Abominable Dr. Phibes, The

22-01-2004

6.1

Abominable Dr. Phibes, The (DVD)

Engeland, ergens in de jaren ’30. Inspecteur Trout (Peter Jeffrey) onderzoekt de dood van een arts. Dat een arts sterft is op zich natuurlijk niet zo vreemd, maar de manier waarop hij is gestorven is dat zeker wel. De arme man was namelijk doodgebeten door talloze tropische vleermuizen die op onverklaarbare wijze in zijn kamer rondvlogen. Is er een verband met een eerder mysterieus sterfgeval, waarbij een arts doodgestoken werd door bijen? Scotland Yard tast volledig in het duister, en ondertussen kan de mysterieuze Anton Phibes (Vincent Price) rustig verder moorden om zijn missie te voltooien...

The Abominable Dr. Phibes (1971) is een productie van de welbekende horror/sci-fi-studio American International Pictures, met genrefavoriet Vincent Price in de titelrol. Price is uitstekend in zijn element als de verschrikkelijke dokter Anton Phibes, een verminkt man die wraak wil. De kracht van deze cultfilm is niet het ‘wie is de dader’-aspect, want dit wordt direct in het begin al duidelijk. Toch weet de film de aandacht vast te houden: als kijker ben je namelijk zeer benieuwd hoe Dr. Phibes de moorden, die à la Seven een zeer karakteristiek patroon hebben, gaat uitvoeren, en of de mannen van Scotland Yard hem op tijd te pakken zullen krijgen. Dit resulteert in een zeer vermakelijke kijkervaring, mede door de geslaagde combinatie van klassieke horror en zwarte humor. Uiteraard is The Abominable Dr. Phibes met zijn campy opzet en uitstraling (met het hoofdkwartier van Phibes, inclusief mechanisch poppenorkest en neon-verlicht orgel, als prima voorbeeld) geen film voor iedereen, maar de liefhebber van dit soort producties zal er ongetwijfeld veel plezier aan beleven. Overigens verscheen er een jaar na deze film een vervolg, Dr. Phibes Rises Again.

Genre: Horror, Komedie/Humor
Jaar: 1971
Speelduur: 91 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8712626015116

De beeldkwaliteit van The Abominable Dr. Phibes is verrassend goed, zeker gezien de leeftijd van de film. Afgezien van wat vuiltjes en enige lichte edge enhancement ziet de anamorfe transfer (verhouding 1.85:1) er namelijk prima uit. Voornaamste pluspunten zijn de uitstekende scherpte en de goede kleurverzadiging. Zo en dan is er wat filmgrain te zien, maar deze is te onopvallend om als storend bestempeld te worden. Complimenten aan MGM voor de prima transfer!

Op geluidsgebied heeft deze DVD een standaard Dolby Digital 2.0-monotrack (192kbit/s) te bieden. Dit houdt in dat het geluid wel door de beugel kan gezien de leeftijd van de film, maar dat je qua frequentiespreiding en dynamiek geen wonderen hoeft te verwachten. Tevens treedt er wat vervorming op in de muziek, die mede hierdoor erg gedateerd klinkt. Over de dialogen daarentegen geen klachten, de spraak is altijd goed verstaanbaar. Het spoor is vrij van overmatige ruis.

De Big Deal-uitgave van The Abdominable Dr. Phibes bevat net als de R1-editie enkel de bioscooptrailer (1.85:1, DD 2.0) als extra.

The Abominable Dr. Phibes is een vermakelijke cultklassieker, die je een geslaagde combinatie van campy horror en zwarte komedie voorschotelt. De DVD blinkt op één gebied uit, de beeldkwaliteit is namelijk verrassend goed voor een film van meer dan dertig jaar oud. Verder is het geluid van acceptabele monokwaliteit en blijft het qua extra’s bij een trailertje. Maar goed, het is dan ook een prettig geprijsde Big Deal-uitgave, die daarom zeker interessant is voor de liefhebber.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.