Chinese Ghost Story, A (SCE)

16-01-2004

6.2

Chinese Ghost Story, A (SCE) (DVD)

Ning Tsei-Shen (Leslie Cheung) is werkzaam als belastinginner, maar desondanks heeft hij geen geld om een hotelkamer te betalen. Op aanraden van een dorpsbewoner gaat hij richting een oude tempel net buiten de stad. Hier zou hij gratis de nacht door kunnen brengen. Bij de tempel aangekomen komt hij een monnik genaamd Yin (Wu Ma) tegen. Deze raadt hem aan de tempel weer te verlaten voor zijn eigen veiligheid, maar Tsei-Shen negeert de man en brengt de nacht door in de tempel. Al snel komt Ling de mooie Nip Siu Sihn (Joey Wang) tegen. Na enkele keren elkaar gezien te hebben worden de twee verliefd, maar als Tsei-Shen achter het feit komt dat Nip eigenlijk een geest is en onder de macht staat van een groot kwaad, moet Tsei-Shen een beslissing nemen. Gaat hij haar helpen of helpt hij de oude monnik de geesten te vernietigen?

A Chinese Ghost Story staat al jaren bekend als een klassieker binnen het Hong Kong filmgenre. De film was een groot succes en bracht bijna een geheel nieuwe stroming voort, dat van het man-wordt-verliefd-op-geest-genre. Het gevolg was dus heel veel films met éénzelfde soort verhaal, uiteraard met wisselend succes. Grote man achter deze film is de bekende regisseur-producent-acteur Tsui Hark. Voor mensen die bekend zijn met films uit Hong Kong, een bekende naam. Hij is verantwoordelijk voor menig klassieker zoals de Once Upon a Time in China films, A Better Tomorrow en The Killer. In de hoofdrol zien we de helaas in 2003 overleden Leslie Cheung. Cheung pleegde in April van vorig jaar zelfmoord en helaas kunnen wij hem dus niet meer aan het werk zien op het witte doek. In deze film acteert hij ook weer op zijn gebruikelijke hoge niveau. Ook Joey Wang overtuigt als de gekwelde geest. De vechtscènes zijn allemaal van het kunst en vliegwerk type, wat zoveel betekent dat de acteurs met gemak de zwaartekracht kunnen omzeilen en spectaculaire sprongen kunnen maken. Op sommige momenten zijn deze scènes wat haastig geschoten waardoor het niet echt duidelijk is wat er zich op het scherm afspeelt. Om een lang verhaal kort te maken, A Chinese Ghost Story is een klassieker en mag in geen enkele collectie van een Hong Kong filmfan ontbreken.

Jaar: 1987
Speelduur: 94 min
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
EAN: -

De film staat in het originele beeldformaat van 1.85:1 op de DVD en is anamorf. Grote delen van de film spelen af in het donker en de transfer wordt dan ook zwaar op de proef gesteld. Op sommige momenten is er een grote hoeveelheid filmgrain aanwezig en ook zien we hier en daar wat compressiefouten. Naast deze artefacten is er ook wat posterisatie aanwezig, maar dit niet in grote hoeveelheden. De kleuren zijn tijdens de nachtscenes wat soft, maar de vraag is of dit niet juist de bedoeling was, want bijdragen aan de sfeer doet het zeker. Zwartniveau en contrast zijn van hoog niveau. Zoals gezegd speelt het grootste gedeelte van de film zich af in het donker, maar ten alle tijden is goed te zien wat er zich afspeelt op het scherm. Zonder de genoemde artefacten was dit een toptransfer geweest maar ook nu nog wordt er een mooie voldoende gescoord. Verder staan de Nederlandse ondertitels mooi onder in het beeld en zijn ze duidelijk te lezen. De film is verdeeld in twaalf hoofdstukken wat een beetje mager is voor een film van ruim anderhalf uur.

Op de DVD is maar één audiotrack te vinden, maar dan wel een Kantonese Dolby Digital 5.1 track (448 Kbps). De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn goed verstaanbaar. De frontspeakers worden gebruikt voor het weergeven van de muziek en overige effecten. Verder is geluid vrij van ruis en klinkt het allemaal mooi helder. Het LFE-kanaal laat ook regelmatig van zich horen en dan vooral tijdens de actiescènes. De twee surroundspeakers blijven de gehele film angstvallig stil, waardoor een mooie spreiding van het geluid ontbreekt. Op zich een niet al te slechte track, maar ook zeker geen hoogvlieger.

Als Extra Feature is op de DVD alleen een Trailer te vinden. Het betreft hier de originele bioscooptrailer. Deze duurt ruim twee minuten. Het beeld is 1.85:1 anamorf en geluid is te horen in Dolby Digital 2.0 Kantonees (192 Kbps).
Dat er alleen een trailer op de DVD te vinden is, mag gerust een gemiste kans genoemd worden. In Engeland is deze film op het Hong Kong Legends label verschenen, wat garant staat voor een hoge kwaliteit. Op die DVD zijn aanzienlijk meer extra’s te vinden. Je vindt hier een Audio Commentaar, Interviews met Tsui Hark en Wu Ma en als laatste een Leslie Cheung Tribute. Vind je deze extra’s onmisbaar dan zou je er voor kunnen kiezen deze uitgave aan te schaffen.

A Chinese Ghost Story is al jarenlang een klassieker en dat is niet voor niets. De film combineert een leuk, origineel verhaal met goede en spectaculaire actiescènes. Verder zijn ook de acteerprestaties van hoog niveau. De DVD is redelijk goed verzorgd met een gemiste kans wat betreft de extra’s. Daar had duidelijk meer van te maken geweest. Concluderend is dit een film die in geen enkele collectie van Hong Kong filmfans mag ontbreken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.