Resurrection

Paul Ranft
03-01-2001

5

Resurrection (DVD)

In Resurrection is Christopher Lambert de uit New Orleans afkomstige rechercheur John Prudhomme, die in Chigaco de meest lugubere zaak uit zijn carrière krijgt voorgeschoteld. Samen met zijn collega Hollinsworth (Leland Orser) bijt hij zich vast in de zaak. Het blijkt dat ze met een seriemoordenaar te maken hebben die verschillende lichaamsdelen verzamelt en Romeinse cijfers inkerft op de lichamen van zijn slachtoffers. Prudhomme komt achter de betekenis van deze Romeinse cijfers en ontdekt dat ze te maken hebben met een uiterst intelligente moordenaar die een luguber scenario heeft bedacht: hij wil het lichaam van Christus herbouwen en doen verrijzen.

Resurrection is een spannende misdaadthriller die in lijn ligt van Seven en The Bone Collector en die je vanaf het begin tot het einde op de punt van je stoel houdt. Helaas vallen de acteerprestaties van de acteurs wat tegen.

Genre: Thriller
Jaar: 1999
Speelduur: 104 min
EAN: 8715664002292

• Photo Gallery
  • Filmography & Biography
  • Audio Commentary

In het algemeen is het beeld van Resurrection goed. Wat opvalt in de film is de grote hoeveelheid shots naar het licht toe wat in een aantal gevallen leidt tot minder contrast. Details zijn daardoor niet goed waar te nemen. Daarnaast zit de film vol met lens flare (zie screenshot) wat soms toch wel hinderlijk is. Maar dit is de keus van de regisseur geweest en wordt absoluut niet veroorzaakt door de scan. Het beeld is anamorf vastgelegd in de verhouding 1.85:1. In een aantal scenes is in enige mate sprake van lichte ruis en niet hinderlijke edge enhancement. De kleurbalans is op zich goed maar de kleuren lopen vaak door elkaar. Met name is dit zichtbaar in de vlakken op de achtergrond. Het beeld is vrij van trillingen. De kwaliteit van het contrast varieert van scene tot scene, mede veroorzaakt door de belichting. Gedurende de hele film zijn niet-hinderlijke compressiefouten te ontdekken. De Nederlandse ondertiteling is desgewenst aan of uit te schakelen.

De DD 5.1 audiotrack op deze DVD is op zich vrij aardig maar had toch wat meer aandacht verdiend. Juist bij dit genre films is het geluid uitermate belangrijk. De dialoog is netjes in het midden geplaatst maar is niet altijd lipsync. Dit varieert van scene tot scene. Frequent wordt het front- en surroundkanaal in split-surround weergegeven. De aansturing van beide kanalen kan als agressief bestempeld worden wat van het LFE kanaal absoluut niet gezegd kan worden. Het LFE kanaal wordt maar sporadisch gebruikt terwijl feitelijk reden genoeg is om dit juist wel doen. Jammer dat het geluid op deze wijze op de DVD is gezet. Met meer aandacht voor het geluid had de film nog spannender kunnen zijn.

Naast de trailer, de filmografie van de regisseur en acteurs, is een foto gallery op de DVD gebrand. Gallery is toch echt wel te veel van het goede want er zijn slechts acht foto\'s aanwezig! Het meest interessant is het audio commentaar van de regisseur, dat via het interactieve menu is in te schakelen.

Ondanks de matige kwaliteit van beeld en geluid blijft deze DVD boeien van begin tot eind. Niet zozeer vanwege de acteerprestaties maar meer vanwege de spannende ontwikkeling in de film. Resurrection is niet bijster geschikt voor al te jeugdige kijkers vanwege een aantal lugubere scenes. Advies is dan ook om de DVD eens te huren voor een avond (on)gezonde spanning.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.