Beste mensen,
Ik ben in het bezit van een LG OLED 4K tv. Qua geluidsopstelling heb ik twee zuilspeakers (Tannoy MX4) en een NAD C320 versterker.
Dat geeft nog steeds prima geluid. Echter heeft deze versterker geen HDMI-aansluiting. Het werkt nog met kabels die je vastknelt/schroeft. Via een splitter heb ik deze aan de tv gemonteerd. Prima geluid.
Echter....heb ik steeds het idee dat ik er niet alles uit haal. Blu-Rays hebben HD Dolby, Dolby Atmos sporen etc. Dus ik had me verdiept in soundbars. Sommige kunnen dolby surround of Dolby Atmos "benaderen". Ik ben naar een speciaalzaak gegaan en die raadt me een soundbar eigenlijk af. Als je twee grote speaker hebt met een goede versterker, is dat qua geluid eigenlijk beter. En in die zaak vond ik die soundbars niet echt spectaculair klinken. Hij gaf als optie om eventueel een moderne receiver te kopen. Ik wil eigenlijk niet mijn hele woonkamer behangen met speakers. Ik wil goed geluid, dat hoeft niet perse surround.
Nu komen mijn vragen:
- Welke upgrade kan ik het beste doen om gebruik te kunnen maken van HD Dolby, DTS etc?
- Zou het helpen om een nieuwe receiver te kopen? Die zijn gemaakt om bv een 7.1 opstelling te plaatsen maar ik wil er slechts mijn twee speakers er op aansluiten. Koop je dan eigenlijk iets wat niet gaat werken? Op een nieuwe reciever kan ik wel mijn bluray-spelers en mijn tv middels HDMI aansluiten (dat loopt nu via mijn tv). Is dat een verbetering?
- Of helemaal geen upgrade en gewoon geluid via een splitter naar tv laten lopen?
Alvast zeer bedankt voor de hulp!