Rain Man (SE)

15-09-2004

8.8

Rain Man (SE) (DVD)

Charlie Babbitt (Tom Cruise) heeft maar één doel in het leven, geld verdienen. Snelle handel, snelle babbel en snelle auto’s. Bij dat laatste ligt nu het probleem, waar hij geen goedkeuring voor een viertal snelle Lamborgini’s krijgt. En dat dreigt hem veel geld te gaan kosten. Als hij met zijn vriendin Susanna (Valeria Golino), die ook zijn secretaresse is, op weg is naar een hotel om er even uit te zijn, krijgt hij het bericht dat zijn vader is overleden. Dat doet Charlie niet zoveel, hij en zijn vader waren jaren geleden al uit elkaar gegroeid. Toch gaat Charlie, samen met Susanna, naar de begrafenis. Bij het voorlezen van het testament blijkt dat Charlie alleen een oude, maar wel heel mooie, Buick erft met daarbij de rozenstruiken die zijn vader koesterde. De rest van de erfenis ter waarde van $ 3 miljoen wordt ondergebracht in een trustfonds met een onbekende beheerder. Charlie vindt dat hij recht op het geld heeft en gaat op zoek naar de beheerder van het trustfonds. De beheerder blijkt ene dr. Bruner (Gerarld R. Molen) van een psychiatrische inrichting te zijn. Als Charlie de dokter opzoekt, leert hij dat hij een autistische broer Raymond (Dustin Hoffman) heeft die in de inrichting wordt verpleegd. Raymond leeft in een eigen wereld zonder contact met de buitenwereld. Het enige klein beetje contact heeft Raymond met zijn verzorger Vern (Michael D. Roberts). Charlie is woedend, niet alleen omdat hij nooit heeft geweten dat hij een nog een broer heeft, maar vooral omdat Charlie van mening is dat hij minimaal recht heeft op de helft van het geld. En daarom besluit hij Raymond te ‘ontvoeren’. Al snel leert Charlie dat regelmaat belangrijk is in het leven van Raymond. Maar ook dat Raymond enkele bijzondere gaven heeft, waarbij Charlie weer direct aan geld denkt. Maar langzaam leert Charlie ook met andere ogen naar Raymond te kijken en zijn eigen broer echt te leren kennen.

Met Rain Man heeft regisseur Barry Levinson in 1988 een zeer bijzondere film gemaakt. Want op integere wijze leef je als kijker mee met een psychiatrische patiënt. Integer in de zin dat het autisme van Raymond soms enkele grappige momenten oplevert, maar desondanks is het respect en gevoel naar dit karakter toe altijd oprecht. En het gevoel is waar het hier om draait, of misschien wel juist de afwezigheid hiervan. Om te beginnen met Raymond, die door zijn autisme niet in staat is een gevoelsrelatie met een ander aan te gaan. Dit is bijvoorbeeld schitterend in beeld gebracht bij de scène waar Raymond de hotelkamer van Charlie en Susanna binnenkomt terwijl deze liggen te vrijen. Raymond gaat stoïcijns bij het bedeinde zitten en imiteert de geluiden die Charlie en Susanna erbij maken. Een grappige scène, maar die geeft wel direct aan waar het om gaat. De andere persoon zonder gevoelsleven is Charlie Babbitt. Deze man, getekend door zijn opvoeding, is alleen geïnteresseerd in geld. Feitelijk heeft hij met zijn vriendin/secretaresse ook geen gevoelsrelatie. Maar in tegenstelling tot Raymond, kan hij dit wel ontwikkelen. De interactie tussen beide broers en het wel / niet ontwikkelen van een (gevoels)relatie tussen beide is het centrale thema in deze film.
De acteerprestaties zijn puik. Tom Cruise zet het (snelle) karakter neer zoals we dat vaker hebben gezien. Dustin Hoffman levert hier een zeer bijzondere prestatie door met grote overtuiging de autistische Raymond te spelen. Met name de consistentie van dit spel, de gehele film door, is enorm knap gedaan. Dat leer je natuurlijk niet zomaar, Hoffman heeft zich zeer intensief op deze rol voorbereid. Terecht heeft Hoffman diverse prijzen, waaronder de prestigieuze Oscar en Golden Globe, voor deze rol gekregen. De film was in 1989 genomineerd voor acht Oscars, waarvan er vier werden gewonnen. Barry Levinson viel als regisseur ook in de prijzen. Levinson zou de film in eerste instantie niet maken, mede omdat hij nog bezig was met Good Morning Vietnam. Steven Spielberg was als regisseur zich al aan het voorbereiden, toen zijn vriend George Lucas hem overhaalde de derde Indiana Jones film te gaan maken. Uiteindelijk werd Levinson toch de regisseur. Levinson speelt zelf ook een (kleine) rol in de film; de psychiater waar Raymond aan het einde van de film een gesprek mee heeft. Ook beide hoofdrolspelers waren oorspronkelijk niet Cruise en Hoffman; bij het schrijven van het script had men Dennis en Randy Quaid voor ogen. Hoffman heeft zich intensief met het script bemoeid en daar ook de nodige veranderingen in laten aanbrengen. Niet alleen in het karakter Raymond, maar ook in het einde van de film. En dat einde van de film is daarmee veel sterker neergezet. Meestercomponist Hans Zimmer tekende voor de muziek, zijn eerste Hollywood speelfilm. De tune van Rain Man zal je bij de eerste geluiden als zeer bekend in de oren klinken. Zimmer kreeg voor de muziek een Oscar nominatie. Rain Man is zo’n film waarin alles klopt, waardoor iets bijzonders als eindresultaat is ontstaan. Een film die je minstens één keer gezien moet hebben.

Jaar: 1988
Speelduur: 128 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)