Antwone Fisher

30-07-2003

8.3

Antwone Fisher (DVD)

De jonge marinier Antwone Fisher (Derek Luke) heeft regelmatig driftbuien waarbij hij met zijn scheepsmaten al snel op de vuist gaat. Voor zijn ‘commanding officer’ is de maat vol, hij stuurt Antwone naar een psychiater van de marine. Psychiater Jerome Davenport (Denzel Washington) krijgt Antwone op zijn spreekuur en ontmoet in hem een onwillige patiënt die niet geholpen wil worden. Davenport geeft aan dat Antwone drie sessies van één uur krijgt en dat deze sessie pas ingaan als Antwone begint met praten. Davenport laat, ongeacht of Antwone praat of niet, Antwone ieder week op de sessie komen. Het duurt weken voordat Antwone weifelend begint met praten. Langzaam worden beide tijdens de sessies geconfronteerd met het pijnlijke verleden van Antwone. Antwone ontmoet ondertussen ook de knappe mariniersvrouw Cheryll (Joy Bryant) in wie hij een goede vriendin vindt. Na drie sessies bij Davenport moet Antwone de draad weer alleen oppakken.

Antwone Fisher is het indrukwekkende regiedebuut van Denzel Washington. Van Washington ben je gewend dat hij zich helemaal inleeft in zijn karakter en altijd een puike acteerprestatie neerzet. Washington is ook kieskeurig in zijn films, waar hij gelooft dat deze een boodschap moet overbrengen. Met Antwone Fisher heeft Denzel Washington niet alleen als regisseur een mooie film neergezet, zelf speelt hij ook nog eens één van de hoofdrollen. De jonge Derek Luke, die Antwone Fisher speelt, is hier ook een uitstekende acteur, zijn spel heeft hem in ieder geval een groot aantal nominaties en prijzen opgeleverd.
Antwone Fisher is gebaseerd op het waar gebeurd levensverhaal van Antwone Fisher. Fisher heeft zijn levensverhaal zelf op papier gezet, het script geschreven en is ook betrokken geweest bij de productie van deze film. Het verhaal is voor de film uiteraard geromantiseerd, vooraf komt een melding dat de film op waar gebeurde feiten is gebaseerd maar dat er enige fictieve elementen in zitten. Washington heeft de film vooral met veel aandacht voor de uitwerking van het karakter van de hoofdpersoon neergezet. Ondanks het wat lage tempo boeit de film tot de laatste minuut.

Jaar: 2002
Speelduur: 115 min
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626013945

• Audiocommentaar regisseur en producer
  • 3 Featurettes

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat (uiteraard) anamorf op de disc. De beeldkwaliteit is goed. Kleuren zijn prachtig, contrast en zwartniveau zijn uitstekend. Ook de scherpte van het beeld is goed, maar qua detaillering kon het nog een streepje beter. Dit zal ook te maken hebben met de toegepaste edge enhancement, die soms duidelijk zichtbaar is. Filmgrain is minimaal aanwezig. Het is een zeer recente film, dus geen spettertjes of anderszins in het filmbeeld.
De film is verdeeld in 32 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (enkelzijdig, dubbellaags). De ondertiteling (wit) is duidelijk en heeft een net klein lettertype. De ondertiteling is onderin het filmbeeld geplaatst, maar kon voor het mooie een beetje lager staan.

De Engelstalige (en ook de Franstalige) soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s). De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen, de achterkanalen geven het geheel ambiance en ruimtelijkheid. De soundtrack klinkt goed vol met voldoende laag en detaillering in het hoog. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. De film wordt ondersteund door een mooie soundtrack van Mychael Danna. De muziek klinkt zeer goed en is dankzij de surroundspeakers ook mooi ruimtelijk. Het LFE kanaal wordt spaarzaam gebruikt en geeft vooral aan de muziek soms dat extra laag.

De menu’s zijn fraaie geanimeerde filmgerelateerde breedbeeldplaatjes met achtergrondgeluid. Klein nadeel van het menu is dat het 30 seconden duurt voordat de menukeuzen verschijnen en je niet kunt skippen. Twee extra’s sieren deze uitgave die beide informatief zijn en meer inhoud geven aan de film. Als eerste een prima ingesproken audiocommentaar van regisseur Denzel Washington en producer Todd Black. Nederlands ondertiteld.

Dan nog drie featurettes, te beginnen met Meeting Antwone Fisher (14:14 minuten). Interviews met de echte Antwone Fisher en natuurlijk de makers van de film, waarin vooral de realisatie van de film besproken wordt. Uiteraard afgewisseld met scènes uit de film.
Daarna het bekende The Making Of Antwone Fisher (22:17 minuten) met de bekende interviewfragmenten met makers en spelers en scènes uit de film en tijdens het filmen zelf. En ook weer over Antwone zelf.
Als laatste Hollywood and the Navy (4:43 minuten), een korte verhandeling over de medewerking van de US Navy aan de film. Tevens wordt kort stil gestaan bij de 11/9/2001 aanslag en de gevolgen daarvan voor de film.
Alles gepresenteerd in 4x3 standaard beeldformaat met DD2.0 (192kb/s) geluid. Natuurlijk Nederlands ondertiteld.

Antwone Fisher is het indrukwekkende regiedebuut van Denzel Washington. De film vertelt het waargebeurde levensverhaal van Antwone Fisher die in de marine onder behandeling komt van een psychiater. Tijdens de gesprekken wordt Antwone geconfronteerd met zijn pijnlijke verleden. Hoofdrolspelers Derek Luke en Denzel Washington laten een puike acteerprestatie zien.
Beeld- en geluidskwaliteit zijn beide dik in orde. Drie korte featurettes en een prima audiocommentaar zijn goede aanvullende en informatieve extra’s over de realisatie van de film. De film is een aanrader.