Predator

Eric van Ballegoie
18-01-2001

3.5

Predator (DVD)

In predator speelt Arnold Schwarzenegger de commando \'Dutch\'. Hij en zijn team worden ingezet bij een missie aan de andere kant van de grens, in vijandelijk gebied. Het doel is het terugvinden van de bemanning van een neergeschoten helikopter. Eenmaal in de jungle aangekomen blijkt er van alles niet te kloppen. De soldaten worden gevild terug gevonden maar wie heeft dit op zijn geweten? De sporen op de grond houden plotseling op en wat zich afgespeeld heeft is een raadsel. Dan blijkt dat er op het team gejaagd word, en niet door een mens. Een voor een worden de teamleden afgemaakt door een onzichtbare tegenstander.

Predator uit 1987 was een van Arnold\'s topfilms en een typische Shwarzenegger film met veel spierballen en zware machinegeweren. De actie in de jungle is prachtig, maar het verhaal is op z\'n best matig. Toch blijft deze film geweldig: \"come on in, painless is waiting\" zegt genoeg voor mensen die de film gezien hebben. Aanrader voor een avondje popcorn-plezier.

Jaar: 1987
Speelduur: 102 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626007111

De film komt uit 1987 maar toch is het beeld over het algemeen heel redelijk. Sommige shots zitten vol met filmgrain en vuil, maar dit komt slechts sporadisch voor en over het algemeen is het anamorfe beeld gewoon goed. De scherpte van het beeld is redelijk tot goed en ook het schaduwdetail kan ermee door. Het grootste gedeelte van de film speelt zich af in de jungle waardoor het beeld groen-bruinig is. Hier en daar lopen de kleuren iets in elkaar door, maar zeker niet schokkend. Goed beeld.

De Engelstalige Dolby Digital 5.1 track op deze DVD heeft een bitrate van 384 kbps terwijl de Franse en Italiaanse track met 448 kbps zijn opgenomen. De kwaliteit van de soundtrack is redelijk tot goed. De surroundkanalen worden vrijwel alleen in mono aangestuurd, maar toch is de ambiance van het geluid erg mooi. De zachte trommelgeluiden die steeds terug komen komen staan goed los van de speakers en ook het gevoel in de jungle te zijn komt goed over. Tijdens de actiescenes staat de subwoofer zeker niet stil. Al met al een goede track, alleen hadden de achterkanalen in split-surround gebruikt mogen worden.

Op deze DVD vinden we alleen een trailer terug.

Predator is een film die iedere actie-fan gezien moet hebben. De kwaliteit van de DVD is goed, met goed beeld en dito geluid. De extra\'s vallen wat tegen aangezien we alleen een trailer krijgen, maar toch is deze DVD een aanrader, met name voor de Schwarzenegger fan.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.