Dear God

12-05-2004

3.7

Dear God (DVD)

Tom Turner (Greg Kinnear) is een handige oplichter met een vlotte babbel, die iedereen geld afhandig probeert te maken. Hij moet wel, want hij heeft een grote gokschuld overgehouden aan de paardenraces en moet deze aan een geldwoekeraar terugbetalen. Helaas, bij één van zijn snelle praatjes blijkt hij erin geluisd te zijn door undercoverpolitiemensen. De rechter geeft Tom een bijzondere straf. Hij moet binnen een week een normale baan vinden en deze baan ook nog gedurende één jaar zien te behouden of hij gaat alsnog de gevangenis in. Dankzij neef Guy (Timothy Stack) krijgt Tom een baan bij het postkantoor, waar hij zich in de catacomben bezig mag houden met onbestelbare post. Post die om wat voor reden dan ook, verkeerde adressering of adressering aan niet bestaande personen, niet besteld kan worden. Daarbij dus ook brieven die aan God gericht zijn, brieven van mensen die hulp zoeken. Tom opent één van die brieven en door een raar toeval verricht hij het gevraagde ‘wonder’. Absoluut niet zijn bedoeling, maar collega Rebecca Frazen (Laurie Metcalf) zag wat Tom deed en vond het een uitstekend idee. Voor Tom er erg in heeft verricht hij samen met Rebecca en de andere collega’s het ene ‘wonder’ na het andere. Niemand weet wie erachter zit. Maar hun populariteit wordt zo groot dat problemen niet uit kunnen blijven.

Dear God is een matige komedie van regisseur Garry Marshall en zeker niet een van zijn beste films. Het idee is vrij simpel, iedereen richt zich wel eens tot God vragend om een wonder. In het land waar alles in uitzonderlijke proporties schijnt plaats te vinden, blijken veel mensen zich ook via brieven tot God te richten, met daarin een smeekbede voor hulp. Schrijvers Warren Leight en Ed Kaplan maakten van dit gegeven een luchtig niemendalletje. En voorspelbaar laten ze daarbij een kleine oplichter opeens de goedheid zelve zijn. Het komische komt dan van de collega’s, waar bij allen wel iets merkwaardigs aan de hand is. In de film uiteraard ook een (kleine) rol voor Hector Elizondo. Elizondo is bijna een vaste speler in de films van Marshall. Bekendste Marshall film met Elizondo is natuurlijk Pretty Woman (1990) en het vervolg Runaway Bride (1999). Maar hun samenwerking is bijvoorbeeld ook te zien in The Princess Diaries (2001) en Exit to Eden (1994), Frankie and Johnny (1991) en The Flamingo Kid (1984). Elizondo is op dit moment vooral bekend door zijn rol als Dr. Phillip Waters in de al beëindigde TV serie Chicago Hope. Het idee achter Dear God is natuurlijk uitstekend. De ‘wonderen’ komen vanzelf wanneer mensen zich voor elkaar inzetten. Een nobele gedachte die zeker vastgehouden moet worden.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1996
Speelduur: 108 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558089

• Niets

De film staat in het (nagenoeg) oorspronkelijke bioscoopformaat 1.78:1 anamorf op deze DVD. Op de cover staat onjuist ‘fullframe’ als beeldformaat vermeld. Het beeld heeft een gemiddelde kwaliteit. Niets spectaculairs maar ook niet echt veel fout. Een redelijk goed ogend beeld met verzadigde natuurlijke kleuren en goed contrast. De scherpte van het beeld is redelijk goed, de detaillering is matig. Dit laatste wordt vooral veroorzaakt door de aanwezige filmgrain in het beeld. Edge enhancement is lichtjes toegepast. Spetters of anderszins zitten niet in het beeld. Aliassing valt zo nu en dan op. De film is verdeeld in 20 chapterstops. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbellaags) is slechts kort merkbaar. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) laat zich goed lezen, maar staat te hoog geplaatst onder in het beeld. Dat kon zeker een regel lager.

De oorspronkelijke Dolby Stereo soundtrack is voor deze release omgezet naar een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). De film is voornamelijk dialoog met ondersteuning van de muzikale soundtrack van James Patrick Dunne en Jeremy Lubbock. Het overbekende ‘An die schöne blaue Donau’ van Johan Strauss speelt in de film een bijzondere rol. De dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker. De nadruk van de soundtrack ligt verder op de voorste kanalen. De filmmuziek komt daar met een goede stereospreiding uit de speakers. Detaillering van het hoog is voldoende. De surround kanalen worden heel subtiel gebruikt voor het ruimtelijke karakter van de muziek en wat omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal blijft de hele film ongebruikt.

De menuschermen zijn breedbeeldplaatjes zonder achtergrondgeluid. Extra’s staan niet op deze uitgave.

Dear God is een matige komedie van regisseur Garry Marshall (Pretty Woman) met een diepere onderliggende boodschap. Alles draait om de oplichter Tom, gespeeld door Greg Kinnear, die een laatste kans krijgt met een baantje in het postkantoor. Aldaar vindt hij brieven die aan God gericht zijn, waarin mensen om zijn hulp vragen. Onbedoeld verricht Tom zijn eerste wonder, waarna nog velen volgen. De onderliggende boodschap van de film is duidelijk; wanneer mensen zich voor elkaar inzetten, gebeuren de wonderen vanzelf.
De film is door Paramount uitgegeven in de budgetserie Stars for Sale. Je kunt hierbij rekenen op redelijk goede kwaliteit van beeld en geluid. Extra’s daarentegen ontbreken.