Manga In Motion Box

26-02-2004

5.3

Manga In Motion Box (DVD)

Hong Kong Legends heeft drie films met hetzelfde thema samengebracht in één box. Alle drie de films zijn gebaseerd op een Japanse strip of Manga. Het gaat om de volgende drie films:

City Hunter
Ryu Saeba (Jackie Chan) is een privé-detective die bekend staat om zijn voorliefde voor de dames. Hij krijgt een zaak waarvoor hij op zoek moet naar een vermist meisje. Het spoor leidt hem naar een cruiseschip, dat tijdens de vaart wordt overgenomen door terroristen. Dan duikt er ook nog een vrouwelijke geheim agent op, die wist dat het schip overgenomen zou worden.

The Story of Ricky (a.k.a. Riki-Oh)
Ricky (Fan Siu-Wang) gaat door het lint als zijn vriendin vermoord wordt door een bende criminelen. Hij vermoordt de gehele bende met een speciale vorm van Kung Fu die hij heeft geleerd van zijn oom. Helaas voor hem moet hij hiervoor ook naar de gevangenis. Dit is echter geen normale gevangenis. Mishandelingen en andere onzuivere praktijken zijn er dagelijkse kost. Ricky gaat echter de strijd aan met de bewakers en de directeur, geholpen door zijn bijzonder gaven.

Dragon From Russia
Van Dragon From Russia hebben we al eerder een review geplaatst en deze uitgave is identiek aan de versie die in deze box te vinden is. Je kunt de review hier vinden. Er zal aan deze film dan ook in deze review verder geen aandacht geschonken worden.

Laten we maar beginnen te zeggen dat Hong Kong Legends een mooie box heeft uitgebracht met deze Manga In Motion Box. Er bevinden zich twee goede films en één wat mindere in deze box. De mindere is Dragon From Russia, welke je via de bovenstaande link verder kan bekijken. De eerste van de twee goede films is City Hunter. In deze film kunnen we Jackie Chan weer eens aan het werk zien. Dit is echter geen typische Jackie Chan film. De film zit vol vreemde humor, maar ook zijn er een paar hele goede actiescènes te bekijken. Een voorbeeld van beiden is de scène waarin Chan samen met zijn tegenstander veranderen in karakters uit het videospelletje Streetfighter. Chan op een gegeven moment zelfs als vrouw!
Story of Ricky is heel wat serieuzer van aard en hoe! Dit is misschien wel de meest bloederige film ooit gemaakt in Hong Kong. Er zit zoveel geweld, bloed en ingewanden in deze film dat het gewoon weer leuk wordt. Je moet deze scènes ook niet te serieus nemen en gewoon lekker kijken naar deze film. Scenes om naar uit te kijken zijn onder andere de scène waarin de tegenstander van Ricky hem probeert te wurgen met zijn darmen en het eindgevecht tegen de baas van de gevangenis. De special effects zijn zo slecht gedaan dat ook dit weer leuk wordt.

Genre: Actie, Martial Arts
Jaar: 1993
Speelduur: 274 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: -

• Outtakes
  • Interviews
  • filmographies
  • Further Attractions

Beide films staan in de verhouding 1.78:1 op de DVD en zijn anamorf. De transfers zijn allebei erg goed, zeker voor Hong Kong begrippen. De mensen van Hong Kong Legends hebben weer hun best gedaan. Kleuren, contrast, scherpte en zwartniveau zijn allemaal ruim voldoende. Hier en daar wil nog wel eens wat filmgrain opduiken maar echt storend wordt het niet. City Hunter zit vol met felle kleuren, maar sprake van colour bleeding is er niet. Een ruime voldoende voor beide transfers.
City Hunter is verdeeld in 30 hoofdstukken en The Story of Ricky in 28, wat uiteraard heel netjes is. De ondertitels zijn duidelijk leesbaar en staan mooi onder in het beeld geplaatst.

Laten we eerst eens kijken naar het geluid van City Hunter. Dit is er in twee smaken. Namelijk een Engelse en een Kantonese Engelse 5.1 track. We concentreren ons voor deze recensie op de originele Kantonese taal. De track scoort een voldoende maar weet nergens echt te imponeren. De centerspeaker wordt gebruikt voor het weergeven van de dialogen en de frontspeakers worden ingezet voor het weergeven van de muziek en omgevingsgeluiden. Als er explosies te horen zijn worden ook de surroundspeakers bij het verhaal betrokken. De subwoofer is ook een enkele keer te horen, maar deze had wel iets agressiever mogen zijn op sommige momenten en dan vooral tijdens de explosies. Zoals gezegd een voldoende, maar geen uitschieter deze track.
Ook op de DVD van Story of Ricky kan je kiezen uit een Engelse en Kantonese Dolby Digital 5.1 track en ook hier beperken we ons tot de originele Kantonese taal. De track is iets beter dan die van City Hunter met een betere spreiding van het geluid over de vijf kanalen. Ook het LFE-kanaal komt vaak in actie. Verder zijn de dialogen goed verstaanbaar en mooi helder.

City Hunter
De DVD is goed gevuld met enkele interessante en enkele iets minder interessante extra’s. Laten we ze eens stuk voor stuk bekijken.

Picture Gallery
Hier kun je afbeeldingen bekijken uit de film. Een soort screenshots dus. Er zijn in totaal 28 foto’s te vinden.

Biographies
Biografieën van Jackie Chan en Joey Wong die bestaan uit een door het beeld lopende tekst. Ook wordt de tekst opgelezen door een mannelijke stem. De biografie van Chan duurt ruim 30 minuten en elk aspect van zijn carriere wordt belicht. Joey Wong moet het doen met een biografie van ruim 7 minuten, maar deze dame heeft dan ook minder gepresteerd dan Chan. Allebei erg informatief en erg leuk om naar te kijken en te luisteren.

Zoals bijna gewoonlijk op Hong Kong Legends uitgaven vinden we twee trailers op de DVD. Je kan kiezen uit de UK Promotional Trailer en de originele bioscooptrailer. De twee verschillen nogal van elkaar, waar de eerste vooral de actiescènes laat zien en de tweede wat meer de gehele film belicht.

Interview Showcase
Drie interviews zijn er te vinden en wel met Jackie Chan, Richard Norton en Gary Daniels. Het interview met Chan is de kortste van de drie en duurt ongeveer 4 minuten. Chan gaat in op het maken van de film, maar dit slechts oppervlakkig want in 4 minuten kan je uiteraard niet veel melden. Het tweede interview is met Richard Norton, de slechterik uit de film. Dit interview duurt 15 minuten en Norton vertelt over het maken van de film, het werken met Chan en de Hong Kong filmindustrie. Gary Daniels is het langst aan het woord en wel bijna 30 minuten lang. Ook hij vertelt uiteraard over het maken van de film, zijn achtergrond in de Martial Arts en over hoe het is om films te maken in Hong Kong. Het mag gezegd worden, een uiterst goed gevulde interviewsectie.

Out-takes Montage
Een ongeveer 5 minuten durende verzameling van dingen die fout gingen tijdens het opnemen van de film. Logisch dat er veel fout gaat tijdens het maken van een actiefilm met vele vechtscènes erin. Dezelfde outtakes zijn te vinden aan het einde van de film, alleen nu kan je ze bekijken zonder dat de eindcredits over het beeld lopen.