Waiting to Exhale

19-04-2004

4.7

Waiting to Exhale (DVD)

Savannah (Whitney Houston), Bernadine (Angela Bassett), Robin (Lela Rochon) en Gloria (Loretta Devine) zijn vier vriendinnen die allen op zoek zijn naar één ding: de ware liefde. Bernadine is getrouwd met John Harris (Michael Beach) en dacht dat ze gelukkig was. Totdat John haar vertelt dat hij haar verlaat voor een andere, blanke vrouw. En tot overmaat van ramp, blijkt hij al jaren alle aankopen op zijn naam te hebben gedaan. Savannah is succesvol als televisieproducer, maar met haar liefdesleven wil het niet lukken. Zo ook bij Robin, die een succesvol advocaat is. De gescheiden kapster Gloria woont samen met haar tienerzoon en hoopt nog steeds dat haar man weer terugkomt. Als hij haar vertelt dat hij er eindelijk voor uit durft te komen dat hij homo is, stort haar wereld in. Totdat er een nieuwe buurman komt. De man is voor Gloria aantrekkelijk genoeg om weer te gaan flirten. De vier vrouwen vinden hun kracht in hun speciale vriendschap.

Waiting to Exhale is gebaseerd op de succesroman van Terry McMillan. Van dezelfde schrijver is ook de film Disappearing Acts (2000) gemaakt, die wij al eerder hebben besproken. Ook Waiting to Exhale is een verhaal waarin de relatie centraal staat. Vier verschillende vrouwen die allen de ideale liefde zoeken. Voor ieder van hen ziet die liefde er anders uit, maar het verlangen ernaar is hetzelfde. Regisseur Forest Whitaker is meer bekend als acteur dan als regisseur. Waiting to Exhale is zijn eerste grote film als regisseur. Alhoewel niet spectaculair heeft Whitaker toch een gevoelige film van gemaakt, met vooral aandacht voor het menselijke aspect van de zoektocht van deze vrouwen naar de ultieme liefde. Een film waarin duidelijk wordt gemaakt dat deze vrouwen helemaal niet zoveel verlangen, maar dat ze op zoek zijn naar een stukje aandacht en geborgenheid. En daar zijn deze vier vrouwen echt niet uniek in. Waiting to Exhale is daardoor wel een film die niet iedereen zal aanspreken.
In de film ook een kleine rol van Wesley Snipes, die niet op de aftiteling genoemd wordt. Snipes speelde ook in Disappearing Acts.
De muziek bij deze film, van Kenneth ‘Babyface’ Edmonds heeft vooral de aandacht getrokken. De titelsong Exhale (Shoop, Shoop) en de song Count on me, gezongen door Whitney Houston, heeft diverse prijzen gekregen.
De film heeft een leeftijdsadvies AL meegekregen. In de film komt het onderwerp seks wel af en toe expliciet aan de orde. Houd daar rekening mee.

Genre: Romantiek
Jaar: 1995
Speelduur: 119 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Spaans, Zweeds
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626015611

• Niets

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 1.85:1 anamorf op deze DVD. Het beeld van deze nog tamelijk recente film ziet er prima uit. Het zeer kleurrijke beeld oogt natuurlijk met goed verzadigde kleuren. De scherpte van het beeld en de detaillering zien er goed uit, al had dit nog wel iets beter kunnen zijn. In het beeld is een lichte beeldruis te zien. Het contrast is verder prima in orde. Edge enhancement is mild toegepast en valt af en toe op.
De film is prima verdeeld in 28 chapterstops. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbellaags) is nauwelijks merkbaar. De ondertiteling (wit) is goed te volgen met een redelijk fors lettertype. Jammer dat de ondertiteling onder in het beeld een regel te hoog geplaatst is.

De soundtrack van de film is voor de DVD omgezet in een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) soundtrack. De film is vooral dialogen met ruime ondersteuning van de rustige, maar af en toe ook heerlijk swingende, muziek en songs. De surroundspeakers worden zeer subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en het ruimtelijke karakter van de muziek. Die muziek heeft verder een prima stereospreiding en detaillering. Het duidelijk aanwezige laag zit alleen in de muziek en geeft deze muziek daarmee een stevige fundament. Het LFE kanaal wordt hiervoor niet gebruikt, het aanwezige laag komt alleen uit beide frontkanalen. Dialogen zijn prima te volgen en komen zoals gebruikelijk uit de centerspeaker.

De menuschermen zijn statische breedbeeldplaatjes zonder achtergrondgeluid. De DVD heeft geen extra’s.

Waiting to Exhale is een goed geschreven en geacteerd relatiedrama. In het verhaal staan de relaties en de zoektocht naar de ware liefde van vier vriendinnen centraal, gespeeld door Whitney Houston, Angela Bassett, Lela Rochon en Loretta Devine
De film is door Fox uitgegeven in de budgetserie Big Deal. Beeld en geluid hebben goede kwaliteit. Extra’s heeft deze release niet. Een leuke film, die waarschijnlijk de vrouwelijke kijker meer zal aanspreken dan de manlijke kijker.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.