He Loves Me. He Loves Me Not / À la folie... pas du tout

Nathan Strik
15-02-2004

6.7

He Loves Me. He Loves Me Not / À la folie... pas du tout (DVD)

Angélique (Audrey Tatou) is een jonge studente die op weg is om een groot kunstenares te worden. Ze is helemaal weg van de knappe cardioloog Loïc (Samuel Le Bihan) en alles lijkt helemaal goed te gaan. Helaas is Loïc nog steeds getrouwd en is zijn vrouw in verwachting van een kindje. Toch ziet Angélique nog hoop in haar relatie met Loïc en blijft hem verwennen met kadootjes. Maar Loïc laat haar steeds vaker zitten. Waarom komt hij niet opdagen voor een romantisch afspraakje? Is de dokter wel zo aardig als hij zich voordoet? Of is er toch meer aan de hand dan je op het eerste gezicht zou zeggen?

He Loves Me. He Loves Me Not (originele titel: À la folie... pas du tout) is een film die bedrieglijk simpel is qua opzet, maar uiterst geraffineerd is uitgevoerd. Het verhaal wordt in twee gedeeltes verteld, het eerste gedeelte vanuit het oogpunt van Angélique en het tweede gedeelte vanuit het oogpunt van Loïc. En dat levert een zeer interessante film op, omdat je in wezen dezelfde gebeurtenissen vanuit twee compleet verschillende oogpunten bekijkt. Dit levert soms schokkende openbaringen op voor de kijker. De tweede helft is dan ook zeker niet saai, want behalve dat er vermoedens bevestigd worden bij de kijker, is er ook een schat aan nieuwe informatie. Het is ook een film die je aan het denken zet over hoe dun de grens eigenlijk is tussen liefde en obsessie. En ook doet deze film je nadenken over hoe snel wij mensen eigenlijk ons oordeel klaar hebben, terwijl we vaak maar één kant van een verhaal zien. Het acteerwerk is subliem, zowel van Samiel Le Bihan (Brotherhood of the Wolf) als Audrey Tatou (Amélie), die allebei zeer complexe personages neerzetten. Hoewel sommige wendingen in het verhaal wat voorspelbaar zijn, blijkt het verhaal toch verrassend genoeg om anderhalf uur te boeien. Een echte aanrader en weer eens wat anders dan een zoetsappige romantische film.

Genre: Romantiek, Thriller
Jaar: 2002
Speelduur: 91 min
Uitgever: World Wide Cinema
EAN: 8715664021668

Het beeld wordt gepresenteerd in de 1.85:1 verhouding en is anamorf. De transfer vertoont wat filmgrain en telecine wobble problemen. Voor de rest is de print redelijk vrij van beschadigingen. De scherpte is voldoende, maar de aanwezigheid van edge-enhancement is soms best storend. Qua contrast is dit gelukkig een keurige transfer en ook de kleurverzadiging is mooi diep. Het schaduwdetail had wel beter gekund en de transfer gaat iets te snel over in diep zwart. De Nederlandstalige ondertiteling is prima qua plaatsing en leesbaarheid, al laat de Franse vertaling soms een beetje te wensen over. De chapterverdeling had ook beter gekund en is met slechts 7 hoofdstukken veel te krap. Een voldoende, maar geen spectaculaire transfer.

Op de verpakking staat dat er een stereotrack aanwezig is. Ik was dus redelijk verbaasd toen de film ineens begon in volledig 5.1 surroundgeluid. Geen Dolby Digital 2.0 track dus gelukkig, maar een Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) track die zeer goed klinkt. De surrounds worden subtiel, doch effectief gebruikt voor de nodige ambience en de filmmuziek. Hier en daar worden er zelfs split-surround effecten gebruikt, zoals bij voorbijkomende auto´s enzo. De track klinkt mooi helder in het hoog en kent een warm laag, waarbij de subwoofer subtiel, maar prima dienst doet. Een verrassend goede track dus.

Helaas zijn er geen extra´s op deze DVD vastgelegd.

He Loves Me. He Loves Me Not is een prima combinatie van romantiek en thriller. Verwacht dus geen tweede Amélie, maar een wat duisterder verhaal en je zult zeker niet teleurgesteld worden. De beeldkwaliteit is prima, maar had qua schaduwdetail beter gekund. Ook de aanwezige edge-enhancement is hier en daar een beetje storend. Qua geluid krijgen we een mooie 5.1 track, terwijl op de verpakking dus foutief melding gemaakt wordt van een stereotrack. Meevallertje dus... Jammer dat er geen extra´s op staan. Een zeer goede film met een prima kwaliteit op een verder kaal schijfje.