City of Joy

23-12-2004

5.5

City of Joy (DVD)

De Amerikaanse chirurg Dr. Max Lowe (Patrick Swayze) besluit na het verlies van een jonge patiënte op de operatietafel, alles achter zich te laten en te vertrekken naar India om zichzelf te vinden.
Tegelijkertijd vertrekt Hasari Pal (Om Puri) met zijn gezin naar Calcutta om een beter leven op te kunnen bouwen. In Calcutta probeert Hasari tevergeefs werk te vinden en wordt dan ook nog eens door een oplichter van zijn laatste centen beroofd.
Max wordt in Calcutta door een jong meisje, die door de plaatselijk maffiabaas tot prostitutie wordt gedwongen, het slachtoffer van een roofoverval waarbij hij in elkaar geslagen wordt en van al zijn bezittingen wordt beroofd. Dankzij tussenkomst van Hasari brengt Max het er levend vanaf. Hasari brengt Max naar een kleine kliniek naar zuster Joan Bethel (Pauline Collins), die zijn wonden verzorgd. Hasari vindt werk als riksjatrekker bij de plaatselijke maffiabaas Ghatakr (Shyamanand Jalan) en zijn wrede zoon Gangooly (Shyamal Sengupta).
De kliniek van Joan ligt in een arme wijk van Calcutta, genaamd City of Joy. Max besluit om Joan te helpen met haar kliniek, al wil hij liever niet terugkeren naar zijn oude beroep. Max raakt ook bevriend met de familie van Hasari Pal en wordt door Joan steeds meer betrokken bij de kliniek. Dit tot groot ongenoegen van de zoon van Ghatakr.

City of Joy van regisseur Roland Joffé (The Killing Fields, The Mission) is het verhaal over mensen die ondanks grote tegenslagen toch wat in hun leven proberen te bereiken en hun eigen innerlijke kracht ontdekken. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman ‘La City de la Joje’ van de Franse schrijfster Dominque LaPierre.
Een van de hoofdrollen wordt gespeeld door Patrick Swayze. Door filmcritici wordt wel gezegd dat dit de beste rol is die Swayze tot nu toe in zijn carrière heeft gespeeld. Maar ook de andere spelers geven goed spel. Zeker het noemen waard is de rol van Om Puri, die de andere hoofdrol van Hasari Pal speelt. Alhoewel de rol van Swayze bijzonder goed is, ligt de nadruk van de film meer op het verhaal van Hasari en de indrukwekkende strijd die hij en zijn medemensen voeren om een menswaardig bestaan op te bouwen. Joffé geeft met deze film een realistisch en betrokken beeld van de miserabele leefomstandigheden in het overbevolkte Calcutta. Hij heeft de film volledig op locatie in India opgenomen en een overwegend Indiase cast gebruikt. Behendig heeft hij voorkomen dat de film een politiek statement zou afgeven of te sentimenteel wordt. Met de juiste toonzetting zet Joffé een verhaal neer dat gaat over persoonlijke overwinningen en vriendschap.

Jaar: 1992
Speelduur: 130 min
Beeldverhouding: 1.66:1 anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777002643

Alhoewel op de IMDB wordt aangegeven dat het beeldformaat van de film 1.85:1 is, staat de film met een beeldformaat van 1.66:1 anamorf op de DVD. De regio 1 uitgave van Columbia Tristar (de oorspronkelijke uitgever van de film) heeft wel een 1.85:1 beeldformaat. Gezien het feit dat ook de trailer een 1.66:1 beeldformaat heeft, kan het zijn dat dit het in onze regio gebruikte beeldformaat is. Hoe dit verschil in beeldformaat zich vertaald in meer of minder zichtbaar beeld is ons niet bekend. We hebben geen vergelijkende screenshots kunnen vinden.
Technisch mankeert er niet veel aan het beeld. Het beeld oogt zeer scherp met goede detaillering. De kleuren zien er helder en natuurlijk uit, waarbij het contrast prima in orde is. In het beeld geen noemenswaardige artefacten. Filmgrain is minimaal. Wel is af en toe zichtbaar dat edge enhancement is toegepast.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack is geremixt en staat nu in Enhanced Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Ook is de oorspronkelijke geluidsmix als Dolby Digital 2.0 (bitrate 224 kb/s) beschikbaar.
De Enhanced Dolby Digital 5.1 soundmix klinkt erg goed. Het geluidsbeeld heeft een prima breed stereobeeld, waarbij de nadrukkelijk aanwezige surroundkanalen een ruimtelijke dimensie aan toe voegen. De prachtige muziek van Ennio Morricone klinkt bijzonder goed. Ook voor het overige van de soundtrack heeft het geluidsbeeld een mooie surroundkarakter, waarbij alle speakers intensief worden gebruikt voor een sfeervolle soundtrack. Het aanwezige LFE kanaal wordt daarbij gepast gebruikt. De dialogen komen, uiteraard, goed te verstaan uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondgeluid bij het eerste menu. Deze DVD heeft als extra de trailer van de film City of Joy (2 min) met beeldformaat 1.66:1 anamorf. Daarnaast nog drie trailers van andere A-Film titels.

City of Joy is een goed geacteerde film over mensen die ondanks grote tegenslagen toch wat in hun leven proberen te bereiken en hun eigen innerlijke kracht ontdekken. Patrick Swayze speelt in een van zijn beste rollen een arts die naar Calcutta gaat om zichzelf terug te vinden. Daar komt hij in contact met een man die in Calcutta is gekomen om een menswaardig bestaan op te bouwen. Ook ontmoet hij de Ierse verpleegster, die in een arme wijk een kliniek probeert te runnen. Regisseur Joffé geeft met deze film een realistisch en betrokken beeld van de miserabele leefomstandigheden in het overbevolkte Calcutta.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave van A-Film is goed. Beeldverhouding is met 1.66:1 anders dan de Amerikaanse 1.85:1 beeldverhouding. Enig extraatje is een trailer.