Mimic

Paul Ranft
18-10-2000

5.7

Mimic (DVD)

Twee wetenschappers weten een uiterst besmettelijk en dodelijk virus met behulp van genetische manupilatie succesvol te bestrijden. Echter de wetenschap heeft de balans der natuur ernstig verstoord. In het ondergrondse gangenstelsel van de metro in New York heeft een populatie van bijzondere gemuteerde insecten zich genesteld die zich tegen hun scheppers heeft gekeerd: de mens. Onopvallend weten de insecten zich onder de mensen te begeven en hun vijanden uit te schakelen.

Slechts twee mensen zijn in staat de moordende monsters te stoppen: de twee wetenschappers die verantwoordelijk waren voor het ontstaan ervan… Ondanks een tegenvallend verhaal zit Mimic bordevol actie, spanning en spektakel.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 1997
Speelduur: 102 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045200190

• Interviews
  • Trailer Mimic
  • B-Roll (4 min)
  • Trailers andere fims

De beelden van Mimic zijn van uitstekende kwaliteit en in de verhouding 1.85:1 anamorf vastgelegd. Beeldruis en edge enhancement zijn praktisch niet aanwezig en de DVD is vrijwel vrij van compressiefouten. Gezien het genre en de plaats van handeling van de film heeft de regisseur het nodig gevonden om veel opnames in een donkere omgeving te schieten. Opvallend daarbij is dat de scan van de film bijzonder contrastrijk is gebleven waarbij de details goed zijn te onderscheiden. De ondertiteling is alleen in het Nederlands maar is wel uit te schakelen.

Op de DVD is 1 audio track opgenomen. De Dolby Digital 5.1 track mag er wezen. Aan het geluid is veel aandacht besteed. De dialoog in het midden is zuiver en in harmonie met de overige kanalen. Het geluid is volledig afgestemd op het beeld. Dit geeft een prachtig ruimtelijk effect. Alle audiokanalen worden discreet aangestuurd en met name het surroundkanaal wordt bijzonder subtiel in split-surround weergegeven. Met een subwoofer aan de versterker gekoppeld is het pas echt genieten geblazen. Echter, zonder subwoofer blijft er genoeg laag over want ook via de front en surround kanalen wordt een diepe bas weergegeven. Het geluid op deze DVD is van uitzonderlijke kwaliteit en een genot voor de oren.

De extras op deze DVD vallen toch wel wat tegen. De interviews zijn beperkt tot een aantal acteurs en zijn bovendien niet ondertiteld. De B-roll duurt nog geen vier minuten en toont de kijker een blik achter de schermen tijdens de opname van de film. Ook hier is wederom geen ondertiteling aanwezig. Naast de trailer van Mimic zijn er nog eens een tiental trailers van andere verkrijgbare DVD films op de DVD gebrand. Op de verpakking is aan de voorzijde aangegeven dat er veel extra opties aanwezig zijn. Dat valt in de praktijk dus tegen.

Een echt verhaal is in Mimic niet te ontdekken. De extras op deze DVD zijn niet bijzonder. De film is goedgekeurd vanaf 16 jaar en ouder, wat aan het begin nog wordt medegedeeld. Jammer, want hiermee krijg je het effect dat je naar een videotape zit te kijken. De beelden en het geluid zijn van prima kwaliteit. Al met al is Mimic een spannende film die beslist de moeite waard is om te bekijken en te beluisteren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.