Price Above Rubies, A

14-02-2005

4.9

Price Above Rubies, A (DVD)

Veel keus heeft Sonia Horowitz (Renée Zellweger) niet, ze groeit op in strenge orthodox Joodse kringen. Ze leeft het leven dat voor haar is uitgestippeld en trouwt met de keurig nette Joods orthodoxe Mendel Horowitz (Glenn Fitzgerald). Ze schenkt hem een zoon en werkt keihard in het huishouden. Maar gelukkig is Sonia niet en diep in haar zitten andere gevoelens verstopt. Die van een jonge vrouw die zich bewust is van haar seksualiteit en op zoek gaat naar de passie die ze mist in haar liefdesleven. Ze vindt ‘troost’ bij de broer van Wendel, Sender Horowitz (Christopher Eccleston), die onder andere een louche juwelierswinkel heeft. Hij biedt haar een baan aan als inkoper. Tegen de wens van de familie begint ze te werken in de juwelierswinkel. Door haar werk komt ze in contact met de kunstenaar Ramon Garcia (Allen Payne). De kloof tussen Sonia en haar man wordt steeds groter.

A Price above Rubies is niet echt een gezellige romantische film. De film die vooral gaat over een vrouw die zich los worstelt uit een verstikkend milieu, is daarmee meer een drama dan een romantische film. Alhoewel de romantiek er natuurlijk wel in voor komt. Actrice Renée Zellweger speelt een goede rol in de film. Zij niet alleen, ook de ‘supporting cast’ levert goed spel. Naast Glenn Fitzgerald en Christopher Eccleston zie je ook een rol van Julianna Margulies. Zij is vooral bekend geworden door haar rol van zuster Hathaway in de televisieserie ER.
Het verhaal is geschreven door Boaz Yakin, die ook de regie voor zijn rekening nam. Yakin was ook schrijver bij de films The Punisher, From Dusk Till Dawn 2 en Dirty Dancing 2. Als regisseur maakte hij twee jaar na A Price Above Rubies de film Remember The Titans met Denzel Washington in de hoofdrol.

In het licht van Valentijnsdag is de film door Dutch Filmworks uitgebracht in een roze getinte DVD box met de titel Me and Mrs. Jones. De wijze waarop DFW deze box presenteert vinden we toch iets minder gelukkig gekozen. De naam Renée Zellweger en het woordje Jones op de cover kan de consument op het verkeerde been zetten en geeft in eerste gedachte de suggestie dat het de film Bridget Jones’s Diary betreft of het vervolg hierop. Temeer omdat de naam van de film A Price Above Rubies erg klein vermeld wordt. Daarbij heeft DFW het over een romantische film. Een betiteling die voor Bridget Jones’s Diary wel opgaat, maar die we niet direct associëren met de film A Price Above Rubies.
Als extra bevat de box een ‘zwoele knuffel cd’. Een cd met jaren ’80 muziek uit de Sony Music database. Best aardige nummers, die trouwens prima klinken, maar ook hier geen directe associatie met de woorden zwoel en knuffel. Als geheel een aardige box, maar wees erop bedacht dat de inhoud anders is dan je zo op het eerste gezicht zou denken.

Jaar: 1998
Speelduur: 112 min
Verpakking: Double transparant keep case
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
EAN: 5099751956136

• Fotogalerie
  • Biografie Renée Zellweger
  • Verzamel CD

De film staat met de originele beeldverhouding van 1.85:1 niet anamorf (letterbox) op de DVD. Het niet anamorfe beeld betekent helaas wel een verlies aan beeldlijnen en daarmee een verlies aan detail. Voor bezitters van een breedbeeld weergever betekent dit namelijk een verlies van een extra 33% beeldlijnen en geen automatische omschakeling naar beeldvullende weergave. Desondanks ziet het beeld er redelijk goed uit. Je krijgt een voldoende helder beeld te zien met natuurlijk ogende kleuren. Maar door het niet anamorfe karakter is de scherpte van het beeld matig en oogt het beeld erg soft. Detaillering is beneden de maat. Er is in lichte mate edge enhancement toegepast, maar dat stoort niet echt. Af en toe zijn kleine compressiefoutjes te zien, evenals filmgrain dat in lichte mate zichtbaar is. Het beeld is verder verschoond van ongerechtigheden.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5, dus een enkellaagse DVD, waardoor er geen laagwisseling is. De ondertiteling staat bijna geheel in het filmvlak. Dat is in dit geval wel zo handig, want je kunt nu op een breedbeeld televisie het beeld zonder verlies van ondertiteling beeldvullend maken.

De originele Engeltalige soundtrack staat slechts in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD gezet. Het is een goed klinkende stereotrack, waarbij de muziek een goede stereospreiding heeft. Ook de filmgeluiden hebben een goede spreiding, al concentreren die zich vooral op het midden van de frontspeakers. De soundtrack klinkt goed helder en bevat een ook prima laag. Dialogen zijn goed te volgen en komen uit het midden van de frontspeakers. Bij gebruik van de Dolby ProLogic (IIx) decoder ontstaat een redelijk ruimtelijk klinkende soundtrack, waarbij met name de muziek voor het ruimtelijke gevoel zorgt. De stemmen komen dan netjes uit de centerspeaker.

De DVD heeft statische menuschermen zonder achtergrondgeluid.

Biography and Filmography Renée Zellweger
Een zestal Nederlandstalige schermen met informatie over actrice Renée Zellweger

Photo Gallery
Een 14-tal foto’s uit de film.

Daarnaast bevat deze DVD box de CD ‘Me and Mrs. Jones’ (48 min)
Een verzameling van bekende rustig klinkende jaren ’80 nummers uit de Sony Music collectie. Alle nummers zijn geremasterd, wat resulteert in prima klinkende muziek. De tracklisting is:
1. Billy Paul – Me and Mrs. Jones
2. Marvin Gaye – Sexual Healing
3. Toto – I Won’t Hold You Back
4. The Bangles – Eternal Flame
5. Love Affair – Everlasting Love
6. The Three Degrees – When Will I See You Again
7. Spandau Ballet – Through The Barricades
8. Luther Vandross – Any Love
9. Bill Withers – Ain’t No Sunshine
10. Van Morrison – Brown Eyed Girl
11. Ten Sharp - You
12. Golden Earring – Going To The Run

A Price Above Rubies is een goed gespeeld drama over een jonge vrouw in een streng orthodoxe Joodse gemeenschap, die zich probeert los te worstelen uit haar verstikkende omgeving. Als zij meer invulling geeft aan haar eigen behoeften, brengt dit haar huwelijk in gevaar. Renée Zellweger speelt de hoofdrol in dit goed geacteerde drama van schrijver/regisseur Boaz Yakin.
Het beeldformaat van deze Dutch Filmworks is 1.85:1 niet anamorf, waardoor het beeld er erg soft uitziet. Het geluid is Dolby Digital 2.0 stereo. Een biografie en een fotogalerie staan ook nog op de DVD.
In het kader van Valentijnsdag heeft Dutch Filmworks de film uitgebracht in een DVD box waarin ook nog een verzamel CD zit met muziek uit de jaren ‘80.
Over de wijze waarop DFW de box promoot, waarbij op de roze getinte cover groot Renée Zellweger prijkt en de woorden Mrs. Jones, zijn we iets minder enthousiast. In eerste gedachte kun je hierdoor een andere film verwachten dan er feitelijk nu aangeboden wordt. Ook de typering van de film als romantisch en de CD als zwoel en knuffel zijn wat ons betreft niet helemaal correct. Als geheel een aardige box, maar wees erop bedacht dat de inhoud anders is dan je zo op het eerste gezicht zou denken.