Fun in Acapulco

22-08-2003

5.8

Fun in Acapulco (DVD)

Mike Windgren (Elvis Presley) wordt als bootsman ontslagen, dankzij de verwende dochter van de eigenaar. Zonder baan en zonder geld weet Mike even niet wat te doen. Maar Mike krijgt hulp van de jonge Raoul (Larry Domasin). De kleine jongen schijnt overal een neef te hebben en weet dankzij de familierelaties Mike al snel een baantje in een hotel als zanger en badmeester te bezorgen. Raoul beschouwt zich als de manager van de nog onontdekte zanger Mike. In het hotel werkt ook de mooie Marguerita Dauphin (Ursula Andress) met wie Mike het al snel goed kan vinden. De vrouwelijke matador Dolores Goméz (Elsa Cárdenas) bevalt dat niet, zij heeft juist een oogje op de stoer ogende Mike. Ook de andere in het hotel aanwezige badmeester Moreno (Alejandro Rey) bevalt de komst van Mike niet. Ten eerste omdat er geen tweede badmeester nodig is en ten tweede omdat hij Marguerita als zijn vriendin beschouwt. Moreno is met zijn duikkunsten van een 45 meter hoge rots in de zee de grote held van de omgeving. Moreno ziet dat Mike hoogtevrees heeft en vraagt zich af wat Mike te verbergen heeft.

Elvis Presley (1935-1977), the King of Rock & Roll, heeft ook een succesvolle filmcarrière achter de rug. In de periode 1956 tot 1969 maakte The King maar liefst 31 speelfilms. Fun in Acapulco is Presley’s dertiende film. Net als de andere films van Presley, is ook deze film een flinterdun liefdesverhaal waarin Presley een underdog speelt die uiteraard tegen het einde van de film zijn tegenslag weet te overwinnen, inclusief de liefde van één van de vrouwelijke spelers. Want steevast geniet zijn karakter de aandacht van meerdere vrouwelijke gegadigden. Een vast onderdeel in de films zijn uiteraard de door Presley gezongen liedjes, waarvan de meeste grote hits zijn geweest. In Fun in Acapulco zingt The King maar elf songs. Zoals het bekende ‘Bossa Nova Baby’, de titelsong ‘Fun in Acapulco’, ‘Marguerita’, ‘El Toro’, ‘Guadalajara’ en nog veel meer. Van een aantal liedjes hoor je trouwens alleen het laatste stukje.
Het script is geschreven door Allan Weiss, die in totaal tekende voor het script van zeven Presley films. Voor zover bekend is dat ook het enige dat Weiss in de filmbusiness heeft gedaan. De film is geregisseerd door Richard Thorpe (1896-1991), die twee films met Presley heeft gemaakt.

Genre: Muziekfilm, Romantiek
Jaar: 1963
Speelduur: 93 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558638

Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is 1.85:1. Op DVD staat de film in een iets bijgesneden versie met 1.78:1 beeldformaat, dat anamorf is vastgelegd. De beeldkwaliteit van deze 40 jaar oude film is redelijk goed. Kleuren zien er goed verzadigd en redelijk natuurlijk uit. Contrast en zwartniveau zijn goed, in sommige donkere scènes lijkt het beeld iets te flets. Scherpte en detaillering zijn zeer acceptabel. Wel is af en toe duidelijk te zien dat edge enhancement is toegepast. Filmgrain is slechts minimaal aanwezig.
De film is verdeeld in 16 tracks. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling in de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een te groot lettertype en staat te hoog in het beeld geplaatst.

De originele mono soundtrack is geremixt naar een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) soundtrack. Het merendeel van de filmgeluiden komt daarbij uit de centerspeaker, evenals de stemmen. De muziek komt met een verrassend goede stereospreiding uit beide frontspeakers en klinkt erg goed. De surrounds zijn zo zacht dat deze nauwelijks meedoen. Het hoog is redelijk helder, het laag is duidelijk wat versterkt. Ook aanwezig is een gerestaureerde originele monotrack, in Dolby Digital 2.0 mono (192 kb/s). En alhoewel mono zijn beperkingen heeft, klinkt deze soundtrack zeer goed en is totaal ruisvrij. Complimenten aan Paramount dat op deze wijze de keuze voor de originele soundtrack wordt gegeven.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra’s, helemaal niets. Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

Fun in Acapulco is de dertiende speelfilm met Elvis Presley. The King of Rock & Roll heeft in totaal 31 films gemaakt, waarbij het vooral om zijn zangtalent ging en niet om zijn wat minder aanwezige acteertalenten. In Fun in Acapulco speelt Presley een zingende badmeester Mike Windgren die een angst heeft te overwinnen. Dankzij de jonge Raoul, die als zijn manager optreedt, wordt Mike al gauw een veelgevraagde zanger. In de liefde kan Mike zich verheugen in de aandacht van twee mooie vrouwen. Het belangrijkste van de film is natuurlijk dat Presley in totaal elf songs, of een deel van een song, zingt.
Deze Paramount uitgave van de alweer 40 jaar oude film heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. De geremixte soundtrack klinkt goed, maar voor de puristen is ook een goed klinkende, gerestaureerde originele monotrack aanwezig. Extra’s heeft deze uitgave helaas niet. Voor de lage prijs hoef je deze release niet te laten liggen, net als de andere Presley films is ook deze titel voor een budget prijs te krijgen.