Hillside Strangler, The

17-08-2005

5.5

Hillside Strangler, The (DVD)

Kenneth Bianchi (C. Thomas Howell) is een jongen die op latere leeftijd nog steeds bij zijn moeder woont. Hij werkt als een beveiligingsbeambte in een winkelcentrum, hoewel hij vrijwel nooit op zijn werk te vinden is. Wanneer hij wel werkt, gluurt hij graag naar vrouwen die de kleren aan het passen zijn in één van de paskamers. Op een dag gaat Kenneth samen met zijn vriendin op bezoek bij zijn neef, Angelo Buono (Nicholas Turturro). Wanneer Kenneth zijn vriendin hem verlaat na een heftige ruzie, gaat hij steeds meer tijd doorbrengen met Angelo. Angelo heeft een hekel aan vrouwen en vooral aan hoertjes. Kenneth wordt door de dominante Angelo steeds verder mee getrokken in de wereld van prostitutie en geweld. Wat begint als een simpele wraakactie tegen vrouwen ontaardt al snel in moord en er zullen er nog vele volgen. Al snel staat de moordenaar bekend als \"The Hillside Strangler\" en houden de moorden Los Angeles enkele maanden in haar greep.

De zaak van de Hillside Strangler hield eind jaren 70 heel Los Angeles gedurende enkele maanden in haar greep. De gruwelijke moorden bleken achteraf gepleegd te zijn door twee mannen en niet één zoals de door de pers bedachte naam deed vermoeden. Het verhaal van de Hillside Strangler is al vele malen verfilmd. Deze film is gemaakt in 2004 en in datzelfde jaar was er nog een verfilming van het verhaal. Onderwerpen als deze zijn altijd erg populair in de filmwereld en het aantal seriemoordenaarfilms is haast niet meer te tellen. Wat voegt deze film dan nog toe aan dit genre? Nou eigenlijk helemaal niks. Het verhaal van de Hillside Strangler is zeker boeiend genoeg om te verfilmen maar helaas komt het in deze film niet echt goed uit de verf. Echt spannend wordt de film nergens en eigenlijk zit je als kijker alleen maar te wachten tot er weer een moord gepleegd gaat worden. De gedeelten van de film tussen de moorden kan gerust vrij saai en standaard genoemd worden. De moorden zijn vrij expliciet in beeld gebracht met veel naakt. Toch zijn de moorden qua gruwelijkheid niet te vergelijken met de daadwerkelijke moorden gepleegd door de twee neven. Deze waren namelijk nog vele malen gruwelijker. De twee hoofdrolspelers zetten hun rollen goed neer en vooral Nicholas Turturro komt overtuigend over. Ook C. Thomass Howell zet zijn rol goed neer als de wat sukkelige beveiligingsbeambte die door zijn neef wordt meegesleurd in de wereld van dood en verderf. Een film dus met goed acteerprestaties, maar een matig script dat bovendien ook nog eens vrij slecht verfilmd is. Alleen aan te raden voor de echte fans van seriemoordenaarfilms.

Genre: Thriller
Jaar: 2004
Speelduur: 110 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 ES - Engels
Uitgever: Lime Lights Pictures
EAN: 412012141773

• verwijderde scenes
  • Interview met C. Thomas Howell
  • Het Echte Verhaal

De film heeft een 1.78:1 letterboxed beeldformaat en helaas is de kwaliteit van het beeld niet al te best. Het eerste wat opvalt is dat het beeld veel te donker is waardoor er veel detail verloren gaat. Dit is zeker een probleem aangezien het grootste gedeelte van de film zich \'s avonds en \'s nachts afspeelt. Dit wordt vooral veroorzaakt door het te lage contrast en matige schaduwdetail. De aanwezige kleuren ogen redelijk natuurlijk en ook de scherpte is voldoende. Er is gedurende de film af en toe wat filmgrain te zien, maar het beeld heeft vooral last van regelmatig terugkerende posteristie. Ook is er regelmatig wat lichte aliasing aanwezig. De film is verdeeld in slechts zes hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Voor het geluid tijdens de film is er keuze uit maar liefst drie geluidssporen. Ze zijn allen in de originele Engelse taal en het gaat hier om een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s), een DTS 5.1 ES Matrix track (754 kb/s) en als laatste een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s). De beide surroundtracks klinken allebei goed, maar dit is geen film is die het uiterste zal vergen van je versterker. Het geluid klinkt mooi helder en beschadigingen komen niet voor. De tracks concentreren zich op de voorste kanalen, maar dit is zoals gezegd vooral te wijten aan het type film. De dialogen komen netjes uit het centerkanaal en de muziek en overige geluiden worden door de voorkanalen weergegeven. De achterkanalen worden niet tot nauwelijks gebruikt, een enkele keer voor wat lichte sfeergeluiden. Ook het LFE kanaal is slechts een enkele maal te horen. De DTS heeft een lichte voorkeur boven de Dolby Digital track aangezien hier iets meer detail hoorbaar is. De Dolby Digital 2.0 surround track klinkt zoals je het mag verwachten. Ook hier komen de dialogen netjes uit het centerkanaal en de track bevat voldoende laag.

De statische menu\'s hebben een beeldformaat van 1.33:1 en er is geen achtergrondgeluid te horen.

Twee trailers van andere Lime-Lights uitgaven. Het gaat om trailers van Redemption en Pit Fighter. Beide trailers hebben een 1.33:1 beeld en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s), DTS 5.1 (754 kb/s) en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Verwijderde Scènes (2 min.)
Drie korte verwijderd scènes die achter elkaar afgespeeld worden. Er is geen commentaar van de regisseur aanwezig.
De scènes hebben een 1.78:1 letterboxed beeld en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s), DTS 5.1 (754 kb/s) en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Interview met C. Thomas Howell (17 min.)
C.Thomas Howell geeft antwoord op vragen die door iemand achter de camera worden gesteld. Hij gaat in op het maken van de film, het personage dat hij speelt en acteren in het algemeen
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 5.1 (224 kb/s), DTS 5.1 (754 kb/s) en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Het Echte Verhaal (6 min.)
Een korte documentaire die ingaat op het ware verhaal achter de film. We zien hoe de moorden werden gepleegd en ook wie de slachtoffers waren. Ook zijn er wat beelden te zien van de echte moordenaars.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s), DTS 5.1 (754 kb/s) en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Einde jaren 70 werd de stad Los Angeles in de greep gehouden door een reeks moorden die achteraf gepleegd bleken te zijn door twee mannen. De zaak kwam bekend te staan als de zaak van de Hillside Strangler. In deze film zien we hoe de moorden plaatsvonden en onder welke omstandigheden Helaas is de film niet echt boeiend te noemen en als kijker zit je eigenlijk alleen te wachten tot er weer een moord gepleegd wordt. De DVD heeft een matige beeldkwaliteit maar het geluid scoort een voldoende. Er zijn enkele extra\'s toegevoegd die wat dieper ingaan op het verhaal achter de film. Deze film is eigenlijk alleen aan te raden voor mensen die houden van expliciet in beeld gebrachte moordpartijen en voor mensen die heel erg houden van seriemoordenaarfilms.