Animatrix, The

Paul Ranft
27-06-2003

8.1

Animatrix, The (DVD)

In 1999 ontketenden de gebroeders Andy en Larry Wachowski een ware revolutie op filmgebied met de sci-fi actiefilm The Matrix. Zij brachten een mix van een fantastisch script en spectaculaire stunts op het witte doek tot leven. Maar bovenal de vooruitstrevende technieken die werden toegepast waren ongekend waardoor het soms leek alsof sommige fragmenten rechtstreeks uit een levensechte animatiefilm waren getrokken. Het toen nog relatief nieuwe medium DVD profiteerde mee op de golven van het succes van de film want ook op het gebied van DVD was de release van The Matrix revolutionair te noemen. Spectaculaire beelden met een even spectaculair geluid en een aantal interessante extra's, waaronder het bekende "Follow The White Rabbit", lieten de mogelijkheden van het medium zien. De DVD is één van de best verkochte releases ooit en wordt nog steeds beschouwd als referentiemateriaal op beeld- en geluidsgebied. In 2001 verscheen de documentaire DVD The Matrix Revisited. Die DVD uitgave geeft vrijwel elk aspect weer omtrent de pré- en postproductie van The Matrix.

Nu het vervolg The Matrix: Reloaded onlangs in de bioscopen is verschenen en alle bioscooprecords werden verbroken, zijn de die-hard fans in volle verwachting van het derde en daarmee tegelijkertijd laatste deel uit de Matrix trilogie. Naar verwachting zal The Matrix: Revolutions eind 2003 in de bioscopen te zien zijn. Als voorproefje op dat filmfestijn, waar we als liefhebbers van de hallucinerende wereld likkebaardend naar uitkijken, kunnen we ons tussentijds vergapen aan de DVD release van The Animatrix.

Aan de basis van deze DVD waarop negen korte animatiefilms zijn gebundeld stonden Andy en Larry Wachowski. Zij gaven zeven befaamde anime regisseurs de vrije hand om de door hen geschreven verhalen te visualiseren in een korte animatie. Het resultaat van hun gezamenlijke werk dat bestaat uit een combinatie van computeranimatie en traditionele Japanse anime, is een verkenningstocht in de wereld van De Matrix en geeft meer inzicht in het Matrix universum. Hieronder is de opsomming gegeven van de films:

Final Flight of the Osiris (9:13 minuten)
Auteurs: Andy en Larry Wachowski; Regie: Andy Jones
Osiris, het zusterschip van de Nebuchadnezzar, en haar bemanning wordt achtervolgd en aangevallen door de Sentinels terwijl geprobeerd wordt om Zion, het enige menselijke toevluchtsoord, te waarschuwen voor het naderend onheil. Duidelijk is de hand van Andy Jones, de regisseur van Final Fantasy: The Spirits Within te zien. De film zet de lijnen uit voor The Matrix Reloaded en het videospel Enter the Matrix.

The Second Renaissance – Parts I and II (17:53 minuten)
Auteurs: Andy en Larry Wachowski; Regie: Mahiro Maeda
In deze twee films die door de regisseur van Blue Submarine 6 werden geregisseerd wordt getoond hoe De Matrix is ontstaan. De mensheid maakt een knieval en gaat zijn ondergang tegemoet als de oprukkende machines niet langer onder het regime van de mens willen voortbestaan. De intelligente machines starten hun eigen leefkolonie en gebruiken uiteindelijk de mens voor hun energiebehoefte. De Matrix wordt geschapen. De prachtige invulling die Maeda aan het door de Wachowski's geschreven verhaal heeft gegeven is een must see voor elke Matrix fan.

Kid's Story (9:15 minuten)
Auteurs: Andy en Larry Wachowski; Regie: Shinichirô Watanabe
Michael Popper twijfelt in zijn dromen aan de realiteit van het bestaan. Als hij door Neo (stem van Kenau Reeves) in het schoollokaal op zijn GSM wordt gebeld en hem waarschuwt voor zijn achtervolgers, vlucht hij op zijn skateboard en ontsnapt hij uit de Matrix. Bijzonder voor de stijl in deze film is dat regisseur Watanabe, bekend van Macross Plus en Cowboy Bebop, gebruik maakt van een met de hand "geschetste" animatietechniek zonder directe lijnen waardoor het lijkt alsof de tekeningen nog niet af zijn en duiden op een probleem in De Matrix. De wereld rondom de hoofdpersoon wordt vaak onscherp afgebeeld wat De Matrix nog eens accentueert.

Program (6:59 minuten)
Auteur en Regie: Yoshiaki Kawajiri
Tijdens een Samurai-trainingsprogramma probeert de strijder Duo zijn sparringpartner Cis, die tegelijkertijd zijn geliefde is, over te halen om terug te keren naar de fictieve wereld van de Matrix. Cis staat voor de moeilijke keuze om te kiezen voor haar minnaar of haar leven in de echte wereld. Deze anime is in de orthodoxe Japanse stijl gemaakt met 2D technieken in een 3D vlak waarbij veel zwart is gebruikt waardoor andere traditionele kleuren benadrukt worden.

World Record (8:19 minuten)
Auteur: Yoshiaki Kawajiri; Regie: Takeshi Koike
De atleet Dan Davis wordt zijn wereld record op de 100 meter sprint afgenomen. Dan probeert die vergissing ongedaan te maken door een nieuwe recordpoging te doen. Tijdens zijn race dreigt hij uit De Matrix te ontsnappen waarop zijn geheugen wordt gewist door de Agenten. Maar Dan beseft het bestaan van De Matrix. Zowel de auteur als de regisseur van deze aparte animatie waren betrokken bij de animeklassieker Ninja Scroll. De deformatie in de tekeningen van de sprintende atleet zijn karakteristiek voor deze anime met zijn grote kleurvlakken en gitzwarte schaduwpartijen.

Beyond (12:31 minuten)
Auteur en Regie: Koji Morimoto
Een meisje gaat op zoek naar haar verdwenen kat en komt terecht in een verlaten spookhuis waar de fysische natuurwetten aan de laars worden gelapt als gevolg van een programmeerfout in De Matrix. Deze animatie is één van mijn favoriete films op de DVD want dit is anime van de bovenste plank. Het toont hoe gelukkig mensen kunnen zijn in de virtuele wereld van De Matrix en zich niet verwonderen om vreemde situaties waarmee ze in aanraking komen. De gedetailleerde 3D achtergronden en de vloeiende bewegingen van de 2D karakters zorgen voor een prachtige diepte.

A Detective Story (9:27 minuten)
Auteur, Regie: Shinichirô Watanabe
De tweede film van regisseur Shinichirô Watanabe op deze DVD. Een (animatie)film noir in een hardboiled stijl waarin de detective Ash een telefoontje krijgt van een man die op zoek is naar een hacker met de naam ‘Trinity’. Als de detective Trinity (Carrie-Anne Moss) heeft gevonden ontdekt hij dat hij is gebruikt als lokaas.

Matriculated (15:38 minuten)
Auteur, Regie: Peter Chung
Een anime met psychedelische invloeden waarin een groepje rebellen een robot overmeestert en die ombouwen tot mens opdat deze aan hun zijde mee zal vechten tegen de vijand. Deze anime heeft veel weg van een surrealistisch experiment met een ongekend kleurenpalet.

Hoewel de animatiestijl per film flink verschilt, zijn deze korte films stuk voor stuk juweeltjes op het gebied van anime. Het verhaal van elk van de films heeft onmiskenbaar direct of indirect te maken met The Matrix. Vanzelfsprekend zal elke anime-liefhebber zijn of haar voorkeur hebben welke animatie hij of zij het best vindt. Zonder twijfel is "Final Flight of the Osiris" de meest in het oog springende animatie van de negen films (of eigenlijk zijn het er acht als we de twee delen van "The Second Renaissance" samenvoegen). Met name de openingsscène van deze film, waarin Thadeus en de Aziatische (sexy) Jue elkaar in een virtueel trainingsduel geblinddoekt met het zwaard bevechten, is animatie van het hoogste niveau. Wat mij betreft is dit de mooiste maar niet de beste film van de DVD. Dat is voor mij persoonlijk met stip "The Second Renaissance – Parts I and II". De Wachowski's laten met deze twee films de wens van elke Matrix fan in vervulling gaan.

Opmerking Elke film heeft dezelfde eindaftiteling die ongeveer 7,5 minuten in beslag neemt. Er is ook een "Play All" optie. Als hier voor gekozen wordt dan wordt de aftiteling slechts 1 maal getoond.

Genre: Actie, Animatie, Science fiction
Jaar: 2003
Speelduur: 89 min
Verpakking: Snapper
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (4)
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931373166

• Scrolls to Screen: The History and Culture of Anime
  • Creators
  • Execution: Making of
  • Enter The Matrix: In The Making
  • Go Further Down The Rabbit Hole

Alle films zijn in de breedbeeldverhouding van 2.35:1 anamorf vastgelegd. De afzonderlijke transfers van alle films is in één woord samen te vatten: Imposant! De visuele donkere stijl is compleet in de stijl zoals die van The Matrix. Het beeld is extreem scherp met een uitmuntend contrast. Het zwartniveau is als inkt; zo mooi en zuiver dat je zelden in een transfer tegenkomt. De licht gedimde kleuren ogen fris en spatten bij tijd en wijle van het scherm. De print bevat in het geheel geen beschadigingen of onbedoelde grain wat resulteert in een uiterst schoon beeld. Het enige, als we van een minpuntje mogen spreken, is dat heel soms wat minimale aliasing in de transfer zichtbaar is. De MPEG compressie is prima voor elkaar want nergens zien we storende compressie artefacten in het beeld. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed laag in het beeld geplaatst maar had net even iets meer naar beneden gekund.

Met betrekking tot het geluid kan gekozen worden uit de originele Engelse track of een Franse dub. Beide tracks zijn in Dolby Digital 5.1 formaat. We concentreren ons verder op de Engelse mix, die net zoals de Franse uitvoering, een bitrate heeft van 384 kb/s. Voor alle films op deze DVD geldt dat alle kanalen discreet worden aangestuurd wat resulteert in een fraai ruimtelijk en open geluidsbeeld dat een warm karakter heeft. De afwisseling van geluidseffecten en filmmuziek zorgen tezamen dat de mix mooi dynamisch klinkt. Terwijl de dialoog prima in het midden is gecentreerd, wordt het surroundkanaal agressief in split-surround aangestuurd waarmee een levendige ambiance wordt bereikt. De lage frequenties worden prima over alle kanalen weergegeven terwijl het diepste laag strak zijn weg vindt via het LFE kanaal. Een prima uitgebalanceerde mix die helemaal in de trend van The Matrix is opgebouwd en die prima dienst kan doen om je HT set mee te showen.

De extra's zijn te benaderen via het in 16x9 geanimeerde menu dat bestaat uit fragmenten uit de films:

Audiocommentaar (4x)
Vier van de negen films zijn voorzien van audiocommentaar door de regisseurs. Via het 'Voices' menu item zijn ze afzonderlijk te selecteren of kunnen via de 'Play All' optie achter elkaar worden bekeken en beluisterd.
The Second Renaissance Parts I and II (regisseur: Mahiro Maeda)
Program (regisseur:Yoshiaki Kawajiri)
World Record (regisseur Takeshi Koike)
Deze informatieve commentaren zijn allemaal in het Japans en (gelukkig) voorzien van Nederlandse ondertiteling. Verplichte kost voor anime liefhebbers.

Scrolls to Screen: The History and Culture of Anime (22:26 minuten)
In het eerste gedeelte van deze bonus wordt door diverse regisseurs en andere betrokkenen verteld hoe zij o.a. betrokken raakten in het Animatrix project en hoe zij de gebroeders Wachowski respecteren voor datgene wat zij met The Matrix hebben bereikt. Vervolgens wordt ingegaan op de geschiedenis en cultuur van Japanse anime en manga. Dit is een leerzame extra die Nederlands is ondertiteld maar waar de ondertiteling soms hinderlijk over 'ingedrukte' tekst is geplaatst wat de leesbaarheid niet ten goede komt.

Creators (2 pagina's)
Hier wordt een overzicht gegeven welke regisseurs en producers verantwoordelijk zijn voor de negen animaties.

Execution
In deze extra is van alle films een "Making Of" te zien. De beelden uit de films worden afgewisseld met interviews van de regisseurs en anderen die betrokken waren bij de productie van de animaties. Een bijzonder informatieve bonus waarin niet alleen technische aspecten worden besproken maar ook de achtergrond en het totstandkomen van de films aan de hand van designconcepten en ruwe animatics. Het beeldformaat van alle animaties is 4:3. Het geluid bestaat uit een mix van Engels en Japans maar is Nederlands ondertiteld. Deze bonus heeft ook een "play all" optie.
Nogmaals een opsomming van de animaties:
Final Flight Of The Osiris, (6:32 minuten)
The Second Renaissance Parts I and II (9:46 minuten)
Kid's Story and A Detective Story (9:44 minuten)
Program (6:12 minuten)
World Record (7:25 minuten)
Beyond (8:48 minuten)
Matriculated (6:46 minuten)

Enter The Matrix: In The Making (2:32 minuten)
Deze extra is een promo trailer van de video game "Enter The Matrix".

Go Further Down The Rabbit Hole
Dit is een DVD-ROM optie waarmee je naar The Matrix en The Animatrix websites wordt geloodst. Je kunt daar o.a. high res foto's bekijken, muziek uit Reloaded beluisteren en nog veel meer.

Muziek CD
De release van The Animatrix is er in twee uitvoeringen. Er is een Snapper versie en een Keep Case versie waar Warner een muziek CD van The Animatrix heeft bijgevoegd. Op de CD zijn nummers van artiesten van o.a. Photek, Peace Orchestra en Junkie XL opgenomen. De hier besproken versie betreft de Snapper uitvoering (dus zonder de CD).

The Animatrix is een verzameling van negen korte animatiefilms die allen gerelateerd zijn aan de sci-fi actiefilm The Matrix. De animaties zijn stuk voor stuk prachtige films die gemaakt zijn met de nieuwste animatietechnieken. De kwaliteit van beeld en geluid, en een prima verzameling bonusmateriaal dat op inhoud scoort, zorgen er voor dat deze onconventionele release het DVD.nl TOPPER predikaat opgespeld heeft gekregen. Een absolute must have voor elke Matrix fan.