All Dogs Christmas Carol, An

24-11-2004

4.8

All Dogs Christmas Carol, An (DVD)

Het ziet er naar uit dat het een erg mooie kerst gaat worden voor de honden in het Flea Bite Café. Overal liggen mooie ingepakte cadeautjes, er hangen twinkelende kerstversieringen en er ligt zelfs een flinke donatie klaar voor de operatie van de lieve pup Timmy. Maar de ongevoelige en lompe bulldog Carface doet het allemaal niets. Hij heeft zelfs een gruwelijke hekel aan kerstmis. Onder invloed van de kwaadaardige Belladonna smeden hij en Killer een duivels plan om kerstmis dit jaar voor iedereen te verzieken. Gelukkig grijpen Charlie en Itchy in. Met een beetje hulp bedenken ze een ingenieus plan om kerstmis te redden van de ondergang en Carface van een ongevoelige bullebak te veranderen in een warmbloedige en goedmoedige kerstheld.

In 1989 kwam Don Bluth met All Dogs Go To Heaven. Een aardige tekenfilm, al heeft Bluth met The Secret of Nymh (1982), An American Tail (1986) en Land before Time (1988) laten zien meer in zijn mars te hebben.
In 1996 leverde regisseur Paul Sabella een mager vervolg af met de verrassende titel All Dogs Go To Heaven 2. Vanaf dat jaar waren de avonturen van de honden Charlie en Itchy ook te zien als televisieserie. Sabella maakte in 1998 een kerstverhaal met de honden, genaamd An All Dogs Christmas Carol. De titel doet het al een beetje vermoeden, er is een duidelijke link gelegd naar het klassieke kerstverhaal van Charles Dickens. Het verhaal is niet zo geweldig en zal eigenlijk alleen de kleine jeugd aanspreken. Het tekenwerk is voornamelijk 2-dimensionaal met statische achtergronden. De Engelse stemmen zijn afkomstig van dezelfde mensen die in die periode ook de televisieserie van stem voorzagen, zoals Steven Weber (Charlie), Dom DeLuise (Itchy), Ernest Borgnine (Carface), Sheena Easton (Sascha) en Bebe Neuwirth (Anabelle). Er is geen Nederlandse nasynchronisatie gemaakt.

Genre: Animatie
Jaar: 1998
Speelduur: 70 min
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Zweeds, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438132334

Beeldformaat is standaard 1.33:1. De film valt onder het zogenaamde direct-to-video regime, dus bedoeld voor televisie en de thuismarkt. De kwaliteit van het beeld is goed. Kleuren zien er helder en goed verzadigd uit. De film is van recente datum, dus het beeld is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Enig minpuntje is dat de transfer afkomstig is van een interlaced NTSC bron, wat merkbaar is aan schokkerige horizontale bewegingen. Scherpte van het beeld is verder wel redelijk goed. Detaillering ook wel, al zijn de tekeningen niet zo gedetailleerd dat dit kritisch komt kijken.
De film is opgedeeld in 16 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling.
Wanneer je de Engelstalige versie bekijkt, is de film voorzien van een NIET uitschakelbare Nederlandse ondertiteling. De ondertiteling (wit) staat goed geplaatst in het beeld, het lettertype is niet erg strak van vorm.

De film is beschikbaar in de originele Engelse taal als een Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) geluidstrack. Alhoewel deze track niet als surround is geflaged, loont het de moeite om de Dolby ProLogic decoder te activeren. Dan klinkt de soundtrack redelijk ruimtelijk. Deze ruimtelijkheid komt met name van de muziek. Overige filmgeluiden blijven beperkt tot de voorste kanalen. De film heeft, zoals bij tekenfilms gebruikelijk, ook de nodige liedjes. Deze hebben een goed stereobeeld. De helderheid van het geluid is goed, laag is in beperkte mate aanwezig. De dialogen zijn goed te volgen. Zonder gebruik van de Dolby ProLogic decoder heeft de soundtrack een goed breed stereobeeld en klinkt iets gedetailleerder. Er is geen Nederlandse nasynchronisatie aanwezig.

De menuschermen zijn naar keuze in het Engels, Frans, Duits, Italiaans of Spaans beschikbaar. De menuschermen zijn statisch zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra’s.

An All Dogs Christmas Carol is gebaseerd op het klassieke kerstverhaal van Charles Dickens, waarbij de karakters van Don Bluth’s All Dogs Go To Heaven zijn gebruikt om een aardig kerstverhaal te vertellen. De film is met name bedoeld voor de kleine jeugd, al is het dan wel jammer dat er geen Nederlandse nasynchronisatie voorhanden is. In het verhaal probeert de bulldog Carface het kerstfeest te verpesten voor iedereen, redding komt van de honden Charlie en Itchy.
De film is een direct-to-video release. De kwaliteit van het beeld is goed, al is te zien dat de transfer afkomstig is van een NTSC bron. Het Dolby Surround geluid klinkt ook netjes. Deze MGM release heeft verder geen extra’s.