Emanuelle

Nathan Strik
11-08-2003

4.8

Emanuelle (DVD)

De jonge Emanuelle (Silvia Kristel) is getrouwd met de veel oudere Jean; een ambassadeur in Bangkok. Vanuit Parijs vliegt ze over naar Bangkok om zich bij haar man te voegen. De twee laten elkaar aardig vrij in hun relatie en Emanuelle heeft dan ook regelmatig seks met andere mannen en vrouwen. Op zoek naar de geheimen van de erotiek gooit Emanuelle alle remmen los. Hoewel dat haar zonder hulp ook al aardig lukt (getuige haar twee vluggertjes onderweg van Parijs naar Bangkok) roept ze toch de hulp in van enkele vriendinnen. Ze wordt aangeraden om hulp te zoeken bij ene Mario; een oudere heer die alles schijnt te weten van erotiek. Deze ouwe viezeri… ahem, pardon: dit seksueel ervaren oudere heerschap, neemt Emanuelle vervolgens mee op een erotische ontdekkingsreis.

Emanuelle is één van de meest bekende erotische exportproducten van de Franse cinema. Deze film is qua productie een goed voorbeeld van een prima opgezette film. De lokaties zijn prachtig en de fotografie is om bij weg te dromen. Er wordt wel wat teveel gebruik gemaakt van het “vaseline op de lens” principe waardoor het geheel er constant dromerig en diffuus uit ziet. Het verhaal stelt bitter weinig voor en werkt slechts als een soort buste-houder om het grote aantal blote borsten in deze film bij elkaar te houden. Ook doet de film wat gedateerd aan qua veel denkbeelden over seks. Ook zien we nergens echt dingen die niet inmiddels in 100 andere films te zien zijn geweest, behalve misschien de scène waarin een Aziatische dame een sigaret rookt (en dan bedoel ik niet met haar mond). De rol van Emanuelle is prima vertolkt door de Nederlandse Silvia Kristel, die enorme bekendheid verwierf met deze rol. Het plot van de zoektocht naar erotiek doet helaas wat pretentieus aan en het einde van de film is dan ook op zijn zachtst gezegd een beetje vreemd te noemen. Toch is het geen onaardige film en de erotische scènes zijn goed in beeld gebracht, met enkele zeer mooie dames om te bewonderen. Een erg mooi gefilmde erotische film, die qua verhaal bitter weinig voorstelt.

Genre: Erotiek
Jaar: 1974
Speelduur: 90 min
Beeldverhouding: 1.66:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Portugees, Spaans, Turks, En vele andere
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045202781

De film is in zijn oorspronkelijke 1.66:1 verhouding anamorf op deze DVD gezet. Dit betekent dat er links en rechts in het anamorfe frame kleine zwarte balken aanwezig zijn die bij de meeste TV´s in de overscan zullen verdwijnen. De staat van de print is redelijk, vooral gezien het hier een film van bijna 30 jaar oud betreft. Hier en daar zijn wat krasjes te zien en ook filmgrain is niet afwezig, maar het blijft gelukkig allemaal binnen de perken. Wel is het beeld wat onscherp, wat met name toe te schrijven is aan de diffuse manier van filmen. Contrast is daardoor ook bewust wat lager, maar zwartniveau en schaduwdetail zijn over het algemeen goed. De kleurverzadiging is prima in orde, hoewel de kleuren in sommige scènes bewust wat zachter gehouden worden. Jammer is wel dat deze transfer interlaced op de DVD staat (zie screenshot 2), wat op een TV niet opvalt, maar toch als een minpunt geteld moet worden. De film staat verdeeld over twee lagen op deze DVD-9 en de laagwisseling zit netjes aan het begin van een scène en is vrijwel niet opvallend. De Nederlandstalige ondertiteling bevat soms wat foutjes, maar is verder goed leesbaar onder in beeld geplaatst. De verdeling in 21 chapters is voor een film van deze lengte meer dan goed.

De originele Franse mono-track van Emanuelle staat in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s) op de DVD. Uit beide speakers komt dus hetzelfde signaal. Enigszins misleidend is dat er op de verpakking het Dolby Surround logo vermeld staat en dat de DVD ook begint met een Dolby trailer (temple). Dat gezegd hebbend moeten we toegeven dat de track zeker niet onaardig klinkt. De track klinkt wat beperkt in haar openheid, wat we kunnen verwachten bij een mono-spoor, maar over het algemeen is het geluidsbeeld warm en ligt de track prettig in het gehoor. De dialogen klinken ook goed en worden nergens overstemd door de muziek, die overigens prachtig is, maar wel wat veel van hetzelfde. Nergens zijn grote problemen te horen door de leeftijd van de track. Wel waren er hier en daar wat kleine synchronisatieproblemen.

Naast een Trailer is er niet veel erotisch bonusmateriaal aanwezig.

Emanuelle is een mooi gefilmde erotische ontdekkingstocht waarbij de meeste dingen al lang en breed ontdekt zijn in vergelijkbare films uit het genre. Toch kan de film door de mooie lokaties en het vrouwelijk schoon prima de aandacht vasthouden. De beeldkwaliteit is heel behoorlijk en afgezien van wat onscherp aandoend beeld ziet het er allemaal prima uit voor een film van deze leeftijd. De geluidskwaliteit is ook prima, vooral voor een mono track van dertig jaar oud. Helaas zijn de extra´s niet om over naar huis te schrijven. Een tip voor de liefhebber van de wat softere erotiek die niet teveel om het verhaal geeft.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.