12-09-2003

1.9

Jackie Chan Collection 2 (DVD)

Deze verzamelbox bevat 3 DVD\'s met op elk een film uit de beginperiode van Jackie Chan. De volgende titels zitten in de boxset:

Half a Loaf of Kung Fu
Regie: Chan Chi Hwa; Productie: 1978; Speelduur: 91 minuten

Jackie Chan speelt een jongen die niks afweet van Kung Fu maar net doet alsof en zo flink in de problemen komt. Wanhopig stemt hij toe om een schat te bewaken in ruil voor Kung Fu lessen van een meester. Samen met de andere bewakers van de schat moeten ze alles op alles zetten om de schat te beschermen tegen allerlei bendes.

Spiritual Kung Fu
Regie: Lo Wei; Productie: 1978; Speelduur: 91 minuten

Uit de Shaolin Tempel wordt een Kung Fu handboek gestolen. De dief geeft het handboek door aan zijn zoon die hiermee dood en verderf zaait. De enige Kung Fu stijl die de gestolen stijl kan verslaan is verloren gegaan maar als er op een nacht een meteoor neerstort nabij de tempel worden de vijf geesten vrijgelaten van de meesters die deze stijl bedacht hebben. De tempelstudent gespeeld door Chan leert van de vijf geesten deze stijl om zo de strijd aan te kunnen gaan met de dief en zijn moordende zoon.

To Kill with Intrique
Regie: Lo Wei; Productie: 1976; Speelduur: 102 minuten

Een vrouw gaat er op uit om een man en zijn familie te vermoorden omdat deze man haar gezicht verminkt heeft. Getooid met een masker, om haar littekens te verbergen, vermoordt ze iedereen behalve zijn zoon (Jackie Chan). De twee worden verliefd op elkaar en de vrouw raakt zwanger en in de tussentijd helpt ze hem met trainen zodat hij zich kan verweren tegen een paar zogenaamde vrienden.

De films uit deze box stammen uit de beginperiode van de filmcarrière van Jackie Chan toen hij vastzat aan een wurgcontract van 10 jaar bij regisseur en producent Lo Wei. Lo Wei kennen we nog als de man achter de eerste films van Bruce Lee en hij zag in Chan de opvolger van Lee, maar dankzij de beperkte kennis van Lo Wei had Chan al snel in de gaten dat zijn carrière nergens naar toe ging zolang hij voor Lo zou blijven werken.
De kwaliteit van de films is dan ook bedroevend. Half a Loaf of Kung Fu wordt gezien als een eerste poging van Chan om een Kung Fu film te maken met veel humor, maar hij zat te veel vast aan de beperkingen van Lo Wei om er iets leuks van te maken. De humor is op de meeste momenten zo lachwekkend dat het bijna weer leuk wordt met als dieptepunt het moment dat Chan een stuk spinazie eet en het lied uit Popeye te horen is. De film werd ook pas uitgebracht nadat Chan een naam voor zichzelf had gemaakt met Drunken Master (1978).
Spiritual Kung Fu is nog de meest interessante film van deze collectie en dit door de prachtig in beeld gebrachte vechtscènes. Je ziet Chan aan het werk met verschillende Kung Fu stijlen en wapens, en ook de trainingsscènes zijn leuk om naar te kijken. In deze film kan je dingen herkennen uit de latere films van Chan waardoor hij zo\'n ster is geworden. Een voorbeeld hiervan is dat Chan vecht met alledaagse attributen zoals stoelen en ladders en daarmee de boeven mores leert. Iets wat we ook weer terugzien in bijvoorbeeld Rumble in the Bronx (1994).
To Kill with Intrique is een standaard \"wraakfilm\" waar er destijds in Hong Kong honderden per maand van werden gemaakt. Eigenlijk voegt deze film niks toe aan de imposante carrière van Chan, die meerdere malen heeft verklaard deze film liever te willen vergeten.

Jaar: 1976
Speelduur: 283 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: Prime Time Entertainment
EAN: -

• Trailers (10x)

Alle drie de films zijn vastgelegd in de verhouding van 1.33:1 en hebben een pan & scan behandeling ondergaan. De beeldkwaliteit is niet erg best en dan druk ik me nogal zachtjes uit. Het woord kwaliteit is hier eigenlijk volledig misplaatst. De transfer lijkt rechtstreeks van een inferieure videobron te zijn overgenomen en bij het bekijken van Spiritual Kung Fu en To Kill with Intrique op de computer is gedurende de hele film een groene streep aan de boven-en linkerzijde van het beeld zichtbaar. Op een TV zijn deze strepen niet te zien omdat ze net in het overscan gebied vallen. Het beeld van alle films zit vol met vlekken, krassen en ongerechtigheden en wel in die mate dat na een tijdje kijken deze erg hinderlijk worden en afleidend zijn. Ook de scherpte laat veel te wensen over. Op sommige momenten zou je bijna vergeten dat je naar een DVD zit te kijken. De kleuren zijn erg flets en bij Half a Loaf of Kung Fu verdwijnt in het laatste half uur de kleur zelfs regelmatig. Bij To Kill with Intrique zijn helemaal weinig kleuren te ontdekken en lijkt het totale beeld wel alleen uit geel te bestaan. Cross coloration is een redelijk veel voorkomend artefact in alle drie de films. Verder lijkt bij alle drie de films het aanwezige zwart meer op grijs. Het lettertype van de niet optionele ondertiteling is goed te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld. De films zijn allemaal opgedeeld in 13 tracks en dat is iets aan de magere kant.

De films zijn alleen te bekijken met een nagesynchroniseerde Engelse Dolby Digital 2.0 track (192 Kbps) terwijl op de doos staat dat de films in hun originele Cantonese taal te beluisteren zijn. Zoals min of meer verwacht kunnen deze tracks niet overtuigen en het geluid klinkt dan ook erg hard en schel. Van lage tonen is al helemaal geen sprake en verder is er vrij veel ruis te horen. De muziek in de films klinkt ook vele malen harder dan bijvoorbeeld de dialogen zodat je eigenlijk constant met de volumeknop aan het spelen bent.

Het enige wat deze DVD\'s aan bonusmateriaal te bieden hebben zijn trailers van andere Jackie Chan films van dezelfde uitgever. Eigenlijk zijn het geen trailers maar scènes uit de betreffende film, welke worden voorafgegaan door de begincredits. De trailers verschillen per DVD.

Half a Loaf of Kung Fu

• Eagle Shadow Fist
  • Dragon Fist
  • Fantasy Mission Force
  • Fearless Hyena

Spiritual Kung Fu
  • Half a Loaf of Kung Fu
  • Shaolin Wooden Men
  • To Kill with Intrique
  • The Killer Meteors

To Kill with Intrique
  • Fearless Hyena 2
  • New Fist of Fury
  • Spiritual Kung Fu

Het is duidelijk dat er aan deze box weinig aandacht is besteed en dat is voornamelijk te merken aan de erbarmelijke beeld- en geluidskwaliteit. Daarnaast is de box gewoon niet af. Niet alleen voor wat betreft de aanduidingen op de verpakking (op de DVD staat het \'16\' jaar kijkwijzerlogo terwijl op de DVD\'s zelf een \'12\' jaar logo te vinden is), maar ook voor wat betreft de extra\'s zijn de verzameling trailers teleurstellend te noemen.
Concluderend is dit een box voor de echte Jackie Chan fan die zijn collectie Chan films compleet wil hebben. Ben je een fan van het latere werk van Chan dan kun je deze box beter links laten liggen. Zelfs de echte liefhebber van Kung Fu films zal goed na moeten denken voor hij/zij deze box aanschaft want er is op dit gebied veel beter werk te krijgen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Prime Time Entertainment.