Scandal

18-11-2003

7.5

Scandal (DVD)

De society dokter Stephen Ward (John Hurt) ontmoet op een avond in 1958 in een nachtclub de steractrice van de avond, de 18-jarige Christine Keeler (Joanne Whalley-Kilmer). Hij is direct geïnteresseerd in haar en weet haar over te halen voor een afspraak. Niet lang daarna trekt zij bij hem in huis. Evenals haar even oude vriendin Mandy Rice-Davies (Bridget Fonda) Stephen is er alleen in geïnteresseerd hen beide te introduceren in de wereld van Britse topdiplomaten. De 18-jarige Christine ontmoet en behaagt diverse hooggeplaatste mannen. Zo ontmoet zij op een avond de Minister van Oorlog John Profumo (Ian McKellen), waarmee ze al gauw een affaire heeft. Ook ontmoet zij de Russische diplomaat en mogelijke spion Eugene Ivanov (Jeroen Krabbé) met wie zij ook een affaire krijgt. De heren weten van elkaar niet dat zij omgang hebben met dezelfde dame. Stephen introduceert Christine ook in de wereld van het genot van hasj. Dit leidt tot enkele gewelddadigheden, voor Stephen aanleiding om de relatie met Christine te beëindigen. Christine is hierover zo teleurgesteld, dat zij nietsvermoedend haar verhaal vertelt aan een journalist die uit is op een schandaal. De publicatie in 1963 van het artikel ‘De Minister, het Model en de Russische Spion’ doet de Britse politiek op haar grondvesten schudden. Ook Stephen merkt dat hij er alleen voor staat.

Scandal is gebaseerd op het waargebeurde schandaal, bekend als de ‘Profuma Affair’. Het artikel waar in de film sprake van is, leidde in 1963 tot het meest opzienbarende Britse politieke seksschandaal van de eeuw en leidde uiteindelijk tot de val van de conservatieve regering. Wat betekent dat de Britse conservatieve regering door deze affaire de verkiezingen in 1964 verloren.
De verfilming was oorspronkelijk bedoeld als een miniserie voor televisie, maar werd uiteindelijk een krap aan twee uur durende speelfilm. De film concentreert zich vooral rond de figuur van Stephen Ward waarin de eerste helft van de film de aandacht op zijn relatie met Christine en haar introductie in de societywereld. De wijze waarop hij het meisje omvormt tot een soort van callgirl is vrij onschuldig. Het was voor Ward de methode om zich een plekje tussen de politieke ‘upperclass’ te bemachtigen. De vijf jaar die hij met Christine doorbracht, in welke periode zij met onder ander Profumo en de Russsiche diplomaat Ivanov een verhouding had, worden vrij oppervlakkig aangestipt. Het is deze verhouding die Christine tegelijkertijd met de Britse minister van Oorlog en een mogelijke Russische spion heeft, die allen noodlottig is geworden. Dat komt in de tweede helft van de film tot uiting, waarin het vooral gaat over het schandaal en de gevolgen daarvan voor Stephen, Christine en de politieke kopstukken.
De film is voor de Amerikaanse release enigszins ingekort. Een orgie scène zou iets te expliciet zijn en te veel verhullen. Deze release bevat de ongecensureerde volledige versie, maar stel je van deze orgie niet te veel voor. Onze landgenoot Jeroen Krabbé speelt ook mee in een rol waarin we hem wel vaker zien, die van een Rus. John Hurt speelt een uitstekende rol als Stephen Ward, de man die zich eigenlijk van geen kwaad bewust is. De actrice Bridget Fonda, inderdaad dochter van Peter Fonda en nicht van Jane Fonda, kreeg voor haar rol in deze film een nominatie voor een Golden Globe. De actrice Joanne Whalley-Kilmer heeft voor enkele scènes gebruik gemaakt van een ‘body-double’.

Jaar: 1989
Speelduur: 110 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Turks
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558218

Het oorspronkelijke beeldformaat 1.85:1 is uiteraard anamorf op de DVD gezet. De beeldkwaliteit is vrij goed maar niet perfect. De kleuren zijn uitstekend en geven door hun warme, donkere en wat bruine tinten duidelijk het jaren ’60 gevoel. Contrast en zwartniveau zijn beide goed. Detaillering en scherpte zijn beide redelijk, met de kanttekening dat het beeld meestentijds wat soft aandoet. Dit wordt met name veroorzaakt door de constant aanwezige beeldruis en filmgrain. Ook de vrij toegepaste vrij lage gemiddelde bitrate zal hieraan bijgedragen hebben. Af en toe is een spettertje in het beeld te zien. De gevolgen van edge enhancement zijn niet zichtbaar, dus waarschijnlijk is dit niet toegepast. De begintitels wiebelen lichtjes in het beeld (telecine wobble).
De DVD is van het type DVD-5 (enkelzijdig en enkellaags), derhalve geen laagwisseling in de film.
De Nederlandse ondertiteling (wit) heeft een te groot lettertype en staat te hoog geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack staat in Dolby Digital 2.0, surround gecodeerd (bitrate 192 kb/s) op deze schijf. Het totale klankbeeld wordt voornamelijk bepaald door de dialogen. De muziek komt met een redelijke stereobeeld uit beide frontspeakers, waarbij de surroundkanalen heel subtiel enige ruimtelijkheid aan de muziek geeft. Verder filmgeluiden komen met een sterk monokarakter voornamelijk uit de centerspeaker met een incidenteel gebruik van de frontspeakers. De soundtrack klinkt te schel in het hoog, laag is nauwelijks aanwezig. De subwoofer heeft bij deze film geen werk te verzetten. De dialogen zijn duidelijk te volgen.

De breedbeeldmenu’s zijn statische plaatjes, zonder achtergrondgeluiden. De menukeuze hebben een vrij kleine letter waardoor deze wat lastiger zichtbaar is. Deze release heeft geen extra’s. Een inlay met tracklisting is wel toegevoegd.

Scandal is gebaseerd op het waargebeurde Britse schandaal dat leidde tot de val van de conservatieve regering, bekend als de ‘Profuma Affair’. John Hurt speelt op prima wijze de rol van Stephen Ward die de jonge Christine Keeler, een rol van Joanne Whalley-Kilmer, introduceert in de politieke ‘upperclass’. Haar gelijktijdige relatie met zowel de Minister van Oorlog Profumo als de Russische diplomaat Ivanov, een rol van Jeroen Krabbé, wordt allen uiteindelijk noodlottig.
De film is door Paramount uitgebracht in de budgetserie Stars for Sale. Beeld- en geluid hebben beide redelijk goede kwaliteit. Extra’s zijn er niet.