City by the Sea (SCE)

23-03-2004

7.9

City by the Sea (SCE) (DVD)

Joey LaMarca (James Franco) is een drugsverslaafde, die zijn tijd doorbrengt in de bouwvallen van wat eens het vakantieoord Long Beach, New York was. Om weer aan een snuif te komen, gaat Joey met Snake (Brian Tarantina) mee naar een drugsdealer die bekend staat als ‘Picasso’. Tijdens een handgemeen doodt Joey per ongeluk de drugsdealer. Hij en Snake maken zich uit de voeten.
In ‘down-town’ New York wordt NYPD politieveteraan Vincent LaMarca (Robert De Niro) geconfronteerd met een aangespoeld lijk. Samen met zijn partner Reg (George Dzundza) gaat hij op onderzoek uit en komt daarbij terecht in Long Beach. Vincent’s ex-vrouw woont daar nog. De enige aanwijzing die Vincent heeft, is die van een auto die het laatst op de plek van de drugsdealer Picasso gezien is. Niet veel later hoort Vincent dat de verdachte zijn eigen zoon Joey is. Joey moet zich ondertussen schuil houden, omdat de dealer Spyder (William Forsythe), voor wie Picasso werkte, achter hem aanzit in de veronderstelling dat Joey het drugsgeld heeft gestolen. Vincent zit gevangen tussen zijn plicht als rechercheur en de liefde voor zijn zoon.

City by the Sea is een op ware feiten gebaseerd verhaal. Het script is geschreven door Ken Hixon, die zich heeft laten inspireren door een artikel van Michael McAlary. Het verhaal ontwikkelt zich in een zeer rustig tempo, waarbij regisseur Michael Caton-Jones de tijd neemt om de karakters neer te zetten met een gedegen uitwerking van het verhaal. Voorspelbaar is het verhaal wel, maar soms gaat dat dus zo in het leven. De film wordt betiteld als thriller, wat niet helemaal terecht is. Natuurlijk is er sprake van een lichte spanning, maar nog meer geeft de film blijk van een goede realiteitszin waarbij ons dagelijks leven zich ook niet als een spectaculaire thriller afspeelt. Centraal in het verhaal staat de rechercheur Vincent, een prachtige hoofdrol van Robert De Niro. De nadruk van het verhaal ligt op de verstrekkende gevolgen die keuzes in ons leven voor onszelf en onze dierbaren hebben. In het ruim 100 minuten durende verhaal neemt de regisseur de ruimte om ons het heden en het verleden van het leven van rechercheur Vincent te ervaren en welke invloed dat op hem heeft. Maar ook welke druk zijn omgeving op hem uitoefent, met daarbij uiteraard tegenstrijdige belangen.
In de film ook uitstekende rollen van Frances McDormand, die de vriendin van Vincent speelt en James Franco, de zoon van Vincent. Ook George Dzundza is van de partij als de partner van Vincent. Zijn rol heeft een beetje een deja vu gevoel met eenzelfde rol die Dzundza speelde in Basic Instinct.

Deze uitgave van Dutch Filmworks is een wat vreemde. DFW brengt de film in een 1-disc (Vanilla) en 2-disc Special Collector’s Edition (SCE) koopversie uit. Wij hadden de beschikking over de SCE versie. En die is enigszins misleidend. Gezien de SCE betiteling en de tweede disc verwacht je een schat aan extra’s. Dat valt helaas tegen. Want de film staat met alle eraan gerelateerde extra’s op één schijf. De tweede schijf heeft niets met de hoofdfilm te maken en bevat een andere speelfilm, A Bronx Tale, die als bonus is toegevoegd. Enige relatie die de films met elkaar hebben, is hoofdrolspeler Robert De Niro. Dat de tweede disc een bonusfilm bevat, staat trouwens wel netjes op de hoes vermeld. Omdat de bonusdisc niets toevoegt aan de hoofdfilm hebben we de extra’s met een onvoldoende gewaardeerd.

Jaar: 2002
Speelduur: 104 min
Verpakking: Duo Keep Case
  • DTS 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels
EAN: 8715664014431

• Behind the Scenes
  • Interviews
  • filmographies
  • B-roll
  • Bonusfilm

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorf op deze DVD. De film is van origine een Warner uitgave, waarbij Dutch Filmworks de DVD rechten voor Nederland heeft gekocht. Maar gezien de betrokkenheid van Warner verbaast ons de uitstekende kwaliteit van het beeld geenszins. Warner heeft een goede reputatie als het gaat om prima beeld, zeker bij recente speelfilms. Op het beeld is weinig aan te merken. Het ziet er natuurlijk uit met prima kleuren en prima contrast. Scherpte en detaillering zijn beide ook in orde. Enig minpuntje is dat af en toe moiré zichtbaar is.
De film is verdeeld in 20 chapterstops. De laagwisseling op deze DVD-9 (dubbellaags) is slechts kort merkbaar, maar verder niet storend. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een mooi klein lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst. Wel een klein foutje in de ondertiteling, het symbool $ wordt niet correct weergegeven. In plaats daarvan staat er een ¤.

Bij de Engelstalige soundtrack is keuze uit een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een DTS 5.1 (754 kb/s) surroundtrack. Wat direct opvalt is dat de soundtrack erg ruimtelijk klinkt. Vooral de muziek klinkt mooi. De frontspeakers geven de muziek een mooie stereospreiding. De surrounds zorgen voor de ruimtelijkheid, waarbij het volume van de surrounds goed in balans is met de frontspeakers. De overige filmgeluiden komen met nadruk uit de voorste speakers, met subtiel gebruik van de surroundspeakers. Het LFE kanaal wordt beperkt gebruikt. Dialogen uiteraard via de centerspeaker, al klinken deze iets gematteerd. Er is geen noemenswaardig verschil tussen de DD en de DTS track.

De breedbeeld menuschermen zijn filmgerelateerde animaties met achtergrondgeluid. Tenzij anders vermeld, zijn alle extra’s in 1.33:1 beeldformaat, DD2.0 (bitrate 192 kb/s) geluid en voorzien van Nederlandse ondertiteling. De extra’s zij:

Disc 1