Simpsons, The: Greatest Hits

17-10-2003

8.4

Simpsons, The: Greatest Hits (DVD)

Op The Simpsons: Greatest Hits tref je de volgende afleveringen aan:

Roasting on an Open Fire (Seizoen 1, Aflevering 1): Het is bijna kerstmis en dus tijd voor de kerstinkopen. Zo ook bij de Simpsons. Er is echter één probleem: er is geen geld. Het is aan Homer, als de man des huizes, om ervoor te zorgen dat de kerst toch nog een succes wordt.

Sweet Seymore Skinner’s Baadasssss Song (Seizoen 5, Aflevering 19): Door een ongeval op school wordt rector Skinner ontslagen. Je zou verwachten dat zijn aartsvijand Bart Simpson dit als een overwinning zou zien, maar dat blijkt niet het geval. Sterker nog: Bart gaat hem missen!

Thrash of the Titans (Seizoen 9, Aflevering 22): Homer Simpson is het niet eens met het vuilophaalbeleid van Springfield. Hij ziet maar een oplossing: meedoen in de verkiezing voor Commissaris van Hygiëne.

Bart Gets an F (Seizoen 2, Aflevering 1): Dat Bart niet de best presterende scholier was wisten we al, maar deze keer balanceert hij wel heel erg op het randje. Als hij geen voldoende haalt voor zijn volgende geschiedenistoets, zal hij namelijk het hele jaar over moeten doen. Dat wordt studeren…

Lisa’s First Word (Seizoen 4, Aflevering 10): Homer en Marge halen herinneringen op aan Bart en Lisa’s geboorte, en vertellen het verhaal van Lisa’s eerste woordje.

Eerder verschenen al diverse Simpsons compilatie-DVD’s, met op iedere schijf vier afleveringen rond een enkel thema. Onlangs is onder de naam Simpsons Classics een viertal \'nieuwe\' thema-compilaties verschenen. Met \'nieuw\' tussen aanhalingstekens, omdat deze collecties al geruime tijd op VHS beschikbaar waren. Greatest Hits is een van deze Classics-DVD’s. De oplettende lezer zal het opgevallen zijn dat hierboven vijf afleveringen beschreven staan in plaats van de gebruikelijke vier stuks. Greatest Hits heeft dan ook één aflevering meer te bieden dan de overige uitgaven, iets waarover je ons niet zult horen klagen. De overeenkomst tussen de aanwezige vijf episodes is dat ze allemaal een bepaalde mijlpaal in de Simpsons-geschiedenis zijn. Zo krijg je achtereenvolgens de eerste, honderdste en tweehonderdste aflevering te zien, daarna de aflevering met de hoogste kijkerswaardering en tenslotte de eerste aflevering waarin baby Maggie spreekt (en tot dusver ook de enige, tenzij je Treehouse of Horror IX meerekent). Voorafgaande aan elke aflevering krijg je een korte uitleg van wat deze zo speciaal maakt. Al met al een collectie die je als trouwe fan gezien moet hebben.

Genre: Animatie, TV
Jaar: 2003
Speelduur: 110 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Spaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626014492

We zagen het al vaker bij de Simpsons compilatie-DVD’s, dat de beeldkwaliteit afhankelijk is van de leeftijd van de betreffende aflevering. Zo ook bij Greatest Hits: Trash of the Titans (seizoen 9) ziet er namelijk beduidend beter uit dan de overige vier afleveringen (afkomstig uit seizoen 1 t/m 5). Deze hebben namelijk allemaal te lijden onder een matige scherpte en flink wat artefacting, in de vorm van aliasing (zie tweede screenshot), dot crawl, cross colouration en chroma noise. Trash of the Titans heeft hier in veel mindere mate last van, en is op beeldgebied heel wat beter aan te zien. Eigenlijk heeft dus maar één van de vijf afleveringen een bovengemiddelde beeldkwaliteit, iets wat natuurlijk niet onbestraft kan blijven.

Over het geluid van Greatest Hits valt eigenlijk niet zo heel veel bijzonders te vertellen. Het bij de vijf afleveringen aanwezige Dolby Digital 2.0-spoor (192kbit/s) klinkt namelijk zoals je dat van een TV-serie zou verwachten: een redelijke spreiding, dito klank (soms een tikkeltje aan de iele kant) en aardig surroundgebruik. En daarmee is het een acceptabel spoor, dat weliswaar weinig spectaculairs te bieden heeft, maar zijn werk toch naar behoren doet.

Op Greatest Hits tref je dezelfde collectie trailers aan als op de overige Simpsons Classics DVD’s. Het gaat om trailers van het eerste en tweede seizoen, en van de eerder uitgebrachte compilatie-DVD’s Backstage Pass, Film Festival, @Work en Halloween Special.

Greatest Hits bevat vijf afleveringen van de Simpsons, die elk op een bepaalde manier een mijlpaal in de Simpsons-geschiedenis vormen. De DVD heeft acceptabel geluid, maar het beeld – vooral dat van de oudere afleveringen – kent nogal wat problemen. Qua extra’s krijg je enkel wat oninteressante trailers, maar dat wordt gecompenseerd door het feit dat je vijf afleveringen krijgt in plaats van vier. Al met al duidelijk geen topprestaties op technisch gebied, maar vanwege de inhoud toch een interessante Simpsons-DVD. Wat minder interessant is het voor de fan die de tot dusver verschenen seizoensboxen al in zijn bezit heeft. Daarop zijn namelijk twee van de aanwezige vijf afleveringen te vinden, zodat je met Greatest Hits in feite maar drie \'nieuwe\' afleveringen aan je collectie kan toevoegen.