Naked Weapon

05-08-2005

5

Naked Weapon (DVD)

Madame M. (Almen Wong) is gespecialiseerd in het opleiden van professionele huurmoordenaars. Wanneer haar beste moordenaar om het leven komt, laat ze een groep jonge meisjes ontvoeren met als doel ze op te leiden tot koelbloedige moordenaars. Na enkele jaren moeten ze de meisjes het tegen elkaar opnemen zodat alleen de beste overblijven. Dit zijn Charlene (Maggie Q), Katherine (Anya Wu) en Jing (Jewel Lee). Zij worden op missies gestuurd over de hele wereld en gaan uiteindelijk naar Hong Kong om daar iemand te doden. Daar worden ze al snel achterhaald door politieagent Jack Chen (Daniel Wu). Hij onderzoekt de zaak van de vermiste meisjes en een reeks moorden die de laatste tijd worden gepleegd. Wanneer hij persoonlijk betrokken raakt bij de zaak, wordt het voor hem heel wat moeilijker de zaak tot een goed einde te brengen en als twee van de dames willen stoppen met het vak, merken ze dat dit niet zomaar gaat.

Naked Weapon is één van de betere films die de laatste jaren uit Hong Komg gekomen zijn. Verhaaltechnisch zit de film goed in elkaar en ook de acteerprestaties zijn goed te noemen. Waar het echt om draait zijn uiteraard de actiescènes en dan vooral de vechtscènes en die zijn zeer goed gemaakt. Nu kunnen we dit wel overlaten aan regisseur Ching Siu-Tung, die van origine een actiechoreograaf is. Hij heeft de vechtscènes verzorgd voor een reeks bekende Hong Kong films zoals Hero, House of Flying Daggers, Shaolin Soccer en voor enkele films die voornamelijk bij de fans bekend zijn zoals A Chinese Ghost Story, Moon Warriors, New Dragon Gate Inn en The Heroic Trio. Iemand die zijn sporen wel heeft verdient op het gebied van het maken van vechtscènes. Hij is dus ook actief op het gebied van regisseren en hij maakte recentelijk nog een film met Steven Seagal, Belly of the Beast. De vechtscènes bevatten veel wirework, maar echt storend wordt dit niet aangezien de meeste bewegingen heel mooi worden uitgevoerd. Hoewel de film uit Hong Kong komt, is hij toch in het geheel in het Engels opgenomen. Deze film kan dus als een goede introductie dienen voor mensen die geïnteresseerd zijn in dit soort films, maar zich vaak laten afschrikken door de taal. De fans van het genre kunnen gewoon een goede film verwachten met goede actiescènes en, voor Hong Kong begrippen, een redelijk onderhoudend verhaal.

Genre: Actie, Martial Arts
Jaar: 2002
Speelduur: 88 min
Uitgever: House of Knowledge
EAN: 715664023969

• Also Available

De film staat anamorf op de schijf in het formaat van 1.78:1. Dit wijkt iets af van het originele 1.85:1 formaat. Het beeld ziet er goed en de transfer is mooi scherp wat resulteert in veel detail. De kleuren worden uitstekend weergegeven en ogen mooi natuurlijk. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn verder allen meer dan voldoende te noemen. Beschadigingen of vuil niet zijn aanwezig en op soms wat filmgrain na, zijn er geen andere artefacten. Een uitstekende beeldkwaliteit zoals we die graag zien, zeker bij dit soort films.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Zoals gezegd is de originele taal de Engelse en deze vinden we dan ook terug op de DVD in twee formaten. Een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s). De voorkeur gaat uit naar de 5.1 track en deze klinkt uitstekend. Er wordt goed gebruik gemaakt van alle aanwezige kanalen en vooral tijdens de actiescènes klinkt het geluid mooi ruimtelijk. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen zoals het hoort uit de centerspeaker. De frontspeakers geven de muziek en overige geluiden weer en ook hier een mooi helder geluid. Tijdens de actiescènes worden de surroundspeakers gebruikt voor het weergeven van effecten en het geluid klinkt hier goed gedoseerd. Ook het LFE kanaal levert een bijdrage met een goed gedoseerd laag. Een uitstekende track die goed past bij de film.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en bestaan uit afbeeldingen uit de film. Het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

In Engeland is de film uitgebracht door Hong Kong Legends in hun zogenaamde Platinum Series reeks. Dit betekent doorgaans een karrenvracht aan extra\'s en dit is ook het geval bij die uitgave van de film. Zo zijn er onder andere een audiocommentaar, interviews en een behind the scenes featurette te vinden op de DVD. Op de hier besproken uitgave echter niks van dit alles, zelfs geen enkele filmgerelateerde extra. Hier moeten we het doen met trailers van 06/05, White Noise en Assault on Precinct 13.

In Naked Weapon kunnen we zien hoe enkele jonge meisjes worden opgeleidt tot professionele huurmoordenaar. Wanneer de dames groot zijn worden ze de wereld rondgestuurd om enkele moorden te plegen. De politie zit het al snel op de hielen en wanneer ze besluiten te stoppen met het werk, merken ze dat dit niet zomaar mogelijk is. De film bevat een redelijk boeiend verhaal en de vechtscènes zijn zeer goed verzorgd. Fans van het genre zullen zich dan ook niet vervelen met de film. De beeld en geluidskwaliteit is dik in orde, maar het gebrek aan extra\'s, zeker vergeleken met de Engelse uitgave van de film, is teleurstellend.