens ook in te stellen.
Conclusie. Wie toe is aan een nieuwe blu ray speler moet zeker 4K overwegen. De Pan is het duurste de Sam heeft een schappelijke prijs maar mist wat kleine functies. In de test springt de Pan er bovenuit. Andere merken hebben nog geen 4K functionaliteit. Mijn verkoper denkt heel misschien dat Pioneer er nog een maakt. Van Sony heb ik niks gehoord. De 4K schijfjes zijn nog geen echte grote meerwaarde als je hem daarvoor wil kopen. Voor dvd of gewone bd wel al blijvende verschillen klein. De 4K schijfjes liggen qua prijs ook nog vrij hoog.Meestal rond de 29 eurootjes. En dat is veel geld voor een 4K schijf. Interessante deal is bijvoorbeeld bij de Mediamarkt. 2+1 gratis al is het aanbod ook nog wat magertjes. De toekomst zal uitwijzen hoe goed 4K gaat worden.