Iron Jawed Angels

29-11-2004

7.2

Iron Jawed Angels (DVD)

Het is 1912. In San Francisco zijn de pas afgestudeerde Alice Paul (Hilary Swank) en haar vriendin Lucy Burns (Frances O’Connor) het zat dat vrouwen nog steeds geen stemrecht hebben. Zij benaderen de voorzitter van de National American Woman Suffrage Association (NAWSA) Carrie Chapman Catt (Anjelica Huston) met het plan om een protestmars in Washington te organiseren, precies op de dag dat president Woodrow Wilson (Bob Gunton) wordt beëdigd. Schoorvoetend gaat de meer conservatieve Carrie akkoord, met als voorwaarde dat de protestmars vredelievend verloopt. In eerste instantie lukt dat ook, maar toch eindigt de mars in een vechtende chaos. Alice en Lucy vinden dat de NAWSA een te afwachtende en conservatieve houding aanneemt en willen meer proactieve actie. Dit heeft tot gevolg dat zij zich distantiëren en in 1913 een eigen protestgroep, de Congressional Union for Woman Suffrage, beginnen. Al gauw trekken ze succesvol met hun acties de nodige aandacht. Acties waarvan Carrie Chapman Catt zich duidelijk distantieert. Alice en Lucy bedenken een nieuwe strategie om de aandacht van president Wilson te krijgen. Met spandoeken met leuzen – uitspraken van president Wilson zelf – staan ze elke dag van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat bij de toegangshekken van het Witte Huis. Elke dag weer. Dan komt het bericht dat Amerika Duitsland de oorlog verklaard. De acties van Alice Paul en de andere vrouwen vinden vanaf dat moment geen sympathie meer waardoor ongeregeldheden uitbreken. Voor Wilson het argument om de vrouwen te laten arresteren. Ondanks dat ze geen misdaad begaan hebben, moeten de vrouwen 60 dagen in de gevangenis doorbrengen. Met het continueren van hun acties brengen de vrouwen nu hun eigen leven in gevaar.

Vandaag de dag lijkt het allemaal zo vanzelfsprekend. Democratie, het recht van vrije meningsuiting, het recht op gelijke behandeling ongeacht huidskleur of geloof en het stemrecht. Dat laatste dan met name voor vrouwen. Maar begin vorige eeuw was dat nog niet zo normaal. In de periode 1912 tot 1920 streed Alice Paul en de door haar geleidde vrouwenorganisatie voor het stemrecht van vrouwen. Uiteindelijk gaat president Woodrow Wilson in 1920 overstag en steunt het 19e Amendement, waarin de wetswijziging inzake stemrecht voor vrouwen is opgenomen. Alice Paul bleef daarna strijden voor gelijke rechten en overleed 9 juli 1977 op 92 jarige leeftijd. Alice Paul heeft ooit gezegd dat als vrouwen betrokken waren bij het beëindigen van de Eerste Wereldoorlog er nooit een Tweede Wereldoorlog was gekomen. Meer over Alice Paul kun je vinden op de website van de Alice Paul Institute
De film Iron Jawed Angels van de Duitse regisseur Katja von Garnier, vertelt het waargebeurde verhaal van de strijd van Alice Paul en haar vriendin Lucy Burns voor het stemrecht van vrouwen in Amerika. Dat laatste moet er zeker bij, want bijvoorbeeld in Australië hadden vrouwen eerder stemrecht dan in Amerika. De film is geproduceerd door het Amerikaanse televisiestation HBO (Home Box Office), een onderdeel van Warner Bros. Entertainment. De televisiefilm ging 15 februari 2004 in première. De film kreeg vijf nominaties voor een Emmy Award. Door een bijzondere montage heeft Garnier de film een moderne dynamiek gegeven, die in goed contrast staat met het tijdsbeeld van de film. Mede ook door de uitstekende acteerprestaties van Hilary Swank en Frances O’Connor is Iron Jawed Angels een indrukwekkende en boeiende film geworden over de strijd van een vrouw die veel betekent heeft voor de Amerikaanse geschiedenis.

Jaar: 2004
Speelduur: 118 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Turks, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321932253160

De film is in breedbeeld opgenomen en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De film is een HBO televisieproductie en de DVD een Warner uitgave. Bij deze combinatie ligt een hoge kwaliteit van het beeld voor de hand. En ook bij deze productie is dat het geval, want op de beeldkwaliteit is weinig tot niets aan te merken. De kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Het beeld is contrastrijk met goede scherpte en voldoende detaillering. Uiteraard is het beeld vrij van ongerechtigheden. Beeldruis is minimaal waarneembaar. De film is verdeeld in 18 tracks. De film staat op een DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is goed weggewerkt. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat te hoog onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate van 384 Kb/s) op de DVD gezet. Ook met de soundtrack is weinig mis, al worden de surroundspeakers nauwelijks gebruikt. Maar bij dit type film, dat het zeker niet moet hebben van de geluidseffecten, is dat geen echt verrassing. De nadruk van de soundtrack ligt dus op de voorkanalen, waarbij de dialogen netjes uit de centerspeaker komen en goed te volgen zijn. De muziek heeft een goede stereospreiding, waarbij de surroundkanalen subtiel worden gebruikt. Het LFE kanaal is slechts incidenteel actief voor het extra laag in de muziek. Dialogen zijn goed te volgen en komen uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staat één extra.

Audiocommentary with Director Katja von Garnier and Screenwriter Sally Robinson
Regisseur Katja von Garnier geeft samen met scriptschrijfster Sally Robinson een informatief en aangenaam te beluisteren audiocommentaar. Commentaar geeft ook inzicht in de overwegingen hoe een en ander in beeld te brengen.

Iron Jawed Angels is een boeiend gemaakt drama gebaseerd op een waar gebeurd gegeven uit de Amerikaanse geschiedenis. De film gaat over twee vrouwen, Alice Paul en Lucy Burns die in de periode van 1912 tot 1920 streden voor het stemrecht van de vrouwen. Een strijd waarin zij tot het uiterste gaan met gevaar voor eigen leven. De hoofdrollen worden uitstekend gespeeld door Hilary Swank en Frances O ‘Connor. De film is door de Duitse regisseur Katja von Garnier gemaakt door het Amerikaanse Home Box Office, onderdeel van Warner.
Deze uitgave van Warner heeft prima breedbeeld- en DD5.1 geluidskwaliteit. Als extra een informatief audiocommentaar van regisseur Katja von Garnier. Een zeer goede film uitgebracht op een nette release.