Cyndi Lauper - Live…at Last

Alexander de Mol
30-11-2004

7

Cyndi Lauper - Live…at Last (DVD)

Cyndi Lauper - Live...at Last is opgenomen op 11 maart 2004 in The Town Hall in New York. In 2003 bracht Cyndi Lauper het album ‘At Last’ uit waarvan dit optreden natuurlijk een afgeleide is. De titel slaat eigenlijk tevens op het feit dat haar laatste concertvideo alweer dateert van 1987 (Cyndi Lauper in Paris). Cyndi Lauper werkte het volgende muzikale programma af:

1. At Last
2. Stay
3. I Drove all Night
4. If You Go Away
5. All Through the Night
6. Walk on By
7. Don\'t Let Me Be Misunderstood
8. She Bop
9. Sisters of Avalon
10. Change of Heart
11. True Colors
12. Shine
13. It\'s Hard to Be Me
14. Money Changes Everything
15. Unchained Melody
16. Time After Time
17. Girls Just Want to Have Fun

Cyndi Lauper, wiens echte naam Cynthia Ann Stephanie Lauper Thornton luidt, is geboren op 22 juni 1953 in de New Yorkse wijk Brooklyn. In haar jeugd houdt ze zich vooral bezig met het schrijven van gedichten, schilderen en haar grote liefde: muziek. Na in de band ‘The Blue Angels’ gezongen te hebben, spoort vriend en manager David Wolff haar aan een solocarrière te starten. Vanaf dat moment breekt ze door dankzij de wereldhits ‘Girls Just Want to Have Fun’ en ‘Time after Time’ van het album ‘She’s so Unusual’. De titel van dat album slaat natuurlijk vooral op de voor die tijd extravagante verschijning van Cyndi, waaraan haar succes mede te wijten is. En natuurlijk niet in de laatste plaats haar opmerkelijke stemgeluid. Cyndi Lauper heeft namelijk een stembereik van drieënhalf octaaf! Na haar grote wereldhits, ‘True Colors’ hoort ook nog in dat rijtje thuis, heeft Lauper eigenlijk niet meer het succes gehad van weleer. De laatste pakweg 15 jaar heeft ze wel met een bepaalde regelmaat een album afgeleverd maar het grote succes bleef nu uit. Nu ze inmiddels de vijftig is gepasseerd lijkt haar stem nog meer tot wasdom te zijn gekomen. Waarbij we wel moeten vermelden dat tijdens het optreden niet altijd zuivere tonen ten gehore worden gebracht. Maar over het algemeen stelt ze in haar optreden niet teleur. Vooral in de wat krachtigere nummers laat ze zich van haar beste kant zien. Ik moet alleen bekennen dat ik niet de grootste van van Cyndi ben en dat vermoedelijk ook nooit zal worden. Desalniettemin kan ik me goed voorstellen dat fans van het eerste uur hebben gesmacht naar een live registratie van Cyndi Lauper. De titel van de DVD slaat in dat opzicht voor die mensen dan ook de spijker op z’n kop.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 2004
Speelduur: 94 min
Verpakking: Nexpak Transparant Keep Case
  • PCM 2.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, Spaans
Uitgever: Sony Music
EAN: 5099720242291

• Behind the Scenes
  • Discography
  • "Stay" Music Video
  • Alternate Angles

Cyndi Lauper - Live…at Last mag zich verheugen op een anamorfe breedbeeldtransfer met een beeldverhouding van 1.78:1. Daarnaast is het concert in High Definition geschoten. Het podium is tijdens het optreden schaars (veelal blauw) verlicht. Toch weten details zeer redelijk weergegeven te worden. De scherpte is overwegend zeer goed te noemen, met zo nu en dan een stilistische ‘softness’. Over de weergave van kleuren valt ook niet te mopperen want die zien er prachtig uit. Het zwartniveau is in orde en ook het schaduwdetail is voldoende. Het normaal gesproken bij concerten veelvoorkomende ‘aliasing’ is zo goed als afwezig. Compressiefouten in de vorm van ‘macro-blocking’ zijn bij enkele dynamische scènes zichtbaar, maar leiden niet tot ergernis.
Absoluut pluspunt is de aanwezigheid van Nederlandstalige ondertiteling. Zo hoort het!

De DVD bevat een tweetal varianten voor wat betreft geluid. Enerzijds is dat een Dolby Digital 5.1 track met een bitrate van 448 Kbit/s. Deze zet een prima geluidsbeeld neer, waarbij de nadruk vooral op de voorkanalen ligt. De instrumenten worden voor een deel gereproduceerd via de achterkanalen om zodoende, met ondersteuning van geluiden uit het publiek, een ruimtelijke ambiance te creëren. Maar zoals gezegd, de nadruk ligt sterk op de voorste speakers.
Daarnaast is de eveneens op de DVD aanwezige LPCM track een prima stereo alternatief voor de meerkanaals Dolby Digital 5.1 track. De lineaire PCM-stereotrack, met een bitrate van 1536 Kbit/s, spreidt een uitstekende helderheid en detaillering ten toon. Een opmerkelijk feit deed zich voor op de voor deze recensie gebruikte Pioneer DVD speler. De tracks welke een multi-angle optie bezitten, waaronder ‘If You Go Away’ (zie extra’s), leverden een verstoring in het geluid op. De PCM track haperde en de Dolby track liet af en toe een krakerige ruis over de speakers klinken. Op de HT PC en een Kenwood speler was dit probleem echter niet aanwezig.

De menuschermen zelf zijn statisch en kennen geen muzikale ondersteuning. De navigatie en selectie van keuzes is echter overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.

“Stay” Music Video (3:45 min)
Een enigszins provisorische muziekvideo van het nummer ‘Stay’ afkomstig van het studioalbum ‘At Last’.

Behind the Scenes (8:15 min)
Deze feature bevat wat videomateriaal waarin we Cyndi Lauper vooral herinneringen zien ophalen. Deze feature is onderverdeeld in:
- Forest Park
- Driving with Cyndi
- Sunday Dinner
- Broad Channel
- Shoot it Yourself.
Bij de laatste gaat Cyndi op pad samen met Kevin Dornan om materiaal te schieten voor de videowall ter ondersteuning van het concert. Ze komen terecht in een wat ongure industrieomgeving.

Alternative Angles
De nummers ‘If You Go Away’, ‘Walk on By’, ‘Unchained Melody’ en de credits bieden de mogelijkheid om een alternatieve beeldhoek (in dit geval speciale videobeelden) weer te geven.

Discography
Een overzichtelijk negen pagina’s tellend overzicht van de albums die Cyndi Lauper door de jaren heen heeft uitgebracht. Voor elk album is een pagina ingeruimd met daarop de tracklisting, de albumhoes en het jaar van uitbrengen.

Cyndi Lauper brak 20 jaar geleden door met wereldhits als ‘Girls Just Want to Have Fun’ en ‘Time After Time’. Zo nu en dan liet ze zich gelden maar, op het nummer ‘True Colors’ na, echt grote hits bleven uit. In het kader van haar meest recente studioalbum (‘At Last’ uit 2004) trad ze maart jl. op in The Town Hall in New York en van dit optreden bevat de DVD Cyndi Lauper - Live...at Last de registratie. Persoonlijk ben ik niet echt een groot fan van de Amerikaanse zangeres, maar de fans zullen ongetwijfeld hebben uitgekeken naar deze live-dvd.
De beeldkwaliteit is absoluut bevredigend en geeft weinig reden tot klagen. Het geluid is ook prima, met dien verstande dat wellicht op sommige spelers (in ieder geval op de voor deze recensie gebruikte Pioneer speler) de tracks met zogenaamde ‘multi-angle’ mogelijkheden enige haperingen in het geluid kunnen opleveren. De schijf bevat ook nog enkele extra’s waardoor de fans nog wat meer aan hun trekken zullen komen.