Zebra Lounge

Nathan Strik
16-04-2005

1.9

Zebra Lounge (DVD)

Maak kennis met de Barnet\'s: hij heet Alan, zij heet Wendy. Alan heeft een doodsaaie baan als sales manager bij een cateringbedrijf. Wendy heeft Alan twee bloedjes van kinderen gegeven en zit nu, net als Alan in een behoorlijke huwelijksdip. Het stel heeft al tijden geen seks meer gehad en alle relatietherapeuten en zelfs de relatieboeken van de Oprah-boekenclub mogen niet baten. Om de fut weer enigszins in hun uitgebluste huwelijk te blazen besluiten Alan (Cameron Daddo) en Wendy (Brandy Ledford) om aan partnerruil te gaan doen. Ze zetten een advertentie en ontmoeten op deze manier het wilde stel Louise en Jack Bauer (vast geen familie van). Louise (Kristy Swanson) en Jack (Stephen Baldwin) zien een quatrootje wel zitten en een avond vol hete seks is het gevolg. Nadat de vonk hierna op miraculeuze wijze terug is gekeerd besluiten Alan en Wendy dat één keer wel mooi genoeg is geweest en willen ze een punt zetten achter het avontuurtje. Maar voor Louise en Jack is het spel nog maar net begonnen.

Zebra Lounge belooft een spannende erotisch getinte thriller te zijn. Uiteindelijk is de film geen van beide. Laten we beginnen met de spanning; de film kent een vrij logische opbouw, wat natuurlijk niet direct een minpunt is. Maar hierdoor doorziet de gemiddelde kijker al direct hoe het verhaal zich ongeveer zal ontvouwen. Ook het ongeïnspireerde acteerwerk van de twee hoofdpersonages maakt dat je als kijker niet echt bij hun lot betrokken wordt. Nu hoor ik je roepen: dat het verhaal wat minder is kan gebeuren, als de seksscènes maar opwindend zijn. Nou... voor een erotische thriller is de film behoorlijk flauwtjes en op wat ontblote lichaamsdelen na is er weinig naakt te zien in de film. Nu is frontaal naakt geen vereiste voor erotiek uiteraard, maar door het gemis aan chemie tussen de hoofdpersonen is er op beide fronten helaas weinig te beleven. Toegegeven: Zebra Lounge is wellicht een keer leuk om te huren, maar het voorspelbare verhaal, matige acteerwerk en oninteressante erotiek maken dit absoluut geen aanrader. Denk dus twee keer na voordat je in de portemonnee graait.

Genre: Erotiek, Thriller
Jaar: 2001
Speelduur: 89 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 713045206857

• Promotietrailers

De film is in anamorf breedbeeld, met de verhouding 1.78:1 vastgelegd op de DVD. Het beeld is echter niet geweldig scherp te noemen en in veel scènes zit aardig wat filmgrain. Vooral in de wat donkerder scènes (en daar zitten er heel wat van in deze film) is de filmgrain merkbaar aanwezig. Het contrast is in veel scènes wat matig en ook het zwartniveau is niet altijd even sterk. Daardoor oogt de transfer soms wat vlak en oninteressant. Verder ziet het beeld er heel behoorlijk uit. Het kleurenpalet is overwegend warm getint, met veel bruin en een prima verzadiging. Ook compressiefouten zijn nergens waargenomen, dus wat dat betreft stelt de transfer niet teleur. Jammer is wel dat de ondertiteling veel te hoog in beeld staat geplaatst. Een aardige, maar geen spectaculaire transfer.

Op de verpakking van de DVD staat dat de schijf een stereotrack bevat, maar bij nadere inspectie blijkt er een Dolby Digital 5.1 (224 kbit/s) spoor op de schijf te staan. Afgezien van dit feit zou dit net zo goed een stereotrack geweest kunnen zijn. De achterkanalen worden nauwelijks benut en alles wat het LFE-kanaal toevoegt is wat irritante bas aan de stemmen van de personages. Het vermoeden is dan ook (aan de vreemd lage bitrate te zien) dat dit simpelweg een stereotrack is geweest die op de één of andere manier niet helemaal jofel uit de encoder is gekomen. De lage bitrate zorgt overigens niet voor hoorbare problemen. Verder klinkt de track netjes, de film bestaat voor het grootste gedeelte uit dialogen en die zijn prima te verstaan. Een matige audiotrack die meer functioneel is dan iets anders.

Vanuit het hoofdmenu kan een scherm met enkele promotionele trailers bekeken worden. De aanwezige trailers zijn van Risk, Purely Belter en Delivering Milo. Alle trailers zijn niet anamorf (Delivering Milo is letterboxed) en bevatten 2.0 stereogeluid. Verder zijn er geen extra\'s aanwezig, maar je mag tegenwoordig bij RCV al blij zijn dat je een menuscherm krijgt, dus ons hoor je niet klagen.

Zebra Lounge is een film met een voorspelbaar verhaal, zonder spanning op zowel het thriller, als het erotische vlak. De beeldkwaliteit is ruim voldoende, met vooral wat onscherpte en veel filmgrain als grootste minpunten. Het geluid is een uit zijn krachten gegroeide stereotrack, vastgelegd als zijnde 5.1 en de extra\'s zijn bijna niet-bestaand. Kortom: een DVD om hooguit een keer te huren.