Space Ape At The Cape
In deze aflevering gaan de vrienden de strijd aan met een ruimtewezen dat de lancering van een belangrijke raketlancering probeert te verstoren.

3-D Struction
De leden van Mystery Inc. zijn in Costa Rica waar een gigantisch monster genaamd Gigantosaurus van een filmscherm afspringt en een chaos veroorzaakt.

Big Scare In The Big Easy
De vijf vrienden gaan op onderzoek uit in New Orleans waar ze stuiten op een spookachtig geheim op een behekste begraafplaats.

In de jaren ’70 en ’80 waren de tekenfilms van Scooby-Doo een groot succes en bekend bij jong en oud. Bijna iedereen heeft wel eens een tekenfilm van Scooby en zijn vier vrienden gezien. In 2002 kwam er bovendien een speelfilm uit met echte acteurs en een Scooby die volledig uit de computer kwam. Deze film was een succes en er kwam al snel een vervolg. Uit dezelfde periode als de film stammen ook deze afleveringen. Een nieuwe serie dus, die echter precies hetzelfde van opzet is als de tekenfilms uit de jaren ’70 en ’80. De opzet van de afleveringen mag bekend zijn. Scooby en zijn vrienden stuiten op een spook of monster en vervolgens weten ze via veel omwegen de ware identiteit van het spook te achterhalen. Het “nieuwe” uit de titel slaat dus in dit geval alleen op de tekenstijl. Deze verschilt van de oudere afleveringen en is duidelijk aangepast aan deze tijd. Verder spreekt deze nieuwe serie mij minder tot de verbeelding dan de oude. Dit ook door de vernieuwde tekenstijl die wat meer op kinderen gericht lijkt. De oude serie krijgt dus de voorkeur, maar misschien heeft dit ook te maken met nostalgie.

Genre: Animatie
Jaar: 2002
Speelduur: 81 min
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 2.0 - Deens
  • Dolby Digital 2.0 - Portugees
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 321931021555

• Featurettes
  • Muziekvideo's

Alle afleveringen staan in het formaat 1.33:1 op de DVD, dit omdat de serie uiteraard voor televisie is gemaakt. Veel valt er niet vertellen over de kwaliteit, omdat deze bij alle afleveringen prima is. Er zijn geen noemenswaardige artefacten te bespeuren en kleuren en scherpte zijn ook in orde. Een prima transfer dus. Enig minpuntje is het ontbreken van een hoofdstukindeling bij de afleveringen, maar dit hoeft niet echt een probleem te zijn gezien de korte speelduur. De optionele ondertiteling had iets lager in het beeld geplaatst mogen worden.

Bij de afleveringen heb je de keuze uit maar liefst vijf talen, namelijk Engels, Frans, Spaans, Portugees en Deens. Alle talen worden weergegeven in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Geen Nederlandse audiotrack dus en dit is een gemiste kans van Warner. Op deze manier hadden ook de allerkleinste van de avonturen van Scooby kunnen genieten. Voor deze recensie hebben we alleen de originele Engelse track beluisterd en deze klinkt prima. Uiteraard geen track waarmee je je homecinemaset kan demonstreren, maar voor een tekenfilmserie als deze is het voldoende. Als je de Dolby ProLogic stand van je versterker aan zet, dan komen de dialogen uit de centerspeaker. Deze klinken helder en zijn duidelijk verstaanbaar. De frontkanalen geven de muziek en omgevingsgeluiden weer en helaas is hier ook heel zacht wat dialoog te horen. De track wordt afgerondt met een mono-achterkanaal, welke wat muziek en omgevingsgeluiden weergeeft.

Op de DVD zijn enkele extra’s verzameld, iets wat je niet vaak ziet bij dit soort lowbudget tekenfilmseries. Een aangename verassing dus, al zijn de extra’s niet van het meest interessante soort. Maar al met al toch leuk dat de makers toch een poging hebben gedaan de DVD wat aan te kleden met wat extra’s die waarschijnlijk ook niet echt voor het oprapen lagen.

Achter de schermen met Simple Plan (3 min.)
De naam van deze eerste extra zegt het eigenlijk al. Een kijkje achter de schermen dus bij Simple Plan. Nou vraag je je misschien af wat Simple Plan is. Simple Plan is de band die de begintune van de serie heeft verzorgd. De leden van de band stellen zich voor en we zien hoe het opnemen van de tune er aan toe ging. Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Muziekvideo’s
Twee muziekvideo’s aangekondigd door Scooby en Shaggy op hun eigen ludieke wijze. De eerste video is gezongen door Velma waarbij we beelden zien van haar uit verschillende afleveringen. De tweede is gezongen door de gehele Mystery Inc. bende en ook hier beelden uit afleveringen om het lied te ondersteunen. Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Get the Picture: Leer zelf Scooby-Doo en zijn vrienden tekenen! (2 min.)
Een featurette waarin dus uitgelegd wordt hoe je Scooby en zijn vrienden kan leren tekenen. Nou valt het met dit leren wel mee. We zien alleen hoe een tekenaar van de serie in versnelde beelden een tekening maakt van de vijf vrienden. Je mag het dan vervolgens zelf proberen volgens de voice-over.

De eerste vier afleveringen van de nieuwe Scooby-Doo serie zijn nu uit op DVD. De serie biedt hetzelfde soort vermaak als de klassieke serie uit de jaren ’70 en ’80. De tekenstijl is uiteraard wat gemoderniseerd en komt wat kinderachtiger over. Beeld en geluid zijn in orde en er zijn wat extra’s toegevoegd om de DVD wat op te vrolijken. Al met al een leuke DVD, vooral kinderen. Enige vereiste is dat de kinderen kunnen lezen, want een Nederlandse audiotrack ontbreekt.