Lenny

Nathan Strik
27-02-2005

7

Lenny (DVD)

Lenny Bruce is een stand-up komiek die in de jaren \'50 en \'60 van de vorige eeuw heel wat stof liet opwaaien in puriteins Amerika. In de nogal brave stand-up comedy wereld van die tijd kwam Lenny Bruce (Dustin Hoffman) als een donderslag bij heldere hemel. Hij praatte openlijk over gevoelige onderwerpen als homosexsualiteit, seks, foute politici en het recht op het vrije woord. Bruce uitte hierbij vaak sterke taal, die toentertijd als zeer obsceen en kwetsend gezien werd. Bruce werd dan ook talloze keren gearresteerd en aangeklaagd voor het openlijk uiten van vuile praat. In dit verhaal gebaseerd op zijn leven zien we de opkomst en ondergang van Lenny Bruce en zijn ontmoeting met de stripper Honey Harlow (Valerie Perrine); die zich later mevrouw Bruce mocht noemen. Het realistische portret wordt verteld na aanleiding van in scène gezette interviewfragmenten met bekenden van Bruce. Dit wordt afgewisseld met nagespeelde optredens en scènes uit Lenny\'s prive-leven.

In Lenny laat Dustin Hoffman zien wat voor een bekwaam acteur hij is. Onder regie van Bob Fossey (Cabaret, Sweet Charity) kruipt hij als het ware in de huid van Lenny Bruce. Hoffman weet de komiek met zeer veel integriteit neer te zetten. Zowel de goede, als minder goede kanten van Bruce worden belicht met evenveel gevoel, waardoor hier een realistisch en drie dimensionaal personage wordt neergezet, niet simpelweg een platte eenzijdige persoonlijkheid. Ook Hoffman\'s tegenspeelster: Valerie Perrine vult haar rol van Honey Bruce met veel overtuiging in; ze weet een sexy uitstraling enorm goed te combineren met de serieuzere en dramatischer kanten van haar personage. De film is gefilmd in zwart/wit om een authentieke, documentaire-achtige sfeer op te roepen. Het camerawerk is verder dramatisch (op een positieve manier), met goed gekozen camerahoeken die het verhaal goed aanvullen. Ook de opbouw van de film is prima en er zitten weinig saaie momenten in. Het is een film waarin verrassend weinig te lachen valt, aangezien de boodschap die Lenny verkondigde erg serieus was en ook vandaag de dag nog zeer actueel is. Lenny is een prachtig portret van een komiek die, helaas voor hemzelf, zijn tijd ver vooruit was; aanrader!

Jaar: 1974
Speelduur: 107 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 717438133652

De film is full-frame geschoten waarna de beoogde bioscoopratio verkregen werd door het toepassen van matting. De op deze DVD gepresenteerde verhouding heeft dus de bioscoopverhouding van 1.85:1 zoals de regisseur deze voor ogen heeft gehad. MGM heeft de laatste tijd een beetje onder vuur gelegen vanwege dit soort soft matted transfers omdat een aantal DVD-kijkers zich bekocht voelde door het weggevallen gedeelte van het beeld. Maar hierbij moeten we dus aanmerken dat het hier weggevallen beeld nooit bedoeld is om gezien te worden. De anamorfe presentatie op deze DVD is dus gelijk aan de beeldpresentatie in de bioscoop toen de film uitkwam en hiermee is wat ons betreft de juiste keuze gemaakt om Lenny in dit formaat te presenteren.

De kwaliteit van de print is redelijk tot goed, met wat overduidelijke filmgrain (die de film wel een authentieke sfeer meegeeft) en wat beschadigingen hier en daar. Verder hebben we geen schokkende afwijkingen kunnen waarnemen en komt het beeld over de gehele linie mooi, helder en stabiel over. Het contrast is prima, wat erg belangrijk is bij een zwart/wit film, waarbij wel moet worden aangemerkt dat het schaduwdetail soms wat minder is. De plaatsing van de ondertitels is verder uitstekend en ze zijn duidelijk te lezen. Een prima transfer, op wat beschadigingen en laag schaduwdetail na.

De hier gepresenteerde audio is de originele mono-track uit 1974, op DVD vastgelegd in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s); waarbij uit beide speakers dus hetzelfde signaal komt. Zodoende kent de track geen spreiding en klinkt het geluid gedateerd. Gelukkig hoeft deze film het niet te hebben van een uitzonderlijk ruim gemixte soundtrack, aangezien alles toch voornamelijk dialooggeorienteerd is. Er is weinig muziek in de film in de vorm van een echte soundtrack, dus ook hier was een 5.1 mix niet nodig geweest. Alleen tijdens scènes waarin hard gelachen wordt door het publiek klinkt het geluid soms wat beperkt in dynamiek, maar dit mag de pret niet drukken. Als enige technische aanmerking is er een lichte ruis waarneembaar gedurende de hele film, wat ongetwijfeld ligt aan de kwaliteit van de originele opname. Audiofielen zullen bij deze track niet aan hun trekken komen, maar puristen zullen er van smullen dat de originele mono-track identiek is gebleven aan de presentatie in de bioscoop in 1974. En afgezien van een wat beperkte dynamiek en wat ruis hebben wij ook weinig te klagen over deze track.

Via de stilstaande breedbeeldmenu\'s is enkel te kiezen voor een bioscooptrailer. In deze full-frame trailer is trouwens duidelijk te zien dat de hoofdfilm soft matted is. Positief is dat MGM op deze DVD de menu-keuzes gewoon in tekst heeft weergegeven in plaats van de onduidelijke iconen die ze de laatste tijd hanteren bij hun back-catalogue-titels. Toch blijft het jammer bij een film als deze dat er niet minstens wat achtergronddocumentaires voorradig zijn over de échte Lenny Bruce.

Lenny is een verrassend eerlijk en goed gemaakt dramatisch portret van de opkomst en ondergang van een bijzondere komiek. Lenny\'s boodschap en taalgebruik waren zijn tijd ver vooruit en hij heeft dan ook de weg geplaveid voor latere komieken. Vooral het acteerwerk van Hoffman en Valerie Perrine, gecombineerd met de mooie cinematografie, maken van Lenny een film die het kijken zeker waard is. De beeldkwaliteit is prima, op wat filmgrain en beschadigingen na. Het mono-geluid zal audiofielen wellicht afschrikken, maar bij een dialoogfilm als deze wordt een stereo of surroundtrack niet echt gemist. De enige aanmerking op de geluidskwaliteit is dan ook de wat beperkte dynamiek en een licht waarneembare ruis. Qua extra\'s is het jammer dat er niet meer aanwezig is dan een trailer. Toch is dit een aanrader voor de liefhebber die een waargebeurd drama wel weet te waarderen.