Life Or Something Like It

15-05-2003

6.5

Life Or Something Like It (DVD)

Lanie Kerrigan (Angelina Jolie) is newsreporter bij Seattle TV. Ze is erg met zichzelf ingenomen, egocentrisch en besteedt veel tijd aan haar uiterlijk. Haar verloofde is een ster baseball speler en samen hebben ze een mooi appartement. Er zit mogelijk een baan bij het nationaal TV station AM USA aan te komen. Kortom, Lanie heeft het allemaal voor elkaar en is heel tevreden met haar leven.
Ze moet voor een aantal programma’s samenwerken met cameraman Pete (Edward Burns), waarmee zo ooit een kortstondige relatie heeft gehad. Het is een soort haat/liefde verhouding tussen de twee. Op een dag moet ze de zwerver Prophet Jack (Tony Shalhoub) interviewen, die toekomstvoorspellingen doet tegen betaling. Hij voorspelt Lanie drie dingen: een voetbalwedstrijd die diezelfde avond wordt gespeeld eindigt met een stand 19-13; het zal de volgende dag gaan hagelen (het is hartje zomer) en Lanie zal binnen een week overlijden. Lanie denkt eerst dat Pete een grapje met haar uithaalt, maar die avond wordt de voetbal wedstrijd inderdaad gewonnen met 19-13. En de volgende ochtend hagelt het…. Voor Lanie is het een grote schok. Van haar zo perfect geplande leventje lijkt niets meer over te zijn en alles lijkt opeens niet meer belangrijk. Ze wordt liefdevol opgevangen door Pete en overdenkt haar leven dat ze tot dan toe heeft geleefd. Zal de voorspelling van Prophet Jack uitkomen?

In Life Or Something Like It speelt Angelina Jolie een heel andere rol dan we van haar gewend zijn. Ze is een hoogblonde schoonheid in een romantische komedie. Nu heeft de film zeker zijn komische momenten, maar wordt zeker tegen het einde wat zwaarder op de hand. De film is een leuke spiegel voor iedereen die het materiele gewin en succes in het werk belangrijker vindt dan een goed sociaal leven. Wat zou jij doen als je te horen kreeg dat je nog maar één week te leven hebt?
De film is redelijk onderhoudend en voor wie van dit soort romantische films houdt ook hartverwarmend. Tegen het einde lijkt regisseur Stephen Herek een beetje de draad kwijt. De film zakt dan een beetje in. Het einde… zelf maar even kijken. Jolie speelt met verve een totaal andere rol dan we van haar kennen en ze doet dat met voldoende overtuiging. Niet geheel terecht, in mijn ogen, kreeg ze voor deze rol een nominatie voor een Razzie Award. Een paar storende foutjes heeft de film wel. Bijvoorbeeld: wanneer cameraman Pete met Lanie een grapje uithaalt met de microfoon waardoor haar stem erg vervormd hoorbaar is (alsof je helium hebt geademd). Foutje dus. Met de microfoon wordt de stem alleen maar opgenomen op de recorder en is niet direct voor de omgeving hoorbaar zoals ons nu wordt voorgeschoteld. Ach, als je hier doorheen kijkt en lekker onder gaat zitten, kun je genieten van een leuke Angelina Jolie in een aardige romantische komedie.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2002
Speelduur: 100 min
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626014362

• Niets

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en is zo ook anamorf op de disc vastgelegd. De beeldkwaliteit is uitstekend. Kleuren zijn prachtig, contrast en zwartniveau zijn uitstekend. Ook de scherpte van het beeld en de detaillering zijn beide zeer goed. Het is een zeer recente film, dus ongerechtigheden op het filmbeeld ontbreken totaal. Perfect.
De film is verdeeld in 28 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5, dus enkelzijdig, enkellaags. Een laagwisseling is er dus niet. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net klein lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld. Wel verhuist de ondertiteling iets te vaak naar de bovenzijde van het beeld.

De Engelstalige (en ook de Franstalige) soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s). De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen, de achterkanalen geven het geheel ambiance en ruimtelijkheid. De soundtrack klinkt goed vol met voldoende laag en detaillering in het hoog. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. De film wordt ondersteund door een luchtige soundtrack van David Newman. De muziek klinkt ook mooi ruimtelijk. Het LFE kanaal wordt spaarzaam gebruikt en geeft vooral aan de muziek soms dat extra laag.

De menu’s zijn eenvoudige breedbeeldplaatjes zonder achtergrondgeluid. Op deze huurversie van de DVD staan geen extra’s.

Life Or Something Like It is een aardige romantische komedie met een verrassende Angelina Jolie. Niet eerder heb je Jolie als hoogblonde, ietwat domme presentatrice gezien in een komische romantische film. Centraal in de film staat de vraag wat jij zou doen als je te horen kreeg dat je nog maar een week te leven hebt en met welk gevoel je terug zou kijken op je leven.
De hier besproken uitgave van FOX is een huurversie. Beeld- en geluidskwaliteit zijn beide dik in orde. Deze huurversie heeft geen extra’s.