Black Caesar

Paul Ranft
14-08-2003

4.6

Black Caesar (DVD)

De jonge zwarte schoenpoetser Tommy Gibbs komt al op jeugdige leeftijd in aanraking met de politie en wordt veroordeeld tot een lange gevangenisstraf. Na zijn vrijlating heeft Tommy (Fred Williamson) maar één doel voor ogen en dat is het miserabele bestaan van het getto om te ruilen voor een welgesteld leven waarin hij de nummer 1 van de georganiseerde misdaad zal zijn. Om dat doel te bereiken is zijn eerste daad het neerschieten van een maffioso op wiens hoofd een prijs is gezet door Cardoza, een maffia Don. Wat de Don ziet bevalt hem wel en hij 'geeft' Tommy de gelegenheid om aan de wereld van de georganiseerde misdaad te ruiken. Tommy's invloed wordt rap groter als hij samen met zijn vrienden de door Cardoza toegewezen wijk onder controle krijgt en beslag weet te leggen op een aantal documenten waarmee hij de verantwoordelijke politieofficier, die hem in de bak deed belanden, chanteert. Tommy groeit uit tot de Godfather of Harlem maar verloochent zijn eigen afkomst wat hem uiteindelijk te duur komt te staan.

Black Caesar maakt deel uit van de Soul Cinema Series die Fox onlangs op de Benelux markt heeft gereleased. De serie bestaat uit een aantal succesvolle actiefilms uit de zeventiger jaren waarin voornamelijk een zwarte cast acteert. Het 'blaxploitation' genre, waaronder deze films vallen, bevat doorgaans een grote dosis geweld en softe seks. Typerend voor het genre is dat veel van de films hun oorsprong vinden in eerder gemaakt werk. Schrijver en regisseur Larry Cohen speelde voor de totstandkoming van Black Caesar leentjebuur met Little Caesar uit 1931 dat werd geregisseerd door Mervyn LeRoy. Black Caesar wordt ondanks een mager plot beschouwd als één een van de meest geslaagde films uit het genre. De film wordt gedragen door acteur Fred Williamson, die als enige van de cast zijn rol van de gangsterbaas karakter weet te geven. De scène waarin hij met speels gemak de gangster in de kapsalon ombrengt is memorabel en zorgt ervoor dat je de film geboeid blijft volgen. Persoonlijk vond ik het een aardige film om weer eens te zien en de soulmuziek van James Brown is natuurlijk onvergetelijk.

Genre: Actie, Misdaad
Jaar: 1973
Speelduur: 90 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
Uitgever: Fox / MGM
EAN: 8712626030515

• Theatrical trailer

Het beeld is anamorf vastgelegd in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. De beeldscherpte is over het algemeen goed maar heeft ook een aantal softe momenten. Het contrast is goed met een ruime voldoende voor het schaduwdetail. De print bevat een flinke aantal beschadigingen en ook is geregeld een grote dosis filmgrain aanwezig. Aan de mooi 'opgepoetste' kleuren is nauwelijks te zien dat het hier om een 30 jaar oude film gaat, waarmee we aanduiden dat de beeldkwaliteit van een zeer behoorlijk niveau is. Storende compressieartefacten zijn niet aanwezig. De film heeft is onderverdeeld in 16 hoofdstukken en is vastgelegd op een disc van het DVD-5 type wat betekent dat er tijdens de film geen laagwisseling plaatsvindt. De optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat goed onder in het beeld.

Het Engelstalige Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidsspoor is in mono vastgelegd waarbij het geluid door beide hoofdkanalen gelijktijdig wordt weergegeven. In de ProLogic stand komt het geluid netjes uit het midden via de centrumluidspreker. Het geluid heeft een gedateerd karakter maar klinkt alleszins acceptabel. De nadruk ligt vooral op het middentonen gebied waarbij ook de hoge frequenties redelijk tot goed vertegenwoordigd zijn. De lage tonen zijn beperkt in het totale geluidsbeeld aanwezig. Kraak of ruis is niet aanwezig en de dialoog is goed te volgen. Meer valt er niet te zeggen over deze track, die voor home entertainment begrippen logischerwijze enigszins teleurstellend is.

Slechts de Theatrical Trailer vinden we als enige extra op deze DVD terug.

Black Caesar is een film die de opkomst en de val van Tommy Gibbs, een zwarte maffioso, treffend in beeld brengt. De film bevat een flinke dosis geweld dat niet vreemd is voor het blaxploitation genre. Gezien de leeftijd van de film is deze DVD release vrij behoorlijk als het om beeld en geluid gaat. Een aardige film om eens te huren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.