Out For Justice

31-03-2001

3.4

Out For Justice (DVD)

De in Brooklyn geboren en getogen smeris Gino Felino (Steven Seagal) heeft veel veranderingen meegemaakt in zijn wijk. Eén ervan is het feit dat vijand nummer 1, crimineel uitschot Richie (William Forsythe), van de buurt een waar oorlogsgebied heeft gemaakt. Hij is als een losgelslagen dolle hond, die Gino maar al te graag achter slot en grendel zou zien. Als Richie dan ook nog op klaarlichte dag Gino\'s vriend in koele bloede vermoord, is het tijd voor wraak. Maar daarvoor moet Gino hem eerst te pakken krijgen...

Out for Justice is een echte Steven Seagal film, waarbij het simpele en voorspelbare verhaal het excuus vormt voor meneer Seagal om de stoere jongen uit te hangen. In deze film speelt hij de bikkelharde smeris met een hart van goud: iemand die even vlot een man door het hoofd schiet als dat hij een jong hondje redt. Mede door de gebrekkige acteer-kwaliteiten van Seagal komt dit echter niet altijd even geloofwaardig over. Bovendien blinken de vecht- en schietpartijen (waar het tenslotte allemaal om draait) niet uit in originaliteit en sensatie. In mijn ogen is Out for Justice dan ook één van de minder goede films uit het repertoire van Seagal.

Jaar: 1991
Speelduur: 88 min
Verpakking: Snapper
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931122191

De beeldkwaliteit van deze enkelzijdige, enkellaags DVD is niet erg goed. Om te beginnen is het beeld (in de verhouding 2.35:1) ondanks de anamorfe weergave toch niet scherp en op sommige momenten ook uit focus. Door dit gebrek aan scherpte vallen de kleine details weg. De kleuren van het wat donkere en korrelige beeld zijn niet echt mooi verzadigd en ook het schaduwdetail is aan de lage kant. Enige goede aan het beeld is de afwezigheid van beeldruis en artefacting. Al met al is het beeld meer te vergelijken met dat van een goede VHS-tape dan dat van een moderne DVD.

Als je op zoek bent naar een DVD die het beste uit je geluidsinstallatie haalt dan kun je Out for Justice gerust links laten liggen. Het geluid van Out for Justice is namelijk nogal teleurstellend. Het betreft hier een Dolby Digital 5.1 track, maar daar valt weinig van te merken. De achter-kanalen worden nauwelijks gebruikt en ook de subwoofer heeft tijdens de film weinig te doen. Het lijkt wel of we hier te maken hebben met \'gewoon\' Dolby Surround geluid! Bovendien is van enige dynamiek geen sprake. Het geluid klinkt nogal dof, terwijl de (slechte) geluidseffecten er te luid bovenop liggen. De dialogen zijn echter goed te verstaan.

Er zijn helaas geen extra\'s aanwezig die het tegenvallende beeld en geluid hadden kunnen compenseren.

Out for Justice wordt gekenmerkt door geluid dat geenszins gebruik maakt van de mogelijkheden van Dolby Digital, een beeldkwaliteit die DVD onwaardig is en het totale gebrek aan extra\'s. Voeg daaraan de matigheid van de film toe (er zijn betere films met Seagal in de hoofdrol), en je kunt concluderen dat Out for Justice op alle gebieden een tegenvaller is. Schaf deze DVD dus alleen aan als je een echte Seagal-fan bent en je persé je collectie compleet wilt hebben.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.