C-Sales: Nieuwe Arthaus titels in augustus

C-Sales Arthaus releases 8 augustus 2002.

Julius Caesar
Georg Frideric Handel

Opera in drie aktes, gezongen in het Engels
In de berwerking van Sir Charles MacKerras en Noel Davies
Een speciale studio opname van de English National Opera
Koor en orkest van de English National Opera, Dirigent: Sir Charles MacKerra
Regie: John Copley
Bezetting: Janet Baker, Valerie Masterson, Sarah Walker, Della Jones, James Bowman, John Tomlinson

Speelduur: 180 minuten
Opnamejaar: 1984
Menu talen: GB, DE, FR, ES
Ondertiteling: GB, DE, FR, ES
Beeldformaat: 4:3
Geluid: PCM Stereo
Artikelcode: 100 308

Dame Janet Baker, in één van haar grootste rollen, leidt een bezetting die bestaat uit enkele van de beste Britse uitvoerenden van barok opera.Hun uitvoering onder leiding van Sir Charles MacKerras is van uitzonderlijk hoog niveau. John Copley’s veelgeprezen productie bij de English national Opera werd in de studio heropgevoerd, waarbij alle technische mogelijkheden gebruikt werden. Het resultaat was de creatie van een opname van topkwaliteit.

De opera ‘Julius Ceasar’ werd voor het eerst uitgevoerd in 1724 in het Haymarket Theatre in London, waarbij castraten de heldenrollen zongen. De onderhavige productie volgt de moderne gewoonte deze rollen door vrouwen te laten uitvoeren. Dame Janet’s virtuose rol als Julius Ceasar werd gelauwerd als een meesterlijke recreatie van de muziek die Handel voor de beste zangers uit zijn tijd schreef.

‘Toen de English National Opera (ENO) haar productie van ‘Julius Caesar’ bracht werd deze terecht al een triomf gezien. RM Arts trok vorige zomer naar de Limehouse Studios met praktisch de gehele originele ENO bezetting. Het resultaat is een zegetocht van begin tot eind – drie uur muzikale vervoering en visueel plezier.’ Daily Express


In Rehearsal: John Eliot Gardiner
Johann Sebastian Bach: Cantata MWV 63 ‘Christen, ätzet diesen Tag’

Uitvoering: The English Baroque Soloists & Monteverdi Choir

Speelduur: 59 minuten
Opnamejaar: 1999
Menu talen: GB, DE, FR, ES
Ondertiteling: GB, DE, FR, ES
Beeldformaat: 4:3
Geluid: PCM Stereo
Artikelcode: 100 292

Danzij zijn specifieke combinatie van kennis en bevlogen muzikaliteit geniet John Eliot Gardiner internationale erkenning als een sleutelfiguur in de revival van vroege muziek. Zijn concerten en opnames met de ensembles die hij heeft opgericht – Monteverdi Choir, English Baroque Soloists, Orchestra Révolutionnaire et Romantique – dragen onmiskenbaar zijn stempel. Niet alleen vanwege hun schwung en technische kwaliteit, maar als hoogst persoonlijke interpretaties van de muziek van Montverdi tot Verdi en verder.

Deze film van de repetitie voor Bach’s Cantata BWV 63 wordt afgewisseld met commentaar van de zangers en een interview met Gardiner dat niet alleen de diepte van zijn kennis van de muziek van Bach onthuld, maar ook zijn diepgaande liefde voor het werk van de componist. Hij praat indringend over Bach’s muziek, de plaats van de cantates in het oeuvre van de componist, de specifieke structuur en pracht van ‘Christen, ätzet diesen Tag’, en hij verklaart iets van zijn redenenen te vechten voor authentieke vertolkingen.


Four Orchestral Suites
Johann Sebastian Bach
Het Amsterdams Barok Orkest

Dirigent: Ton Koopma
Regie: Reinier Hilhorst
Opgenomen in Nationaal Museum Paleis Het Loo, Nederland

Speelduur: 87 minuten
Opnamejaar: 1989
Menu talen: GB, DE, FR, ES
Beeldformaat: 4:3
Geluid: PCM Stereo
Artikelcode: 100 266

Vier voortreffelijke uitvoeringen tonen het leidende internatinale kamerorkest dat zich specialiseerd in authentieke vertolkingen op replica’s van historische instrumenten.
Bach’s orkest suites (BWV 1066-9), No. 1 in C, No.2 in B mineur, en Nos. 3 en 4 in D majeur, werden opgenomen in de magnifieke barokke omgeving van Paleis Het Loo, gebouwd door Willem van Oranje. Barok specialist Ton Koopman dirigeert zijn orkest vanaf de harp.


Semiramide
Gioacchino Rossini

Vanuit het Metropolitan Opera House, New York
Libretto: Gaetano Rossi
Koor en Orkest van de Metropolitan Opera
Dirigent: James Colon; Theaterregie: John Copley
Bezetting: June Anderson, Marilyn Horne, Stanford Olson, Samuel Ramey

Speelduur: 223 minuten
Opnamejaar: 1990
Menu talen: GB, DE, FR, ES
Ondertiteling: GB, DE, FR, ES, IT
Beeldformaat: 16:9
Geluid: PCM Stereo
Artikelcode: 100 222

Rossini had minder dan 30 dagen nodig om de tekst van Gaetano’s ‘melodramma tragico’ in twee akten, gebaseerd op Voltaire’s La tragédie de Sémiramis (1748), op muziek te zetten. De Catelaanse mezzo-sopraan Isabella Colbran, waar de componist een jaar eerder mee getrouwd was, zong de titelrol tijdens de succesvolle première van Semiramide in Venetië op 3 februari 1823.
Deze productie, die regisseur John Copley ensceneerde voor de New York Metropolitan Opera in december 1990, combineert alle ingrediënten die operaliefhebbers tot extase kunnen brengen: één van de meest volwassen opera’s uit de eerste helft van de 19e eeuw, de welhaast perfecte periodeduiding van het antieke Babylon, en een adembenemende bezetting, met bovenal Marylin Horne. June Anderson geldt als één van de beste vertolkers van Semiramide. Rossini specialist Samual Ramey speelt de bariton rol van Assur. De majestueuze grandeur van John Conklin’s decor en de levendige kleuren van Michael Stennett’s kostuums vangen perfect de wereld van het antieke Babylon.

Recente artikelen

Laatste reacties

Lex v/d Moolen  |  23-07-2002

Wist niet dat er een goede verfilming van Carmen was. Ik bedoel waarbij de zang ook op niveau blijft. Ben hem in de winkel eerlijk gezegd nog niet tegengekom...
Lees meer >

Henk Heideveld  |  23-07-2002

Originally posted by Lex v/d Moolen Carmen en Otello zijn ook verfilmingen van als ik me niet vergis. Maar ik ben met je eens dat die niet kunnen tippen aan Tra...
Lees meer >

Lex v/d Moolen  |  22-07-2002

Slechts 1 maal zag ik een visualisatie die de moeite waard was, men had de opera La Traviata van Verdi in filmvorm gegoten. Dat was al een verademing.Er zijn e...
Lees meer >

Henk Heideveld  |  22-07-2002

De "moderne klassieken" bewijzen dat beelden een sterk toegevoegde waarde hebben, zoals de West Side Story. The Wall bewijst als "moderne" hetzelfde. Nee, ik vi...
Lees meer >

Geef ook een reactie in dit topic!

Filteren

Tags

Meer >

Archief

Meer >

Deel deze pagina