Cuba

12-10-2004

5.8

Cuba (DVD)

Eind jaren ’50 wordt de Britse huurling Robert Dapes (Sean Connery) naar Cuba gehaald op verzoek van Generaal Bello. Dapes’ taak is om het verzet tegen Fidel Castro te organiseren. Maar dat valt niet mee in het hectische politieke landschap, waarin er genoeg mensen zijn die Dapes liever dood dan levend zien. En dan komt hij ook nog een oude liefde tegen (Brooke Adams). Ondanks dat ze in de tussentijd getrouwd is met een welvarende industrieel toont ze nog steeds interesse in Dapes. Of lijkt dat maar? En ondertussen wordt het gevaar alsmaar groter naarmate de Cubaanse Revolutie dichterbij komt...

Cuba is een film uit 1979 met Sean Connery in de hoofdrol. Het verhaal is van het type ‘Lang Vervlogen Relatie Laait Op In Politiek Moeilijke Tijden’. Op zich kan dit beproefde recept een heel aardige film opleveren, denk aan Casablanca, maar Cuba blijft steken bij ‘leuk geprobeerd’. Een van de problemen is dat de romance tussen Connery en Brooke Adams te koud en afstandelijk overkomt om echt te kunnen boeien. Dit geldt eigenlijk in het algemeen voor de personages in Cuba: als kijker zal het je weinig kunnen schelen wat er met hen gebeurt, mede omdat hun karakters diepgang missen. Daar komt nog bij dat het verhaal bijzonder weinig voorstelt en een erg warrige indruk maakt. Waar de film wél redelijk in slaagt is het weergeven van het landschap en de cultuur van het Cuba van eind jaren ’50 (ook al is de film geschoten in Spanje). Qua setting gaat men dan ook duidelijk voor het realisme. Maar dat betekent wel dat als op het laatst even kort het James Bond-register wordt opengetrokken (Connery: “Een tank besturen werkt hetzelfde als een auto!”) dat dit niet echt binnen de film past. Al met al is Cuba dan ook overduidelijk een van de minder memorabele producties op Connery’s omvangrijke cv.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 1979
Speelduur: 117 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8711539054410

Cuba staat anamorf met een verhouding van 1.85:1 op DVD. De beeldkwaliteit is bovengemiddeld, mede door een goede scherpte, de afwezigheid van grain en ruis, en de natuurgetrouwe kleurweergave (zij het een tikje flets, maar dat hangt ongetwijfeld samen met de leeftijd van de film). Minpuntjes: redelijk wat scènes met een bovenmatige hoeveelheid vuil en beschadigingen en wat lichte compressieartefacting. De ondertiteling is goed leesbaar en laag genoeg in beeld geplaatst. En met een ruime 16 tracks is ook de hoofdstukindeling prima in orde.

Het Dolby Digital 2.0 monospoor op de DVD van Cuba is niet bepaald spannend te noemen. Nu gaat het natuurlijk om een oudere film, en dus is het behouden van het oorspronkelijke monoformaat geen verrassing, maar toch had een goede surroundmix veel bij kunnen dragen aan de setting (de drukke straten en fabrieken van Cuba geven immers genoeg gelegenheden om een ruimtelijk geluidsbeeld neer te zetten). Maar goed, gezien de leeftijd van de film zullen we daar niet te zwaar aan tillen. Hoe is de kwaliteit van het monospoor? Redelijk. Zo blijven ruis en gekraak achterwege en heeft het geluid een acceptabel frequentiebereik. Wel storend is de lichte vervorming, de matige dynamiek, alsmede het feit dat duidelijk merkbaar is dat veel dialogen achteraf ingesproken zijn (ook wel bekend als ADR). Ook het gebrek aan spreiding is jammer. Een magere voldoende.

De originele bioscooptrailer (1.85:1 anamorf, DD 2.0, niet ondertiteld), meer heeft deze DVD qua extra’s niet te bieden.

Cuba is een film uit 1979 waarin Sean Connery te zien is als een Britse huurling in het chaotische Cuba van eind jaren ’50. Hij loopt daar een oude geliefde tegen het lijf, maar het is sterk de vraag op de romantiek in het heftige politieke klimaat opnieuw op kan bloeien. Op zich een aardig – zij het tamelijk uitgekauwd – uitgangspunt, maar de uitwerking is saai en rommelig. Net als de film is ook de DVD-uitgave niet echt heel spectaculair te noemen: een bovengemiddelde beeldkwaliteit, acceptabel monogeluid en enkel een trailertje als extra. Maar het is dan ook een budget-titel.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door MGM Home Entertainment.