Untamed Heart

Nathan Strik
24-04-2003

6.4

Untamed Heart (DVD)

Caroline (Marisa Tomei) werkt als serveerster in een koffiehuis om zo haar studie voor schoonheidsspecialiste te kunnen betalen. Ze heeft weinig geluk in de liefde en wordt aan het begin van de film gedumpt door haar vriend. Op haar werk heeft ze gelukkig veel steun van haar beste vriendin Cindy (Rosie Perez), die haar vaak van raad voorziet. Caroline ziet niet dat haar verlegen collega Adam (Cristian Slater) heimelijk verliefd is op haar. Adam praat namelijk niet erg veel en is een beetje mensenschuw. Als Caroline op een nacht wordt aangerand door twee mannen weet Adam nog net op tijd tussenbeide te springen. Diep onder de indruk van Adam´s reddingsactie bouwt Caroline langzamerhand een intieme relatie op met de teruggetrokken Adam. Ze komt erachter dat Adam een wees is en vroeger vanwege zijn slechte hart een erg beschermde opvoeding heeft gehad. De band tussen Adam en Caroline groeit en de twee lijken bestemd te zijn voor elkaar. Tot op een nacht het noodlot toeslaat.

Het is altijd leuk om te zien dat films je nog steeds kunnen verrassen. Dat is bij Untamed Heart zeker ook het geval. Ik had eigenlijk een ietwat flauwe romantische komedie verwacht en werd dus blij verrast door de film. Het ingetogen en ietwat trage tempo van de film wordt prima afgewisseld door enkele dramatische en spannende momenten. Het acteerwerk van zowel Slater als Tomei is zeer goed en de chemie tussen de twee komt erg goed uit de verf. Wat daarnaast de film zo goed maakt is de rustige manier waarop het verhaal verteld wordt, zonder te verzanden in cliché´s om het verhaal op te leuken. Ook verrassend aan de film is dat ondanks dat de minder leuke kanten van het leven niet worden geschuwd, de film toch een positieve boodschap weet uit te dragen. Untamed Heart is een kleinschalig en oprecht gemaakte film die zowel weet te ontroeren als te boeien. Een film die zeker meer bekendheid verdient en een tijdloos verhaal dat vele mensen zal aanspreken.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 1993
Speelduur: 98 min
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8712626024750

Het beeld is vastgelegd in het originele bioscoopformaat van 1.85:1 en staat anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is, gezien de leeftijd van de film, verrassend goed. De gebruikte print is van goede kwaliteit. De kleuren en het contrast zijn ietwat ingetogen en er is wat ‘filmgrain’ aanwezig, maar afgezien hiervan ziet het beeld er verbazingwekkend fris uit. Nergens zijn problemen gezien met edge enhancement en dit geeft het beeld een enorm filmische uitstraling. Sommige scènes doen wat soft aan, maar over het algemeen is de scherpte in orde. Daarnaast heb ik geen vervelende compressiefouten kunnen ontwaren en dankzij de korte lengte van de film (98 min.) past deze zonder problemen op de enkele laag van deze DVD-5. De Nederlandstalige ondertiteling staat goed leesbaar onder in beeld geplaatst. De film is netjes verdeeld in 16 chapters.

Ondanks dat op de achterzijde van de verpakking een surroundtrack staat vermeld, bevat deze DVD een Dolby Digital 2.0 (192 Kbit/s) track die niet als surround staat geflagd. Dit is slordig, maar de track klinkt geenszins slecht. De film heeft een ingetogen geluid met een mooie stereo spreiding. Het zal voor de hand liggen dat het hier een vrij dialooggedreven film betreft die niet veel spectaculaire geluidselementen bevat. De dynamiek is vrij beperkt en de aanwezige muziek in de film had zeker kunnen profiteren van een surroundmix, maar bij dit soort films wordt de afwezigheid van een 5.1 spoor niet echt als storend ervaren. Verwacht een ingetogen en warm klinkende stereotrack en je zult niet teleurgesteld worden.

Afgezien van de originele filmtrailer van Untamed Heart is er weinig te beleven op deze DVD. Enkele interviews met de cast en/of crewleden hadden zeker wat kunnen toevoegen aan de film.

Untamed Heart heeft me verrast door de ingetogen en dramatische manier van vertellen. Het verhaal zal niet iedereen aanspreken, maar mensen die houden van een eerlijk romantisch drama moeten deze film zeker eens een kans geven. De beeldkwaliteit is erg goed voor een film van deze leeftijd. De geluidskwaliteit verraadt de leeftijd van de film wel enigszins, maar de track klinkt heel prettig en past prima bij de film. De enige aanwezige extra bestaat uit de originele trailer van de film. Deze DVD is zeker een aanrader voor de liefhebber van het kleinere romantische drama en verdient het om gezien te worden, al was het alleen al door de goede acteerprestaties van Cristian Slater en Marisa Tomei, aanrader!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.