On A Clear Day You Can See Forever

18-05-2005

5.8

On A Clear Day You Can See Forever (DVD)

Daisy Gamble (Barbra Streisand), een neurotische kettingrookster, komt bij toeval in de collegezaal van dr. Marc Chabot (Yves Montand), die op dat moment een proef met hypnose doet. Daisy blijkt gemakkelijk onder hypnose te brengen. Zij zoekt hulp bij de dokter om van haar roken af te komen. Dit is belangrijk voor haar. Omwille van haar verloofde Warren Pratt (Larry Blyden), die een glansrijke toekomst tegemoet gaat, moet Daisy voor de volgende dag van haar neurotische obsessie tot roken genezen zijn. Verder blijkt Daisy bijzondere gaven te hebben, zij weet bijvoorbeeld wat de dokter zoekt als die een papiertje kwijt is, zij weet vooraf of de telefoon gaat en onder haar zorg komen bloemen sneller dan normaal tot uitzonderlijke bloei. Als Chabot Daisy onder hypnose heeft, gebeurt er iets bijzonders. In de persoon van Daisy stelt zich een andere vrouw voor genaamd Melinda Winnie Wainwishle Tentrees. Dr. Chabot leert dat Melinda leefde in een vroeger leven, in de 19e eeuw. Dr. Chabot raakt geïntrigeerd en consulteert een collega, dr. Conrad Fuller (Simon Oakland). Chabot denkt met een geval van reïncarnatie te maken te hebben, een theorie die tot de nodige consternatie leidt. Hoe meer Chabot leert over Melinda, hoe meer hij persoonlijk betrokken raakt bij zijn onderzoek.

‘My name is Melinda’ zijn de onvergetelijke woorden die Streisand uitspreekt in deze film, die gebaseerd is op de gelijknamige Broadway show van Alan Jay Lerner uit het midden van de jaren ’60. In de musical spelen de sterren Barbara Harris en John Cullum de hoofdrol, in de film zijn dat Barbra Streisand en Yves Montand.
Alan Jay Lerner (ook An American In Paris, Gigi en My Fair Lady) werkte ook mee aan deze verfilming van regisseur Vincente Minnelli (vader van Liza Minnelli). Minnelli heeft vooral de scènes met Melinda, met fraaie 19e eeuwse kostuums en settings zeer sfeervol en kleurrijk gefilmd. Evenals bij andere Streisand films is ook deze film als kapstok gebruikt voor de diverse liedjes die Barbra Streisand zingt. Enkele liedjes worden door Yves Montand, met een fraai Frans accent, gezongen. Volgens geruchten boterde het absoluut niet op de set tussen Streisand en Montand. Op het ‘witte doek’ is daar niet echt veel van te merken, al blijft tussen beide toch een voelbare afstand waarneembaar. Van alle liedjes in de film is er eigenlijk maar eentje die vandaag de dag is bijgebleven en dat is de titelsong ‘On A Clear Day You Can See Forever’. In de film gezongen door zowel Yves Montand als door Streisand zelf. Dit is de enige song uit de film die Barbra in haar recente shows op het programma heeft staan. De soundtrack van de film is één Streisand’s slechts verkochte albums geweest. Evenals de film trouwens, die commercieel geen succes was.
Oorzaak van het tegenvallende succes lag vooral in het feit dat de film is gemaakt in de nadagen van de grote musicalfilms. Oorspronkelijk had Minnelli een drie uur durende musicalfilm voor ogen en is ook zeker zoveel materiaal op film geschoten. Maar onder druk van de studio is veel materiaal geschrapt, waaronder een duet tussen Larry Blyden (in de film haar verloofde) en Streisand.
In de film speelt een nog jonge Jack Nicholson de rol van Diasy’s stiefbroer. Ook het merendeel van de scène met Nicholson zijn tijdens het editen van de film gesneuveld. Ook hierbij een door Nicholson gezongen lied genaamd ‘Who Is There Among Us Who Knows?’.
Ondanks dat de film veel kritieken te verduren heeft gekregen, is Minnelli’s verfilming van On A Clear Day You Can See Forever een leuke musicalfilm met prima songs gezongen door Barbra Streisand.

Genre: Komedie/Humor, Muziekfilm
Jaar: 1970
Speelduur: 126 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865550885

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en is anamorf op deze disc vastgelegd. Het kleurrijke beeld ziet er mooi uit, zeker als je beseft dat de film alweer 35 jaar geleden gemaakt is. Het beeld oogt goed scherp en gedetailleerdt, behoudens scènes waarin het beeld door de regisseur bewust soft is gemaakt. Dit betreft scènes waarbij Streisand of Montand close-up in beeld zijn. Bij de start van de film is overmatig filmgrain zichtbaar, maar dat is vrijwel direct al drastisch verminderd tot een slechts minimaal aanwezige filmgrain. Vooral bij de softfocus scènes is een grovere korrel van het beeld nog wel te zien. Contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde, zodat ook bij de donkere scnènes het beeld er goed uitziet. Het beeld is niet geheel vrij van ongerechtigheden, af en toe zie je nog wat hele kleine spetters of iets dergelijks. Edge enhancement is in lichte mate toegepast.
De film is netjes verdeeld in 25 chapterstops. De laagwisseling op de DVD-9 (dubbellaags) is niet merkbaar geplaatst. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een mooi klein lettertype en staat netjes onderin het beeld. Ook de liedteksten zijn in het Nederlands ondertiteld. Heel netjes!.

De oorspronkelijke mono soundtrack is opgewaardeerd tot een heuse Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) audiotrack. Het zijn dan ook vooral de songs die baat hebben bij deze opwaardering, want ze klinken echt verbluffend mooi. De muziek en liedjes komen met een mooie stereospreiding uit de frontspeakers, waarbij de surround speakers er een goed klinkende ruimtelijke dimensie aangeven. Stemmen en andere filmgeluiden beperken zich tot de centerspeaker. Een enkele scène daargelaten dat er toch ook wat omgevingsgeluiden uit de surround speakers komen. Het aanwezige LFE kanaal wordt tijdens de film niet gebruikt. Het aanwezige laag in de hoofdkanalen is voldoende, waardoor de soundtrack mooi vol klinkt. Alles bij elkaar een zeer aangenaam klinkende soundtrack.
Paramount heeft de originele mono soundtrack, die helemaal opgeknapt is, ook als optie op de DVD gezet in de vorm van een Dolby Digital 2.0 mono (bitrate 192 kb/s) soundtrack. Ook dit is een prima klinkende soundtrack, met goed gedetailleerd hoog en ook een voldoende aanwezig laag. Al heeft deze soundtrack wel een beetje last van een digitaal scherpte in het hoog.

De menu’s zijn statische schermen zonder achtergrondmuziek. Deze release heeft geen extra’s.

On A Clear Day You Can See Forever is een musicalfilm met Barbra Streisand en Yves Montand van regisseur Vincente Minnelli. Gemaakt in de nadagen van de grote musicalfilms en shows, is de film commercieel geen succes geweest. Streisand speelt een neurotische kettingrookster die bij een psychiater, gespeeld door Montand, komt voor hulp. Via hypnose probeert hij haar te helpen en komt dan tot de ontdekking dat een andere persoonlijkheid aanwezig is. Hoe meer de dokter zich in haar verdiept, des te meer gefascineerd raakt hij in de mystiek van de andere persoonlijkheid. De film bevat een groot aantal songs, waarvan het merendeel door uiteraard door Streisand zelf gezongen wordt. Van alle deze songs is de titelsong van de film het enige liedje dat vandaag de dag nog bekend is gebleven.
De DVD release van Paramount bevat de film in fraai opgeknapte uitgave. Dit betekent dat de kwaliteit van het beeld en geluid zeer goed zijn, zeker als je beseft dat de film alweer ruim 35 jaar oud is. Op het gebied van het geluid is keuze uit een goed klinkende gerestaureerde originele mono soundtrack of een fraaie Dolby Digital 5.1 surroundtrack. Vooral de musicalsongs klinken dankzij de 5.1 soundtrack zeer fraai. Extra’s heeft deze release niet. Uiteraard is de film voor musicalliefhebbers en fans van Streisand een must in de collectie.