Pink Panther Collection, The (6 Disc)

Paul Ranft
30-09-2003

7

Pink Panther Collection, The (6 Disc) (DVD)

In 1964 werd de eerste Pink Panther film uitgebracht en het bleek een succes van jewelste te zijn. Door de jaren heen werd een complete serie Pink Panther films gemaakt die allen met meer of iets minder succes bekroond zouden worden. Feit is dat twee personen verantwoordelijk waren voor het welslagen van de films: regisseur Blake Edwards en acteur Peter Sellers. Met The Pink Panther maakte regisseur Blake Edwards een film waarvan hij de impact absoluut niet kon vermoeden. De film leek op een complete mislukking af te stevenen omdat Peter Ustinov zich om onduidelijke redenen vlak voor de opnames terugtrok voor de rol van inspecteur Clouseau. Noodgedwongen werd Peter Sellers, een tot dan toe relatief onbekende Engelse acteur, die alleen bekendheid genoot als imitator voor de Engelse radio en geen grote films op zijn palmares had staan, ingehuurd voor de vacante rol van een Franse politie-inspecteur die een beruchte dief moest opsporen. Tijdens de opnames ontpopte Peter Sellers zich als een ware komediant. Zijn gespeelde onverstoorbare onhandigheid viel in de smaak bij Blake Edwards en ook, naar wat later bleek, bij het filmpubliek dat in grote getale de bioscopen bezocht om kennis te maken met deze Engelse komiek.

The Pink Panther (1964) - 110 minuten
Prinses Dala (Claudia Cardinale) heeft een prachtig blinkende diamant van onschatbare waarde in haar bezit. The Pink Panther, zoals de diamant wordt genoemd, ontleent zijn naam aan het zichtbaar worden van een panterachtige figuur wanneer de steen tegen het licht wordt gehouden. Het prachtige juweel mist geenszins zijn aantrekkingskracht op het dievengilde en Sir Charles (David Niven), een beruchte professionele dief die onder de alias \'The Phantom\' al vele kraken op zijn naam heeft staan, heeft dan ook zijn zinnen op het kostbare kleinood gezet. Charles probeert tijdens een korte skivakantie vriendschap te sluiten met de prinses en zijn plan te trekken. Maar hij wordt daarbij lastig gevallen door de klunzige Franse inspecteur Jacques Clouseau (Peter Sellers) die het als zijn levenstaak heeft opgevat om de meesterkraker te ontmaskeren en achter de tralies te brengen. Clouseau weet echter niet dat zijn vrouw Simone (Capucine) een verhouding heeft met Charles en hem belazert waar hij bij staat. Nietsvermoedend speelt de inspecteur informatie via Simone door aan The Phantom die daarmee Clouseau steeds een stapje voor is. Tijdens een gemaskerd bal in het huis van de prinses, waar de uiteindelijke kraak zal moeten plaatsvinden, tracht Clouseau met vakmanschap of met dom geluk de diefstal van The Pink Panther te verhinderen en het Fantoom te ontmaskeren.

Op het affiche stond David Niven als hoofdrolspeler aangekondigd, maar het was Peter Sellers die de show stal met zijn kolderieke optreden. Zijn mimiek vertoonde onmisbaar veel overeenkomsten met die van legende Stan Laurel. Op zich was dit niet vreemd want Peter Sellers was een enorme fan van de magere helft van de \'Dikke en de Dunne\'. De filmmuziek van Henri Mancini, en dan met name de \'Pink Panther Melodie\' dat op tenorsax werd gespeeld, werd in één klap legendarisch en is uitgegroeid tot het muzikale symbool van de Pink Panther. Een ander symbool werd de openingstitel dat bestond uit een animatie van het inmiddels bij iedereen bekende roze pantertje. De geanimeerde openingstitel was een idee van Blake Edwards dat navolging zou krijgen in iedere daaropvolgende Pink Panther film. Maar dat was nog niet alles want het roze pantertje zou een eigen leven gaan leiden en veranderde van een filmtitel in een daverend commercieel succes. Pink Phink werd de eerste animatiefilm met de roze panter in de hoofdrol en ontving in 1965 de Oscar in de Cartoon categorie.

Veel tijd om van het succes te genieten was er niet want drie maanden na de release van The Pink Panther werd A Shot in the Dark uitgebracht. In eerste instantie zou inspecteur Clouseau helemaal niet te zien zijn in de film. En Sellers zag helemaal niets in de film totdat hij Edwards om hulp vroeg. Alleen Edwards bleek in te zien dat een vervolg op basis van het Clouseau typetje de film naar een hoger plan kon trekken en misschien zelfs wel succesvol zou kunnen maken. Edwards en William Blatty herschreven het scenario van de toneelbewerking van Harry Kurntitz en maakte nadrukkelijk ruimte voor de doldrieste inspecteur die eigenschappen als arrogant, geraffineerd, pretentieus en bovenal stuntelig werd toebedacht:

A Shot in the Dark (1964) - 98 minuten
Iedereen is ervan overtuigd dat Maria Gambrelli (Elke Sommer) de dader is van de moord op de chauffeur van de miljonair Benjamin Ballon (George Sanders). De dienstmeid had per slot van rekening het rokende moordwapen nog in de hand toen ze werd gevonden. Echter, de Franse inspecteur Jacques Clouseau die het onderzoek in de moordzaak leidt, denkt in tegenstelling tot zijn superieur Commissaris Dreyfus (Herbert Lom) dat de mooie Maria onschuldig is. Clouseau laat haar niet arresteren en blijft dicht in de buurt van de aantrekkelijke Maria omdat hij van mening is dat zij weet wie de werkelijke dader is en uiteindelijk zichzelf zal verraden en zal onthullen wie de dader is. Maar de zaken lopen niet als gepland en overal waar de onschuldige Maria zich ophoudt vallen er doden. Terwijl Clouseau\'s baas steeds kwader wordt, probeert de inspecteur de zaak op zijn eigen wijze te redden.

Zoals gezegd draait het in A Shot in the Dark dus om Clouseau terwijl het dus eigenlijk nooit de bedoeling was om nog eens Pink Panther film te maken. De diamant en de karakters uit de eerste film zien we dan ook niet terug. Ook horen we de bekende themamuziek van Mancini niet terug. Wat we wel geïntroduceerd zien worden zijn de stereotype karakters van Commissaris Dreyfus en Burt Kwouk, die de rol van Kato, de Aziatische huisknecht en sparringpartner van Clouseau, voor zijn rekening neemt. In A Shot in the Dark werd het fundament gelegd voor de Pink Panther films die later zouden volgen. De eerste Clouseau-ismen, zoals het belabberde Engels (\'de beump\' en de \'muths\') en het accent van de inspecteur, vinden zijn oorsprong in deze film terug. De film wordt beschouwd als één van de beste Panther vertolkingen van Sellers.

Tussen Blake Edwards en Peter Sellers boterde het een flinke tijd allerminst en ook de gezondheid van Sellers liet het geregeld afweten (hartklachten) waardoor het ruim tien jaar zou duren voordat Sellers weer in de rol zou kruipen van Clouseau. Tussentijds werd in 1968 een film met de titel Inspector Clouseau (met Alan Arkin als Clouseau) gemaakt maar daar speelde Sellers niet in mee. The Return of the Pink Panther die in 1975 zijn première kende bevat nog dommere situaties en humor dan de films daarvoor. Chief Inspector Dreyfus wordt bijkans gestoord van het onconventionele politiewerk van zijn collega en ziet hem liever dood dan levend. The Return of the Pink Panther is de enige film uit de Pink Panther Series waar MGM de rechten niet van had. Daardoor is het jammer, maar meer ook niet, dat deze film geen deel uitmaakt van de hier besproken boxset.

In 1976 werd de vierde en waarschijnlijk meest succesvolste en grappigste film uit de Panther Series gemaakt. De film borduurt voort op het onbedwingbare verlangen van Dreyfus om Clouseau uit de weg te ruimen:

The Pink Panther Strikes Again (1976) - 99 minuten
Inspecteur Dreyfus (Herbert Lom) weet te ontsnappen uit de psychiatrische kliniek waarin hij vanwege zijn collega Clouseau was beland. Zijn haat tegenover Clouseau is zo groot dat hij vastbesloten is de wereld te vernietigen wanneer hij zijn Franse nachtmerrie niet in handen krijgt. Dreyfus stelt de grootmachten een ultimatum waarin hij Clouseau voor zich opeist en zet zijn dreiging kracht bij door het hoofdkwartier van de VN met een ingenieus laserapparaat als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen. Terwijl iedereen achter Clouseau aanzit om de wereld van de ondergang te redden is de eigenzinnige inspecteur al bezig om de schuilplaats van zijn voormalige baas te achterhalen en hem onschadelijk te maken.

Clouseau\'s onverstoorbare domheid en arrogantie bereiken in deze film een hoogtepunt dat we nog niet eerder hadden gezien. Nimmer daarvoor waren de versprekingen, de vermommingen en de slapstick zo leuk en komisch. De aaneenschakeling van komische momenten als hij in Londen aankomt om zijn onderzoek naar de verdwenen professor te starten zijn fantastisch. Het moment dat hij de goedendag (wapen met bal aan ketting) in zijn handen heeft en hij daarmee de piano, in plaats van de rondzoemende bij, aan gort slaat is een dijenkletser. En wie kent de scène met het beroemde \"Does your dog bite?\" niet? En de scène met het lachgas als hij de zere tand van Dreyfus moet trekken. In één woord: fantastisch.
Twee jaar na het verschijnen van \'Strikes Again\' werd de laatste officiële Pink Panther film waarin Peter Sellers optrad als de stuntelige inspecteur, uitgebracht:

Revenge of the Pink Panther (1978) - 95 minuten
Phillipe Douvier (Robert Webber), de baas van The French Connection, besluit om de geniale inspecteur Jacques Clouseau te laten vermoorden om het respect van de Amerikaanse maffia terug te winnen. In plaats van de klunzige inspecteur met zijn negen kattenlevens om te brengen, wordt een beruchte misdadiger bij toeval slachtoffer van de aanslag. Terwijl iedereen, inclusief de jubelende Dreyfus, denkt dat Clouseau is omgekomen, proberen Clouseau en zijn huisbediende Cato (Burt Kwouk) uit te vinden wie verantwoordelijk is voor de aanslag,

Hoe succesvol deze film ook mocht zijn, duidelijk werd dat het effect minder was dan de delen die vooraf gingen aan Sellers laatste Panther film. De scène met de bom aan het begin van de film is nog steeds groots en karakteristiek voor het talent van Sellers. Met deze film werd het Panther vuur geleidelijk aan gedoofd. In 1980 overleed de enige echte Clouseau als gevolg van een hartaanval.
Blake Edwards, die tot dan toe alle Panthers met Sellers als Clouseau had geregisseerd, maakte in 1982 een eerbetoon aan de te vroeg gestorven acteur:

Trail of the Pink Panther (1982) - 93 minuten
De autoriteiten van Lugash vragen Jacques Clouseau hen te helpen om de gestolen Pink Panther diamant op te sporen. Maar Clouseau komt niet op zijn plaats van bestemming aan want het vliegtuig waarmee hij naar Lugash reist raakt op mysterieuze wijze spoorloos. De Franse televisie journaliste Marie Jouvet (Joanna Lumley) gaat op onderzoek uit om het mysterie rondom de inspecteur op te lossen. Ze interviewt een aantal bekende personen die misschien iets over de verblijfplaats van de verdwenen Clouseau kunnen zeggen. De interviews met Dreyfus, Sir Charles, Lady Lytton, Hercule Lajoie en Cato laten flashbacks zien van hoe zij betrokken raakten met de inspecteur. Marie wordt op een gegeven moment ontvoerd door maffioso Bruno Langlois die niet wil dat Clouseau gevonden wordt. Maar de doortastende reporter zet door en komt uiteindelijk terecht bij de vader van Jacques Clouseau… Leeft Clouseau nog?

Met deze laatste Panther werd een serie komediefilms afgesloten waarin Blake Edwards gebruik heeft gemaakt van nooit eerder gebruikt filmmateriaal. Het plot heeft niets om het hand maar het gaf Edwards de mogelijkheid om de beste scènes uit de vorige films nog eens te laten zien. Edwards kon het niet laten en maakte in 1983 nog Curse of the Pink Panther en in 1993 Son of the Pink Panther. Beide films haalden niet het niveau van de films waarin Peter Sellers optrad. Hiermee werd bewezen dat de enige echte Clouseau alleen maar gespeeld kon worden door de enige echte Peter Sellers.

Niet iedereen zal de slappe en soms flauwe humor in deze films weten te waarderen. Feit is dat de films erg succesvol waren op het moment dat ze werden uitgebracht. En nu nog is er een grote schare liefhebbers van deze films, waaronder ondergetekende, waarin Peter Sellers buitengewoon begaafd de rol van Clouseau vertolkt. Deze boxset is een fantastisch collector\'s item die voor uren plezier zal zorgen en die zeker niet zal misstaan in de collectie. Ondanks dat The Return of the Pink Panther geen deel van de box uitmaakt is dit voor de liefhebber een verplichte must have.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1964
Speelduur: 495 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 2.0 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8712626026570

• Trailer (5x)
  • Trivia Track
  • The Pink Panther Story
  • That's Panthertainment
  • The Unknown Peter Sellers
  • The Commercial Peter Sellers
  • Behind the Feline
  • Classic Cartoons (6x)

Alle films uit deze boxset zijn anamorf vastgelegd in de originele bioscoopverhouding van 2.35:1. Vanzelfsprekend moet de kwaliteit van het beeld afgewogen worden tegen de leeftijd van de films en dan kunnen we vaststellen dat MGM een perfecte job heeft gedaan met de restauratie van de films. Weliswaar zien we nog steeds kleine beschadigingen en filmgrain, maar deze zijn van een zeer acceptabel niveau en hebben nauwelijks invloed op het kijkplezier. De kleuren zijn keurig digitaal \'opgepoetst\' en zien er weer als nieuw uit. De scherpte van het beeld is over het algemeen erg goed hoewel we ook wel af en toe een soft plaatje voorgeschoteld krijgen. Het beeld is, buiten de eerder genoemde filmgrain, mooi helder en rijk aan contrast. Schaduwdetail is meer dan voldoende. Telecine-wobble is bij alle delen in meer of mindere mate aanwezig waardoor het beeld soms licht schommelt. Ook zijn er zo nu en dan wat lichte aliasing artefacten waar te nemen. De MPEG-2 compressie van het beeld zorgt nergens voor noemenswaardige problemen. Alle films zijn optioneel Nederlands ondertiteld en de plaatsing ervan is nagenoeg perfect; dus goed onder in het frame.

Het geluid bij alle films is digitaal bewerkt en is vastgelegd in Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) formaat. Van de monotracks van A Shot in the Dark en Revenge of the Pink Panther is men er wonderwel in geslaagd om enige kanaalscheiding aan te brengen. Over het algemeen is het gedateerd klinkende geluid georiënteerd op dialoog dat via de drie voorluidsprekers wordt weergegeven. De dialoog klinkt zuiver en is goed te verstaan. De effectgeluiden hebben aan de voorzijde een redelijke kanaalscheiding terwijl de surround-kanalen af en toe gebruikt worden voor de weergave van omgevingsgeluid en muziek. Het subwooferkanaal wordt niet of nauwelijks gebruikt. De score van Henri Mancini blijft ondanks het gedateerde karakter prima klinken. Al met al een goed geluid waarin niet bijzonder veel richting is te ontdekken maar waarin vervelende kraakjes of storingen gelukkig ontbreken.

De box wordt geleverd in – het kan ook niet anders – een roze verpakking. Het bonusmateriaal dat met deze collectiebox meegeleverd wordt maakt het geheel compleet. De extra\'s bestaan uit de volgende onderdelen:

Disc I

Trivia Track
Via de trivia track wordt middels roze tekstboxjes allerlei wetenswaardigheden over de film en de acteurs gegeven. De teksten zijn in het Engels. Het verdient niet de voorkeur om deze track te selecteren als je de film nog niet hebt gezien want de boxjes leiden erg af. Wel een uitermate informatieve bonus.

Audiocommentaar met regisseur Blake Edwards
Regisseur Blake Edwards vertelt in een duidelijk en goed verstaanbaar Engels over de productie van de film en over de samenwerking met Peter Sellers. Er vallen weinig stiltes en het commentaar is keurig voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Bonus disc

De bonus disc staat boordevol interessante wetenswaardigheden over de Pink Panther films waarin Peter Sellers acteerde. Het keuzemenu is in 16:9 en is geanimeerd met filmbeelden en cartoonmateriaal. Het Pink Panther Theme ontbreekt natuurlijk niet. Alle specials worden in 4:3 weergegeven en zijn (optioneel) Nederlands ondertiteld. Het geluid is bij alle extra\'s in Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) formaat.

The Pink Panther Story (28:41 minuten)
In deze feature kom je van alles te weten over het ontstaan van The Pink Panther. Regisseur Blake Edwards vertelt iets over zijn eigen carrière voordat hij in aanraking kwam met de Mirisch Brothers. Zij contracteerden Edwards zonder dat zij zich met de artistieke inhoud van de films bemoeiden. Daardoor werd het voor Edwards mogelijk om The Pink Panther te maken. Vervolgens worden middels interviews en beeldmateriaal de Pink Panther films besproken en in het bijzonder wordt aandacht aan Peter Sellers besteed.

That’s Panthertainment (46:41 minuten)
Deze special dateert uit 1978 en werd gemaakt ter gelegenheid van de wereldpremière van The Revenge of the Pink Panther. We zien interviews met Peter Sellers, Henri Mancini, Blake Edwards en andere betrokkenen. De beelden worden afgewisseld met filmmateriaal uit diverse voorgaande films en met behind the scenes materiaal. Daarnaast zijn er ook nog outtakes te bewonderen.

The Unknown Peter Sellers (51:38 minuten)
Via interviews, beeldmateriaal en een voice-over wordt een uitvoerige loopbaanbeschrijving van Peter Sellers gegeven. We leren dat Sellers zich reeds op vroege leeftijd manifesteerde als imitator. Zijn carriere begon met radiowerk voor de BBC en later zou hij vele succesvolle, maar ook minder geslaagde, films maken. Deze documentaire geeft een compleet beeld van zijn totale werk en gaat in op het success en de nederlagen die hij als acteur beleefde. Een bijzonder interessante special voor een ieder die geinteresseerd is in de acteur Peter Sellers.

The Commercial Peter Sellers
Om toch aan het broodnodige geld te komen in zijn \'mindere\' periode leende Peter Sellers zich voor een aantal reclamespots. We zien hier een zevental reclamespots waar Peter Sellers de producten/diensten aanprijst voor een tweetal bedrijven.

• Barclays Bank Commercial #1 (0:59 minuten)
  • Barclays Bank Commercial #2 (0:59 minuten)
  • Barclays Bank Commercial #3 (1:00 minuten)
  • TWA Commercial #1 (0:56 minuten)
  • TWA Commercial #2 (0:56 minuten)
  • TWA Commercial #3 (0:56 minuten)
  • Two Commercials – Behind the Scenes Featurette (4:13 minuten)
Behind the Feline (10:49 minuten)
Elke Pink Panther film begint met een stukje tekenfilm waarin de bekende roze panter is te zien. In deze special zie je hoe het tekenfilmkarakter van De Roze Panter tot stand is gekomen. Heel leuk is om te zien hoe het verhaal achter de succesvolle tekenfilmster is ontstaan. Je ziet interviews met Blake Edwards en met David H. DePatie. Laatstgenoemde is de mede-eigenaar van het bedrijf DePatie-Freleng dat verantwoordelijk was voor het ontwerp van het cartoonfiguurtje van de roze panter.

Classic Cartoons
Een zestal klassieke tekenfilms uit het grote beschikbare repertoire waaronder Oscarwinnaar Pink Phink uit 1964. Alle hier getoonde filmpjes hebben een speelduur van ruim zes minuten en zijn kwalitatief van een redelijke tot goede kwaliteit. In alle filmpjes horen we het bekende Panthertheme (en variaties daarop) van Henri Mancini. De volgende animaties zijn te bewonderen:

• Pink Phink (6:33 minuten)
  • Pink, Pkunk, Plink (6:10 minuten)
  • Sink Pink (6:07 minuten)
  • Dial P for Pink (6:02 minuten)
  • Pickled Pink (6:09 minuten)
  • Inspector, The Great Degaulle Stone Operation (7:59 minuten)
Shots in the Dark
Hier zie je tal van productiefoto\'s de revue passeren. Alle foto\'s zijn in zwart-wit en zijn in een 16x9 frame geplaatst. Er is niet in geluid voorzien.

Alle Discs

Op elke afzonderlijke DVD waarop een film is vastgelegd is een trailer van de betreffende film te zien:

• The Pink Panther (lengte: 3:40 minuten, aspect: 2.35:1 LTBX (4:3), geluid: DD 2.0 – 224 kb/s)
  • A Shot in the Dark (lengte: 3:36 minuten, aspect: 2.35:, geluid: DD 2.0 – 224 kb/s)
  • The Pink Panther Strikes Again (lengte: 2:36 minuten, aspect: 1.85:1, geluid: DD 2.0 – 224 kb/s)
  • The Revenge of the Pink Panther (lengte: 2:18 minuten, aspect: 2.35:1 LTBX (4:3), geluid: DD 2.0 – 224 kb/s)
  • Trail of the Pink Panther (lengte: 2:10 minuten, aspect: 2.35:1 LTBX (4:3), geluid: DD 2.0 – 224 kb/s)

Vijf films met Peter Sellers als de onverstoorbare Inspecteur Clouseau zorgen voor ruim 8 uur plezier en vermaak. Beeld en geluid zijn gezien de leeftijd van het bronmateriaal prima vastgelegd. De toegevoegde extra\'s maken deze set compleet. Voor de liefhebber van The Pink Panther Series is deze boxset een prachtig collector\'s item. Aanrader!