Bionicle: Mask of Light

20-01-2004

4.4

Bionicle: Mask of Light (DVD)

De legende gaat dat in vroege tijden de duistere geest Makuta jaloers was op zijn broer Mata Nui en hem in een diepe slaap bracht. De donkere duisternis van Makuta nam zo beslag op het eiland en de Matoran, de bewoners van Mata Nui. Makuta draagt het Masker van de Schaduw dat angst in het moedigste hart brengt. De Matoran zijn robotachtige wezens, die desondanks grote gelijkenissen vertonen met mensen. Evenals mensen kennen zij emoties en kunnen ze sterven. Twee jonge Matoran, de impulsieve en avontuurlijke Takua en zijn beste vriend Jaller, vinden op een dag in een lavastroom een masker. Dit blijkt het ‘Mask of Light’ (Masker van Licht) te zijn dat volgens de legende toebehoort aan een van de zeven Toa’s. De Toa’s zijn een soort goede geesten die alleen gezamenlijk Makuta, de Meester van de Schaduw, van Mata Tui kunnen verdrijven. Zes Toa’s zijn al ontwaakt, ieder met zijn eigen specifieke kracht, maar zijn samen nog niet sterk genoeg om weerstand tegen Makuta te bieden. Takua en Jaller worden met het masker op pad gestuurd om de zevende Toa, de geest van het Licht, te vinden. Het masker zal hen de weg wijzen. Makuta stuurt de gevaarlijke Rahkshi vechters achter de jonge helden aan. Takua en Jaller worden onderweg geconfronteerd met menig gevaarlijk moment en beseffen het belang van hun missie. Ze moeten overwinnen of het eiland Mata Nui zal voor eeuwig in het duister gehuld blijven….

LEGO zal voor niemand onbekend zijn. Als kind heb je vast met deze bouwstenen menig kunstwerk in elkaar gezet. Kinderen worden in deze moderne tijd verwend met televisie en computerspelletjes. Een wereld waarin het vooral om snelle actie, vechten, helden en overwinnen gaat. Enkele jaren geleden is ook LEGO op deze moderne markt gedoken met de introductie van BIONICLE. Figuurtjes die er als een soort high tech robot uitzien, waarbij het gezicht duidelijk LEGO trekken vertoont. Om de figuurtjes aantrekkelijk te maken is er een hele mysterieuze wereld bij verzonnen met spannende verhalen. Een hele marketingdoos is opgetrokken met tal van Bionicle figuurtjes, bouwdozen en aanverwante spullen als boeken, (ruil)kaarten en computerspelletjes. Er zijn zelfs enkele Bionicle neusmaskers voor de speciale Bionicle Nike® sportschoen.
Wat nog ontbrak was een film die de Bionicle wereld echt ‘tot leven’ kan brengen. Met Bionicle: Mask of Light – The Movie is het dan zover. Begrijpelijk is de film vooral op de jongeren gericht. Niet de allerkleinsten, daar is het verhaal en de gecreëerde wereld veel te eng voor. Want vergis je niet, de Bionicle wereld is een wereld van duisternis, met veel vechten en enge figuurtjes. Er zijn figuurtjes die aardige gelijkenis tonen met een Alien uit de Alien Quadrilogy. Met behulp van CGI technieken is de wereld van Bionicle indrukwekkend tot leven gebracht. Technisch ziet het er allemaal erg gelikt uit met veel driedimensionale animaties. Ook de Bionicle figuurtjes zijn goed gemaakt, zelfs met emotionele uitdrukkingen. Maar als je nog nooit eerder met de wereld van Bionicle in aanraking bent geweest en er weinig of niets van af weet, is de film minder makkelijk te volgen. Ondanks de donkere sfeer van de film en de enge figuurtjes is de film erg moralistisch opgezet. De jeugd krijgt een duidelijke moraliserende boodschap mee. Voor de volwassenen zal het wat moeilijker zijn om de volle vijf kwartier met de jeugd mee te kijken.

Genre: Animatie
Jaar: 2003
Speelduur: 74 min
Verpakking: Alpha Keep Case
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8711875961878

• Gesproken toelichting regisseurs
  • Achtergrondreportage
  • Op verkenning op Mata Nui
  • Muur van de geschiedenis
  • Vooruitblik volgende Bionicle film
  • Uit de montagekamer
  • Vergelijking storyboard met film
  • Publiciteit en reclame

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit ziet er erg goed uit. Een kleurrijk en contrastrijk beeld wordt getoond. Toch is de beeldkwaliteit niet perfect. Dit komt omdat het beeld interlaced is, waardoor de scherpte en detaillering niet optimaal zijn. Mede hierdoor is aliassing af en toe te zien. Dat neemt verder niet weg dat de algehele indruk van de scherpte van het beeld erg goed is. Verder geen klachten over het beeld, dat volledig vrij is van andere storende fouten.
De film is verdeeld in 20 chapterstops. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbelzijdig) is niet merkbaar geplaatst. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat ook bij deze Buena Vista uitgave veel te hoog geplaatst onder in het beeld.

De drie talen (Nederlands, Engels en Frans) zijn allemaal Dolby Digital 5.1. De Engelse track geniet van de hoge bitrate van 448 kb/s, de overige tracks hebben een bitrate van 384 kb/s. De Franse track wordt niet op de hoes genoemd. De soundtrack klinkt uitstekend en heeft een mooi en zeer ruimtelijk klankbeeld. De surroundspeakers worden intensief in split-surround (stereo) gebruikt voor omgevingsgeluiden en vele speciale effecten. Ook het LFE-kanaal wordt zeer intensief gebruikt voor een lekker krachtig laag. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen zoals gebruikelijk uit het centerkanaal.
De Nederlandse nasynchronisatie is ook bij deze film erg goed gedaan. Toch een verschil met de Engelse versie. De stemmen klinken veel droger zonder een natuurlijke ruimte. Enig moment in de film is bij de Engelse versie een duidelijke echo te horen, die bij de nasynchronisatie ontbreekt. Door de lagere bitrate van de soundtrack klinkt deze ook iets minder indrukwekkend.

Ook deze Buena Vista uitgave start met de irritante verplichte promotietrailers. Druk op de menuknop om deze trailers over te slaan.
De breedbeeldmenu’s zijn filmgerelateerde animaties met achtergrondgeluid. Het menu is naar keuze in drie talen, waaronder Nederlands. Alle extra’s op deze DVD hebben 4x3 standaard beeldformaat met DD2.0 geluid. Alles is ook Nederlands ondertiteld.

Achtergrondreportage van Bionicle: Masker van Licht \"The making of\" (~10 minuten)
Het standaard kijkje achter de schermen met interviewfragmenten met de makers en enkele stemacteurs.

Op verkenning op Mata Nui
Hier kun je meer te weten komen over het eiland Mata Nui en de bewoners de Mantoranen. Op de plattegrond van het eiland kun je de plaatsen aanklikken en krijg je informatie over deze plaats en haar bewoners. Nederlands gesproken.

Muur van de geschiedenis
Als je deze optie activeert alvorens de film te starten, krijg je op gezette tijden in de vorm van ondertiteling wat achtergrondinformatie. Je kunt ook tijdens het afspelen de tweede ondertiteling kiezen.

Toelichting van de filmmakers
Het bekende audiocommentaar tijdens de film van regisseurs David Molina en Terry Shakespeare, die een informatief en onderhoudend commentaar bieden. Gebruikelijk wordt tegenwoordig het commentaar voorafgegaan door een scherm waarin de filmmaatschappij zich distantieert van het commentaar. In dit geval is foutief een Duitstalig scherm genomen.

Vooruitblik naar de volgende verhaallijn van Bionicle (~1 minuut)
Producer Bob Thompson vertelt iets over de volgende Bionicle film. Met Nederlandse voice-over.

”Uit de montagekamer” (~3 minuten)
Scènes die niet in de film zijn gekomen, optioneel met commentaar van de regisseurs. In 1.78:1 letterbox beeldformaat.

Vergelijking van storyboard en film (~1 minuut)
Een scène uit de film waarbij bovenin het beeld de (zwart/wit) storyboardtekeningen wordt getoond en onderin het beeld de definitieve versie. Met de angletoets kun je de zwart/wit storyboardtekening afwisselen met een premature zwart/wit animatie. In 1.78:1 anamorf beeldformaat.

Publiciteit en Reclame (2 minuten)
Een verzameling acht korte trailers en reclamespotjes voor deze film met als laatste een soort trailer van de Bionicle Game. Alles wordt achter getoond zonder keuzemogelijkheid.

Bionicle: Mask of Light is de computer geanimeerde filmversie van het LEGO verhaal, dat verzonnen is rondom een groot aantal high tech robotachtige figuurtjes. LEGO heeft deze figuurtjes enkele jaren geleden op de markt gebracht. In het verhaal staat het masker van het licht centraal dat de duisternis over het eiland Mata Nui zal verdrijven. Een verhaal vol actie, vechten en enge figuren. De film is gericht op de jongeren boven 6 jaar en vanwege wat angstige scènes voor jeugdiger publiek ook niet aan te raden.
Beeld en geluid van deze uitgave zijn prima in orde. Toegevoegd is een aardige verzameling korte extra’s.