Moody Blues, The - Live at Montreux 1991

24-05-2005

4.9

Moody Blues, The - Live at Montreux 1991 (DVD)

In 1991 vierde het Montreux Jazz Festival, dat jaarlijks gehouden wordt, haar 25ste jubileum jaar. Gedurende 20 dagen vonden vele optredens plaats van bekende en minder bekende internationale artiesten. Onder de vele optredens was dat jaar ook een optreden van de symfonische rockgroep The Moody Blues. Voor het eerst in hun carrière speelden op 4 juli 1991 Justin Hayward, John Lodge, Ray Thomas en Graeme Edge hun succesnummers op dit prestigieuze muziekfestival. The Moody Blues speelden nieuwe en oude songs uit hun omvangrijke repertoire. De tracklisting is als volgt:

1. Lovely To See You
2. Gemini Dream
3. Tuesday Afternoon
4. Bless The Wings (That bring you back)
5. Lean On Me (Tonight)
6. Say It With Love
7. The Story In Your Eyes
8. Your Wildest Dreams
9. Isn’t Life Strange
10. The Other Side Of Life
11. I’m Just A Singer (In A Rock And Roll Band)
12. Nights In White Satin
13. Legend Of A Mind
14. Question
15. Ride My See-Saw

Al bijna veertig jaar mag The Moody Blues tot een succesvolle rockgroep worden gerekend. De groep vindt haar wortels in 1964 in Birmingham. Het grote succes kregen zij vanaf 1967 bij de release van hun album Days Of Future Passed. Van dit album kwam hun grootste hit Nights In White Satin en de hit Tuesday Afternoon. Een jaar later brachten zij het album In Search Of The Lost Chord uit, dat hits als Voices In The Sky en Ride My See-Saw voortbracht. Vanaf dat moment kreeg de groep ook succes buiten Europa. Als gevolg van het grote succes lanceerde de groep haar eigen platenlabel, genaamd Treshold, waarop al hun successievelijke albums zijn uitgebracht.
The Moody Blues behoren tot de pioniers op het gebied van symfonische rock, en scharen zich bij andere grote namen als Yes, Deep Purple en Procol Harum. Om het geluid van een orkest bij live optredens na te bootsen, maakten zij gebruik van de mellotron. De mellotron (een samenvoeging van melody en electronics) is te beschouwen als de voorloper op de hedendaagse synthesizer. In Nederland maakte de groep Earth & Fire gebruik van dit bijzondere instrument.

In 1991 bracht The Moody Blues het album Keys Of The Kingdom uit. Ter promotie van dit album speelden zij op het Jazzfestival in Montreux. Zij speelden drie nummers van dit nieuwe album: Bless The Wings (That Bring You Back), Lean On Me (Tonight) en Say It With Love. De laatste werd ook als single uitgebracht.

The Moody Blues bestond uit:
- Justin Hayward – zang en leadgitaar
- John Lodge – bas en zang
- Ray Thomas – fluit en zang
- Graeme Edge – drums en slagwerk
Bij het concert in 1991 werden zij muzikaal ondersteund door:
- Bias Boshell – keyboards en gitaar
- Gordon Marshall – drums
- Paul Bliss – keyboards
- Sue Shattock – zang
- June Boyce – zang

In 2003 heeft Ray Thomas de groep op eigen initiatief verlaten om het wat rustiger aan te gaan doen.

Genre: Muziek
Jaar: 1991
Speelduur: 96 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Engels
  • PCM 2.0 - Engels
Ondertiteling: Geen
Uitgever: PIAS
EAN: 5034504947573

• Inlay met informatie

Het concert staat in breedbeeldformaat 1.78:1 op de DVD. Volgens de aftiteling is het concert voor televisie in High Definition vastgelegd. Dit blijkt helaas niet uit de transfer die op deze DVD staat. Want het beeld is niet anamorf, met daardoor een verlies van 33% extra beeldlijnen. Dit heeft zijn invloed op de scherpte en de detaillering van het beeld, dat nu niet meer dan redelijk is. Door het lager aantal beeldlijnen is aliasing ook zo nu en dan zichtbaar. De verdere kwaliteit van het beeld is redelijk goed. De kleuren van de belichting worden goed weergegeven. Contrast en zwartniveau zijn iets minder. De donkere beelden ogen wat flets, omdat het diepe zwart slechts donkergrijs is. Als gevolg van de vele rook die zichtbaar is, duiken ook af en toe wat compressiefoutjes op. Het beeld is afkomstig van een interlaced bron, wat bij weergave via op een monitor of via progressive scan door het optredende kameffect zichtbaar kan zijn.
Het concert is netjes opgedeeld in 15 chapterstops, met elke song dus een chapterstop. Een ondertiteling is niet aanwezig.

De DVD is voorzien van een DTS 5.1 (bitrate 754 kb/s), een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) geluidstrack en een ongecomprimeerde stereo PCM 2.0 track (bitrate 1536 kb/s). Met de technische kwaliteiten zit het dus wel goed. Standaard start de DVD met de PCM 2.0 track.
Deze PCM 2.0 track is vergelijkbaar met de audiotrack zoals die op een CD staat. Alle drie tracks klinken redelijk goed, maar laten ook de tekortkomingen in de opname goed horen.
De PCM stereotrack heeft een redelijke stereospreiding, maar klinkt ook wat minder open en helder. Dit is het gevolg van een wat minder sprankelend hoog, waardoor de details in de muziek minder duidelijk zijn. De zangstemmen zijn aan de zachte kant en klinken ook wat mat.
De biede 5.1 surroundtracks klinken wat dat betreft beduidend beter. Bij beide tracks zijn de zangstemmen nadrukkelijk aanwezig en beter geïntegreerd in de muziek. Ook is de helderheid van het hoog een stuk beter, waardoor het totale geluidsbeeld veel opener is. Nadruk van de 5.1 tracks ligt nog steeds op de beide frontkanalen, waarbij de surrounds en de centerspeaker een ondersteunende rol hebben. Bij beide 5.1 tracks heeft het geluid een ruimtelijk geluidsbeeld dankzij de surrounds, waar de muziek met een soort echo in is gemixt. Het aanwezige laag is in voldoende mate aanwezig en maakt beperkt gebruik van het LFE kanaal.
Tussen de DD5.1 en de DTS5.1 track zit geen hoorbaar verschil in kwaliteit.

De DVD heeft geanimeerde 1.33:1 beeldformaat menuschermen, die voorzien zijn van concertgeluiden als achtergrond. De DVD heeft geen extra’s.

Bij de DVD zit een inlay met Engelstalige toelichting op het optreden van The Moody Blues op het Jazzfestival van Montreux.

De Engelse symfonische rockgroep The Moody Blues speelde 4 juli 1991 op het 25ste Jazz Festival in Montreux, Zwitserland. De muzikale carrière van The Moody Blues begon eind jaren zestig en kent heel wat grote hits. Nights In White Satin, afkomstig van hun eerste album, is daarvan wel de bekendste en de grootste. Nog steeds levert de groep nieuw materiaal af. Ter promotie van hun album Keys Of The Kingdom speelden Justin Hayward, John Lodge, Ray Thomas en Graeme Edge, samen The Moody Blues vormend, nieuw en oud muziekwerk op het Jazzfestival in Montreux. Bij dit concert werden zij aangevuld door enkele andere muzikanten. Het ruim 90 minuten durende concert staat integraal op deze DVD.
Het beeld van deze registratie is in High Definition voor televisie vastgelegd. Maar het niet anamorfe breedbeeld is slechts redelijk van kwaliteit, vooral door tegenvallende scherpte en detaillering. Bij het geluid is keuze uit een ongecomprimeerde PCM stereotrack en uit een DD 5.1 en een DTS 5.1 surroundtrack. Extra’s heeft de DVD niet. Een prima concert, voor fans van The Moody Blues en Justin Hayward natuurlijk een aanrader.