Hope Floats

11-10-2004

7.3

Hope Floats (DVD)

Birdee Pruitt (Sandra Bullock) hoort in een goed bekeken talkshow dat haar beste vriendin (Rosanna Arquette) het met haar man Bill (Michael Paré) doet. Een scheiding is het resultaat en Birdee gaat met haar dochtertje Bernice (Mae Whitman) terug naar haar geboortedorp Smithville, Texas naar haar ouderlijke huis. Daar trekt ze in bij haar wat excentrieke moeder Ramon Calvert (Gena Rowlands). Birdee’s vader leidt aan Alzheimer en zit in een verpleegtehuis. Als tiener was Birdee de populaire balkoningin en vormde met haar ex-man Bill het droomkoppel. Nu ze terug is, wordt ze pijnlijk geconfronteerd met haar verleden, waarin ze niet zo aardig was tegen iedereen. Omdat ze ook nooit echt iets geleerd heeft, bemoeilijkt dit het vinden van een baan. Maar fotograferen deed Birdee graag en daarin lijkt een toekomst mogelijk. Voor dochter Bernice is de nieuwe situatie erg wennen en is het ook moeilijk vrienden maken op school. In het dorp woont ook de stille, teruggetrokken Justin Matisse (Harry Connick Jr.), die al van kinds af aan verliefd is op Birdee. Dankzij haar moeder, die ook graag mag koppelen, staat Justin al snel op de stoep bij huize Calvert. Maar Birdee zit nog teveel in het rouwproces van haar mislukte huwelijk om zowel Bernice als Justin de aandacht te geven die zij verdienen.

Hope Floats is een romantisch drama van regisseur Forest Whitaker (ook Waiting to Exhale). De film begint met een soort combinatie van Jerry Springer en Ricky Lake, waarin een huwelijk vakkundig om zeep wordt geholpen. Kijkcijfers mensen! Daarna is het wonden likken en een nieuw leven starten. Dat valt natuurlijk niet mee, enerzijds omdat je niet zo aardig bleek in vroegere dagen, anderzijds is er nog het rouwproces van het mislukte huwelijk en gebroken gezin. Sandra Bullock zet hier een nette acteerrol neer, vergelijkbaar met de rol die zij speelde in Divine Secrets of the Ya-Ya-Sisterhood. Ook Gena Rowlands is goed op dreef als de bemoeizieke maar liefhebbende moeder. Vermeldenswaard is zeker ook de jeugdige Mae Whitman die op een leuke wijze de dochter speelt en daarvoor de Young Artist Award kreeg. Toch moet Whitaker toegegeven worden dat hij van dit gegeven een nette film heeft gemaakt. Mede ook dankzij het goede acteerwerk van de cast. Hope Floats is een rustige film waarin goed aandacht wordt besteed aan de karakters en de moeilijke verwerking van het mislukte huwelijk. Daarbij speelt de film wel erg in op het emotionele vlak. Verder heeft Whitaker dankzij mooi camerawerk van Caleb Deschanel fraaie sfeervolle beelden gemaakt, die de warme maar melodramatische sfeer van de film nog eens versterkt. Wel jammer is dat dit soort romantische drama’s een redelijk voorspelbaar verloop heeft. Je moet van ervan houden of een fan zijn van Sandra Bullock, en dat zijn er toch aardig wat, dan zal de film je aanspreken.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 1998
Speelduur: 110 min
  • Dolby Digital 2.0 - Hongaars
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626017042

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook in deze beeldverhouding anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van deze film uit 1998 is redelijk. De kleuren zien er goed en natuurlijk uit. Het kleurenpalet neigt naar het warme met overwegend bruinrode tinten. Het beeld ziet er redelijk scherp uit, maar de detaillering valt wat tegen. Verlies aan detail komt vooral doordat het beeld erg soft oogt. Of dit nu bewust is door gebruikte filters of een andere oorzaak heeft is niet bekend. Edge enhancement is in lichte mate toegepast. In het beeld af en toe een spettertje of krasje als gevolg van vuil of beschadigingen. De film is verdeeld in 21 tracks. De film staat op een DVD-9 (dubbellaags), maar de laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk en staat te hoog geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby 5.1 Surround (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De film is vooral dialoog gedreven. Zoals verwacht zitten er geen bijzondere geluidseffecten in. Er is enige surroundinformatie aanwezig om het geheel een licht ruimtelijk geluidsbeeld te geven. Uiteraard worden de surrounds vooral gebruikt voor de muziek, die op gezette momenten ook bijzonder ruimtelijk klinkt. In zeer beperkte mate worden de surrounds voor de omgevingsgeluiden gebruikt. Laag is voldoende aanwezig, waarbij het LFE kanaal slechts een enkel keer gebruikt wordt in de muziek. Als geheel een aangename soundtrack met een redelijk surround gevoel. De dialogen zijn goed te volgen en komen uit het centerkanaal.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra’s.

Hope Floats vertelt het verhaal van een vrouw die tijdens een talkshow hoort dat haar man vreemd gaat met haar beste vriendin. De scheiding is voor haar moeilijk te verwerken, evenals voor haar dochter. In haar geboortedorp wordt ze geconfronteerd met haar verleden en een oude vriend die altijd al verliefd op haar was. In de film goede rollen van Sandra Bullock, Gena Rowlands en jeugdactrice Mae Whitman.
Deze budgetrelease van FOX heeft redelijk goede beeld- en geluidskwaliteit. De DVD heeft verder geen toevoegingen naast de film.