Plumber, The

18-11-2004

6

Plumber, The (DVD)

Jill Cowper (Judy Morris) wordt verrast als op een dag de bel gaat, en er een loodgieter voor de deur blijkt te staan. Deze stelt zich voor als Max (Ivor Kants), en beweert vervolgens dat er een groot probleem met de leidingen in haar badkamer is. Nietsvermoedend stemt Jill in met de reparatie. Vervolgens besteedt Jill niet zoveel aandacht aan Max, want als hij zijn werk goed doet is hij immers zo klaar. Maar helaas… Max doet zijn werk niet bepaald goed, hangt de onbehouwen boer uit, begluurt Jill en blijkt meer op zijn kerfstok te hebben. Jill’s man Brian (Robert Coleby) lijkt het echter allemaal niet zoveel te kunnen schelen, want hij heeft het veel te druk met zijn werk. En dus is het onvermijdelijk: wat begint met een klein sanitair probleem, mondt al gauw uit in iets ergers...

Na zijn matige avondvullende debuut (The Cars That Ate Paris) timmerde regisseur Peter Weir, die we tegenwoordig kennen van sterke films als Dead Poets Society en Master and Commander, hard aan de weg. Het sfeervolle Picnic at Hanging Rock (1975) wordt algemeen gezien als de ‘doorbraak’ van Weir, maar ook het hier besproken The Plumber uit 1979 is best een leuk psychologisch/zwartkomisch thrillertje. De opzet, waarbij een vreemde zich naar binnen werkt in een gezin en vervolgens daar de boel begint te terroriseren, is natuurlijk niet uniek. In dit geval is het een jonge, onbeschofte loodgieter die de vrouw des huizes lastig valt. Wat The Plumber toch de moeite waard maakt zijn het prima acteerwerk, de luchtige ondertoon, de goede regie en de aardige ontknoping. Wel is van meet af aan duidelijk dat het verhaal in zijn beperkte vorm en opzet (de film speelt zich bijvoorbeeld grotendeels in een enkel appartement af) niet interessant genoeg is om een film van dik twee uur te vullen. En dat heeft Weir gelukkig ook ingezien. Want met zijn 74 minuten duurt de film precies lang genoeg zonder dat je de interesse verliest. Het zal zeker niet de beste en spannendste thriller zijn die je ooit hebt gezien, daarvoor neemt de film zich niet serieus genoeg, maar toch is The Plumber aardig genoeg om een keer te bekijken. Ook omdat het voor de echte filmliefhebber natuurlijk altijd leuk is om te zien waar de gerespecteerde regisseurs van tegenwoordig zijn begonnen.

Wat betreft de Kijkwijzer-keuring overigens een opmerking: de cover vermeldt een leeftijdsgrens van 16, terwijl de DVD zelf het logo voor 12 jaar en ouder laat zien.

Genre: Thriller
Jaar: 1979
Speelduur: 74 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777040812

• Filmography

In onze recensie van Weir’s The Cars That Ate Paris constateerden we dat de beeldkwaliteit uitstekend was voor een dergelijke oude film. The Plumber begint wat dat betreft heel wat minder veelbelovend, met een softe scène bomvol filmgrain. Gelukkig wordt dit al vlug iets beter, maar dan nog blijft de anamorfe 1.78:1-transfer een tamelijk onscherpe en korrelige indruk maken. Mede als gevolg van de filmgrain zijn er ook wat kleine compressieprobleempjes in het beeld geslopen. Wat wel een pluspunt is, is dat het beeld erg schoon oogt. Ook de kleuren worden, rekening houdend met de leeftijd, op meer dan acceptabele wijze weergegeven.

Rest nog de discussie over de beeldverhouding. Want aangezien The Plumber destijds voor TV-gemaakt is, lijkt het logisch dat het beeld een oorspronkelijke verhouding van 1.33:1 heeft. Dit is ook wat de Internet Movie DataBase meldt. Echter, er zijn ook bronnen te vinden waarin beweert wordt dat 1.78:1 de originele verhouding is. Het feit dat bij de beeldcomposities netjes gebruik wordt gemaakt van het gehele brede frame, zonder dat er mensen, gezichten of andere belangrijke zaken buiten beeld vallen, spreekt in het voordeel van de laatste bewering. Laten we A-Film daarom het voordeel van de twijfel geven, en geen punten aftrekken voor een eventueel gewijzigde verhouding. En dus komen we (net) tot een magere voldoende.

Op geluidsgebied valt er niet zo heel veel spannends te vertellen over The Plumber. Het aanwezige Dolby Digital 2.0 spoor (192kbit/s), in het oorspronkelijke monoformaat, klinkt namelijk naar behoren, maar enige vorm van audio-gerelateerd spektakel is natuurlijk ver te zoeken. De film draait namelijk grotendeels om dialogen, en die worden altijd verstaanbaar ten gehore gebracht. Dus zonder vervorming of grote hoeveelheden ruis en gekraak. Dat de sporadische muziek dan nogal gedateerd klinkt, is eigenlijk dan ook niet zo’n grote ramp.

Net als bij de andere A-Film DVD-uitgaven van Weir’s oudere werk vinden we ook op The Plumber een aantal trailers en een filmografie van de regisseur terug. De trailers zijn van Picnic at Hanging Rock, The Last Wave, The Cars That Ate Paris en uiteraard The Plumber, films die onlangs allemaal door A-Film zijn uitgegeven op DVD.

The Plumber, een aardig zwartkomisch thrillertje over een onbeschofte loodgieter die een vrouw tot waanzin drijft, is een van de vroegere films van bekend regisseur Peter Weir (o.a. Master and Commander). De DVD-uitgave van A-Film is op audiovisueel gebied niet echt bijzonder, maar gezien het feit dat de film alweer een dikke 25 jaar oud is, is er wel te leven met de niet heel erg spectaculaire beeld- en geluidskwaliteit. Wel jammer dat er geen echt boeiende extra’s op staan, want over een groot regisseur als Weir valt natuurlijk genoeg te vertellen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.