North to Alaska

Nathan Strik
26-09-2003

4.3

North to Alaska (DVD)

Sam McCord (John Wayne) en zijn compagnon George Pratt (Stewart Granger) hebben in Alaska een grote goudvondst gedaan en zijn in één klap schatrijk geworden. George vraagt aan Sam of hij zijn verloofde terug wil halen uit Seattle, zodat ze in Alaska samen een gezin kunnen beginnen. Sam heeft dit graag over voor zijn goede vriend en springt meteen op de boot. Eenmaal in Seattle aangekomen blijkt de verloofde van George echter al lang en breed getrouwd te zijn. Vervolgens loopt Sam de mooie Angel (Capucine) tegen het lijf en vraagt haar om met hem mee te gaan om het gebroken hart van zijn vriend te helen.

Als je denkt dat het bovenstaande plot belachelijk klinkt, dan heb je helemaal gelijk. En als film is North to Alaska nu niet echt een klassieker te noemen, maar eerder hopeloos verouderd. De uitspraken over vrouwen, die altijd zouden zeuren en enkel op een trouwring uit zijn, zijn duidelijk niet meer van deze tijd en er valt wat dat betreft dan ook weinig te lachen. Ook bevat de film wat flauwe fysieke humor, meestal in de vorm van een gevecht in de één of andere saloon. Deze momenten doen erg slapstick-achtig aan en passen totaal niet bij de rest van de film. John Wayne hangt de hele film lang de chagrijnige ouwe zak uit en het is dan ook een wonder dat de beste acteur niet een acute maagzweer van zichzelf heeft gekregen door het uitbraken van zulke zwartgallige teksten. Het plot is verder flinterdun, het einde geforceerd en de regie twijfelachtig. Het enige positieve aan de film is in mijn ogen de mooie cinematografie, wat in het cinemascope formaat soms voor ongekend mooie plaatjes zorgt. Verder is dit een film die beter in de kluizen had kunnen blijven liggen.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek, Western
Jaar: 1960
Speelduur: 117 min
  • Dolby Digital 4.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626012504

De film is geschoten in het brede cinemascope formaat met een verhouding van 2.35:1 en is in deze ratio anamorf op DVD vastgelegd. De beeldkwaliteit is redelijk voor een film van deze leeftijd, maar de transfer vertoont toch flink wat problemen. Het beeld is wat instabiel en vertoont hier en daar overvloedige filmgrain. Ook zijn er wat verkleuringen te zien, maar dit bleef gelukkig binnen de perken. Het is geen nieuwe print en dat zie je duidelijk. Het zwartniveau is goed, maar het contrast is jammer genoeg wat aan de harde kant. De scherpte laat ook wat te wensen over en helaas is er soms behoorlijk wat edge-enhancement te zien. Ook aliasing artefacts duiken her en der op. De laagwisseling is goed merkbaar, maar niet uitermate storend. De ondertiteling is prima te lezen en goed onder in beeld geplaatst. De verdeling in 36 chapters is erg ruim voor een film van deze lengte.

De originele mono soundtrack is geremixt naar een Dolby Digital 4.0 (384 kbit/s) spoor. De track klinkt gedateerd en behoorlijk beperkt in dynamiek. De dialogen komen wat schel over en klinken vaak erg onnatuurlijk en hol. Dit is het grootste minpunt, want verder is de track wel aardig. Er is wat minimaal surroundgebruik aanwezig, wat best aardig gedaan is. Het is alleen jammer dat, mede dankzij het ontbreken van een .1 LFE kanaal, de track toch wat mist in het lage spectrum. Een aardige, maar helaas ietwat gedateerd klinkende track.

Op de trailer na is er niets te beleven op deze DVD. De trailer is trouwens eerder een korte samenvatting van de gehele film en na het zien ervan ken je eigenlijk het hele plot. Dus mensen die geen zin hebben om de 117 minuten durende film uit te zitten, kunnen ook deze 3 minuten durende trailer kijken. Dat zegt meer over de kwaliteit van de film dan over de trailer overigens. Maar niet kijken dus als je niet van spoilers houdt.

North to Alaska is een behoorlijk gedateerde film. Vooral de vrouwonvriendelijke teksten en de slapstickhumor zijn hopeloos verouderd. Helaas is het met de beeld- en geluidskwaliteit niet veel beter gesteld. Hoewel het slechter had gekund verraden ze de leeftijd van de film meteen. De enige aanwezige extra feature is dan slechts een mager kersje op een allang bedorven taart.