Company Business

19-04-2004

5.6

Company Business (DVD)

Wanneer ex-CIA agent Sam Boyd (Gene Hackman) wordt ingeroepen om de Russische spion Pyiotr Grushenko (Mikhail Baryshnikov) te escorteren naar Berlijn voor een gevangenenruil met de Russen lijkt dit een normaal routineklusje. Maar zodra de voormalig agent en spion beseffen dat ze zijn bedrogen door hun eigen regeringen, zien zij zich genoodzaakt om samen te werken. Dat is de enige manier om het ingewikkelde en levensgevaarlijke spionagespel te overleven...

De in 1991 verschenen actiefilm/thriller Company Business werd geschreven en geregisseerd door Nicholas Meyer, onder meer bekend van de tweede en zesde Star Trek-films. Mede door de setting, waarbij het eind van de Koude Oorlog, het contrast tussen CIA en KGB en de val van de Berlijnse muur een rol spelen, is Company Business duidelijk een product van zijn tijd. Bovendien is het script erg rechtlijnig en bevat het geen grote verrassingen. Toch is het best een redelijke film. Hoofdrolspelers Gene Hackman en Mikhail Baryshnikov (de ex-balletdanser die in 1977 voor zijn debuut in The Turning Point een Oscar won, en met Company Business zijn laatste werk als acteur aflevert) zetten de personages luchtig neer, met een goede onderlinge chemie, en de gevatte one-liners dragen eveneens bij aan de luchtigheid. Al met al is Company Business een recht-toe-recht-aan, niets-aan-de-hand actiethrillertje dat weinig spectaculairs laat zien, maar toch onderhoudend genoeg is om een keer te kijken.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 1991
Speelduur: 94 min
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8712626027737

Company Business staat anamorf op DVD, met de verhouding van 1.85:1. De transfer heeft een nette scherpte, al heeft men het wel nodig geacht om een redelijke hoeveelheid edge enhancement toe te passen. Soms is dit tamelijk hinderlijk. Dit kan ook gezegd worden over het matige schaduwdetail, waardoor donkere scènes aan detail in moeten boeten. Kleurverzadiging en zwartniveau zijn daarentegen dik in orde, en ook qua grain en ruis zijn er geen zichtbare problemen. Wel is in enkele scènes een storende hoeveelheid vuiltjes te zien, maar de meeste shots zijn gelukkig erg schoon. Een bovengemiddelde transfer.

Geen 5.1-remix bij Company Business, maar gewoon een ‘normale’ Dolby Digital 2.0-surroundtrack (192kbit/s), die met zijn beperkte laag en daardoor vrij schrale klank maar weinig indruk kan maken. Ook zijn er een paar gevalletjes van vervorming hoorbaar. Wat het spoor wel goed doet is het neerzetten van een ruimtelijk geluidsbeeld. Er wordt namelijk vrijwel continu gebruik gemaakt van het mono achterkanaal voor ambiance en effecten, en ook de stereospreiding is prima. Niets bijzonders, maar toch een acceptabele geluidskwaliteit.

Zoals de meeste titels die onder het Big Deal budget-label verschijnen bevat ook de DVD van Company Business enkel de trailer als extra. Deze heeft een beeldverhouding van 1.85:1 (niet anamorf) en DD 2.0-geluid.

Company Business is een tamelijk gedateerd, doorsnee actiethrillertje uit 1991 met een internationaal tintje (zo werd er o.a. gefilmd in Amerika, Duitsland en Frankrijk). De DVD is een standaard budget-uitgave, met enkel een trailer als extra en een acceptabele beeld- en geluidskwaliteit. Mede door het luchtige spel van Gene Hackman en Mikhail Baryshnikov is Company Business onderhoudend genoeg om een keer te zien, maar het is geen film die je daarna regelmatig uit de kast zal trekken. En daarmee is het hooguit een huurtip.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.